Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:18

Nou ik vond dus zo'n propeller dingetje op t hooi zojuist, wij hebben geen esdoorns staan dus geen idee waar hij weg kwam, maar alarmbellen gingen wel even aan met paarden die sporadisch bepaalde baaltjes niet eten. Maar verder geen blad of nog meer propellers gevonden dus zal wel loslopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:19

Caily schreef:
Nou ik vond dus zo'n propeller dingetje op t hooi zojuist, wij hebben geen esdoorns staan dus geen idee waar hij weg kwam, maar alarmbellen gingen wel even aan met paarden die sporadisch bepaalde baaltjes niet eten. Maar verder geen blad of nog meer propellers gevonden dus zal wel loslopen

Erop of ertussen echt Caily? Want die krengen kunnen van ver komen hoor!

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:28

Nou erop, maar tot vanochtend lag er een ander baaltje bovenop, dus dat hij net in de paar uurtjes zo ineens op een windstille dag helemaal alleen als zeldzame super propeller de kapschuur in is gewaaid sluit ik haast uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:29

Fijn dat vliegje heeft gepoept *\o/* , nu hopen dat hij snel verder opknapt. Hier is het echt zalig weer! Lijkt wel voorjaar, zon, 10 graden en een klein beetje wind. Afgelopen week was loonwerker hier om naar de bak te kijken en toen heb ik gevraagd of ze als ze er tijd voor hebben, mijn mesthoop weg willen halen. En ja hoor, vanmorgen een grote kraan en tractor met een grote dumper op het pad, binnen een uurtje en 3 dumpers was alles weer weg! Heerlijk weer zo het voorjaar in.

Caily geen idee of hooi ook nog AM kan veroorzaken. Ik heb begrepen dat het gaat om een schimmel die op de Esdoorn zaadjes zit? Maar goed dat kan SummerRemedy beter uitleggen denk ik.

Welkom aan de nieuwe mensen :j , wij hebben onze 2 katten verhuisd en hebben achter ons huis een 80 km en voor ons huis ook een vrij drukke weg. Gelukkig zijn ze nog niet gesneuveld..... Vaak is het ook een kwestie van geluk/pech hebben is mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:31

Oh wat naar Caily! Ik heb een paar jaar geleden op een wei gestaan die aan een kant bij de buren helemaal vol met esdoorns bleek te staan, maar ik heb niet meer geslapen, totdat ik daar als de sodemieter weer weg kon.
Maar de pest is eigenlijk, dat ze de zaadjes dus nog smakelijk vinden ook. Dus ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit het dan is waardoor ze bepaalde baaltjes slecht eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:40

ohjajoh6 schreef:
Oh wat naar Caily! Ik heb een paar jaar geleden op een wei gestaan die aan een kant bij de buren helemaal vol met esdoorns bleek te staan, maar ik heb niet meer geslapen, totdat ik daar als de sodemieter weer weg kon.
Maar de pest is eigenlijk, dat ze de zaadjes dus nog smakelijk vinden ook. Dus ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit het dan is waardoor ze bepaalde baaltjes slecht eten.

Ik heb ook een behoorlijk aantal Esdoorns rond mijn huis en zelfs 2 naast de bak staan. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij daar niet zo druk om maak :o . Ik bedoel het is natuurlijk vreselijk als je paard AM krijgt, maar volgens mij is ook onderzocht dat het juist vaak voorkomt bij jonge paarden die in het najaar op de wei staan en weinig tot geen ruwvoer bijgevoerd krijgen. SummerRemedy, klopt dat? En voor zover ik weet gaat het om een schimmel o.i.d die op de blaadjes en zaadjes zit?

Ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat ze de zaadjes of blaadjes eten, maar ik ben persoonlijk van mening dat er soms ook een beetje te paniekerig gereageerd word, daar bedoel ik jou persoonlijk niet mee, maar over het algemeen. Mijn paarden staan gedurende de winterperiode ook gewoon een blaadje prunus of hulst weg te knagen, is giftig, maar ik kan er echt niet de hele dag naast gaan staan en ik denk dat het ook om grote hoeveelheden gaat, wanneer het pas giftig wordt. Een klein beetje gif kan in mijn ogen geen kwaad...... Misschien krijgen ze er wel een beetje weerstand van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:48

Ik poepte idd 7 kleuren [***]; maar idd jong en ziek en er was net cushing bij kleine (die net 7 jaar was) geconstateerd in die tijd. En het banketstaaf was, dat het in het begin was dat het net bekend werd van de AM en de esdoorn, maar er nog niet al te veel bekend over was en het mij met het huren van weiland , hoogzomer, dus helemaal niet opgevallen was. Maar werkelijk waar de hele wei lag bezaaid en ik had geen uitwijk mogelijkheden.

Hier staat er trouwens ook 1 naast de bak, maar dat is gewoon te doen als je dat elke dag even bijhoud.
Hier staat de bak ook naast de tuin van de buren en de buurvrouw is werkelijk waar zon schat, die heeft helemaal uit zichzelf, de giftige planten zelf verder van de bak rand af weer opnieuw geplant! Zelfs planten waarvan ik niet eens wist dat ze giftig waren. <3 <3 <3
Die was altijd een beetje bang van paarden, maar met Lona (en die is groot!), staat ze af en toe gewoon een babbel te maken en staat Lona weer een tak van haar Wilg bij haar te bietsen, geniaal vind ik dat!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:53

Met de katten is het echt geluk hebben denk ik. Onze oudste kat is 18 geworden was ook een echte buitenkat. Toen 3 kittens waarvan er maar 1 nog leeft andere 2 heel kort na elkaar kwijtgeraakt.. ondertussen weer 6 katten. Die ook al allemaal wat gemankeerd hebben en gered zijn.

Vandaag gaan we cd sluitingen op de staldeuren bevestigen *\o/*
Vrijdag komt het traliewerk terug van het poedercoaten dan kan deze ook geplaatst worden :(

@ fabster: gefeliciteerd *\%/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:57

Ik ben mijn oude shet verloren aan AM. Was echt vreselijk. De buren hebben esdoorns. Maar ik kan me er ook niet de hele tijd druk over maken. Kan moeilijk aan de buren vragen of ze die dingen kappen. Dus ik hoop op het beste.

Hier snoepen ze ook wel eens laurier of hulst. Met harde wind waait dat de paddock in. Tja...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:05

Pfff...bah zeg. Esdoorn.

Jippie Vliegje poept weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:58

Poep is goed :D
Hopelijk krijgen ze het zand er ook goed uit.

De Esdoorn is - meen ik- alleen gevaarlijk als de bladeren inktvlekken hebben.
De ene die hier bij de paddock stond is iig meteen omgezaagd toen de verdenking van AM daar kwam te liggen. Ik hou sowieso niet van blad in mijn paddock, dus dat was mooi meegenomen :D

@DoubleVv: ik heb waarschijnlijk een blonT-momentje, maar wat zijn cd-sluitingen ??

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:19

Idd wel hilarisch dat we blij zijn met stalroosters en mest..

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:33

@ DubbelDun. Ik zit op gsm. En typt heel lastig en gsm heeft zo nu en dan kuren.

Ik ben eerlijk gezegd best trots op het resultaat van de sluitingen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:36

Mooie sluiting... ben je niet bang dat paarden deze snel doorhebben en kunnen openen ??

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:39

Is ook alweer achterhaald toch dat het de bladeren zijn? Ook al gehoord dat het juist de helikopters en jonge scheuten zijn.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:43

Het word een traliedeur dus ze kunnen er niet bij met de lipjes :)
Er komt ook nog een bevestiging waar het haakje achter vastklikt zodat ze niet kan openschuiven en vanonder word de deur ook geklemd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:49

karev schreef:
Is ook alweer achterhaald toch dat het de bladeren zijn? Ook al gehoord dat het juist de helikopters en jonge scheuten zijn.

Zou kunnen hoor, sinds ik geen 'externe' wei meer heb en de enige Es bij de paddock om lag heb ik me er niet meer zo mee bezig gehouden.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn 1-handssluiting op de staldeuren; zowel onder als boven gaan in 1x dicht.
http://boktimg.nl/sites/default/files/1 ... 592656.JPG

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:56

DubbelDun. Naar die sluitingen hebben wij ook gekeken om te gebruiken. Maar uiteindelijk voor deze gegaan omdat papa deze specialer vond en het idee van canada heeft meegenomen. :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:00

Helaas 4 paarden aan am zien gaan voordat bekend was wat het was. Waren allemaal minder dan 2 jaar oud. Esdoorn even googelen. Alleen de Nederlandse variant kan drager van de schimmel zijn de rest niet. Je kan aan de bladvorm zien welke je hebt. En volgens mij is het mogelijk de boom te testen.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:22

Hier ook esdoorns langs de wei, is de bomensingel die de fruitbomen moet beschermen. Zelf probeer ik de weidegang zo te plannen dat ze in de herfst niet op dat stuk land hoeven te lopen. Al heeft mijn schoonmoeder er nooit opgelet en hun paard gelukkig nooit iets gehad, blijf ik iets voorzichtig.

Was heerlijk weer hier, dus heb voor het eerst dit jaar gereden (oppas probleem, slechte berm/land). We zijn gaan voetjes wassen op het strand, vanwege wld, moet ik iedere maand wel een keer de zee in met mijn pony. Het lijkt te werken, want het is niet meer terug gekomen.
Was op het strand wel fris, de zeedamp en eind middag, maar even heerlijk eruit.

De voetjes zijn nu weer zwart.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:30

Gelukkig geen AM ervaringen, laten we dat ook maar zo houden.
Wel ooit een keertje een door taxusvergiftiging verloren. Mensen hadden goedbedoeld hun snoeiafval in de wei gegooid. Zouden de paardjes vast wel lusten...bamm...dood. Gelukkig maar eentje die ervan had gegeten.
Mensen hebben tig keer sorry gezegd.

Wow dat is nog eens een mooie sluiting!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:33

De jongste is een echte paardengek.
Ik kwam terug van het rijden. Stond ze al bij de achterdeur.
Hallo Mama
Hallo HUHuhu

En erheen om een kusje te geven!

Afbeelding

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:46

Dat wil mijn dochter ook steeds, alleen de pony is er niet zo van :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:20

Haha...deze heeft het wel het minst. De anderen zijn knuffeliger naar haar toe.
Echter is Caya moeilijk te weerstaan, ze is zo enthousiast!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:27

Had iemand het hier nou over paddock matrassen?