Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:13

héeél gaaf dandelion. Ik heb in t begin ook op stal overal haken en plankjes gemaakt. Maar kom er nu achter dat ik toch alles achter mn kastdeur wil hebben omdat het anders helemaal onder stoft haha

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:45

Oké, ik wil ook graag een eigen kast maken. Hij wordt 200x120x70. Met 'dikke' deuren waar ik ook dingen in kwijt kan.

Nu heb ik twee indelingen even snel geschetst. Wat lijkt jullie het handigst? Let niet op mijn geweldige tekenkunsten :')

De eerste is met links onderin een broekhanger van 50 cm, met daarboven twee manden met rails. (Deze
Afbeelding)

Afbeelding

De tweede is met de bredere broekhanger van 75 cm naar boven, met daaronder het zadelvak.
En dan onderaan 2 x een mand met rails. Voordeel hiervan vind ik dat ik naast het zadel nog ruim dingen kan ophangen. Eventueel met zo'n uitschuifbare hanger.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen?

Oh en wat voor soort scharnieren zijn het beste voor de deuren?

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:38

Hmm ik denk dat ik persoonlijk voor de bovenste zou kiezen. Wel zou ik niet voor die mandjes kiezen. Ik denk dat je meer ruimte overhoud als je daar gewoon planken doet, en dan desnoods opbergmandjes.

Ik ben zelf ook aan het tekenen voor een nieuwe zadelkamer (komt hopelijk dit najaar of van de winter). Onze paarden verhuizen naar de schuur waar ze binnenstallen krijgen, met eindelijk een hele ruime zadelkamer ipv 2 kleine hokjes.
Ik denk wel dat ik kies voor een kast waar ik de dekjes plat inleg. Ik denk dat ik er te lui voor ben om steeds de dekjes netjes op te hangen :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:50

Ik zou ook voor de bovenste kiezen. Die komt volgens mij overeen met mijn kast en ik vind de indeling super handig!
Naast het zadel heb ik haakjes gehangen voor halsters maar in mijn geval werkt dat niet goed. Moet wel toegeven dat ik een mega breed zadel heb, dus misschien valt het met een “normaler” zadel wel mee :)
Afbeelding
Afbeelding

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:58

Misschien niet de mooiste kast, zo samengesteld maar wel de fijnste en heel erg praktisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderste kast heb ik met de bovenste plank en de zadelsteun zo overgenomen. Zelf heb ik daar de schapjes aan de zijkant, de verlichting en de haakjes in gezet. En de bovenste kast heb ik zelf gemaakt. Afmetingen zijn in totaal 2x1x1 dus super diep. Zo kunnen al m'n dekens muisvrij opgeborgen worden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:35

Het voordeel van de mandjes lijkt mij juist omdat ze dan precies passen. Bakjes zullen nooit perfect passen waardoor je ruimte over houdt. Plankjes ervan maken kan altijd nog ;)

Het enige nadeel is dat de broekhanger er niet meer is bij Ikea. Of nou ja, een nieuw model, waardoor het niet werkt met dekjes, dus moet hopen dat ik het op marktplaats kan vinden. En anders maak ik wel iets van een paar stokken.

In de eerste tekening heb ik alleen niet echt een mooie plek voor mijn laarzen, behalve onder het zadel. Iemand daar nog ideeën over?

En nog een vraag over de deuren, hoe dik zijn die bij jullie, en past er dan makkelijk een fles spray e.d. in de bakjes?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:38

Volgens mij is de gemiddelde deur een cm of 15. Maar ik zie bij stalgenoten wel dat ze het handig vinden maar ik zie ook dat die deuren super zwaar worden, makkelijk verzakken en best zwaar open te doen zijn. Daarnaast is het geen makkelijke constructie. Zelf zou ik gaan voor platte deuren en de kast 15cm dieper maken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:24

Faya__ schreef:
Volgens mij is de gemiddelde deur een cm of 15. Maar ik zie bij stalgenoten wel dat ze het handig vinden maar ik zie ook dat die deuren super zwaar worden, makkelijk verzakken en best zwaar open te doen zijn. Daarnaast is het geen makkelijke constructie. Zelf zou ik gaan voor platte deuren en de kast 15cm dieper maken.

een bokwieltje onder de deuren zetten?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:27

Dat zou in theorie kunnen, diepe deuren kan ook wel zonder denk ik. Maar meer om rekening mee te houden. Voor een bokwieltje moet de vloer dan wel weer glad zijn want anders 'wrik' je ook maar elke keer in de deuren.

Het kan, want mensen hebben het, maar denk goed na over de constructie en wat je wilt plaatsen in de deur.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 06:45

Faya__ schreef:

Daar heb je wel een punt. Het leek mij juist zo makkelijk om van die bakjes in de deur te hebben. Maar misschien kan ik ook gewoon bakjes maken op een platte deur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:11

Het punt met zware deuren en verzakken is dat mensen vaak niet de juiste en genoeg scharnieren gebruiken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:54

Ik dacht eraan om 2 pianoscharnieren van 75cm per deur te bevestigen. Dan zou het moeten lukken toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:45

Op een hoogte van 2 mtr lijkt me dat niet voldoende.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:13

Denk je van niet? Dan is bijna de hele hoogte bedekt op 50cm na. Dus dan heb 150cm aan scharnier per deur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:39

Ah per deur, daar had ik even over heen gelezen.
Ja dat lijkt me wel voldoende :)
Dan krijg je wel een kiertje van 50 cm.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:40

Ja ik kan ook 2x een meter doen natuurlijk. Dan heb ik geen kier. Misschien wel net zo praktisch dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:52

Laat dan wel de zijkanten 1 a 2 mm korter aan de voorkant als de boven- en onderkant. Dan heb je ook daar geen kieren ;)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:33

Deurtjes probleem is helemaal opgelost! Nog 18 te gaan :=
Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:45

Hoe heb je dat nou opgelost?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:52

Hier hangen de eerste 2 zadels.... moet nog even hangers bij bestellen. En een deur maken :D

Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:15

Vanwaar je keuze voor steunen en geen buizen? Bij zulke moet je zeker zorgen voor een dikke pad/bontje want anders zorgen ze ervoor dat je kussens deuken :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:21

_Nelleke_ schreef:
Hoe heb je dat nou opgelost?

De deuren zijn precies op maat gemaakt zodat ze er als het ware in passen, dan het scharnier aan de binnenkant van de kast en buitenkant deur. :D
Het is wel heel veel werk maar word erg mooi!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:15

Drico schreef:
Vanwaar je keuze voor steunen en geen buizen? Bij zulke moet je zeker zorgen voor een dikke pad/bontje want anders zorgen ze ervoor dat je kussens deuken :j

Ik hang mijn zadel nooit op zo'n platte steun, drukt inderdaad je vulling en het leer van je kussens in. Altijd op een buis.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:35

Rena100 schreef:
Oké, ik wil ook graag een eigen kast maken. Hij wordt 200x120x70. Met 'dikke' deuren waar ik ook dingen in kwijt kan.

Nu heb ik twee indelingen even snel geschetst. Wat lijkt jullie het handigst? Let niet op mijn geweldige tekenkunsten :')

De eerste is met links onderin een broekhanger van 50 cm, met daarboven twee manden met rails. (Deze
[ [url=m/7hLB5j.jpg]Afbeelding[/url] ])

[ [url=m/8oAE8V.jpg]Afbeelding[/url] ]

De tweede is met de bredere broekhanger van 75 cm naar boven, met daaronder het zadelvak.
En dan onderaan 2 x een mand met rails. Voordeel hiervan vind ik dat ik naast het zadel nog ruim dingen kan ophangen. Eventueel met zo'n uitschuifbare hanger.

[ [url=m/kpafd0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zouden jullie doen?

Oh en wat voor soort scharnieren zijn het beste voor de deuren?

Hoeveel cm breed maak je het gedeelte waar het zadel in komt? Ik ben ook bezig met een kast. Alle planken voor rond om etc al op maat. Maandag in elkaar zetten..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 00:00

Naskapower schreef:
Drico schreef:

Ik hang mijn zadel nooit op zo'n platte steun, drukt inderdaad je vulling en het leer van je kussens in. Altijd op een buis.

Valt wel mee, als je goed kijkt liggen de kussens er geeneens op :)