[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:47

Bedaf stalbouw maakt(e) ook frames op maat, maar dan wel met metalen rooster. Smidt uit Rijssen (ook van de hoefschoenen) maakt ook zoiets, maar ook weer geheel uit metaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:54

Story schreef:
Ja het is in meerdere diameters te bestellen.
Mij gaat het erom dat het wel zwaar genoeg is zodat het gewicht het frame naar beneden houd.
Dan weet ik ook voor welke diameter ik het beste kan gaan :)

Wij hebben een houten frame gemaakt. Die zit met touwtjes aan ringen in de bodem vast en blijft altijd tot 1 cm onder de rand als ze eraan zouden trekken. Hij zakt mee naar beneden.

Bij kennis ligt metalen rek los en die hoor je behoorlijk als ze eten. Gaat flink op en neer met trekken, ondanks grote gaten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:05

Wij hebben ook een houten frame gemaakt en heb toen het xl net van eppeljeck gekocht en toen het frame erin gezet zo hoefde ik alleen de bovenkant nog dicht te maken. Paardjes hebben nu dus eigenlijk een dubbel net zodat ze nog wat langzamer eten. Nu heb ik alleen hele slimme paardjes die proberen het hooi aan de zijkant er tussenuit te pakken :') (tussen de rand van de bak en het frame in zeg maar) het frame heeft maar een klein beetje speling. Iemand hier tips voor?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:08

Aargh dat deed die van mij ook Elegance. Ik heb er geen oplossing voor gevonden dus ben weer overgestapt op t net.
Moet zeggen dat sinds mn houdini doorheeft dat er nergens meer gaten in komen en hij zn hoofd er boven in niet meer in kan steken hij een stuk rustiger eet. Oftewel, eindelijk slowfeeden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:10

Ik heb mijn karabijnhaken met stukken fietsband vast zitten. Dat rekt redelijk mee en zo heel vol doe ik ze toch nooit.

Die herrie probeer ik te voorkomen door er tuinslang om te draaien, dat dempt wel aardig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:42

Wij hebben het frame 1 cm binnen de rand van de bak, dus ze kunnen er niet buiten eten. We hebben alleen heel soms problemen dat het rek niet meezakt als ze uit het midden eten en de randen hoog blijven liggen.

elegance, hoe groot is je rek? We hebben altijd de XL netten van ej gehad en er jaren mee gedaan, dus zou voor ons ook wel een optie zijn.
We hadden nu om dit te proberen aanhanger net en bij de 2 quarters is die wel stuk. Bij de NF en shet helemaal niet.

Wij hebben bij de 2 quarters een baal en wat losse plakken. Dan zit het echt vol, omdat onze bakken laag zijn. Die gaan om 8u naar buiten en wij zetten ze rond 21uur binnen momenteel. Dan is het wel aardig op. Ze krijgen voor de nacht nog 2 a 3 flinke plakken en 's ochtends een pluk, omdat ze vrij snel naar buiten gaan. Staan op stro.

Dat ijzeren rek van mijn buurtjes hoor je gewoon bij elke pluk die ze pakken. Ligt er los op een berg kuil. Wel touw erboven, zodat hij niet over de rand eruit kan. Maar goed, paddock ligt ver van huis en stal etc af.

Die van ons bewegen helemaal niet zo heftig eigenlijk. Ik baal alleen dat die 2 Q's uit het midden graven en daar een gat is gekomen en de randen dan te hoog blijven voor het rek. Als de baak er net in staat, is het netjes centraal, maar het valt wel uit elkaar en momenteel doen we er hooi rondom, omdat ze wat meer aten.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:28

superpony schreef:
Story schreef:
Ja het is in meerdere diameters te bestellen.
Mij gaat het erom dat het wel zwaar genoeg is zodat het gewicht het frame naar beneden houd.
Dan weet ik ook voor welke diameter ik het beste kan gaan :)

Wij hebben een houten frame gemaakt. Die zit met touwtjes aan ringen in de bodem vast en blijft altijd tot 1 cm onder de rand als ze eraan zouden trekken. Hij zakt mee naar beneden.

Bij kennis ligt metalen rek los en die hoor je behoorlijk als ze eten. Gaat flink op en neer met trekken, ondanks grote gaten.

Ik heb nu ook een houten frame.
maar het net moet ik telkens vast zetten met krammen of tyrips. En dit slijt te snel.
Ik wil het liefst weer naar een rond frame waarbij ik het net erom heen kan spannen. Als ik dat nu doe bij mijn vierkante frame van hout, gaat dat teveel schuren en gaat het ook weer stuk.
CV buis heb ik al geprobeerd maar dat was dus niet zwaar genoeg.
Het zware van het houten frame bevalt me maar wil dan iets ronds. Maar als ik de bevestiging heb dat het met steigerbuis goed blijft zitten ga ik het voor 1 bak eens op maat bestellen.

Het geluid vind ik niet erg. Dat hebben we met het houten frame nu ook wel.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:25

Story schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Ik gebruik ook zo"n soort systeem. Ik heb mijn frame gemaakt van ijzeren stijgerbuizen, dus gewoon 4 hoekpunten en 4 buizen. Het net heb ik eromheen kunnen rijgen en daarna heb ik alles pas aan elkaar bevestigd. Bij 1 grote bak zet ik het frame niet eens vast, het is zwaar genoeg zodat het met het hooi mee zakt en na 2 winters heeft ie nog nooit buiten de bak gelegen.

Dit idee had ik zelf ook om te gaan maken.
Heb je misschien een foto van jou systeem? En hoe lang heb je het al?
Ik ben ook erg benieuwd welke maat (diameter) steigerbuis je genomen hebt.

Ben heel benieuwd naar jou ervaring.
Was nog aan het twijfelen of het zou werken namelijk en daardoor heb ik het nog niet doorgezet.

Help me even onthouden, dan maak ik wat foto"s. Heb het nu 2 winters in gebruik gehad. Ik zal even nakijken hoeveel de diameter van de buizen is ect.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:38

Kun je een slowfeeder ook gewoon op de grond leggen ipv ophangen? Wat zijn voor/nadelen? Het valt mij op dat veel slowfeeders gaas hebben van ijzer ipv touw... geeft dit geen problemen voor het gebit? En hoe doen ze dat dan als het vriest? (Ivm dat de tong vast kan komen te zitten). Ik heb het nu zelf voor het kiezen en zit te twijfelen of ik een net ga ophangen, van die slowfeeder bakken koop (die van die waterkannen zijn geweest) of dat ik zo'n grote ronde baal doe en daar een net omheen en eventueel nog zo'n hooi hut overheen... Wat zouden jullie mij aanraden als beginner? Het is voor 2 shets en een fjord en ik moet dus ook rekening houden met de verschillende hoogtes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:41

Bij equiculinair en zeldenrust haystack zijn de hooikussens die je ook gewoon op de grond kan leggen.
Zelf zou ik dat alleen in een strostal doen en niet bij vlas of op zandpaddock. Want je wil liever niet dat ze dat binnen krijgen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 02:00

Story, ik heb gewoon touw genomen en het daarmee vastgemaakt. Dus echt omwikkelt, maar niet heel veel of strak. Daar zit alles nog goed vast ook.
De 2 quarters hebben een gat in het midden gemaakt. De bak is laag en we proppen hem voor 13uur eten wel erg vol. Het rek bleef op de buitenkant hangen, dus ze zijn in het midden gaan duwen om te eten. Het bovenste aten ze weg, maar als het rek niet zakt, moeten ze omlaag met hun hoofd en dat is ze aardig gelukt. De bakken zijn beiden geschikt voor een shet, dus vandaar dat ze zo laag zijn en er maar net 1,5 baal in past.

Bij de NF en shet is nu weken later nog niks kapot, maar die krijgen minder.

Ons houten rek hoor je niet. Hij zit een cm aan de binnekant en aan 6 touwtjes, 3 aan elke zijde.

Nu staan ze niet aan huis en ook niet aan het huis van de eigenaar én ze gaan nu 's avonds naar binnen, maar anders zou een ijzer rek me dichtbij huis wel gaan irriteren. Je hoort het echt bij elke hap.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:37

Afbeelding

Ik heb net deze bak besteld.
Ik wil er zelf een frame in maken met een net zoals op onderstaande foto. Ik ben benieuwd!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:49

Die bovenste bakken heb ik er ook 2 van, zou er nog wel bij willen hebben.
Wat betaalde je daar nu voor (inkl. verzending ? )

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:52

DubbelDun schreef:
Die bovenste bakken heb ik er ook 2 van, zou er nog wel bij willen hebben.
Wat betaalde je daar nu voor (inkl. verzending ? )

Ik bestel ze via mijn bedrijf. Ik PB je even!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:11

Ik zou ook graag de prijs willen weten als dat kan incl verzending?

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:17

marengolike schreef:
Ik zou ook graag de prijs willen weten als dat kan incl verzending?

Afhankelijk van de hoeveelheid en je woonplaats. PB even voor specifieke informatie.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:07

Dat zijn mooie bakken Bert vr!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:12

Mooi maar duur (nieuw), ik ga liever voor 2e handsjes :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:21

Heeft T.op uit Harskamp die niet meer, DD?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:49

Kijk even op marktplaats op palletbox in twello. Heeft gebruikte in verschillende prijsklasses. Komt de mijne ook vandaan. Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:01

Iemand hier ervaring met die goedkopere netten van ridder pro met maas 2/3?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:31

Fitzroy schreef:

Had die ze dan ??
Overigens is heel Top er niet meer (in Harskamp iig niet). :)

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:38

DubbelDun schreef:
Fitzroy schreef:

Had die ze dan ??
Overigens is heel Top er niet meer (in Harskamp iig niet). :)

Deze lijkt nog wel te bestaan: http://www.topdiervoeding.nl/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:07

Ik heb begrepen dat het nu puur een internet winkel is en alles verstuurd wordt (bereduur, zeker als je redelijk in de buurt woont).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:57

Hij had ze zeker en er staat nog wel een adres van een winkel bij.
Hij zit idd niet meer naast de benzinepomp, daar zit nu een kringloopwinkel.