Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:46

Ik heb inmiddels een paar weken strokorrels in mijn stal. Uiteindelijk heb ik een halve pallet besteld bij mijn fouragehandel. In het begin dacht ik, dit wordt niks. Maar met 7 zakken in de stal werd het een mooie dikke bodem. Na 1.5 had ik wel echt een natte plek tot bovenin de stal. Het is makkelijk uitmesten, maar ik vind wel dat mijn pony het stromot erg plat loopt tot een harde koek. Hij is vrij vies in zijn stal en ik merk dat ik minstens 1.5 zak (maar liever meer) per week erin moet gooien. Tot nu toe, dus verdeeld enthousiast.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:01

[quote="russel"]Ik heb een test gedaan met kattenbakkorrels en paardenkorrels, vallen even snel uit elkaar, alleen een dik prijsverschil...
quote]

Prijsverschil zit in de verpakking en distributiekost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:34

Hoezo verpakking? Kattenkorrels hebben een luxe verpakking met dito kleuren en opdruk, paardenkorrels de duurdere hebben gewoon plastic zak met simpele opdruk?

Distributiekost snap ik niet......katteneigenaar gaat geen pellet afnemen voor zijn kattenbakje........dus oplage als kattenkorrel is minder, s gewoon zelfde korrel, 2 transportlijnen, 1 paard waar altijd alles de hoofdprijs kost en 1 kat met normale maar toch winstmarge op prijs.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:09

Is er veel interesse in dit?
Mijn vader gaat hierin handelen. Uit new zeeland heeft hij nu stro en hout korrels.
Kan gewoon op de mesthoop bydway:-)
Iemand interesse in fotos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:57

Wat een eind om dat hier te verhandelen, kan hij dan wel concurreren?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:02

Ik volg het ook.
Wij willen de paarden ook op strokorrel gaan zetten, maar zie bijna door de bomen het bos niet meer. Wat een hoop verschillende leveranciers, kwaliteit en prijzen...

Zo maar eens bij verschillende leveranciers prijzen opvragen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:33

Net als bij strokorrels zit er ook kwaliteitsverschil in houtkorrels, en daar betaal je naar. Standaard regel: goedkoop = meestal duurkoop (rotzooi).

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:08

Ik heb nu voor het 2e jaar de Zeolite strokorrels en ben goed tevreden.

Hebben jullie misschien advies voor mijn paard dat graag rondjes loopt in de stal? Daardoor ligt 's ochtends echt alle mest en plasplekken door elkaar met een open gelopen cirkel dus die stal is erg moeilijk schoon te maken. Ik probeer nu de meeste mest eruit te zeven en trek het weer recht maar de vieze plasplekken zijn zover verspreid dat deze stal sneller viezer wordt en ruikt.
Wat zouden jullie doen; een keer vullen met de basishoeveelheid en daarna bijhouden zonder bij te vullen om vervolgens na een paar weken leeg te halen en opnieuw te beginnen? Het lijkt me als ik wekelijks een nieuwe zak erbij doe dat deze net zo snel vies wordt als de rest door het rondjes lopen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:21

Hoe vaak haal jij de natte plek er uit Mauvestraat.. Misschien is het handig om dit tijdens de laatste avondronde te doen zodat je de natte plek beperkt houdt.
Ik zou wekelijks bijstrooien en elke dag de natte plek evt. meerdere malen verwijderen , zo ook de hopen.
Succes!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:15

wij hebben hier 2 zakken liggen 1 stro en de andere houtkorrel. Stro korrels zijn een stuk stoffiger dan houtkorrels.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:24

Van welke merken zijn die korrels roombolletje....heb je evt .een foto?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:34

Mijn paarden staan sinds een paar weken op Zeolite strokorrels en het bevalt mij uitstekend! :j
Er komt bij mijn paarden niets anders meer in de stal.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:39

mirim schreef:
Mijn paarden staan sinds een paar weken op Zeolite strokorrels en het bevalt mij uitstekend! :j

Welke heb je.... er zijn 2 soorten toch?
Ik wil ook een pallet bestellen, tenminste als de vrachtkosten een beetje betaalbaar blijven.....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:41

Er zijn inderdaad chopped en crushed strokorrels van Zeolite Products.
De prijzen staan vermeld op hun site.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:13

diana1 schreef:
Hoe vaak haal jij de natte plek er uit Mauvestraat.. Misschien is het handig om dit tijdens de laatste avondronde te doen zodat je de natte plek beperkt houdt.
Ik zou wekelijks bijstrooien en elke dag de natte plek evt. meerdere malen verwijderen , zo ook de hopen.
Succes!

Ze gaan nu nog pas om half 8 s'avond op stal en de volgende ochtend om half 7 weer eruit. Dus tussendoor heb ik niet veel gelegenheid meer om bij te werken :+. Een natte plek is de volgende ochtend niet meer te ontdekken, ze heeft alles gewoon omgewoeld -O-.

De prijzen van Zeolite zijn op MP ook terug te vinden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:55

Ik heb een aantal jaar geleden ook strokorrels gebruikt maar ben daar mee gestopt omdat mijn toenmalige paard het bleef eten. Wil het nu toch weer gaan proberen, wat zijn goede merken? Weet wel dat er jaren geleden veel verschil in zat, en las hier ook al wat over energiekorrels.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:59

Word er van de houtkorrel net zo erg gegeten als van de strokorrel?
Welk merk houtkorrel gebruiken jullie en waar besteld? Ik heb hier wel interesse in.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:09

Houtkorrel vind ik persoonlijk wel eng als ze daarvan zouden gaan eten.
Energiekorrels zijn niet geschikt als bodembedekker, doordat ze vaak ook hardhout bevatten en hiermee de zuurgraad (te hoge Ph waarde) van de hoeven negatief kunnen beïnvloeden (rotstraal/brokkelhoeven).

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:45

wij hebben het ook bij 3 paarden geprobeert 1 die zijn stal vies maakte 1 die zijn stal redelijk hield en 1 die een gewone stal had (op stro) alleen bij ons was het echt 10 x niks en het werd geen lekker bed. Wat zou de reden daar van kunnen zijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:51

Margee schreef:
mirim schreef:

Welke heb je.... er zijn 2 soorten toch?
Ik wil ook een pallet bestellen, tenminste als de vrachtkosten een beetje betaalbaar blijven.....

Ik heb de chopped korrels onder liggen en dan een dun laagje crusshed erover heen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:59

Pauline, ik kan je niet vertellen waarom het geen lekker bed werd. Mijn paard staat er echt dik in, we zijn begonnen met 10 zakken chopped en 2 zakken crusshed in een box van 3x5. Hij staat daar nu anderhalve week in, ik heb alle dagen de mest eruit geschept en vandaag voor de eerste keer een natte plek...die ik nog te voorschijn moest harken, want ik zag hem nog niet door de bovenlaag heen. Ik heb hem tot nu toe ook nog niet bijgevuld, de bodem is zeker 15 tot 20 cm dik.
Onze pony's delen een box vaan 3x3, dit zijn onwijze viespeuken....maar ze staan dan ook niet ruim natuurlijk met zijn tweetjes ( voor de mensen die zich nu zorgen gaan maken...ze waren in de grote box zeer ontevreden en staan nu heerlijk relaxed in de kleinere box, ze staan overdag buiten). Zij zijn begonnen met 6 zakken chopped en staan daar vier dagen heel schoon in. Iedere dag halen we de mest weg, na vier dagen de natte plekken en eens in de week 1 zak chopped erbij. Een van de pony's is wat astmatisch, maar sinds ze op Zeolite strokorrels staan is er niets mis met haar ademhaling.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:29

Kaspar schreef:
Word er van de houtkorrel net zo erg gegeten als van de strokorrel?
Welk merk houtkorrel gebruiken jullie en waar besteld? Ik heb hier wel interesse in.

Van de houtkorrels wordt hier door mijn alleseter niet gegeten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:47

Citaat:
Ik heb de chopped korrels onder liggen en dan een dun laagje crusshed erover heen.

Waarom crushed over de chopped heen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:57

Dit heb ik gedaan om uit te proberen. Ik verkoop het namelijk zelf en wil weten waar ik het over heb. Maar het wordt vaker gedaan omdat het paard dan niet in eerste instantie op de korrels staat, maar al direct een lekker zacht bed heeft. De korrels gaan overigens snel ' stuk', dus het is niet echt nodig. Maar wel lekker en de crusshed absorbeert ook uitstekend. Sinds mijn paard de korrels in zijn box heeft ligt hij ook helemaal languit te slapen, dit heb ik hem in stro nog niet zien doen. Verwend dier! Slaapt alleen in een zacht bed :D

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:33

madamX schreef:
Net als bij strokorrels zit er ook kwaliteitsverschil in houtkorrels, en daar betaal je naar. Standaard regel: goedkoop = meestal duurkoop (rotzooi).

Ik koop enkel product waarvan ik weet wat er in zit.

Ik koop dus nooit een blanco zak.

Als er problemen zijn, bewijs maar dat het van uw leverancier komt. Vraag maar eens rond bij mensen die blanco zakken hebben gekocht die geblokkeerd zijn geweest, ze worden moeilijk of niet teruggenomen.