Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 15:20

Wat verdrietig Charaz, wat een leegte zal dat zijn. Sterkte.

Klinkt als een wijze beslissing Malenka.
Schuldig voelen is volgens mij niet nodig, je hebt er alles aan gedaan.Hoe naar het ook is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:12

Dankjewel, het is zo raar zonder haar.

Malenka, wat gek dat je ondanks alles wat je voert er geen gewicht bij krijgt bij Nilay, stomme vraag waarschijnlijk, we hebben het eerder weleens over zijn voer gehad en jij voerde volgens mij al veel eiwitten bij, heeft hij ook voldoende schuilmogelijkheden/een stal bij jou thuis?

Wellicht dat hij onbewust te weinig rust heeft of energie nodig om zich warm te houden (al is het natuurlijk prachtig weer geweest de afgelopen tijd). Zo frustrerend lijkt me dat als je zo je best doet en het lukt niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:29

Sterkte Charaz.

Malenka, heeft besluit. Het ertegenaan hikken vond ik erger dan de realisatie. Het niet meer moeten managen luchtte zo op……

Ik heb een balk waar ze aan vast staan, maar bij mijn vriendin stonden ze tussen 2 palen en schotten en dat was wel heel fijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:44

Charaz, niet zo veel als ik zou willen. En dat is ook niet te realiseren (op korte termijn). Vandaar dat ik nu wel telkens dekens op en af aan het doen ben.

Pension is ook geen optie helaas. Er is niks passends voor hem te vinden. Zelfs niet buiten mijn budget.

Ik heb ook nog overwogen zijn darmen verder te laten onderzoeken op opname mogelijkheid. Maar de conclusie was dat als het aan zijn darm opname ligt we daar waarschijnlijk ook niks meer aan kunnen verbeteren. Dus wat ik heb geprobeerd is om het microbioom te verbeteren dmv probiotica. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat zijn verteringsstelsel zelf erg is aangedaan.

Komende week nog maar eens met de dierenarts bellen.

Pensionplek van vandaag is denk ik wel geschikt voor Roos (en mij).

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:23

Malenka schreef:
Heel veel sterkte Charaz. Nare manier om mee te eindigen.

Ik ga vanmiddag kijken voor een pensionstal voor Roos. En ik voel me zo schuldig naar mijn paarden. Nilay glimt, is super alert, eet ontzettend goed, maar zijn gewicht komt gewoon niet op pijl. We zijn na zijn koliek nu een jaar verder en het is gewoon niet gelukt. Enorme hoeveelheden voer met allemaal extra toevoegingen, maar het zet gewoon niet aan.

Je zou kunnen kijken naar IBD. Is een van de symptomen. Zeker omdat je zegt dat hij koliek heb gehad.

Sterkte Charaz

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:31

Phonix schreef:
Malenka schreef:

Ik ga vanmiddag kijken voor een pensionstal voor Roos. En ik voel me zo schuldig naar mijn paarden. Nilay glimt, is super alert, eet ontzettend goed, maar zijn gewicht komt gewoon niet op pijl. We zijn na zijn koliek nu een jaar verder en het is gewoon niet gelukt. Enorme hoeveelheden voer met allemaal extra toevoegingen, maar het zet gewoon niet aan.

Je zou kunnen kijken naar IBD. Is een van de symptomen. Zeker omdat je zegt dat hij koliek heb gehad.

Dat is niet waarschijnlijk gezien zijn enorme eetlust, vrij goede mest (op de laatste week na toevallig) en eenmalige koliek.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:32

Malenka schreef:
Malenka schreef:

Aah ok. Mijne had trouwens hetzelvde, maar kan ook zijn dat hij gewoon een stalletje wil natuurlijk!

Dat is niet waarschijnlijk gezien zijn enorme eetlust, vrij goede mest (op de laatste week na toevallig) en eenmalige koliek.[/quote]

Ah Ok. Mijne had hetzelvde maar die had veel vaker koliek. Maar misschien wil hij gewoon een stalletje! Kan ook :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:04

@Charaz, wat een verdriet. Sterkte met dit intense gemis :(:)

@Malenka, fijn dat de pensionplek wat lijkt te zijn!
De reden is natuurlijk minder fijn :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:08

Sterkte Charaz

Malenka, moeilijke beslissing maar je hebt er lang en goed over nagedacht

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:26

Heel veel sterkte Charaz Y;(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 16:18

We hadden gisteren wolkbreuk na maanden minimaal regen...
Toen had ik paarden zwembad...

Kwam ook plens water bjinburen weg onder schutting door op 1 plek, moet nog gaan navragen wat daar zit, zodat ikgat kan dihcten. Ze hebben daar net grote serre gezet, dus kans dat dat hun regenwater vh dak is of zo.
Helaas had ik daar gezaaid da's deels weggespoeld.

Gelukkig uur later al groot deel water weggetrokken en vanochtend was het weer droog.
Ze kunnen als het nat is naast en voor get huis, dat is deels bestraat en ligt stuk hoger.

Afbeelding

De paddokcmatten lag nog dikke laag zand op, vandaardaar ook plassen.
Gister en vandaag gesneeuwshcoven in tig etappes, dus nu eraf.
Wil eerst weten of deze me bevallen voor iker meer koop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waterplanten -O- , oepsie.
Afbeelding

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:00

Hier ongeveer het zelfde verloop inderdaad...
In de paddock en op de track nu nog een paar grote plassen, maar ze kunnen in een direct rondom de stal gelukkig gewoon droog staan en een hek groot deel van de track is dus gewoon te doen...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 18:13

jemig wat een water Sjolvir. Fijn dat vrij vlotjes weg is getrokken.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 19:44

Dat is veel water inderdaad, maar gelukkig vrij snel weg. Zonde van de zaadjes dat die grotendeels weggespoeld zijn. Ben benieuwd hoe die paddockplaten bevallen.

Hier ook zon flinke wolkbreuk gehad gisteren, de bak is flink nat, helaas tè nat. Paarden hebben al een paar dagen vrij. Gelukkig komen ze over drie weken drainage leggen en nieuwe bodem. Kan niet wachten *\o/*

Gisteren hebben we een overkapping(kje) boven de hooibakken gemaakt. De palen worden nog zwart gemaakt zodat het meer een geheel wordt met de stal.

Tevens hebben we gisteren de stal in de hoek weggehaald zodat we daar kunnen poetsen en zadelen. Erg blij mee al. Leuk om het stap voor stap steeds meer naar eigen wens te maken. Hebben nog wel een lange weg te gaan, maar ach, zo blijft je bezig.

Afbeelding

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:34

Kletskoek, netjes zo.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:42

Sterkte Charaz!! Dat is een lange tijd samen en zal een groot gemis zijn.

Kletskoekje, fijn zo'n inloopstal en toch de mogelijkheid om individueel te stallen indien nodig.

Hier gaat het zn gangetje, vriendlief oefenparcours gereden met het vierspan, ging prima, enige lastige was voorpony met watervrees :+ gisteravond een WE clinic met Picasso, fijne buitenritjes en gewone trainingen gereden... Mag niet klagen, hopelijk straks rijden zonder dat ik van het paard afwaai.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:48

Zo wat een wind he gisteren!
Wij kwamen amper vooruit op de fiets en het hooi waaide zo de bakken uit :')

Netjes hoor Kletskoekje!

Hier rondje tuincentrum geweest met de puppy
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:01

Ik heb gewoon zand in de schuilstal, maar nu met bijvoorbeeld dit weer staan ze daar natuurlijk veel in en wordt het snel een smeerboel, vind ik. Poep, urine, hooi, dat lopen ze dan lekker door elkaar en ik vind het dan lastig netjes houden.

Nu heb ik echt onbeperkt grindtegels hier liggen en ik ben aan het twijfelen om het stuk in en voor de schuilstal te betegelen. Heeft iemand dit hier ook en hoe bevalt dat ? De paddock is in principe jaarrond droog, hoogstens wat kleine plasjes na zon felle bui maar die zijn zo weg, dus ze hoeven niet persee te liggen in de schuilstal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:03

Ik heb ook stallen + flink stuk verhard.
Liggen kunnen ze wel op zand.
Gaat prima.

Echter leg ik in de wintermaanden toch wel vlas in de stallen en gaan ze daar ook regelmatig liggen.
Toch beschutter dan in het zand onder de bomen.

En met echt bar slecht weer zet ik ze ook wel eens een nacht op stal zodat ze goed kunnen drogen en rusten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:41

Wat een schattige pup!

Ik heb grasbetontegels in en voor de schuilstal en dat bevalt me heel goed. Is makkelijk schoon te houden, zijn wel ingevuld met met zand, anders blijf je de keutels ertussenuit lepelen. Mijn ponies gaan hier trouwens wel gewoon op liggen, ondanks dat er andere plekken beschikbaar zijn. In de winter leg ik er wel eens stro op afhankelijk van het weer.

De nieuwe schuilstal staat op zand en daar heb ik rubber staltegels in gelegd zodat ik niet al het zand eruit schep met schoonmaken, tot nu toe plassen ze er niet in en blijven ze goed schoon. Maar dit ligt pas 2 weken...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:42

Dank jullie wel.

Karindeb lekker op pad met de pup, leuke hond!

Matheno, ik heb grindtegels in de stallen, maar daaroverheen Biowald. Dat bevalt super. Alleen grindtegels zou ik niet aanbevelen, krijg je toch lastiger schoon door het reliëf is hier de ervaring.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:43

Dubbelpost

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:59

Oh wat een leuk hondje.

Ik moet eerst mjin oude huis nog verkopen voor ikngeld kan gaan uitgeven aan mjin totalloss badkamer en iets v stal of shcuilstal. :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:02

Super schattig Karin.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:51

Hoi mag ik even inbreken hier? We hebben sinds een jaar onze paarden aan huis. 2 kleine trekpaarden en 2 shetlanders, waarvan 1 shetlander pas sinds februari.

Nu kreeg ik de water rekening binnen en ik schrok behoorlijk van ons water verbruik. We zijn met 2 volwassenen, 3 honden, Wat kippen en dus de paarden. In een jaar tijd hebben we 155kuub water gebruikt.

Mag ik vragen wat jullie waterverbruik is en met hoeveel persoons houden/hoeveel paarden?

Ik maak mij namelijk zorgen dat we ergens een lek hebben, die we door de droogte niet hebben gezien. Of is dit een normaal verbruik?