[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:28

Even een tip gevraagd.....
Ik wil eerdaags de boel gaan afzetten en wil graag koord gebruiken voor de afrastering. Nu wil ik 3 rijen, maar de onderste het liefst van ander materiaal. Materiaal dat breekt wanneer ze te dicht bij de omheining rollen en vastzitten.

Hebben jullie ideeën wat geschikt is hiervoor? Het is wel belangrijk dat het net als het koord een beetje wegvalt in de omgeving....

Ik denk zelf mogelijk dit lint:
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... -200-meter

tamary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:56

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:00

tamary schreef:
Aludraad? Geeft goed klap, zie je amper en is er in breeksterktes van 60-90kg.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... 1-6mm.html (breekkracht 60kg)
https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... 1-8mm.html (breekkracht 75kg)
https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... 2-0mm.html (breekkracht 90kg)
En recyclebaar, ipv plastic (dat ook ivm slijtage microplastics in je grond geeft).

Mijn hoofd kan hier niet bij haha. Breekt dit echt bij deze gewichten? Ik denk alleen maar aan gruwelijke wonden (niet gegrond blijkbaar).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:02

Wij hebben dat ook als onderste draad. Het breekt wel, maar alleen bij de bevestiging aan de buitenste palen. Met als gevolg dat het draad dus los in de bak of track ligt. Mijn ervaring tenminste.
Wij zijn van plan het weg te halen en te vervangen voor gewoon koord. Maar dat is ook niet ideaal qua breken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:04

Gladdraad is iets anders dan aludraad. Ene is van metaal en andere van aluminium. 1e is veel sterker dan 2e, maar de geleiding is wel erg goed en dat is het voornaamste wat het moet doen, maar ook groot deel van wat het heel houdt. Van iets dat goed klap geeft blijven ze beter uit de buurt. Meer respect voor de omheining en dus meer afstand houden blijven zowel dieren als omheining beter heel van.

Hier lag het in 2 na dikke tak er op. (1.6 dikte volgens mij)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:14

Hier blijven ze er wel af, maar ging het mis met rollen en opstaan. Soms zijn het ook gewoon sukkels :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:29

Daarom is mijn onderste draad (op iets van 30-40cm) er ook een met veel lagere breekkracht, maar toen koos ik voor oranje schapendraad, nu zou ik er liever 1.6 aludraad in zetten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:13

Ik moet buitenom ook nog 2 draadjes spannen, oa voor het veulen en een paar schaapjes. Ik dacht aan dun schapendraad/koord idd oranje bv.ik denk dat het ook uitmaakt hoe strak het spul staat, hoe strakker hoe beter. Ik heb een jaarling gehad op een plek achter een houtje touwtje omheining, met prikpalen en dun lint, niet alles mooi strak en die heeft een flink kapot been gehad.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:35

Was benieuwd of hier iemand is die weet hoe je precies het bestemmingsplan moet lezen, wij wonen hier nog niet super lang. Nu is het ons verkocht als geen agrarische grond maar als (grote tuin)
Waar moet ik dan naar kijken op de website ruimtelijkeplannen.nl

Logisch gevolg vond ik zelf agrarisch 1 of 2, maar ik twijfel enorm.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:56

Marjo89 schreef:
Was benieuwd of hier iemand is die weet hoe je precies het bestemmingsplan moet lezen, wij wonen hier nog niet super lang. Nu is het ons verkocht als geen agrarische grond maar als (grote tuin)

Vaak kun je in het perceel klikken en krijg je aan de zijkant de geldende plannen en een legenda.
Op m’n telefoon iets te lastig om het duidelijker te omschrijven, maar je mag me een pb sturen met het adres of adres in de buurt als je dat liever hebt ivm privacy. Ik heb ooit (15 jaar geleden) de HAS gedaan en daar keken we ook naar bestemmingsplannen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:58

Als je je perceel aan klikt en dan rechts boven kan je de legenda open zetten en dan krijg je te zien welke dingen er voor het perceel gelden.

Hier vandaag een takkenril gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 21:35

MarjanB schreef:
Als je je perceel aan klikt en dan rechts boven kan je de legenda open zetten en dan krijg je te zien welke dingen er voor het perceel gelden.

[ [url=m/yfQovu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lZ1SR0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super tof! Hebben jullie het gevlochten of dat niet?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:38

Gaaf Marjan! Stond ook op mijn lijst voor vandaag, maar het is mislukt. Komt weer water aan dus we waren druk met ons waterplan haha.

Onze planten komen over een week of 2 (joehoe!). En in het kader van de privacy, overwegen wij al een tijd om een wilgen tunnel over een stuk track te maken. Denk echt dat we het gaan doen ook, want het lijkt me zo tóf.
Ik ‘ken’ alleen niemand die dit ook heeft. Iemand van jullie?
Alleen ik stel het me tzt iets dichter voor dan op deZe foto’s. Afbeelding
Afbeelding

En dit, dit wil ik als ik tijd over heb (hahahaha) maken. Zo mooi!
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:41

Ja zo’n haag! Dat zou ik ook wel willen

We hebben niet gevlochten maar er gewoon tussen gelegd :) is zo’n 4 meter lang _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:54

Gaan ze niet heel erg eten aan zo n wilgentunnel, mijne zijn gek op wilg :'), maar wel supermooi. In dwingelderveld hebben ze zo n natuurspeeltuin met ook van die tunnels, of het wilg ik weet ik niet

Afbeelding
Zie dat ze hier wel zo n raster gebruikt hebben

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:20

Ziet er leuk uit als de wilgen klein zijn maar ze worden groter en dikker en je doorgang dan kleiner. Je moet ze dan best ver uit elkaar zetten in de breedte en voordat je ze dan bij elkaar hebt en niet opgegeten worden door de paarden lijkt me een behoorlijke uitdaging.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:23

De tunnel wil ook maken maar helaas nog steeds geen wilgen hier.
Benieuwd of het volledig opgegeten wordt naar dat merk ik vanzelf wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:36

Ik heb een begin gemaakt ermee. Zal van de week als ik wat fitter ben even een foto zoeken/maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:01

MarjanB schreef:

[ [url=m/yfQovu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lZ1SR0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zeg. Je hebt gewoon stammetjes gebruikt als palen. Wat een goed idee.
Heb hier wel wilgen staan maar geen palen.
Dan kan ik binnenkort ook beginnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:05

Zo'n wilgentunnel neemt wel heel veel ruimte in omdat ze over een track heel hoog en breed moeten zijn. Want je wil niet dat de paarden de stammen kunnen eten. Het is wel fantastisch als schaduwplek natuurlijk.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:10

Ja die wilgen plaatjes zijn tof! Dat wil ik ook, zag het alleen niet echt praktisch gebeuren, wil mijn grote Fries er door passen moet het echt een hoge tunnel zijn.. dus ik heb er een pad van gemaakt met aan beide zijdes een haag, met idee dat het een “tunnel zonder dak” wordt :D
Hier hebben ze ook de 100m beukenlaan die zomers helemaal dichtgegroeid is voor de schaduw dus als ze ergens onder willen staan hebben ze keuze ;)

Mooie takkenril Marjan!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:37

Ik wil 'em ook graag maken Olympia, maar ik ga er alleen een boog van maken: dus wilgen heel hoog op laten schieten en dan vanboven met elkaar verbinden. Dat lijkt me het meest haalbare.
Ik ben ook eens gaan wandelen en toen zag ik een rij wilgen die ook hoog waren opgeschoten, echt bomen, waarvan ze gaandeweg de taken in kruisjes met elkaar hebben verbonden. Dus geen muur van wilg, echt bomen met een soort motief in de takken. Héél gaaf!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:15

Hilary schreef:
Marjo89 schreef:

Vaak kun je in het perceel klikken en krijg je aan de zijkant de geldende plannen en een legenda.
Op m’n telefoon iets te lastig om het duidelijker te omschrijven, maar je mag me een pb sturen met het adres of adres in de buurt als je dat liever hebt ivm privacy. Ik heb ooit (15 jaar geleden) de HAS gedaan en daar keken we ook naar bestemmingsplannen.

Ahh kijk, ik ben al gelijk een stuk wijzer!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:27

Wat is jullie ervaring hiermee?:
quote: "Het voordeel van een gekloofde of gekliefde paal is dat het uit een veel dikkere ronde eiken paal is gehaald. Hierdoor bevat de eiken kloofpaal meer kernhout dan een ronde paal van dezelfde dikte en gaat hij dus veel langer mee."

Ik wil niet direct oorlog met de buren... haha! Dus oogt dit rommeliger dan ronde palen? Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:47

Waarom zou je ruzie hebben met de buren hierover? Ik ben even niet mee. Ik heb er geen eigen ervaring mee maar ik vind het wél heel mooi, als het gaat over het esthetische plaatje..