Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:29

Iemand vroeg naar het slepen van de bak met een quad. Ik heb daar positieve ervaringen mee. Het was een bak met zorgdrager bodem. Het was een stevige quad, geen sportmodel. Er hing een in hoogte verstelbare manegevlekker achter, dat ging perfect.

Abby, ik las dat je man de paarden afgespoten heeft. Wist je dat dan enorm gevaarlijk kan zijn, bij deze temperaturen? Niet dat ik bedwetend over wil komen, maar ik waarschuw er altijd toch maar even voor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:40

sakvis schreef:
Iemand vroeg naar het slepen van de bak met een quad. Ik heb daar positieve ervaringen mee. Het was een bak met zorgdrager bodem. Het was een stevige quad, geen sportmodel. Er hing een in hoogte verstelbare manegevlekker achter, dat ging perfect.

Abby, ik las dat je man de paarden afgespoten heeft. Wist je dat dan enorm gevaarlijk kan zijn, bij deze temperaturen? Niet dat ik bedwetend over wil komen, maar ik waarschuw er altijd toch maar even voor.

Zolang je niet ineens de ijskoude waterstraal er bovenop zet maar rustig onderaan begint en nadien zeker met een zweetmes aftrekt is er in mijn ogen niets mis met koelen. Mijn paarden doen er een moord voor met zulke temperaturen en daarna lekker in het zand rollen zodat ze een dikke beschermlaag hebben.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:40

Daar zijn de meningen over verdeeld sakvis :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:41

Mijn kippen lopen overdag los en als het schemer word gaan ze zelf naar het hok en doe ik het dicht.

Bak slepen moet ik nog ervaring in krijgen. Mijn zoontje deed het altijd met zijn quad. Band er achter en de jongsten er om de beurd op. Lachen gieren brullen vonden ze dat. De quad is er inmiddels niet meer. Wilde het nu met de zitmaaier gaan doen. Alleen nog even verzinnen hoe ik er iets achter maak, zonder dat het de uitlaad raakt.

Hier ook bloed heet. De paarden kiezen de stal vandaag. Zie ze weinig buiten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:43

In de endurance worden de paarden tijdens een rit altijd gekoeld als ze warm zijn..

Ik maak hier soms van de tuinslang een sproeier en de 2 merries gaan er dan altijd zelf onder staan.. Eerst linkerkant.. dan draaien ze zich om voor de rechterkant.. achterkant ook nog en dan lopen ze weg en dan zet k de kraan weer uit :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:59

AbbyBlues schreef:
Haha Fabster, zie dat al helemaal voor me. Is echt heel leuk als je alles helemaal nat sproeit. Krijg je de meest mooie sprays! :D

Het is binnen. Dus denk niet dat dat gaat gebeuren :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:23

Het is bloedheet hier.. maandag stond mn paard nog onder n regendeken omdat hij t zo koud had.. en nu is t gewoon 30 graden..

Ben wel blij dat alles nu mooi op aan t drogen is.. en fijn dat t noodweer ons dit maal over sloeg want ik heb wel genoeg water gezien deze maand..

Bij jullie nu ook zoveel steekbeesten? Hier is het echt niet normaal meer.. alles staat ook onder de vliegen deken nu

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:01

Hier ook vetschrikkelijk. Bloedheet, niet normaal en veel ongedierte. Heb er 2 een vliegendeken om gedaan en voeren is vandaag alleen in de schuilstal. Niet dat dat verkoeling geeft, want er is maar weinig schaduw. Masr het scheelt iets in de steekbeesten. Normaal gaan ze in de middag op de wei, maar dat verplaatsen we maar even naar de avond. Is nu echt niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:25

Wow, ben 14 dagen op reis geweest en ik geraak niet bij gelezen! Jullie gaan zo snel.

Ik zie aan mijn paddock, of beter gezegd, baggerhoop, dat het hier niet droog geweest is. Het ophogen van vorig jaar is dus een maat voor niets geweest. Laat de tips voor draineren en drainage systemen maar komen. Er is een vijver in de tuin en een beek achter de tuin, dus ik heb afvoer. Liefst iets wat sympel te klaren is met kleine werktuigen, de oprit is nieuw aangelegd, dus echt zware kranen en vrachtwagens kunnen helaas niet meer.

En dan nu die hitte, zucht. Waar ik al bang voor was, is dus vandaag gebeurd. Vanmorgen was de koker van Bacardi al mega, in de loop van de voormiddag kreeg hij dikke achterkoten en tegen de middag werden de onderbenen ook dikker. Beltje naar de DA, die in verlof is, dus ff haar vervanger opgetrommeld. Die schrok wel even van de koker, benen vielen op zich nog wel mee zei ze, enfin, als we de koker zouden vergeten. Dus het was mega verstandig van me om niet af te wachten. Beest heeft een vochtafdrijver en een ontstekingsremmer ingespoten gekregen. Helpt dit, moet ik aan mijn DA vragen om hem op de orale versie te zetten. Helpt het niet, moeten we bespreken hoe het nu verder moet en goed kijken of Bacardi zich nog wel fijn voelt. Welkom thuis is voor mij toch iets anders.
Koker
Afbeelding

Benen
Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:38

Dat is niet fijn thuis komen! Hopelijk knapt hij snel weer op!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:39

horsies5 schreef:
Bij jullie nu ook zoveel steekbeesten? Hier is het echt niet normaal meer.. alles staat ook onder de vliegen deken nu

Hier van de week 1 gespot en helaas voor dat nare beest heeft die het niet overleefd. Denk dat het veel uit maakt dat onze wei op de open vlakte zit waardoor er altijd wel wind is. Hier nog steeds geen vliegendekens of maskers

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:36

Sandra geen fijne terugkomst zo. Waar komt dat vandaag? Door het warme weer? Wel genoten van je vakantie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:36

OMG Sandra! Daar word je inderdaad niet vrolijk van!

Hier dus vandaag voor het eerst de vliegendekens op. Alhoewel ik (eergisteren wel 1 gepast had op Sjaak en even laten liggen. Die vliegendekens trekken allemaal wel. Voor Beau een nieuwe gekocht; Amigo XL. De regendekens daarvan passen perfect. Maar de vliegendeken trekt toch wel een beetje.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:42

Sandra, Wow daar wil je niet bij uitkomen...

Hier giet het weer water.. Zucht!

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:31

Domme vraag misschien,maar waarvan is de koker dik geworden...een insecten steek o.i.d ?

En over de bak slepen met een quad...dat gaat .
Tegenwoordig doen we alles met de zitmaaier.
Zelfs het weiland slepen en rollen.
Maar dat komt bij gebrek aan een traktor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:46

Wij hebben gelukkig wel een leuke vakantie gehad en mijn buurvrouw liet me regelmatig weten hoe het met mijn mannen ging. Zij vindt het ook vreselijk dat het vandaag zo mis ging.

Er zit al meer als 1 jaar oedeem rond die koker en op zijn buik, maar niet zo extreem als vandaag en het is ook de eerste keer dat zijn achterbenen dik worden. Daarom ben ik ook ineens in actie gekomen ipv nog een dag af te wachten. Ondertussen lijkt er wel wat vocht af te komen, dus de ergste spanning is er af. Hij lijkt ook wat rustiger, maar zo lang hij met zijn kont opgetrokken blijft staan, voelt hij zich niet helemaal in orde. Maar goed, morgen wordt het koeler, dus hopelijk wordt het oedeem dan wat minder.

Cabochon, na massa's testen weten we nog altijd niet hoe hij aan dat gezwel op zijn koker komt, helaas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:05

Wat doen met de vliegendeken? Heb ze nu om maar begint te stormen..ik kan er nu niet heen over 15 min pas als mijn man thuis kont. Wat doen jullie met maskers en dekens. Ze hebben stal open maar 1 vd 3 (het pensionpaard) gaat er niet instaan. Mijn eigen paarden gaan altijd in de stal staan ( slimme paarden)
het masker is een speciale
Model be free wat extra ruimte bij de ogen heeft zodat het niet gaat plakken

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:22

Ik heb nu officieel een halve rivier op de weide. Het stroomt zelfs..
Gelukkig liggen de stallen en het afdak goed hoog dus dat is nog droog. De piste valt gelukkig ook nog mee laar al het wat van de buren stroomt nu terug naar mij terwijl wij hoger liggen. Er is iets dat het water bij hun blokkeert en nu stroomt het heel mijn paddock en voorste weide door.
En onweren, niet normaal.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:26

Hier spoelen de paarden ook lekker schoon.. *optimist* :')

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:32

Ik was juist klaar met de dames lekker af te spoelen. Begint het hier ineens te gieten. _O- Niet normaal en onweer juist alsof ik extra speakers heb staan zo luid en helder.. water was juist zo mooi weggetrokken in de hooi weide -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:33

Toch snel gegaan dekens af. Mijn oude paatdje stond slim in stal de pension en mijn nieuwe stonden met volle wind en Mega onweer in de bak. Hier nog geen regen maar vermoed dat dat nog komt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:35

Yontheke schreef:
Gelukkig liggen de stallen en het afdak goed hoog dus dat is nog droog. De piste valt gelukkig ook nog mee laar al het wat van de buren stroomt nu terug naar mij terwijl wij hoger liggen. Er is iets dat het water bij hun blokkeert en nu stroomt het heel mijn paddock en voorste weide door.

Zandzakken? :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:36

Nou... t was droog. Nu stortregen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:41

Lynn_Nikita schreef:
Yontheke schreef:

Zandzakken? :D

Denk niet dat ze hun grachtje vol met zandzakken gestouwd hebben want hun grond is nog natter dan de mijne :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:42

Jeetje zeg.. Het gaat me hier toch tekeer! Niet normaal..
Ik heb de vliegendeken ook snel afgehaald. Zo'n natte lap om je heen lijkt me niet prettig voor een paard..