Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:18

Op stal waar ik werkte nam ik soms 5 of 6 paarden tegelijk mee de wei uit, knoopte ze gewoon aan elkaar. Uiteraard deed ik dat wel bij de paarden waarvan ik wist dat het kon.
Naar de wei toe ging met max 3 anders kwam ik het poortje niet door (en terug met 6 ging dat dan weer wel :) )

Maar hier idd ook kromme vingers door paarden die denken ineens snel naar de wei te moeten want stel je voor dat je 2 tellen minder hebt om te eten. Slaat het touw om je vingers en dan is het zo gebeurt. Ben er ook maar 1 keer voor naar de huisarts geweest omdat het na 10 weken nog dik was, die verklaarde me voor gek en heeft me zonder te kijken naar het ziekenhuis gestuurd, maar daar was uiteraard niets meer te zien. Misschien had ik dan toch maar op dag 1 moeten gaan toen m'n vinger zwart begon te worden ;) maar hij doet het nog, is alleen een beetje krom.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:25

Van en naar de wei hoef ik alleen een draadje weg te halen. Ben extreem lui aangelegd. Ze kunnen dus heen en weer lopen om water te drinken en zo. Hoef ik geen slootwater meer te hozen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:34

Nu hier thuis is het ook simpel, ze blijven gewoon op de wei :P

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:44

Hier is het ook een kwestie van draadjes op en of dicht doen. Ideaal! Nooit meer gesleep met halsters en touwen, zeker met kleine veulentjes is dat altijd een gedoe.
En ik heb een baan waarbij ik met spoed weggeroepen kan worden. Dan hoeft mijn vriend alleen maar een draadje open te doen en ze kunnen naar het weiland. Véél makkelijker voor hem (als niet-paardenman) dan geklooi met halsters.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:47

Ik heb een extra stukje gras bij de buurman aan de overkant...alleen daar is begeleiding nodig.Op maïsveld hadden ze enkel halster om omdat het een tijdelijke afzetting was.Verder is het idd kwestie van draadje open-,draadje dicht :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:22

Hier ook vanuit de paddock openingen naar 3 verschillende weien. Enkel draadje openzetten. Is inderdaad heel gemakkelijk als je er zelf eens niet bent. Al kan mijn man ze ook wel meenemen aan het halster.

Het handige is ook dat wanneer ze de auto zien stoppen ze in volle vaart terug van de wei komen en je enkel het draadje moet gaan dichtdoen. Heerlijk.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:28

Onze stallen staan in de tuin, dus we halen elke ochtend de 2 paarden eruit om ze op de wei te zetten en 's avonds eraf. Ik neem ze alle twee tegelijk, dit zijn ze nu ook gewoon zo :) Ik haal eerst de pony uit haar stal, die draait een half rondje zodat ik de deur dicht doe, dan wacht ze achter mij en haal ik mijn merrie uit haar stal, die draait ook een half rondje en komt dan naast de pony te staan, dan doe ik de staldeur dicht en heb ik in elke hand een paard, ik laat eerst de pony los op de wei en dan mijn merrie en dan doe ik het poortje dicht :) en 's avonds dan weer hetzelfde maar in omgekeerde richting :D
Heb vorig jaar wel gehad dat mijn merrie haar pijlsnel omdraaide en weer terug op de oprit stond vooraleer ik de draad kon dichtdoen, toen heeft ze ook even over straat gedraafd als een halve arabier terwijl de pony alleen gek werd op de wei... 5 jaar verkorting van mijn leven :D

Wel handig dat die van jou gewoon aan de draad stond te wachten!! Braaaaaaf paard :D

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:33

In Frankrijk haalde ik ze ook altijd per 5 of zo uit de wei.. maar die paarden stonden in kudde dus dat was wel anders..

Op de stal waar ik een tijdlang gewerkt had namen we ze ook altijd per 2.. kwestie van gewoonte en ook wel beetje te zien wie je met wie samen neemt. Maar dat verliep eigenlijk altijd super goed! Gewoon halster al aandoen zodat je alleen maar moet aanklikken :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:11

Ben dus niet de enige die van die stuntpaarden heeft! Mijn paarden zijn van die diva's en dan wil die kleine altijd op de kont hangen... En dan gaan ze bokken of dreigen, begint de chaos.

Laatst had ik er 2 mee en ging de een tegen het touwtje van de ander duwen. Ik dacht nog: de ander stopt wel. Nou niet dus :+ Beiden op hol en ik over de ruggen van de begonia's springend erachter aan :')

Maar ik blijf het proberen hoor..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 06:39

Goedzo Mosh...laat je niet kennen hoor _O- Staan de Begonia's nog? :')

Maar niets duwen dus,meteen kop indrukken :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:11

palousa_boy schreef:

Kon dat hier maar in Noord Holland -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:11

Ipsilonka schreef:
palousa_boy schreef:

Kon dat hier maar in Noord Holland -O-

Kan hoor :j . Ik heb ze sinds een paar dagen ook 24/7 op het land.

Draadjes open en dicht zetten heb ik slechte ervaring mee. Paarden die aan komen denderen zodra het draadje opengaat.... Ook als ik bijv maar 1 paard uit het land zou willen halen, kwam de rest aan gedenderd.
Ik zou het draadje naar de paddock gewoon open kunnen doen en de staldeuren open zetten zodat ze zelf naar de paddock kunnen lopen, maar dat wil ik niet. Mijn paarden blijven gewoon keurig wachten als de staldeur openstaat, totdat ik ze bij het touwtje pak en zeg dat ze mee mogen. Heb een hekel aan paarden die gewoon uit zichzelf gaan lopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:48

Is er iemand die kleine balen hooi in een stal heeft opgeslagen? Zo ja, hoe groot is de stal en hoeveel baaltjes krijg je er in? Mag ook een kleine schuur of opslagruimte zijn, natuurlijk.

Ik heb te weinig opslagruimte voor kleine baaltjes (en het is duurder), maar ik ben zo klaar met die foliebalen. Als ik een leverancier kan vinden die mij elke maand zo’n 65 balen hooi (afhankelijk van het gewicht van de balen) kan brengen voor een redelijke prijs, dan wil ik toch graag weer over gaan. Maar dat lijkt me nog een ingewikkelde opgave…

Het liefst had een jaarvoorraad aangelegd, maar dat lukt helaas niet. Nu ben ik benieuwd of ik een maandvoorraad kwijt kan of dat het echt een heel gedoe gaat worden met halen/brengen.

Zijn hier bokkers die in een soortgelijke situatie zitten?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:51

Ik doe het ook zo. Ik krijg partijen van 60 - 80. Ik kan ongeveer het dubbele kwijt, maar mijn hooi leverancier vindt dit wel praktisch, hij heeft een verlengde aanhanger en bestelbus dus dan kan hij mooi zonder trekker hier komen. Ik wil straks wel eens voor je meten wat de afmetingen van mijn balen zijn. Ik heb ze niet in een box liggen, zou het wel kunnen doen want die staan leeg, maar momenteel nog niet nodig. Ik voer hier straks in de winter met 3 - 4 paarden 2 baaltjes per dag (=onbeperkt), dus dat zijn 60 baaltjes in de maand. Dat valt nog aan de rijden voor de leverancier :) In de zomer zit ik nu op 3 dagen met 1 baaltje. Wil wel wat achter de hand hebben altijd.
Laatst bijgewerkt door Caily op 04-05-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:52

Kan je toch gewoon uitrekenen? Als je de maten van je stal hebt, en als je weet dat een klein baaltje hooi ong. 50 x 50 x 100 cm is, is de som toch gauw gemaakt?
Niet meteen de beste vergelijking, maar ik krijg in mijn 2-paardsremorque 60 kleine baaltjes hooi (mijn remorque is mijn hooi-opslagplaats momenteel :Y) )

Edit, hier ook 60 balen/maand (voor 2 paarden en 1 pony)
Laatst bijgewerkt door miezelke op 04-05-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:53

In een 2-paards trailer kregen wij er 35 meende ik.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 11:55

Wij hebben een stal van 3x3 waar we hooi, krachtvoer en pakken strooisel in opslaan.
Er gaan ongeveer 30 kleine baaltjes hooi en 18 pakken koolzaadstro in, en dan is er nog plaats voor 3 zakken krachtvoer, een kruiwagen, een riek, een bezem en ruimte om je spullen te pakken.
Als we hooi halen doen we dat per +/- 30 baaltjes, die kunnen net in de tweepaardstrailer. Als ze niet op de wei staan gaat er 1 baaltje per dag op (zijn er wel van +/- 22kg), nu ze heel de dag op het gras gaan geven we nog de helft voor de nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:17

Ik voer ook kleine hooibaaltjes. Heb ruimte voor een baaltje of 40 en als het moet kunnen er 50/60 in, maar wij halen gewoon elke 2 weken 20 baaltjes met de trailer. Is vlakbij en binnen een uurtje zijn we klaar. Heb er geen moeite mee.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:47

Ik kan ook ong 30/40 kwijt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:59

Ik heb een schuur van ongeveer 3 bij 5 (gok ik, niet opgemeten) en kan daar met goed proppen 100 pakjes kwijt. Maar dan zit het echt tot de nok vol gepropt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:59

Sinds de paarden aan huis staan vraag ik me vaak af of ze hun leven niet saai vinden :D ze hebben het nu natuurlijk wel 'beter' dan op een pensionstal: 12u per dag buiten met z'n tweetjes, plaats om te eten en te spelen, maar eigenlijk zijn alle dagen zo'n beetje hetzelfde. Ik weet wel dat een paard niet zo denkt en dat ik het vermenselijk, maar af en toe denk ik er een keer aan :P gek he, op pension stond ik bij zo'n dingen amper stil, hoewel ik toen ook echt bewust zocht naar een stalling me dagelijks paddock of weidegang en vriendjes, maar ik was er toch 'anders' mee bezig. Herkenbaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:09

@mallootje: ik denk dat je nu vaker ziet hoeveel ze eigenlijk niets staan te doen :)

Mijn 3x3 stal gaan er ongeveer 45/50 in. Ligt er ook aan hoe hoog de stal is c.q. hoe hoog je wilt stapelen. Ik vind 4 a 5 hoog mooi zat voor mij :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:13

[***], dat aan komen lopen doen ze hier alleen als het tijdstip klopt. Haal ik er s' middags een om te rijden dan graast de rest gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:05

Gypsy schreef:
[***], dat aan komen lopen doen ze hier alleen als het tijdstip klopt. Haal ik er s' middags een om te rijden dan graast de rest gewoon door.

Oh ik doelde niet op jou Gypsy. Ik heb het vroeger al eens meegemaakt dat ik aan het eind van de dag wilde rijden, en dat de paarden van anderen (stond nog op pensionstal) ook dachten dat ze naar binnen mochten...... Dat is niet leuk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:23

Thanks voor jullie antwoorden. Dan hoop ik dat ik een fouragehandel kan vinden die het geen probleem vindt. Inschatten kon inderdaad aan de hand van de afmetingen, maar ik ben bang dat het in de praktijk anders uitpakt, omdat je bijv. ruimte over moet houden bij de deur/opening en ik misschien ook niet zo hoog kan/wil stapelen.

Mijn paarden staan echt helemaal dolgelukkig bloot in het gras te eten, slapen en kriebelen. Iets anders doen ze niet en het lijkt me ontzettend saai, maar zo zijn ze blij. Ze hebben rond de wei wel wat te zien.

Verder wacht ik met smart op mijn tweede rij stallen. *\o/* Nog goed 2 maanden en dan staat ‘ie. Het is niet zo dat ik dan klaar ben… Er moet nog vreselijk veel gebeuren, ook veel grote projecten. Maar goed, dan heb ik het grootste deel van de nieuwe stal staan. Als de oude stal verkocht is, dan hebben we vanuit de woonkamer vrij zicht op de paddock en een deel van de wei.