Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:07

Na flinke lekkage gehad te hebben in mijn huidige kast, ik geen zin had om er weer 1 zelf te maken en de kast die ik op het oog nergens past... Maar overstag gegaan met de bestaande kastjes.

Van een grote kast voor 1 paard

Afbeelding

Naar 2 kleine kastjes voor 2

Afbeelding

Afbeelding

In de bovenste kast de zadelsteun eruit gehaald en 2 planken geplaatst en in de onderste 2 steunen op kunnen hangen.

Alleen op den duur nog gaan bedenken waar ik mijn mentuig ga laten.

Independence

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:34

Dat rekje in de grote kast op de rechterdeur, waar heb je die vandaan? Ik zoek al heeeel lang zoiets

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:08

Independence schreef:
Dat rekje in de grote kast op de rechterdeur, waar heb je die vandaan? Ik zoek al heeeel lang zoiets

Jaren geleden bij de kwantum gekocht en roze gespoten :')
Miss kan je bij agradi of Kramer kijken.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:23

je hebt dat soort rekjes bij Ikea, Xenos, Action wel toch? evt naar NL laten komen via Aliexpress

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:23

Vandaag mijn spullen verhuist naar 2 nieuwe kastjes, ik had eerst 1 grote kast. De ruimte verbaast me wel! Kwam er ook achter dat ik eigenlijk wel iets te veel halsters heb :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:38

En onder en boven zitten grote kieren en met die scharnieren til je de deuren er zo uit.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:50

Omdat hier nog meer handige klus mannen en vrouwen zitten kunnen jullie mij misschien uit de brand helpen. Tijdje terug vroeg iemand mij of ik voor de stichting even 30 zadelkasten wilde maken dus zo gezegd zo gedaan. Nu staat alles maar de deuren zijn nog een dingetje... Ze moeten natuurlijk geen grote kieren hebben ivm ongedierte en het moet een beetje smoelen :+ ik had van die mooie driehoek staarthengen gehaald maar ik weet niet of het daarmee gaat lukken.
De deuren zouden meer pas gemaakt moeten worden maar voor nu even zo. Ik wilde graag plaat voor de deuren doen omdat het in mijn hoofd makkelijk was maar dat vond de eigenaar niet mooi dus ze moeten van steigerhout worden net als de rest van de kasten. Maar nu zitten we ecjt met de scharnieren, hoe krijgen we die er mooi in zonder te moeten frezen? Ik heb dus in een week tijd die 30 kasten neergezet en baal zo erg dat die deuren gewoon niet lukken -:(-
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:08

Met de zijkanten iets inzagen op de juiste diepte en de rest er met een grove vijl uit vijlen moet toch snel genoeg gaan ??
Een andere optie is andere scharnieren gebruiken, bijv. keukenkastdeurscharnieren (neem wel de goede qua inzet, half- of vol opzet)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:00

Waarom lukt het niet met die staartheng om ze sluitend te krijgen? Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is, dat er een kier over blijft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:22

Ja, een kier en dat trekt muizen... iig ze kunnen er door ín de kast komen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:40

_Nelleke_ schreef:
Waarom lukt het niet met die staartheng om ze sluitend te krijgen? Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is, dat er een kier over blijft?

Een beetje ruimte is geen probleem maar zodra er muizen of ratten door kunnen wel.

DubbelDun schreef:
Met de zijkanten iets inzagen op de juiste diepte en de rest er met een grove vijl uit vijlen moet toch snel genoeg gaan ??
Een andere optie is andere scharnieren gebruiken, bijv. keukenkastdeurscharnieren (neem wel de goede qua inzet, half- of vol opzet)

De bedoeling was idd de deur meer op maat de maken dat hij er echt in ging vallen. Bedoel je een stukje uitvijlen op de plek waar het scharnier zit? Zouden keukenkast scharnieren wel sterk genoeg zijn? Het zijn ook echt super dikke planken wat ook niet meewerkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:03

Ik heb mijn kledingkasten met deuren van 25 kilo per stuk aan keukenkastscharnieren opgehangen. Ergens staat een staatje wat een deur aan gewicht kan hebben. Ik heb er voor de zekerheid 5 per deur op gezet. Misschien 'overkill', maar dat werd op die site aangeraden.

Deur er in laten vallen is misschien minder handig, want die kasten staan waarschijnlijk niet in een verwarmde ruimte en dus vatbaarder voor uitzet/krimp door vocht. Een 'inzet'deur zal dan eerder gaan klemmen dan een 'opzet'deur.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:13

Ja dat snap ik maar begreep dus niet helemaal uit je post dat er kieren zaten met de huidige scharnieren. Zijn deze wel of niet ingefreesd?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:41

Mijn kast, waar ik aanvankelijk niet zo happy mee was, is nu verhuisd en helemaal aangepast. Geen welkomstbordje voor de muizen meer :') de deuren kunnen er niet meer zo worden uitgetild en het plankje wat tegen mijn dekjes aan drukte is verplaatst :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet alleen even een oplossing bedenken voor de opslagruimte aan de onderkant. Emmers zijn te hoog voor de schappen, dus ik moet nog even een bakje halen voor de emmer onderin :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:45

DubbelDun schreef:
Ik heb mijn kledingkasten met deuren van 25 kilo per stuk aan keukenkastscharnieren opgehangen. Ergens staat een staatje wat een deur aan gewicht kan hebben. Ik heb er voor de zekerheid 5 per deur op gezet. Misschien 'overkill', maar dat werd op die site aangeraden.

Deur er in laten vallen is misschien minder handig, want die kasten staan waarschijnlijk niet in een verwarmde ruimte en dus vatbaarder voor uitzet/krimp door vocht. Een 'inzet'deur zal dan eerder gaan klemmen dan een 'opzet'deur.

Oh dan moet dit ook wel lukken!

_Nelleke_ schreef:
Ja dat snap ik maar begreep dus niet helemaal uit je post dat er kieren zaten met de huidige scharnieren. Zijn deze wel of niet ingefreesd?

Oo zo, er zitten aan de zijkanten kieren en de bovenkant sluit wel goed. Ik heb de scharnieren niet uitgefreesd omdat ik daar geen ervaring in heb... zou het wel kunnen proberen maar om nou 30 deuren de scharnieren in te gaan freezen zie ik niet zo zitten :o

Ik heb in de kasten enorm veel tijd gestopt en was echt helemaal gesloopt dus baal er gewoon van. ik vind de kasten zelf wel goed gelukt al zeg ik het zelf :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:56

Tipje voor als je weer eens zoveel zijkanten van sleuven moet voorzien...
Zet ze naast elkaar op de zijkant en klem ze vast. Teken af wat er uitgefreest moet worden en zet de cirkelzaag op die diepte. Zaag eerst de lijnen door en zaag dan het middenstuk er uit.
Als je alles op deze manier in 1x doet zitten alle scharnieren ook op dezelfde hoogte en dezelfde diepte.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:45

Als niet wil gaan frezen zou je ook over de hele lengte van de kast/deur een piano scharnier kunnen proberen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:48

DubbelDun schreef:
Tipje voor als je weer eens zoveel zijkanten van sleuven moet voorzien...
Zet ze naast elkaar op de zijkant en klem ze vast. Teken af wat er uitgefreest moet worden en zet de cirkelzaag op die diepte. Zaag eerst de lijnen door en zaag dan het middenstuk er uit.
Als je alles op deze manier in 1x doet zitten alle scharnieren ook op dezelfde hoogte en dezelfde diepte.

Als je een bovenfrees hebt zou je het daarmee ook op deze manier kunnen doen. Even een geleide latje er op schroeven. En anders inzagen en met een bijtel het stukje wat je er uit wil hebben er uit halen.

Heb je de deuren al klaar? Anders eerst 30 planken van inkeping voorzien en dan pas de deuren in elkaar zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:52

Niet iedereen heeft een bovenfrees, vandaar mijn stukje over de cirkelzaag :)
Ook moeten de planken dan perfect op elkaar aansluiten anders krijg je dat de frees gaat 'happen' en misschien zelfs terugslaan. Persoonlijk doe ik het dan liever met een cirkelzaag/invalzaag.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:35

Hallo! Dit is toch echt een van mijn favoriete topics op bokt, ik vind het zelf ook erg leuk om de stal (en daarbij dus ook de zadelkamer) in te richten. Misschien sla ik een beetje door :o . Ik kijk al een hele poos graag mee maar nu toch ook maar een paar foto’s delen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:39

Heel gaaf Dandelion! 8-)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:30

Jij hebt de chique versie springschoenhouders. Bij mij hangen ze allemaal op een wc rol houder staaf :')

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:17

Zo slim waren wij niet dus zelf wat geknutseld :) :)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:46

Heel erg mooi gedaan! Zoiets wil ik ooit ook in elkaar gaan knutselen...als er ooit tijd voor is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:33

Fangio schreef:
Jij hebt de chique versie springschoenhouders. Bij mij hangen ze allemaal op een wc rol houder staaf :')

Haha ja die heb ik ook :')
Af en toe valt die om omdat ze allemaal naar 1 kant gaan hellen lol