[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:49

Story schreef:
Bij mij werkt het heel goed om het net niet strak te spannen in het frame.
Dan komt er minder kracht op te staan en gaat hij langer mee. Die van mij zijn ook erg hardhandig met in het net bijten en dit werkt vooralsnog goed.

Ik ga eens kijken, ik had het net wat er nu in zit ook niet te strak gespannen maar als ik hem in de bak leg gaat hij vanzelf strak om het hooi liggen zeg maar.
Misschien de wanden van de bak eens echt naar buiten trekken en vastzetten zodat het frame losser ligt ofzo?

DubbelFun

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:58

Ik heb netten die los hangen en die aan 4 punten vast zitten en in allemaal vallen regelmatig gaten . Immers als het hooi vast raakt in de gaten dan moeten ze toch kracht zetten om het er door te trekken en dan maakt het imo niet uit of er wel of geen spanning op staat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:01

DubbelDun schreef:
Ik heb netten die los hangen en die aan 4 punten vast zitten en in allemaal vallen regelmatig gaten . Immers als het hooi vast raakt in de gaten dan moeten ze toch kracht zetten om het er door te trekken en dan maakt het imo niet uit of er wel of geen spanning op staat.

Hier heb ik het idee dat het grijpen en sleuren aan het net wel meer schade doet dan te grote plukken, het net ziet er toch vrij degelijk uit maar het touw is op verschillende plekken half door gesleten. Nu hangt hij wel echt aan elkaar van de strotouwtjes momenteel overigens hoor :+

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:58

Mag ik wat vragen. Mijn tinker staat sinds een week in een uitloop. We voeren smorgens en savonds. Ik heb een xxl maaswijdte 3 cm net van epplejeck en vul ik voor de helft.vanmorgen deed ze er 4 uurtjes over en vanavond een half uur. Dat vind ik wel heel kort. Wat kan ik hier aan doen? Had al nog een slowfeeder gekocht en 2 in elkaar gedaan maar toen kreeg ze niet alles eruit. Eten ze is zon kist op de grond langzamer met zon ijzer wat meezakt?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:58

Ik wil haar niet onbeperkt geven dus vandaar niet vol. Het is voordroog wat er in zit.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:13

Mengen met stro helpt hier goed!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:55

Wat hier het traagst gaat is een compleet vrijhangend net. Dus het net dichtknopen, karabiner door de lussen en dan ophangen aan een touw (met pvc-buis erom) dat aan een plafond/tak/andere constructie hangt.

orlando9 schreef:
Ik wil haar niet onbeperkt geven dus vandaar niet vol. Het is voordroog wat er in zit.

Als je geen goede manier vindt waardoor ze langer met haar eten doet zou ik overstappen op hooi.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:07

@orlando: net los hangen en twee netten over elkaar vertraagt hier het aller beste.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:01

Yes! Mijn net is gisteren binnen gekomen van equicullinair. Wat een mooi kwaliteit echt blij mee. Heb het net van 90x150cm. Mijn man heeft een bint aan de achterkant van de schuilstal opgehangen op 1 meter hoog. Er word aangeraden om minsten 3 punten te bevestigen, maar begon met 4 ogen op een rij en die met karabijnhaken. Echter moest ik hem alsnog dicht rijgen, want mijn tinker is een houdini daarmee. Probeert overal zijn bakkes in te wurmen. Nu 6 ogen op een rij en vastgezet met karabijnhaken. Op de hoek hangt hij vast aan een enkele karabijnhaak en aan de binnenste 4 ogen hangen 2 karabijnhaken . Op die manier kan ik de binnenste 4 karabijnhaken los klikken terwijl mijn net blijft hangen en zo kan ik vlug een paar plakken erin stoppen. Tot nu toe super blij mee!

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:04

Bedankt.voor de tips. Ik zal het nog eens proberen met 2 netten over elkaar

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:53

Handig systeem engel, klinkt ook wel als een idee voor ons als mijn houdini het huidige systeem heeft ontrafeld.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:11

Dat is toch makkelijk zelf te maken ?? Lijkt me niets anders als een bak met een cv-pijp en daaromheen een net gespannen. Touwtjes in de hoeken met haken zodat het rooster mee omhoog kan en musketons om het vast te zetten.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:28

Dat wilde ik net zeggen. Ik heb het ingebruik. Makkelijk zelf te maken.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:10

Nou als ik deze topic een beetje door leest, dan is het schijnbaar niet heel eenvoudig

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:10

Otti1977 schreef:

Gebruik je een net of een rek?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:21

Bertvr schreef:
Nou als ik deze topic een beetje door leest, dan is het schijnbaar niet heel eenvoudig

Ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen, daarom een handig iemand gevonden die dat voor me gaat maken (het frame dan, het net maak ik er zelf wel aan vast)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:33

Ik gebruik ook zo"n soort systeem. Ik heb mijn frame gemaakt van ijzeren stijgerbuizen, dus gewoon 4 hoekpunten en 4 buizen. Het net heb ik eromheen kunnen rijgen en daarna heb ik alles pas aan elkaar bevestigd. Bij 1 grote bak zet ik het frame niet eens vast, het is zwaar genoeg zodat het met het hooi mee zakt en na 2 winters heeft ie nog nooit buiten de bak gelegen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:14

Bertvr schreef:
Otti1977 schreef:

Gebruik je een net of een rek?

In het verleden een gaasmat van metaal. Daarna heeft mijn man een frame gebogen van cv buis. Ik heb daar net aan geregen. Nu gebruik ik een hooinet met kleine maas in m'n bak.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:49

Wat zijn de overwegingen om voor een gaasmat of een net te kiezen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:05

Gaasmat gaat minder snel kapot, maar bij te kleine mazen kun je tandslijtage krijgen. Reden waarom ik niet kleiner wil dan 7,5 cm.
Netten zullen dus eerder slijten en bij te dun garen kan dit tussen de tanden komen. Daarom is een materiaaldikte van minimaal 4 mm aan te raden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:42

Sanniejtjuh schreef:
Ik gebruik ook zo"n soort systeem. Ik heb mijn frame gemaakt van ijzeren stijgerbuizen, dus gewoon 4 hoekpunten en 4 buizen. Het net heb ik eromheen kunnen rijgen en daarna heb ik alles pas aan elkaar bevestigd. Bij 1 grote bak zet ik het frame niet eens vast, het is zwaar genoeg zodat het met het hooi mee zakt en na 2 winters heeft ie nog nooit buiten de bak gelegen.

Dit idee had ik zelf ook om te gaan maken.
Heb je misschien een foto van jou systeem? En hoe lang heb je het al?
Ik ben ook erg benieuwd welke maat (diameter) steigerbuis je genomen hebt.

Ben heel benieuwd naar jou ervaring.
Was nog aan het twijfelen of het zou werken namelijk en daardoor heb ik het nog niet doorgezet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:25

Echte steigerbuis is rond de 42 mm.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:39

Ja het is in meerdere diameters te bestellen.
Mij gaat het erom dat het wel zwaar genoeg is zodat het gewicht het frame naar beneden houd.
Dan weet ik ook voor welke diameter ik het beste kan gaan :)

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:44

Het verbaast me dat er nog geen professionele partij is welke dit verkoopt. Volgens mij een gat in de markt! Wat denken jullie?