Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:20

Vorige pallets van Agrifirm waren ook lichter van kleur..
Ik heb een jaar die van Agrifirm gehad en wilde de goedkopere van andys proberen..Maar nu dus achteraf (meende al, dat ik meer gebruikte en dus ook nog eens extra houtkrul erbij) dat ik meer gebruikte. Maar er zit veel minder in de zakken van andys, dus had het nog niet uitgerekend..
En dan blijft het nog steeds vreemd, dat ze wel die van andys aten en niet deze van Agrifirm..Denk niet dat dat met de kleur te maken heeft..

Sjarett

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:38

Bij mij is er eigenlijk niet een paard die echt de korrels eet. Ik gooi ze in de box en maak ze nooit van te voren nat. Ook niet bij paarden die er voor het eerst op komen. Wel zorg ik in het begin dat ze steeds wat voordroog hebben om te eten.
Ik heb nu van twee verschillende leveranciers korrels gehad met een duidelijk verschil in verbruikssnelheid, maar ze eten van geen van beide.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:50

Misschien hebben de korrels Agrifirm een andere samenstelling waardoor er niet van wordt gegeten...
Het ene paard zal er wel van eten het andere niet....Mijn /3 /3 veelvraten blijven ze lekker vinden zolang het korreltjes zijn :9 :9
Dit is dus de reden waarom ik de korrels nog steeds nat maak voordat ik ze in de stal gooi.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:16

Ik denk het, er zit veel verschil in de samenstellingen van de korrels.
Die van mij hebben mijn korrels ook nog nooit gegeten. Toen ik in het begin nog ander merk er tussendoor had, wel.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:10

Heeft een van jullie ervaring met de strokorrels van sambed? Ik zag daar een advertentie van op marktplaats waar 245 euro per pallet incl bezorgkosten werd gevraagd. Is dat een normale prijs op dit moment????
Ik wil mijn paard graag van stro af, omdat hij opeens zijn hele stal leeg eet :-(. Strokorrels lijkt me een fijn strooisel. Ik heb inmiddels het halve strokorreltopic doorgelezen, maar ik vraag me wel af: hoe mesten jullie de stal uit en dan bedoel ik: gebruiken jullie een speciale mestvork (zoals op de website van strovan?) en harken jullie dan ook daarmee de stal mee?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:24

Ligt eraan, de korrels van Sambed ken ik niet. Er zit veel verschil in kwaliteit, probeer eerst een halve pallet uit indien mogelijk, zit je ook niet gelijk aan een bérg korrels vast als ze je niet bevallen.
Prijs ligt aan kwaliteit, over het algemeen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:08

Ilsje_007 schreef:
Heeft een van jullie ervaring met de strokorrels van sambed? Ik zag daar een advertentie van op marktplaats waar 245 euro per pallet incl bezorgkosten werd gevraagd. Is dat een normale prijs op dit moment????

Ik zie dat het een blanco zak is, zonder bedrukking.
Ik zie dat het een zak is van 13 kg.
Dit alles wijst er op dat dit energiekorrels zijn, en is hoogstwaarschijnlijk import uit Oostblok.

Geen verdere commentaar nodig denk ik

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:08

Ok, na even het topic heb doorgezocht begrijp ik wat energiekorrels zijn. Misschien beter korrels van een betrouwbaar merk....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:01

Eind van deze maand verschijnt er in een Duits paardenmagazine een uitgebreide strooiseltest.
Deze tekst is in het Duits, maar toch zeer goed te lezen (voor degenen die het niet zo goed beheersen).
Onderin staan tabellen met daarin kosten, gebruiksgemak, verbruik, comfort etc. etc. wat erg interessant is om eens te vergelijken.
Ik ga kijken of ik e.e.a. kan uitdraaien in inscannen om hier in het topic te plaatsen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:24

Ik denk dat ik even een nieuw topic opstart mbt dit artikel.
Het is nl. een flinke lap en bestrijkt ook andere soorten strooisels.
De link zal ik zo even doorgeven hier in het topic.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:33

Heb al een keer ieder een vraag gesteld waar strokorrels te koop zijn, maar toen stond ik nog met mijn fjord in Oss. Wegens problemen met de huurwei waar ik stond en toch moeten verhuizen. Toch maar weer gekeken naar een stal dichterbij mijn huis.

En zoek nu dus een verkooppunt in de buurt van Teteringen (onder Breda). Geen interesse in een hele pallet en zoek dus een adres waar ik gewoon een paar zakken kan halen (2/4 zakken) om uit te proberen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:06

In Oudenbosch zit Mulders, die verkopen Strovan per zak.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:03

Hoe is het met de strooiseltest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:20

Wat zijn energie korrels?

Overigens denk im dat blanco zakken door de leverancier zelf verpakt worden, die kopen in losgestorte hoeveelheid, wellicht silo volgestort en verpakken zelf, ken nl iemand die dat doet met vlas, met gehakselt stro, dus waarom niet met strokorrels?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:04

Ilsje_007 schreef:
Ik wil mijn paard graag van stro af, omdat hij opeens zijn hele stal leeg eet :-(. Strokorrels lijkt me een fijn strooisel. Ik heb inmiddels het halve strokorreltopic doorgelezen, maar ik vraag me wel af: hoe mesten jullie de stal uit en dan bedoel ik: gebruiken jullie een speciale mestvork (zoals op de website van strovan?) en harken jullie dan ook daarmee de stal mee?

Neem eens contact op met zeolite. Prima product en zeer goede service. Ik had maandags besteld en woensdag was mn pallet al binnen. Ze hebben nu een actie dat je er een gratis mestvork bij krijgt. En ze zijn absoluut niet duur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:08

Beval prima in de schuilstal heb alleen last van een etende shet en fjord. Ook al heb ik er azijn erbij gedaan in het water.

En daarbij helaas last van modder (en hoge grondwater stand) dat uiteindelijk de schuilstal in liep. Hopelijk gaat er wat gedaan worden aan de buitenboel. Ben aan het kijken om aan rubberen speeltuintegels te komen voor in de schuilstal. En daarover een laagje strokorrels, maar 1 zak erin is eigenlijk al meer dan voldoende.

Maar hij slaap nu wel lekker binnen in plaats van in de natte modder.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:40

Je met wel heel goed uitkijken met rubberen tegels, sommige zijn spekglad, ook al zien ze er uit als normale stroeve tegels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:47

Ga eerst ook kijken voor ik ook maar iets koop. En even afwachten op bericht gemeente of dat die wat over hebben.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:57

Ik heb maandag 2 pallets Zeolite besteld en ze worden vandaag geleverd. Wel was de prijs anders dan op de website vermeld (ook excl. want de btw krijg ik sowieso terug), weet iemand wat ze vragen voor het transport? Ik kreeg €5,- korting op de 2e pallet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:19

russel schreef:

Overigens denk im dat blanco zakken door de leverancier zelf verpakt worden, die kopen in losgestorte hoeveelheid, wellicht silo volgestort en verpakken zelf, ken nl iemand die dat doet met vlas, met gehakselt stro, dus waarom niet met strokorrels?

Wij stoken op olie. Veel huizen hebben geen gasleidingen door de straat lopen. Olie was voorheen ook goedkoper dan gas.
Nu is er tegenwoordig ook de mogelijkheid om een pelletoven aan te schaffen. Je stookt dan op houtkorrels. Dit tank je ook 1a 2x per jaar.

Mais en stro gaat bij ons veel richting Belgie naar de bioovens waar dan weer stroom voor de consumenten mee opgewekt worden.

Houtkorrels heb ik ook wel eens in de bouwmarkt gehaald en in stal gegooit, alleen werkt zaagsel beter.

Stropellets hebik nog niet gevonden bij ons in de omgeveing, ondanks dat er veel paardenbezitters hier zijn.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:48

russel schreef:

Energiekorrels: korrels gemaakt om te stoken in pelletkachels en industriele ovens. Zijn veel hoger verdicht dan strooiselpellets, daardoor ook veel goedkoper. Het zakje zal steeds kleiner zijn dan bij echte strooiselpellets bij gelijk gewicht.
Als je ze in een glas water werpt, vallen ze veel trager uiteen dan strooiselpellets.
Na productie worden de enegriepellets getest of ze voldoen aan bvb een DIN Norm. Als ze niet voldoen worden ze bvb. verpakt als strooisel.

Blanco zakken : bedrukte zakken kosten veel meer en laten de koper toe om snel van leverancier te wisselen.
als je een merkzak koopt, dan verkoop je een merk. als je een blanco zak koopt, koop je vandaag bij leverancier 1, morgen bij leverancier 2, en je verkoopt een prijs ipv een merk.
Iedereen kent de opmerking van : vorige levering had een ander kleur...
Of iemand hier los materiaal verpakt in zakken weet ik niet, zie er het nut niet van in, want daardoor steeds meer stof in de goederen, ieder transport/behandeling veroorzaakt stof.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:14

Ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag over de verschillen tussen site en rekening. Bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:22

Dat van de blanco zakken is onzin, merkzakken is reklame en dus duurder, want bedrukken kost geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:23

Ik heb een test gedaan met kattenbakkorrels en paardenkorrels, vallen even snel uit elkaar, alleen een dik prijsverschil...

Met de pelletkorrels wil ik dat binnenkort ook gaan doen....zo een zak kost de helft, maf een ietsje minder snel uit elkaar vallen voor die prijs.....wordt vervolgd...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:09

Ik heb vorig jaar als test een bodempje in een bekertje gedaan (houtpellets), ze vallen vrij snel uitelkaar en het volume wordt zeker 4x zoveel.