Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 07:23

Boemel fijne vakantie!!

Hier ook een rijbak, maar is ook paddock. Met regen heeft die zich goed gehouden. Is sinds kort aangepast qua zand en dit keer was de eerste keer zoveel regen.

LN ik zal waarschijnlijk niet uitlopen, dan heeft hij een half uur om naar jou te gaan. Ik red het met 15 minuten naar jou. Dus als Patrick op tijd hier is dan moet het qua tijd gaan lukken. En als het om nabespreken gaat kan ik wel assistent spelen voor de smid. Nadeel is denk ik meer dat jij op het paard zit die de smid nodig heeft :+

Qua vakantie doen mijn ouders het opvangen voor de paarden, honden gaan eigenlijk altijd wel mee. Maar ik merk dat pap achteruit gaat. Maar ook wel hetzelfde gevoel als LN, je wilt anderen daar niet mee lastig vallen. Stomme is dat je het zelf ook graag voor de ander doet.
Maar aan de overkant woont wel een meid welke ik regelmatig op de manege zie lopen dus wellicht dat ik haar ook kan vragen. Ook nog iemand in de buurt had aangegeven om te willen bijspringen als het nodig is.

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:07

Spannend LN, succes met de les. Fijn dat de bak in ieder geval goed is.

Fijne vakantie Boemel, hopelijk weinig last daar verder.

Handige tips mbt vakantie. Zelf al 10 jaar niet met vakantie geweest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:45

Veel plezier Joyce en LN! Ben heel benieuwd naar jullie ervaring met de les :D

Boemel, klinkt niet heel ideaal

Qua me schuldig voelen voor het werk, daarom betaal ik het meisje en dan is het gewoon “werk”. Maar moet zeggen dat het voor haar echt iets is wat ze leuk vind. Buurman kwam laatst een keer langs toen ze er was en hij hoorde haar liedjes zingen en tegen de kat praten. Dus dat geeft ook wel een fijn gevoel dat ze het ook echt leuk vind en daarom ook niet afraffelt en ook zelf nadenkt over dingen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:34

Succes met de les dames, ik ben heel benieuwd hoe het bevalt!

Boemel, nog een fijne vakantie gewenst.

Wat betreft vakanties: ik heb her en der wel mensen die ik kan vragen om te helpen. Helaas zijn mijn ouders en familie geen paardenmensen, dus die vallen af. Sinds een tijdje staat er bij ons een pony van iemand anders in bruikleen, tegen een heel laag maandbedrag en met de afspraak dat zij de verzorging op zich neemt als wij op vakantie zijn. Toch voelt ik me nog steeds bezwaard om hulp te vragen.

Ik probeer het daarom zo makkelijk mogelijk te maken: 's nachts de pony’s niet opsplitsen, een grote aanhanger gebruiken voor de mest (in plaats van het karretje dat ik normaal twee keer per week leeg), zodat je gewoon met de kruiwagen kunt mesten in plaats van met mestboys. Ook vul ik indien mogelijk de hooinetten alvast vooruit.

Bij Picasso doe ik de verzorging als zij weg zijn; dan ga ik vier keer per dag die kant op (soms met hulp van haar zus). Op zich prima, maar het zou wel wat fijner zijn als het iets losser kon qua binnenzet-tijden.

Thuis heb ik geen bak, ik zou grondwerk kunnen doen in de wei. Maar zodra ze die zien, zijn ze hun werkmodus eigenlijk alweer kwijt. :') Bij Picasso heb ik wel een rijbak. In de zomer gebruik ik die vaker dan in de winter, want dan is hij vaak nat en er is geen verlichting. In dat geval neem ik de trailer of ga ik op buitenrit.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:14

Benieuwd naar jullie les bij Patrick. Lijkt me heel fijn! Wellicht een keer als hij met een route in de buurt is. Veel plezier!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:53

Eerder ging ik niet weg maar heb ontdekt dat ik vakantie toch wel fijn vindt. Mijn vader past op de paarden en hondje (hond logeert dan daar). Ik maak het zo makkelijk mogelijk, dus de paarden op de wei. Hij hoeft alleen water te geven, stroom te controleren en te kijken of ze niet ziek/gewond zijn. Ik wil hem niet laten uitmesten, dat vind ik te veel werk. Hij aait wel graag. :D Hij woont 1 km verder, dus dit is te doen. Ik heb natuurlijk wel geluk met deze optie, het is heel fijn zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 17:49

Les was leerzaam maar wel conclusie dat ik niet in mijn zadel pas. Op het paard ligt die fijn maar ik krijg rugpijn en zag mijn houding nu ook op foto en film
ik heb 17.5 inch ( kleding 36/38) , is mn vorige , te smal geworden zadel ook en nooit last van gehad terwijl het hetzelfde merk zadel is en dezelfde inchmaat
Nu de zadels naast elkaar gelegd en mijn oude heeft minder vulling in het zitdeel en daardoor meer ruimte, de nieuwe heeft meer vulling in het zitgedeelte waardoor ik deels op de lepel zit en naar voren geduwd wordt en dat compenseer door naar achteren te leunen en een holle rug trek.
Is nu 6 x mee gereden, denk nu een 2 mnd oud nieuw gekocht, 2000 voor betaald. Iemand ervaring of tips?
Ik wil de ruiterzaak wel bellen/ mailen voor een oplossing want met proefrijden waren er maar 2 zadels mee die überhaupt pasten, de rest was veel te smal ondanks dat ik aangegeven heb meer wijd en nog breder mee te nemen.
Per toeval had ze deze mee terwijl ik er zelfs in de winkel specifiek om gevraagd had. Met die paar rondjes testrijden had ik geen last en omdat ik hetzelfde zadel voorheen ook had ook niet verwacht dat ik er niet goed in zat maar na een week heb ik wel al aangegeven dat ik rugpijn kreeg. Nu zie ik ook waarom en dat had zij eigenlijk ook moeten zien

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:29

Jeetje, dat is enorm vervelend!!
Hopelijk kun je er met de verkopende partij uit komen... heb er zelf geen ervaring mee...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 19:48

Les was fijn, Ad liep lekker. Wel net enkele dingen anders dan gewend, vooral qua teugelcontact en armhouding. Wel fijn qua uitleg, duidelijk, ook qua houding lichaam.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 07:15

Ah je leste met Adje. Leuk!

Erg vervelend met het zadel.
Ik hoop dat je een oplossing vindt. Eventueel via de zadelbond.

Ice past haar via zadelpasser aangekocht zadel ook niet meer. Dat is niet de fout van de zadelpasser, want haar schoft is heel veel breder geworden.

Wel had ik vooraf aangegeven dat ik alleen voor een aanpasbaar zadel wilde gaan.
Nu blijkt helaas het zadel tot maximaal 1 boombreedte aanpasbaar. En Ice heeft waarschijnlijk al meer nodig.
Ik heb afgesproken met de zadelpasser dat ik Ice nog 6 weken doorrij met mijn wel passende Sella en dat ze dan komt om te kijken of de Frank Baines aangepast kan worden of dat ze m voor hetzelfde geld terug neemt en kijkt voor wat anders. Maar goed, zadel was al gebruikt en ze heeft een mega assortiment gebruikte zadels, dus die situatie is anders.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 07:48

Ai dat is balen LN!

Klinkt als een fijne les Joyce!

Hier pas ik het werk op vakantie ook altijd aan naar zo min mogelijk, maar dat is het vaak sowieso al.
Waterbakken vullen, hooinetten vullen en uitmesten.
Dingen als vegen en mesthoop opsteken e.d. doe ik altijd weer als ik thuis ben.
Verder zorg ik altijd voor voldoende voer/gevulde silo bij de kippen e.d.
Schoon stro in varkenshok, lege mestkruiwagen bij varkenshok etc.

Ik vindt vakanties echt genieten. Even helemaal niks moeten qua klusjes.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 07:50

Lynn, dat is vervelend. Hopelijk kan je idd tot een oplossing komen,want dat is wel héél zuur.

Joyce, fijn dat je les zo goed was.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 08:00

boemel schreef:
Ah je leste met Adje. Leuk!

Ja soms voel ik mij schuldig naar Guus dat ze nu zo weinig doet. Maar het is niet dat ik zoveel tijd in de week over heb om haar ook te doen. Daarbij is Ad gewoon zoveel makkelijker te pakken. Moet wel zeggen dat sinds we Ad hebben ze heel veel relaxter is qua buiten zijn. Soms komt haar PX stress naar boven maar is lang niet meer zo heftig als voorheen. Al denk ik wel dat als ik haar weer zou oppakken de lessen met haar bij Patrick ook zouden passen.

Zadels is echt lastig, gisteren zagen we echt wel het verschil in de zitting bij LN van het nieuwe zadel en het oude. De vulling (LN van het zadel!!! niet van jouw kont) van het nieuwe zadel is echt veel voller waardoor je meer naar voren komt. Dus ondanks hetzelfde zadel toch wel anders qua zit. Maar dat is gewoon erg lastig met die passessies, het is toch altijd korter dan gewoon rijden. Wennen ook altijd even en dan schuif je het daar wat sneller op af. En je voelt ook niet altijd alles in die korte tijd.

En het ik denk dat als je paard veranderd qua spieren dat je er dan minder moeite mee hebt dan dat je een heel nieuw zadel gekocht hebt in de veronderstelling dat alleen de boommaat breder is en je net zo fijn zal zitten als het oude zadel. Maar wie weet wat ze voorstellen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:04

Joyce, wat je nu leert op Adje ga je vanzelf meer toepassen op Guus en haar af en toe meepakken in de les, wordt dan alleen maar leuker.

Ah mijn zadel paste na 6 weken echt niet meer. Ja, dat is minder frustrerend dan een zadel dat al vanaf aanvang problemen geeft, maar alsnog niet leuk.
Helemaal omdat het zadel ook passend is voor mijn vriend en hij dus voorlopig niet op Ice kan rijden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:53

Zo beetje bij gelezen maar veel ook weer vergeten.

Wij wonen ook soort regio Eindhoven, 2 jaar gezocht en nu 2 jaar geleden ons nieuw huis gekocht.

Ik heb een stuk afgezet in de weide en 2x gefreesd en dat gebruik ik als bak. Verder rijd ik altijd buiten of ga met de trailer naar les, m’n bak is net te klein om fijn te mennen dus dat ga ik nog aanpassen.

Vakantie: ben 2x midweek geweest met m’n moeder en zusje, man zorgt dan voor de pony’s haha.

Voor volgend jaar hebben we een fijne oppas gevonden en 2 pony’s ga ik bij m’n instructeur brengen, met name 1 moet getraind blijven worden en de andere gaat dan mee als gezelschap en ze kunnen in 2-span.

De honden en de andere 2 pony’s blijven dan bij de oppas :)

Verder zijn wij altijd net vakantie opvang adres.

Zadels: wat een gedoe! Hier komt volgende week iemand voor de Shet.. ben heel benieuwd.

Fleur laatst weer een bixie gereden.

Afbeelding

Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:08

Uber cute de Bixie!

Wij hebben dit weekend weer klusweekend ingepland. We gaan 1 stal -de stal in de hoek - weghalen en dat wordt poetsplaats. Die ruimte is dus om en nabij 3x3m. Je staat dus tussen muur en zijwand stal met je paard. Wat zou handig zijn, 2 vastzetlijnen of 1 poetsplaats paal zodat de afstand van muur tot muur om vast te zetten niet zo groot is? Dak staat paard dus aan 1 kant aan de paal en 1 kant aan de muur, of gewoon 2 palen plaatsen. Andere ideeën?

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:28

Ik houd persoonlijk niet van poets plaatsen waar ze tussen twee touwen staan. Zou dat nooit zelf bouwen. Waarschijnlijk zouden ze bij mij dan altijd los staan. Ik weet dus ook niet goed hoe zo'n ruimte dan wel in te richten om ze vast te zetten...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 08:52

Wat is dat toch leuk die kids en de Bixie.

Ik heb ook een was/poetsplaats van 3 x 3 en 1 zo’n paal en dan bevestiging aan de wand.
En ja, paard staat altijd los ;-) maar als nodig is kan ik ze zo vast zetten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 10:29

Onze poetsplaats moet nog gemaakt worden, de paal met tussenschot hebben we al staan.

Ik heb een aantal dagen alleen wat meegelezen hier, afgelopen woensdag heb ik mijn allerliefste Azra in moeten laten slapen. Ze was 27 maar verder nog prima gezond, in het verleden wel wat koliekerig geweest maar deze keer is ze er niet door gekomen.

Ze is 23 jaar bij mij geweest dus ik mis echt een stuk van mezelf nu

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 10:41

Charaz schreef:
Onze poetsplaats moet nog gemaakt worden, de paal met tussenschot hebben we al staan.

Ik heb een aantal dagen alleen wat meegelezen hier, afgelopen woensdag heb ik mijn allerliefste Azra in moeten laten slapen. Ze was 27 maar verder nog prima gezond, in het verleden wel wat koliekerig geweest maar deze keer is ze er niet door gekomen.

Charaz, heel veel sterkte.

Wat waardeloos v het te kleine zadel, hopeljik op te lossen met verkoper.
Wel top dat jullie les bevallen is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:05

Charaz schreef:

Dat kan ik me voorstellen, zo'n krater laat dat achter. Sterkte

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:38

Heel veel sterkte Charaz. Nare manier om mee te eindigen.

Ik ga vanmiddag kijken voor een pensionstal voor Roos. En ik voel me zo schuldig naar mijn paarden. Nilay glimt, is super alert, eet ontzettend goed, maar zijn gewicht komt gewoon niet op pijl. We zijn na zijn koliek nu een jaar verder en het is gewoon niet gelukt. Enorme hoeveelheden voer met allemaal extra toevoegingen, maar het zet gewoon niet aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:43

Malenka schreef:
Heel veel sterkte Charaz. Nare manier om mee te eindigen.

Ik ga vanmiddag kijken voor een pensionstal voor Roos. En ik voel me zo schuldig naar mijn paarden. Nilay glimt, is super alert, eet ontzettend goed, maar zijn gewicht komt gewoon niet op pijl. We zijn na zijn koliek nu een jaar verder en het is gewoon niet gelukt. Enorme hoeveelheden voer met allemaal extra toevoegingen, maar het zet gewoon niet aan.

Oh, dat is lastig...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:49

Sterkte Charaz

Malenka ook sterkte, hele stap..

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 12:03

Heel veel sterkte charaz