Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:45

[***] schreef:
karev schreef:
Straks geëlektrocuteerde pony's hihi..

Lastig probleem. Mijn shet kan het ook maar alleen onder een enkele draad piept ze Door. Gelukkig genoeg respect voor 2 draden.

Ja, ha, ha, staat er straks een rokende pony in het land....

Ik wilde juist geen shet omdat ik bang was voor ontsnappen. Nu heb ik een pony van 1.40, maar die duikt dus ook gewoon onder 2 draadjes door. En het ergste is, dat hij er ook nog eens heel blij bij kijkt :') .

Vanmorgen tot 3x toe. Ik haalde hem op en zodra ik hem terug gezet had, nam hij meteen weer een aanloop en drukt zich er gewoon onderdoor. Nu staat het draad nóg lager en hoop dat hij er nu achter blijft.

Nog steeds twee draadjes?

Mijn uitbreker hebben we achter vijf lagen draad en lint.

Eerst hadden we drie draden: bovenste lint en daaronder 2 x draad. Daar ging hij onderdoor. Nog een vierde draad eronder gespannen met het idee "dat houdt 'm wel tegen". Binnen de vijf seconden was meneer er onderdoor. Dus nu een 5de draad :') Dat werkt gelukkig. De weide lijkt wel een gevangenis zo, maar goed...

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:57

Als ik mijn man mag geloven staat hij nog steeds achter de 2 draadjes..... Oooooh jij hebt helemaal een Houdini!

Ik hoop toch niet dat ik daar ook aan moet beginnen. Heb jij een shet of ook een pony?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:15

Daarom hier ook geen shet. Kan hier in de directe omgeving weinig kwaad maar eigenlijk geen zin om elke dag achter die pony aan te lopen :)

Toen hier ons trekpaard ineens begon met ontsnappen baalde ik ook wel want dat houd je ook niet zomaar tegen. Accu was opgeladen dat wist ik zeker, dus maar een draadje extra getrokken. (Daarvoor stonden ze achter 1 draadje) maar toen ik na het werk de accu weer aan zette, zag ik dat hij niet goed aangesloten was :) dus er had bijna een week geen stroom op gestaan.
Toen ik hem weer goed aangesloten had heeft ze het ook niet meer gedaan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:54

Gho wat ben ik blij dat ik een brave shet heb! Die blijft er echt keurig achter. Doet niet eens de moeite om de kantjes te doen. Ze blijft echt bij het lint uit de buurt.. Mijn grote pony,s gaan nog net niet op de grond liggen voor een grasprietje van de vollere wei...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:02

Wat dacht je van een maïsveld langs de baan...keurig wachten op een zuchtje wind de juiste kant op :P Ik moet altijd een extra draad spannen,anders vreten ze de hele 1e rij op zodra het lang genoeg is :=

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:46

Wat heb ik dan ook een brave shet. Die blijft achter een lint zelfs zonder stroom.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:04

Mijn paard spant de kroon qua braafheid: dit weekend haalde mijn vriend de paarden binnen. We moeten een klein stukje over de weg dus hij doet ze een voor een, maar was verstrooid en liet na de eerste de draad gewoon open. Toen hij terugkwam en zn fout zag, stond de tweede gewoon netjes midden in de open doorgang, te wachten :D
Gelukkig had ie ze niet andersom binnengehaald want de jongste was zeker gaan lopen (en 95% van alle paarden denk ik:P)
Heeft een paar uur geduurd voor hij het durfde vertellen trouwens :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:15

Die van mij blijven achter de 1e de beste graspol hangen :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:18

Tinky12 schreef:

Dat ja!

Mallootje, dat is wel heel braaf.

Mijn 3 jarige maakt er een hobby van om midden op de weg te gaan stil staan bij het binnen halen. Hij voelt waarschijnlijk feilloos aan dat dat een ideale plek is om de boel te gaan kwallen. Die meters er voor en erna kan hij namelijk wel normaal lopen. _-:(

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:25

Hihi, af en toe een keer etteren is dolle pret :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:34

[***] schreef:
Als ik mijn man mag geloven staat hij nog steeds achter de 2 draadjes..... Oooooh jij hebt helemaal een Houdini!

Ik hoop toch niet dat ik daar ook aan moet beginnen. Heb jij een shet of ook een pony?

Nee een paard van 1m60 :') maar echt een ontsnappingskoning! Hij kan ook poorten openen via de klink enzo. Op weekend is hij eens uit een trekpaardenstal ontsnapt, de mensen bij wie we logeerden lachten me wat uit, hier zou hij nooooooooit uit kunnen breken. Drie keer raden wie er 's ochtends op de wei stond :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:39

Tinky12 schreef:

_O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:42

Grin...ze kunnen je zo verschrikkelijk voor lül zetten he :P

Ik loop met 3 tegelijk,geen geklooi.Kan niet,wordt niet geaccepteerd.Ik red niet om meerdere keren heen-,en wer te lopen dus altijd alles tegelijk.
Ze weten inmiddels,gaan bij halster omdoen al netjes op hun plekje staan en braaf wachten totdat ik de touwen heb aangeklikt.Als ik zeg dat mag dan lopen ze keurig mee <3

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:20

Doe ik ook. Heb er maar 2. Maar vorig jr een jaarling x bij en nam ze ook alle 3 in 1 x mee. Gelijk ff duidelijk maken dat ik geen ge ouweh oer wens..geen probleem

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:22

Klopt Karev...meteen heel duidelijk zijn.Houding is in dit geval heel belangrijk...ik moet een stukje over de weg.Grappen kunnen dan erg gevaarlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:03

Solleke_Noah schreef:
[***] schreef:

Nee een paard van 1m60 :') maar echt een ontsnappingskoning! Hij kan ook poorten openen via de klink enzo. Op weekend is hij eens uit een trekpaardenstal ontsnapt, de mensen bij wie we logeerden lachten me wat uit, hier zou hij nooooooooit uit kunnen breken. Drie keer raden wie er 's ochtends op de wei stond :')

_O- _O- _O- ooooh wat een geniaal beest! Toch heel knap hoe ze dat doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:05

Wil ook nog ooit gaan uitbouwen naar 3. Dan moet de shetlander aan de buitenkant mee. Maar daar is mr ik-ben3-en-stoer nog niet helemaal klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:18

Hier ook 3. Vaak neemt mijn man de pony en ik de 2 paarden. Wij hebben aan de overkant van de weg ons weiland. Het is geen hele drukke weg, maar ik laat de paarden altijd stoppen voordat we oversteken. Vaak geef ik ze dan ook nog wat lekkers, schijfje wortel ofzo.

Als mijn man vroeg naar zijn werk is dan neem ik ze alledrie tegelijk mee. De ruinen (pony en paard) aan de linkerkant, merrie rechts. Gaat prima. Ook krijgen ze bij het afdoen van het halster als ze eenmaal op het land staan ook nog een schijfje wortel. Dit om te voorkomen dat ze met grote snelheid richting gras sprinten, voordat ze los zijn. Heeft mij vroeger al eens 2 gebroken vingers opgeleverd, met mijn grote ruin. Die ging er met een dikke bok vandoor terwijl ik het touw nog in mijn hand had, door de snelheid en kracht sloeg dat om mijn hand en brak mijn pink en ringvinger :j .

Ze staan nu meestal keurig te wachten op hun schijfje voordat ze richting gras gaan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 08:25

2 tegelijk hebben we ook al azn gedacht maar hoe doen jullie dat dan bij aankomst aan de stal? Dan moeten ze 'zelf' hun stal in lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:27

Ik zet van te voren de boxen open en eigenlijk lopen ze zo ieder hun eigen stal in. Dan laat ik de halsters en touwtjes gewoon even los, als ze alledrie in hun stal staan met hun snufferd in de voerbak, dan doe ik op mijn gemak de deuren dicht en halsters af.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:39

Mallootje schreef:
2 tegelijk hebben we ook al azn gedacht maar hoe doen jullie dat dan bij aankomst aan de stal? Dan moeten ze 'zelf' hun stal in lopen?

Hier deed ik ook zoiets.
Paard de stal in, touwtje over de hals gooien en deur dicht, dan volgende paard naar zijn stal brengen.
Voer in de bak is wel handig ;-)
zelf naar de stal laten lopen, vind ik hier niet veilig, betonplaten kunnen glad zijn. Shetjes liepen wel los (staan nu op een andere wei) maar ook als zij een andere kant op gingen (boefjes) gaan ze allemaal over de zeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:42

Ik laat ze ook pas los als ze echt vlak voor de opening van de boxdeur staan. Dan lopen ze zelf hun stal in. Net als sneeuwpop schrijft zou ik ze niet helemaal zelf naar hun stal willen laten lopen. Denk dat mijn pony direct richting gazon in de tuin gaat en dan gaat de ruin uiteraard ook mee, met als gevolg dat mijn merrie flipt :') :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:38

Ik heb de stallen in de paddock, dus hoef alleen de deuren maar open te doen en ze lopen er braaf in. Niet altijd in hun eigen stal, maar dat maakt mij ook niet uit :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:49

Ik laat ze ook standaard stoppen voor elke oversteek.Vind het een goede gewoonte en vaak gaan ze zelf al stilstaan.Heeft mij ooit eens in mijn voordeel gewerkt in een gevaarlijke situatie.

Hier gaan ze op volgorde van rang los,knip het touw los,halster komt later.Ze lopen hier altijd rustig naar gras of voerbak.
Het is een kwestie van opvoeden en standaard dezelfde handeling uitvoeren,gaat niet binnen een dag maar je hebt er wel enorm veel profijt van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:28

Ik zet niks op stal (heb alleen een open schuilstal) maar merk wel heeeeeeel veel voordeel van het feit dat paarden zulke gewoontedieren zijn. Ik ben zelf ook nogal van altijd hetzelfde doen en daar krijg je hele kalme paardjes van. Ik heb ze deze week voor het eerst dit jaar weer op de wei en moet heeeeeel langzaam opbouwen. Ik begin met een half uur en uiteraard hebben ze dan nog weinig zin om terug de paddock in te gaan. Vorig jaar moest ik ze nog even terug jagen om ze eraan te herinneren dat er voer klaar staat. Dit jaar hoefde ik alleen maar te roepen en ze kwamen als brave sukkeltjes keurig teruggelopen! Je ziet enige tegenzin, maarja die bak muesli he.... En pas de volgende ochtend staan ze weer bij het hek te wachten om de wei in te gaan. De rest van de dag weten ze gewoon dat het paddocktijd is. Ik vind het heerlijk hoor, dat alles altijd zo lekker kalm en soepeltjes verloopt!