Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:14

Wij halen dagelijks de sopplekken er uit en de drollen, de rest van de bodem schepten we helemaal om zodat alles gelijk verdeelt was maar ook bij ons is het dagelijsk een plakkaat en nu staan onze paarden nog niet eens groot gedeelte van de dag binnen zoals van de winter.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:02

Jammer Horseware en Barbaras dat het bij jullie niet wil lukken om de bodem goed te houden.
Ik heb ze nu beiden 3 1/2 jr op strokorrels staan mét ijzers en ook hier gaat het tussen de ijzers zitten....uitkrabben is een vast ritueel als ze de stal uit komen/ binnen gaan.
Een hoefzweer van de strokorrels lijkt me stug, dan zou ik hier allang last van moeten hebben gehad.
De hoeven hier zijn altijd "superdroog".

Het is bij de strokorrels een kwestie van goed bijhouden;

*dagelijks meerdere malen de hopen/natte plek verwijderen (als ze binnen staan)
*op tijd (lees minimaal 1x p/wk) een zak korrels bij strooien
*dagelijks de boel meerdere malen door harken.

Als je dit niet doet gaat de kwaliteit van de bodem snel achteruit.

Ruinen zijn moeilijker netjes te houden dan merries.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:02

Het gaat idd wel tussen de ijzers zitten, maar hoefzweren van strokorrels heb ik ook in mijn ervaringsjaren nog nooit meegemaakt.
Ik haal om de dag de natte plek weg en dagelijks de mestballen. Daarna trek ik even alles recht (je zou ook kunnen zeggen: hark ik alles recht). Ruinen of merries, dat maakt imo niets uit, het gaat er maar om hoe je paard zijn stalmanieren zijn.
Verder ben ik het met Diana eens.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:06

Als ik werk heb ik geen tijd om meerdere malen per dag natte plekken te verwijderen enz. Dan blijkt het toch meer werk te zijn als vlas. Of maken jullie van de strokorrels meer een potstal idee? Worden jullie stallen geen plakkaten dan? Na 1 nacht op stal is het echt al heel erg. Moet ik dan meer bij strooien?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:32

Hoeveel had je nu in je stal van hoeveel m2?
Je krijgt idd een soort vaste(re) onderlaag, maar de toplaag is hier altijd droog en rul.
Meerder malen per dag natte plekken verwijderen vind ik ook een beetje té, maar eens per twee dagen is prima te doen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:07

Ik denk dat je er inderdaad gewoon een dikkere laag in moet leggen. Ik heb een paard dat behoorlijk vies is op stal en bij hem wordt het ook een plakkaat als ik er wat minder in heb liggen. Bij hem gooi ik er op dit moment 3 zakken per week in. Zijn overbuurman krijgt 1 zak per 10 dagen en die staat er beter bij. Het is echt heel verschillend wat je gebruikt per paard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:52

Wij hebben er zoals voorgeschreven vier zakken in gedaan. Onze boxen zijn net geen 3 x 3.
Maar al snel er na hebben we bijgevuld. Nu ongeveer 2 zakken per week per box er bij. Dagelijks poep en natte plekken er uit maar alsnog elke ochtend een plakkaten stal. Ik gooi er morgen wel per stal twee zakken tegelijk in. kijken of dat wat scheelt. Hoe dik is jullie bodem?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:55

Ik heb geen potstal...geen vaste onderlaag/plakaat....geen dikke bodem...gewoon een lekkere laag waarop ze lekker kunnen liggen en wat goed te bewerken is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MY4OOZMS-D.jpg

Het is maar net wat je kunt en wilt doen qua keren uitmesten.
Als de paarden vanwege het weer de hele dag binnen moeten staan en ik zou 1 x in de twee dagen de natte plek verwijderen wordt het ook een zooitje.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:56

4 zakken van hoeveel kilo, welke leverancier geeft dat nou aan?
In een box van 3x3 moet je echt als beginlaag minstens 100-120kg uitstrooien. Anders is je beginlaag gewoon écht te klein/dun en is het dweilen met de kraan open.
Zo snap ik idd dat je de boel niet drooghoudt.
Zou je je bodem willen herstellen, zou ik er al het natte uithalen (wat dus best heel veel kan zijn) en afhankelijk van wat er overblijft, 4 of 5 zakken bijstrooien. En dan maar opnieuw proberen. Dat zou veel beter moeten gaan.

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:37

Beste Barbaras,

Graag even onderstaande info lezen wat er op onze site staat als advies om mee te beginnen, afhankelijk of je een vies of een schoon paard hebt.
Voor u geld dan dat je bij een stal van 9 m2 ongeveer 6 zakken voor het eerst moet instrooien en voor een zeer nat paard kun je beter 1 of twee zakken extra strooien.
De bodem nooit omscheppen maar gewoon doorharken, dit staat duidelijk in ons infoblad wat bij elke pallet meegeleverd wordt.
Daar een leverancier kan niet weten of u een vies paard heeft of een schoon paard, geven wij altijd een gemiddeld advies wat ontstaan is uit ervaring bij diverse grote klanten met 20 of meer paarden.
Maar bij iedereen is het weer net iets anders merken wij vaak.

Gebruiksaanwijzing "Chopped" Strokorrels paarden stallen:
Als u voor het eerst een stal gaat vullen adviseren wij per m2 ongeveer 7-9 kg strokorrels nodig. Strooi de zakken uit over de stal.
U kunt het bovenste oppervlakte van het strooisel begieten met ca. 10 liter water om de bovenste korrels uit elkaar te doen laten vallen, waardoor een mooi bed van stromot ontstaat. Wacht twee dagen voordat u gaat aanvullen met nieuwe strokorrels. De strokorrels zetten in die twee dagen enorm uit.

U kunt ook de strokorrels 2 dagen laten liggen, zonder het te begieten, waardoor de dieren het met hun hoeven zullen vertrappen, waardoor in combinatie met het urineren tevens een mooi bed van stromot zal ontstaan. Ook hier dient u de eerste twee dagen geen nieuwe strokorrels bij te strooien.

En tot slot nog even dit, u kunt bij twijfel altijd nog even onze site raadplegen en u mag mij ook altijd even bellen om advies.
Ik ben s'avonds altijd tot 22.00uur bereikbaar.
Veel sucses toegewenst.

Mvg

Hans van Embden
Zeolite Products

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:43

Ik heb van de week houtkorrels in de stal gegooid, ruikt wel lekker dat spul, minder muf dan strokorrels :)

Hiervoor is het advies om per m2 stalbodem, 10 kg houtkorrel te strooien om je bed mee te starten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:52

iemand een idee waar je losse zakken kan halen in zuid holland? Regio rotterdamm? Kan alleen nac dealers met pallets vinden-

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:06

Hoi allen,

wij kunnen nu een strokorrel vanuit polen aanbieden. 15 kg zak voor 4,50 euro. bij een maandelijkse afnamen van een pallet 3.50 per zak.

wij zitten in de provincie noord brabant ( dorpje Hoeven) binnen 25 km geen bezorgkosten.

Tevens zijn wij bezig om ook in big bags te leveren. meer informatie volgt.
Bij eventuele intressen mijn inbox staat open.

mvg

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:14

Ik vind een dikkere laag juist helemaal niet fijn werken. Ik heb er een dunnere laag in, dan is beter bij te houden. Evengoed blijf ik het nog steeds een hoop werk vinden, maar ik vind het zelf wel prettig dat het weinig opslagruimte kost en dat je veel minder mestafvsl hebt. Ik haal iedere dag de natte plek eruit en de mest.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:55

valkparkiet schreef:
Beste Barbaras,

Graag even onderstaande info lezen wat er op onze site staat als advies om mee te beginnen, afhankelijk of je een vies of een schoon paard hebt.
Maar bij iedereen is het weer net iets anders merken wij vaak.

Hans van Embden
Zeolite Products

U kan het niet beter omschrijven, 1 gebruiksaanwijzing voor alle paarden kan niet.
Ieder moet het wat uittesten en dan zijn werkwijze aanpassen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:24

Wij hebben nu sinds zondag stro korrels in stal.
Stal van 2.5 bij 3, 7 zakken ingedaan van 14 kg. natgemaakt de bovenlaag.
Paard heeft een paar happen genomen maar weer uitgespuugd.
At al der stro leeg, waardoor ze elke dag op een kale bodem stond.
Nu heeft ze een lekker dik en zacht bed.
Paard poept en plast op een plek. tot nu toe alleen nog poep eruit gehaald.
ziet er nog fris en schoon uit.
Tot nu toe erg tevreden

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:02

horsii schreef:
Wij hebben nu sinds zondag stro korrels in stal.
Stal van 2.5 bij 3, 7 zakken ingedaan van 14 kg. natgemaakt de bovenlaag.
Nu heeft ze een lekker dik en zacht bed.
Paard poept en plast op een plek. tot nu toe alleen nog poep eruit gehaald.
ziet er nog fris en schoon uit.
Tot nu toe erg tevreden

Heb je na 4 dagen al een volledig opgezwollen bed, of zijn er nog veel korrels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:40

Hier nu na een poosje met veel regen, moet ik zeggen dat de houtkorrels me beter bevallen dan de strokorrels :)

Het bed blijft luchtig, niet elke dag zo'n dikke koek als de strokorrels.

Nu met de houtkorrels haal ik elke ochtend de kakhopen weg, de kern van de pisplekken, en ik hark de laatste vochtige randjes gewoon weer door met het omliggende schone spul.

Hoef nu niet meer elke ochtend de hele stal door te harken / te ont-koeken omdat het luchtig blijft liggen, VEEL fijner +:)+

En ze lijken het ook wat minder ver uit de stal te lopen. (is een stal die altijd open staat).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:24

granu , na 4dagen warem nog niet alle korrels uiteen. Nu na dik een week had ik er gister een zak bijgedaan omdat de plas plek omhoog kwam.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:45

Wie wil graag crushed strokorrels uitproberen?

Ik heb nog 8 zakken liggen......

Voor info even een pb sturen.

(let op; bovenin de prov. Groningen) ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:54

Diana, waar sta jij dan nu op?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:35

Mijn paarden staan nog steeds op de chopped strokorrels van Zeolite.

De crushed heb ik tussendoor geprobeerd en daarvan heb ik nog 8 zakken over ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:47

Nou, voor mij geen strokorrels meer van andys...Wat een stelletje amateuren bedoening zijn dat daar..ben al 3 weken bezig om strokorrels te kunnen halen en iedere keer weer hetzelfde liedje. Bel me dan maar weer, dan heb ik ze binnen..Nu dus al dik 3 weken bezig en vandaag zou het spul binnenkomen. Vanmorgen meteen gebeld en het zou tussen 10 en 11 binnenkomen..Ik gelukkig nog een keer gebeld en (anders had ik voor niets een uur in de auto gezeten) ja hoor..Helaas mevrouw, maar ze komen vrijdagavond pas binnen..
Zelfs afgelopen week een mail gehad van andys, dat het echt op woensdag binnen zou zijn..
Nou zou je denken, wat maakt dat nou die paar dagen..
Nou, normaal niet zoveel, maar heb vandaag wel het hele schema omgegooid en heb nu dus een "verloren" dag..En heb nu nog vakantie, dus was wel erg fijn, om dat in de vrije dagen nog te kunnen halen..
Maar helaas dus..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:33

Heb mijn vorige leverancier gebeld en de volgende dag is hier al een pallet korrels afgeleverd! Dat is nog eens service!
En wat een verschil met de korrels van andys..Daar aten de paarden altijd van en was het na een paar uurtjes altijd een plakkaat ipv een losse bovenlaag. Moest altijd houtkrul erdoor mengen om nog een beetje een losse bovenlaag te houden..
Nu met deze korrels geen last van. Blijft mooi los en ze eten er gelukkig niet van..
Moest bij die van andys dagelijks de plasplekken verwijderen en bij deze om de dag. Ben nu dus goedkoper uit als met de korrels van andys..
Vraag mij nu wel af, of er toch niet iets anders door de korrels van andys zit, want de kleur is donkerder en de paarden aten daar wel van..nou, in ieder geval is het dus in mijn geval maar goed, dat andys niets kan leveren..Ben nu goedkoper uit aan het eind van de rit hahaha..

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:06

Zammie schreef:
Vraag mij nu wel af, of er toch niet iets anders door de korrels van andys zit, want de kleur is donkerder en de paarden aten daar wel van

Korrels van de oude oogst stro zullen donkerder zijn, het kan zijn dat uw andere leverancier reeds nieuw stro gebruikt, dat zal blekere korrels geven.

En inderdaad, de kost per dag is de beste meetmethode, niet de kost per zak of per ton