Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:11

Ja, helaas heb ik nog niet de loterij gewonnen haha!

Voor die dat paarden aan huis hebben. Heb jullie allemaal een bak of huur jullie eentje? Die paarden die er komt te staan kan niet gereden worden, maar wil wel grondwerk kunnen doen.

Is het niet verleidelijk om ze gewoon te laten staan als ze de hele dag buiten lopen?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:25

Hier hebben we een bak! Paddocks zijn bij ons te slecht om in grond te werken of te rijden. Verleiding is er wel om ze te laten staan, maar toch is ze werken wel leuk! Even samen wat doen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:52

Wij hebben de buitenbak van de vereniging op loop afstand die we kunnen gebruiken.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:32

Wij hebben een bak aan huis, maar wij rijden ook. Grondwerk en longeren ook in de bak.et de paarden nu sinds kort 24u buiten met inloopstal is het wel makkelijk los te laten als je ziek bent ofzo en niets met ze kan doen. Maar goed, dat is een andere situatie dan je schetste.

Ze gaan over 3-4 weken hopenlijk beginnen met het aanleggen van drainage, betonnen randen en de bodem aan ullen/vernieuwen. De nieuwe omheining doen we volgend jaar maar, was een flinke offerte namenlijk :(:) De drainage en bodem zijn voor het het belangrijkste met het najaar voor de boeg.

Vorige week ging het dier flink regenen en onweren, vlak van de voren waren de paarden helemaal gek in de wei, die voelden het al aankomen https://youtu.be/0bx_GGeburM

Gelukkig doet Rio dit niet onder het zadel want weet niet of ik dat wel kan uitzitten (niet dus *\%/* )

Ze gaat wel heel fijn nu! Eind oktober ingeschreven voor de selectie L1. Gelukkig nog paar weken om door te oefenen
https://youtu.be/NONgzzhzgtM
https://youtu.be/Tr0SyM6nVoY

Ik ben opzoek naar een sulky voor een pony van ong 115cm, mocht iemand iets weten of horen, ik verneem het graag :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:26

Phonix schreef:

Voor die dat paarden aan huis hebben. Heb jullie allemaal een bak of huur jullie eentje? Die paarden die er komt te staan kan niet gereden worden, maar wil wel grondwerk kunnen doen.

Is het niet verleidelijk om ze gewoon te laten staan als ze de hele dag buiten lopen?

Wij hebben ook een eigen rijbak. Een eb en vloed bodem die 6 ribben en een nier gekost heeft, maar wel mijn grote droom was :o de omheining van hout hebben we zelf gezet, maar de bodem zelf en de betonnen randen hebben we laten doen. Verder doen we héél veel zelf om geld te besparen, maar de rijbakbodem komt zo nauw en was de investering echt waard. Wij zitten op klei overigens, dus de investering was sowieso groot.

Ik heb ze altijd buiten lopen. Of nouja, met slecht weer staan ze weleens een paar uur in de stallen en met voeren. Maar juist omdat ik laagdrempelig kan rijden (geen reistijd) doe ik meer met mijn paarden dan hiervoor.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:12

Wij hebben geen rijbak of andere faciliteiten om te trainen op eigen terrein en dat is erg beperkend met mij in jonkie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 14:14

Ik vind dr zo leuk kletskoekje! Ik ben fan :D

Hier gewoon zandgrond en bij mooi weer ligt het er zo bij en zou ik thuis kunnen rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Nu ligt het aan zee _O-
Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 14:41

Haha aquatrainer.

Wat doen jullie met vakanties. Nooit vakanties of vrienden die dan op jullie huis/paarden passen?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 15:26

Hier een fantastische bijrijdster die in huis komt.

Hier de bak gekeerd dit voorjaar en toevallig net gelongeerd na 50 mm regen. Een helft met plassen en een helft droog maar niet glad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:14

We hebben ook een eb en vloed bak en voor ons was hij iedere euro waard.

We zijn nu op vakantie. Een bekende zit in ons huis en zorgt voor paarden en katten en een vriendin rijdt de paarden bij.

En wij zitten nu zelf in zonnig Frankrijk :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:18

Wij hebben 2 vriendinnen met hun paard bij ons staan. Zo verdelen we de dagelijkse klusjes maar ook de vakanties gelukkig.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:36

Vanonder uit de meeleessteen (weinig gelegenheid om te reageren, lezen gaat sneller..): Hier ook bak aan huis. Zelf laten aanleggen, na veel getwijfel, veel onderzoek en verschillende offertes. Omheining zelf gezet (bak, paddock en weiland), verlichting ook zelf gedaan. Heb paardenbakzand van Poelman Opende gebruikt. De exacte samenstelling weet ik niet, maar heeft een aandeel leem erin. Ik ben er blij mee. Ligt op gedraineerde ondergrond, die (groten?)deels weer op zanderige grond ligt. Heb de stallen aansluitend aan de paddock (die weer aansluit op de weide), waarbij de eerste +-100m2 bestraat zijn. Dat is pas sinds dit voorjaar zo, afgelopen winter was afzien met alle regen en modder. Het kostte een lieve duit, maar ben er wel heel erg blij mee.

Had de bak vanochtend nog gesleept in afwachting van enorme hoeveelheden regen, maar de regenmeter zegt dat er zo rond de 15 mm gevallen is vandaag. Het is nog niet helemaal droog buiten, maar de bak ligt er perfect bij nu. Eigenlijk jammer dat ik vanavond weg ben.
Afbeelding

Ik heb/had een hele fijne oppas. Maar haar relatie is uit en ik weet niet waar ze gaat wonen en of ze nog wil blijven oppassen. Zo niet, dan moet ik een nieuwe zien te vinden. We waren net plannen aan het maken om in het voorjaar een weekje weg te gaan. In de zomervakantie zijn we flink aan het klussen geweest in/aan ons huis en zijn we alleen drie dagen naar een Waddeneiland geweest. Verder gaan we niet veel weg, ook weinig behoefte aan, we zitten hier zo fijn. Neemt niet weg dat verandering van omgeving vaak wel leuk is en stimulerend werkt voor ons.

Ik las her en der over het nieuwe hooi van dit jaar en was blij dat de mijne het met smaak aten. Alleen heb ik hooi van twee verschillende leveranciers. En raad eens? Ze lusten de andere partij niet |( Io ment het nu met het lekkere hooi, maar er wordt enorm geknoeid en ze laten veel liggen. Zie er zelf niks geks aan, het ruikt ook goed. Het enige minpunt is dat het kort gesneden is, zodra ik een plak pak, valt ie uit elkaar.

Las ook iets over de hooikussens. Ik heb zo’n hay play zak gekocht met klittenband en drukknopen. Mooi stevig materiaal en netjes afgewerkt. De eerste knoop is helaas al gesneuveld (na een maand) en heb ik vervangen. De tweede knoop is ook bijna kapot. Paard was er bovenop gaan staan. Verder helpt het bij mij niet tegen verspilling en past er veel minder hooi in dan de omschrijving vermeldt. Geadviseerd wordt om ze niet los te laten liggen, maar om ze in een hooibak te leggen. Maar dan snap ik het voordeel niet meer ten opzichte van een net. Dan is dit gewoon een bizar duur net :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:56

Hier geen bak. Paddock zou ik kunnen longeren maar ik vind de bodem niet optimaal. Ik rij buiten of pak de trailer en ga naar de RV.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:03

Dankjewel voor jullie antwoorden. Heel fijn!

Had eindelijk nooit gedacht dat ik paarden aan huis zou kunnen hebben maar nu dat het kan is het wel spannend en leuk tegelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:27

oef wat een water zie ik op fb en hier.
Bji ons niks...

Heb geen rijbak, ze staan in paddock, je kan daar recreatief figuurtje in rjiden, meer niet :+
Bos is 400 m verderop, dat is interessanter. :D .
Althans met mjin Toobsie die al 18 was en Heps die niet meer geshcikt is voor bankwerk.
Maar ondertussen is alles verandert aangezien Toobs er niet meer is en Ventje toch echt ook dressuurmatig ooit gereden gaat worden en springen en WE en en :+ . Moet in ieder geval zjin predikaat ond er het zadel halen om zjin moeder elite te krjigen, beloofd bji de koop.

En heerljik juist als ze hele dag buiten scharrelen, inderdaad je hoeft niks en de mjine vinden dat prima. Ventje wat vrjiheidsdressuur, nou ja wat spelen met vrij werk anders kom je niet v hem af met uitmesten :') .

Als het hier af is, de ene hoek niet nat door regen en nog paar boomwortels eruit, kan je hier theoretisch profesorisch rondje rjiden :') wat ik vd week voor het eerst gedaan heb

En nooit vakantie, maar woon hier nu pas dik jaar, maar met mjin 2 honden gast dat al niet of ze moeten mee.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:36

Hier lag de rijbak er al. Wordt elk jaar wel slechter; drainage blijkt ook te diep te liggen.
Gaan we nog eens aanpakken maar eerst flink verbouwen van huis.

Helpt ook niet mee dat ze hier 24/7 toegang hebben tot de bak
(Paddock, stallen, bak en wei sluiten op elkaar aan).

Met alle dagelijkse klusjes en de kinderen (sporten, afspraakjes en recent een hele zware periode doorgemaakt met dochter) lukt rijden niet altijd.
Ik heb nu iig 1x per week les (en 1x in de 2 weken traint instructrice de ruin) en daarnaast probeer ik 2-3x per week te longeren en buiten te rijden.

Vakanties doen mijn schoonouders alle beestjes, heel fijn!
Wij gaan echt wel 3-5x per jaar op vakantie of lang weekend weg :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:17

Ik wil graag terug actief mee volgen. Ik ben wel altijd blijven meelezen. Maar (actief) posten is al jaren geleden.
Wij hebben al iets meer dan 10 jaar paarden aan huis. 2 jaar geleden een stalgebouw gezet en nu zijn we volop bezig met de afwerking errond.
Volgende maand komen er nog stelconplaten om het stuk van de stal naar de mestput te verharden en een stuk te voorzien voor de trailer.
Ik heb er nog een aantal over en was aan het denken om voor de uitloopstal er ook een aantal te leggen om bij natte momenten daarop de hooistolp te kunnen plaatsen. Het betreffen 2e handse stelconplaten met een ijzeren rand.
Iemand ervaring of die rand (te) scherp is?

Hier ook altijd 'problemen' met het weggaan. Een deel doen mijn ouders. Heb nu ook een meisje uit de buurt die kan inspringen, maar die gaat nu naar de hogeschool, dus afwachten hoeveel tijd die nog heeft.
Fijn dat toch zoveel mensen vaste krachten hebben, dat scheelt een hoop zorgen.

Phonix, spannend!! Komt vast helemaal goed.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:20

Welkom terug :D

Hier een meisje uit de buurt die 1 keer per dag komt voeren en mesten en verder houden buren een oogje in het zeil. Betaal het meisje 20 euro per dag ervoor. Heeft zij weer wat extra te besteden
Ze kunnen zelf in en uit en ik kan op de camera kijken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:22

Wij hadden een fijne oppas, maar die stopt er helaas mee dus het is weer even kijken.

Voor een nachtje weg binnenkort past mijn nichtje op de paarden, die heeft ons de afgelopen periode ook uit de brand geholpen met het uitmesten toen mijn man aan zn knie is geopereerd. Ze is 14 jaar, maar heeft support van haar ouders met het oppassen hier en is zelf heel handig met de paarden dus ik ga dan ook met een gerust gevoel weg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:25

Ik wil ook kijken naar iemand die kan bijspringen met bepaalde klussen als dat eens nodig is. Bijvoorbeeld als ik op vakantie ben en ik niet alles aan mijn moeder over wil laten. Maar wat betaal je dan per uur? Echt geen idee.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:39

Wij betalen als iemand los komt mesten en hooi voeren 20 euro per keer (rond de anderhalf uur werk op zeer rustig tempo), voor mijn bijrijdster ligt dat wat anders maar die mag hier met de mini werken alsof het haar eigen pony is. Voor vakanties hebben we een andere regeling.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:02

Bedankt Marjan!

Als jobstudent verdienen ze hier €12,5/uur.
Ik hou zo’n €25 per keer aan. Ochtend is meer werk dan avond, omdat in de ochtend stallen gedaan worden en buiten hooibakken moeten gevuld worden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:46

Phonix schreef:

Ik had een bak maar deze heb ik nu bij de paddock getrokken. Onze buren hebben wel een buitenbak met goede bodem waar ik gebruik van mag maken, en er zijn verscheidene binnenbakken op korte afstand.

Als we op vakantie gaan dan past ons buurmeisje op onze beesten. Begin augustus zijn we een week weggeweest en heeft ze op 4 paarden, een aantal kippen, 2 katten en een hamster gepast. We hebben haar €300 gegeven einde van de week.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 06:27

Ik ga niet snel op vakantie en voel mij altijd schuldig naar de "vervanger" toe om hun op te zadelen met het extra werk.
Ik wissel ook af met mensen, er moet namelijk 4 keer per dag iemand komen ivm de honden, voor de paarden, varkentjes, katten en kippen zou 2 keer per dag voldoende zijn.

De laatste keer de honden in de avond laten plassen doet de overbuurvrouw. Uitlaten hoeft niet gewoon los de tuin wei in.
De 2 keer pd voeren en uitmesten komt een vriendin en vaak komt mijn moeder tussen de middag nog een keer voor de honden.
Ik verzorgd de dieren van die vriendin en heb de laatste keer 25 euro per dag gekregen waarvan er 5 euro naar mijn dochter gaan aangezien zij de honden een half uur in het bos uitlaat. Ik ga er ook 4 keer per dag naartoe en het is 2 minuten afstand van mij.
Denk dat dat een mooi tarief is wat ik voortaan ook aan anderen wil betalen.
De hooinetten vul ik al voor een week, bakjes met brok en vitamine etc zet ik ook klaar dus het is voer geven, opruimen en in de avond weer op stal/ uitloop zetten.

bak heb ik wel, gebruik ik overdag als onderdeel van de track maar kan hem ook afsluiten. Gisteren heeft het ontzettend veel geregend maar hij is mooi nu.

Vandaag les van Patrick Molenaar, heel krap gepland met de smid aangezien beide niet anders konden dus ik vind het wel spannend. Zowel of het met tijd gaat passen maar vooral hoe mijn ruin in de bak gaat doen. thuis is het een dramaqueen en nu wil ik het toch nog eens gaan proberen met hulp van iemand met misschien ander inzicht en tips

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:13

Oh ik ben heel benieuwd LN!

We zijn 10 dagen weg en dus staan we 20 bakjes met voer klaar. Hooinetten had ik genoeg om 5 dagen mee door te komen.
De wei hoeft niet uitgemest als we er niet zijn.

En de katten hebben voerautomaten.

Zo proberen we het de oppas zo gemakkelijk mogelijk te maken.

We zitten nu in Frankrijk, de dag van de grote staking en demonstraties . We zitten nabij oliedepots. Slecht geslapen doordat er steeds helicopters voorbij komen.

We hebben iig voor nu genoeg benzine, eten en drinken.