Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:30

Mandy73_unes schreef:
Ben ik weer met m'n vraag... Lees nog steeds mee maar ben niet zo van het reageren maar vindt dit topic erg leuk.... Wij hebben nu voor t eerst zelf land gemaaid (laten maaien) en schudden doen we zelf en we laten het dan in kleine baaltjes balen door de loonwerker. Nu is er vrijdag middag gemaaid, twee x daags wordt er geschut. Wanneer kan het dan in balen? Onze dames zijn kieskeurig dus wil mooie droge balen. Weer is natuurlijk wel super!
Hoor t wel.
Bedankt weer....

Als de loonwerker er tijd voor heeft ;)

Nee grapje. Heb je al contact gehad wanneer hij zou kunnen persen? Hoe lang het moet liggen is afhankelijk van de ligging van het perceel, schaduw, wind etc. Dat is van achter de computer lastig te zeggen. Wellicht dat anderen het wel aandurven om te adviseren.
Wel gaaf dat jullie straks eigen hooi hebben!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:39

kojack schreef:
Als het vd week de grond wat droger is dan ga ik de mannen weer proberen samen te zetten. Morgen krijgen ze er een stukje gras bij en staan ze ook samen en dat gaat prima.

Vanmiddag hebben we onze kuikens opgehaald, we hebben nu 5 autralorp kuikens <3

[ [url=m/ieJcDn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DYgnTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CV5Oa4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Zijn het hennen? Ik zou ook graag weer eigen kippen willen!

Mandy73_unes

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:46

@carika, ja idd loonwerker rijdt nu af en aan. Hij weet dat hij bij ons moet balen maar de buurman doet ook mee en hij zegt dinsdag kan er wel gebaald worden maar ik dacht altijd toch wel dag of vier/vijf moet liggen. Perceel ligt langs de IJssel, dus wind zat.
Super leuk dat we eigen hooi hebben straks, hopelijk lukt t ook goed. Zit soms wel wat zuring tussen maar dat trek ik er wel uit als t in de slowfeeder gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:54

Mandy73_unes schreef:
@carika, ja idd loonwerker rijdt nu af en aan. Hij weet dat hij bij ons moet balen maar de buurman doet ook mee en hij zegt dinsdag kan er wel gebaald worden maar ik dacht altijd toch wel dag of vier/vijf moet liggen. Perceel ligt langs de IJssel, dus wind zat.
Super leuk dat we eigen hooi hebben straks, hopelijk lukt t ook goed. Zit soms wel wat zuring tussen maar dat trek ik er wel uit als t in de slowfeeder gaat.

Hmm dinsdag vind ik wat kort voor paarden...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:24

Gras moet kunnen afsterven. Hier altijd minimaal 5 dagen aangehouden voor hogedruk baaltjes en 1x per dag schudden. Grote kans dat je anders broei in de balen krijgt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:25

Wat leuk die Australorp kuikens, worden vast snel mak zo met de kids erbij!

Dag is lastig te zeggen zo Mandy, het lijkt mij kort. Maar: hoe lang is het, heb je veel zon en wind. Dat speelt allemaal mee. Hier vrijdagochtend gemaaid, ligt vrij dik omdat het zo lang was. Het wordt 1x per dag geschud. Doe het liever niet vaker omdat niet zoveel invloed heeft en het lekkere er dan wat af kan gaan. Hoop donderdagavond te kunnen persen. Heel misschien woensdag maar dan moet alles echt mee zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:34

Overigens hier is een paar weken terug bij een boer de schuur afgebrand, hooibalen waren in de hens gevlogen. Te lang kan niet, te kort welm

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:59

Hier altijd minimaal 5 dagen drogen

Wat leuk die kuikentjes

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:00

Ik zou het eerder donderdag in de pak doen.
Ze voorspellen ook steeds mooi weer dus waarom eerder?

Draaien/schudden zou ik maar 1 keer per dag doen, zo draai je het stuk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:43

Welkom nieuwe!

Zeker 5 dagen laten liggen. Beter nog langer. Hier heeft het geloof ik een week gelegen nu. En veel schudden is ook niet perse nodig nee. Hier wordt het maar om de dag gedaan

Ik zou wachten tot de hittegolf voorbij is met van het land halen in ieder geval :+

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:27

Nou die hittegolf is wel een dingetje, haha. Komen hopelijk stuk of 300 balen af dus met meer dan 30graden leuk klusje. Maar ja, het moet natuurlijk goed weer zijn voor het hooi... Elk voordeel heeft z'n nadeel (of was t nu andersom _O- )
Denk dat we nu woensdag willen laten balen. Nu nog even kijken hoe en wat met de rijtjes leggen.
Komt een hoop bij kijken, dat hobby boeren maar ik vind t super leuk!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:16

Wij hebben vorig jaar dus met 32 graden 400 balen naar zolder geladen. Ik kan het niet aanraden :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:48

Ja das echt niet leuk :') wij hadden dit jaar het perfecte weer

Hier komt de buurman (hij woont 2 dorpen verder mast goed) maaien, wippen en duinen. Ik zit wat dat betreft in een luxe positie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:32

Met 32 graden doe ik dit jaar naast het hoognodige mooi niks :+

Even een plaat showen van onze jarige meid afgelopen weekend <3Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:46

Wat een prachtige foto <3 gefeliciteerd nog

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:02

Dais_ schreef:
Hallo :wave:, mag ik me hier ook melden? Ik lees al jaren af en toe eens mee, er staan hier vaak zulke leuke creatieve ideeën welke ik destijds goed kon gebruiken toen ik op een doe-het-zelf stal stond.

Mijn man en ik zijn al jaren op zoek naar een woning met plaats voor paarden aan huis en we hebben dit nu eindelijk gevonden. Over ruim 4 weken krijgen we de sleutel.

We weten nog niet goed hoe we het allemaal gaan indelen, maar ik hoop hier wederom weer inspiratie op te doen en wellicht hebben jullie nog leuke ideeën :D .

Welkom! Ik wil altijd meedenken over indelingen :j

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:08

Wat een lieve foto! Wij gaan morgen maaien en dan 5 dagen drogen, voor balen in folie van 1,20. Gras is groener (kermitgroen) dan normaal deze tijd van het jaar.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:30

[***] schreef:
Hij is werkelijk prachtig Utopia <3 <3 <3 . Heeft hij veel last van de warmte?

Mijn Drent wel.

Dankjewel :+: Ja best wel, maar hij doet er niet minder druk om :') Tis een beetje een ei.. wij moeten 'm echt voor zichzelf beschermen en dan af en toe even voetjes lekker natmaken en op warme dagen zoveel mogelijk binnen houden, anders gaat ie gerust midden in de zon liggen 8)7

Lekker Maartje!! :D De track af! :):)
Mooi plekkie! Maïs staat al hoog! :oo

Dankje Kojack!! Wat een superschattige kuikens hebben jullie!! :oo :+:
Ik wil ook zo graag kippetjes, lijkt me zo gezellig! Maar ben een beetje bang dat ze gaan stinken :=

Welkom Dais! Wat fijn dat jullie nu zelf een plekje hebben gevonden :+:
Weet je al hoe je het gaat doen thuis? Veel op de wei of juist paddock, met inloopstallen? :D

Mooie foto Jolijn :+:

Wij net gemaaid! :D Vrijdag in baaltjes..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer ons nieuwe weitje gemaaid :P Zal nog wel niet zoveel zijn, maar de paarden kunnen er nog niet op, dus moeten het toch maaien haha, dan maar gelijk baaltjes maken +:)+ Ben wel erg benieuwd naar de voedingswaarden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:45

Oooooh leuk ben benieuwd Natasja!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:51

Hoe hoog had je het gras staan Utopia? En dan laat je het onverpakt pakken denk ik he? (Oké, dat klinkt echt niet logisch maar je snapt me vast :+ )

Ik ben een nieuw ontwerp voor de paddock aan het maken, zo leuk! Twijfel alleen heel erg over een poeltje of iets dergelijks. Met name omdat ik eigenlijk zo natuurlijk mogelijk wil en niet met een plastic en pomp etc aan de slag wil, maar ik niet weet hoe ik het anders goed moet krijgen... grondwater zit hier heel diep

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:58

Hahahaha ja, ik zeg ook steeds: vrijdag verpakken :') Maar we doen inderdaad alleen draadje erom :j :P Was niet zo hoog, maar begon al te liggen door de wind -O- Kwam op sommige plekken tot m'n kruis denk ik... 80cm? :') Geen idee haha. Maar omdat het nieuw ingezaaid is, zit het nog niet op alle plekken even dik erop.. dus ben benieuwd :P

Ohh Maartje, daar zit ik ook mee.. poel lijkt me heel leuk, maar er gaat hier echt geen water in komen/blijven staan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:00

@xXutopiaXx: ik ben benieuwd hoeveel er af komt :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:08

Hier ligt het in het stuk waar de paarden nu staan te grazen ook op stukken helemaal plat. Laten ze gewoon liggen, verwende nesten :')

Poel werkt volgens mij het beste als je hem zelf kunt vullen en leeg laten lopen. Als je er met dit weer water in hebt staan, wil je het ook wel kunnen verversen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:29

Leeglopen doet ie hier wel _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:59

:')