Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:50

Ik wil alleen maar 'bruikbare' paarden :+.
Hoop dat je er een fijn plaatje voor vindt.

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:54

Meuh, bij mij is er maar 1 van de 3 echt bruikbaar.

Ik zou veel liever terug 1 paard hebben maar zou het niet over mijn hart krijgen om Andor weer weg te doen of te laten inslapen. Daar is hij echt nog te goed voor.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:57

Chasey schreef:
Kan je die rondes wel maken met een auto Lynn? Is je draai cirkel niet te groot?

edit: lizy29 leuke foto!
(Heeft jou paard nog last van de zon met zjin bleke neus en ogen?)

We smeren het idd maar in met die felle zon, de vellen hangen erop.
Dit paard is trouwens niet van ons, maar rijd ik even een maandje om te trainen. Helaas heeft hij het weer niet mee, het is zwaar om nu conditie te moeten opbouwen dus vaak ben ik nu wel binnen een half uur klaar omdat hij gewoon te moe begint te worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:58

Ik heb 2 voor mij onbruikbare paarden staan. Ergens denk ik dat het beter zou zijn de oudste weg te doen als fokmerrie en zelf een mak fjordje oid te kopen zodat ik kan rijden maar dat krijg ik toch niet over mijn hart denk ik :Y)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:01

Azmay schreef:
Ik heb 2 voor mij onbruikbare paarden staan. Ergens denk ik dat het beter zou zijn de oudste weg te doen als fokmerrie en zelf een mak fjordje oid te kopen zodat ik kan rijden maar dat krijg ik toch niet over mijn hart denk ik :Y)

Als je een keer lekker wil komen knolhobbelen moet je maar roepen hoor. :)
Fab heeft ook al een date staan voor volgende week. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:04

AbbyBlues schreef:
Azmay schreef:

Als je een keer lekker wil komen knolhobbelen moet je maar roepen hoor. :)
Fab heeft ook al een date staan voor volgende week. :+

Als ik wat energie (en vervoer) heb doe ik dat misschien nog wel eens :j
Nu ik bij mijn ouders zit word ik ook hartelijk ontvangen door een oude kennis die heel graag heeft dat ik kom rijden dus dat is ook wel lekker *D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:06

En ook hier ben je van harte welkom....is wel wat verder rijden :Y)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:13

Ik heb nu nog 1 bruikbaar paard.
De oudste 'weg doen' deed pijn en zaterdag zal het ook moeilijk zijn, maar gaat zoveel meer rust en plezier geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:15

Kirrr schreef:
Ik heb nu nog 1 bruikbaar paard.
De oudste 'weg doen' deed pijn en zaterdag zal het ook moeilijk zijn, maar gaat zoveel meer rust en plezier geven.

Ook voor een gedeelte mijn reden om Andor terug op een stal te zetten. Terug genieten van mijn paard ipv alleen maar de klussen er omheen te doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:39

Kan ik perfect begrijpen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:39

Fijn dat je een goed plekje hebt gevonden Kirrr!

Hier 2 bruikbare paarden maar een baasje die niet bruikbaar is :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:43

Hier is het echt walgelijk heet. Net de paarden gedaan en de Belg 2 hoeven bekapt; het zweet drupte gewoon van me af. Hoorde wel wat onweer en er zijn wat spatjes gevallen, maar meer niet. En binnen is het bijna donker, zo bewolkt is het buiten. Heb de paarden maar wel onder het afdak gevoerd. Niet alleen voor de regen/onweer, maar ook voor het ongedierte. Ben blij als het normaal weer wordt. Net meteen onder de douche gesprongen. Laat de paardjes maar even staan vandaag.

Ja, gaat de afspraak nog door, Abby? Leuk! Had t wel begrepen als het niet door ging ivm alle toestanden die je nu op je bordje hebt.

Lekker dat je een goed huis hebt gevonden voor je paardje, Kir.

Ik heb 3 bruikbare paarden van de 5. Vind ik prima zo. Wil ook wel wat minderen, maar wordt natuurlijke afvloeiing. Alleen Caj wordt vervangen, mocht er iets met haar gebeuren. Wil wel een buitenrijpaard houden. Maar de rest wordt niet meer vervangen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:44

Fabster schreef:
Ja, gaat de afspraak nog door, Abby? Leuk! Had t wel begrepen als het niet door ging ivm alle toestanden die je nu op je bordje hebt.

Paarden moeten toch gereden worden, en een beetje afleiding en ontspanning is niet verkeerd, toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:46

sterkte met het overleden veulen :(:) , ben de naam kwijt, sorry

kirr fijn dat je een goed thuis gevonden hebt voor je paardje +:)+

heb jaren een quad gehad voor van alles, slepen en met aanhangertje mest naar de mesthoop brengen :j

Hier alleen maar bloedheet.
Ben nog steeds blij met mijn waterhindernis waar al het water heen gaat van de bak.

Zit onder de muggebulten, vanacht de klamboe weer om het bed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:50

AbbyBlues schreef:
Fabster schreef:

Paarden moeten toch gereden worden, en een beetje afleiding en ontspanning is niet verkeerd, toch?

Gezellig!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:55

Ohjajoh: hier ook nog eens enorm veel sterkte met het verlies van je twee vriendinnen :(:)

Janine: ook sterkte met het verlies van je veulen... heb je een pleegveulen kunnen vinden?

Kirr: super dat de palomino een goed huisje gevonden heeft!

AB: wat een miserie zeg met die asbest. Dat zijn wel heel veel extra kosten die erbij komen :( al een plan van aanpak? (wil je misschien niet openbaar zetten). Wij zitten met iets vergelijkbaars (veel rommel op het erf) maar echt peanuts tov jullie probleem zeg! Hier kost het ons hoop en al twee containers huren...

Hier ook warm en het giet - alweer. Vanavond onweer voorspelt. Mijn oudje en ijslander staan nog steeds elders en mijn twee bonten nog thuis. Ben nog steeds heel blij met de beslissing;.. onze wei is vergelijkbaar met die van Yontheke. Ik ben gerust dat mijn oudje nu hoog en droog staat, ook al mis ik hem (en mist hij mij :(:) )

Ons nieuwe huis heeft nog steeds relatieve droge weides, hoera!

Hier drie bruikbare paarden van de vier. In de praktijk rij ik er maar twee, geen tijd voor drie... gaat misschien veranderen nu ze echt aan huis komen staan ipv drie straten verder. Hoop dat de tijd die ik aan klussen besteed sterk zal minderen. Ijdele hoop waarschijnlijk :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:20

ik had 3 paarden waarvan 2 niet bruikbaar, 1 overleden nu, en nu nog 1 bruikbare en 1 op pensioen, zolang zij geen pijn heeft mag zij wei hobbelen, soms wel lastig om te zeggen of het goed genoeg geweest is, al merk ik nu met dit weer dat ze veel minder last heeft van de artrose.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:52

Lynn_Nikita schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Stille meelezer meld zich.... binnenkort de paarden aan huis. Heeft 1 van jullie ervaring met het slepen van de bak met een quad?

Ik doe het met de auto, telt dat ook? Grasmaaier zou evt ook nog kunnen. Ik hoef niet vaak te slepen en heb geen mul zand, hang er een pallet achter en gassen maar

4x4 dan neem ik aan? Die komt er hier misschien ook, als trailerauto, maar aangezien wij maar 1 auto hebben en veel kilometers maken heb ik liever een normale auto voor de trailer ipv zo'n benzineslurper :+

Onze bak is wat aan de mulle kant, en ben bang dat ik er met een normale auto niet lekker doorheen ga komen helaas. Met een paard ervoor zie ik nog steeds niet zitten, en zodoende dacht ik aan een quad. Echter totaal geen verstand van, dus hoop hier iemand met ervaring te vinden :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:55

Pinda_Dipje schreef:
4x4 dan neem ik aan? Die komt er hier misschien ook, als trailerauto, maar aangezien wij maar 1 auto hebben en veel kilometers maken heb ik liever een normale auto voor de trailer ipv zo'n benzineslurper :+

Onze bak is wat aan de mulle kant, en ben bang dat ik er met een normale auto niet lekker doorheen ga komen helaas. Met een paard ervoor zie ik nog steeds niet zitten, en zodoende dacht ik aan een quad. Echter totaal geen verstand van, dus hoop hier iemand met ervaring te vinden :D

nee hoor, gewoon ford station 2 liter, rijd ik ook elke dag zandpaden mee en in de winter off road rijden. Wil wel een 4x4 zou er ook komen maar helaas de trailer was kapot en de andere auto ook dus weer een jaar uitgesteld nu
maar de zitmaaier lukt ook hoor, al heb ik geen mulle bak, weet niet of je daar wel goed doorheen komt

waarom geen diesel als je veel km`s maakt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:57

@spatter: Wat zijn de minimale specificaties voor zo'n quad? Voor trek- en sleepwerk lijkt het me wel fijn.

Wij hebben afgelopen week (bewust) een pensionado erbij gekocht voor onze zoons. Een ex- manegepony die met pensioen mag maar het nog erg leuk vind om af en toe een ritje te maken... Dan heb ik per augustus nog 4 stallen leeg, nog niet direct een idee wat we daarmee willen.

Ik moet me voor de verhuizing ook echt nog even verdiepen in grondpompen... Er komt zoveel op je af als je voor het eerst paarden aan huis krijgt #spannend :D Hooi-voorraad is in ieder geval geregeld, dat wordt direct de 1e week van augustus uitgeleverd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:58

Pinda_Dipje schreef:
Wij hebben afgelopen week (bewust) een pensionado erbij gekocht voor onze zoons. Een ex- manegepony die met pensioen mag maar het nog erg leuk vind om af en toe een ritje te maken... Dan heb ik per augustus nog 4 stallen leeg, nog niet direct een idee wat we daarmee willen.

Shetlander hebben ? :D :+

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:02

Lynn_Nikita schreef:
nee hoor, gewoon ford station 2 liter, rijd ik ook elke dag zandpaden mee en in de winter off road rijden. Wil wel een 4x4 zou er ook komen maar helaas de trailer was kapot en de andere auto ook dus weer een jaar uitgesteld nu
maar de zitmaaier lukt ook hoor, al heb ik geen mulle bak, weet niet of je daar wel goed doorheen komt

Diesel heb ik ook overwogen, maar met een 4x4 toch al snel voorbij de 300,- per maand aan wegenbelasting. Ik zit met gemiddeld 24.000km per jaar net onder het omslagpunt voor een diesel. Hebben net afscheid genomen van onze XC90, maar overwegen nu toch weer nieuwe. Of een XC70, iets zuiniger maar wel AWD.
Zitmaaier hebben wij niet, heb aan een minitractor gedacht maar met ons perceeltje (4.750m2) lijkt me dat een overbodige luxe die we in praktijk weinig gebruiken. Later deze week mijn merrie eens een bandje laten slepen, dat zou de goedkoopste optie zijn :')

@Yontheke: Ook lief met mini-kindjes? En mak genoeg om de bak 2x per week even te slepen? :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:05

Pinda_Dipje schreef:
Lynn_Nikita schreef:

@Yontheke: Ook lief met mini-kindjes? En mak genoeg om de bak 2x per week even te slepen? :+

Hij is lief maar nog niet lang gecastreerd dus met echte mini-kindjes zou ik hem niet alleen laten (geen enkel paard/pony trouwens) maar als je er bij bent, doet hij normaal niets. Hij is niet zadelmak maar er hebben al wel kindjes zonder zadel of iets opgezeten.
Als je hem leert trekken, zal hij dat wel kunnen. Touwen en dergelijke achter zijn kont maakt hij geen problemen van. :D
Wassen en alles wat met water te maken heeft vindt hij overigens echt de max. Had eigenlijk nog eens graag met hem naar een vijver gegaan om te zwemmen :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:08

pina dipje geen idee, was een gewone quad, niks speciaals, goedkoop modelletje.

Hier nu wat regen.

Voordeel van je kippen ophokken is dat je tenminste de eieren weer normaal kan rapen.
Gelukkig nog 1 kip die groene eieren legt.
Mijn kippenhouderij bestond uit het fokken van krulkippen die groene eieren leggen.
Nu heb ik nog 5 gewone kippen waarvan 1 groene eieren legt en 1 krulhaan(die geen groene eieren vererft)
Gelukkig fokken kippen snel dus hopelijk in het najaar wat kuikens er bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:13

Kippen issues, omdat mijn man niet wilde helpen met een hok maken en ik geen zin heb om alles zelf te maken ( soms een extra hand wel handig namelijk) nu toch maar 2 goedkope konijnenhokken gekocht. Over paar jaar zijn de kinderen te groot voor het kunststof speelhuisje zet ik dat in de ren.
Voor de kippen heb ik een apart leghokje gemaakt en dat in het hok gezet en ze vannacht opgesloten . Nu hopen dat ze hun eigen hok weer gaan gebruiken, ze bleven namelijk steeds in het konijnenhok hangen nadat kippenhok gedesinfecteerd was voor bloedluis en dat is amper bloedluisvrij te houden.