Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:54

He wat een nuttige hond :D

Wij hebben een beetje hetzelfde qua indeling als Yontheke zo te horen :) Zou heel graag nog een stukje erbij kopen, maar dat moet nog even wachten :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:31

Wie wil ons helpen ontwerpen? Met een beetje mazzel verhuizen onze beesten (3 pony's, 1 paard) in mei naar een andere locatie (huren, alles zelf doen, incl. weideonderhoud). We zijn van plan er een PP van te maken en hebben al een leuk ontwerpje, maar misschien hebben jullie nog wel een veel mooier / praktischer / ... ontwerp.

Afbeelding

Dit is de basis. De inloopstal is twee keer 2,7 x 3 m, de afdakjes worden ongeveer 2 x 5,5 m en 3 x 5 m. De paddock is 10 x 15 m (de kant van de stal is 10 m). De doorgang van paddock naar wei ligt boven het roze stuk.
Het weiland (zandgrond) is ongeveer 60 x 60 m; aan de rechterkant zit bos (dit is het oosten), aan de onderkant is een maisland. Het prachtige roze vlak is een braamstruikwildernis (die we hopelijk terug mogen snoeien of als snackweitje gebruiken).

Wat we graag willen in de wei:
- een stuk wat zowel als wei als rijbak kan zijn, in een logisch formaat (dus 20 x 40m, of 22 x 44 m oid).
- een stuk van 15 x 15m om te longeren / loswerken
- een watervoorziening zo ver mogelijk van de inloopstal / afdakjes vandaan. In principe gaan we voeren onder afdak en in de stal, bij goed weer verplaatsen we de boel naar buiten (evt. ook op de track).
- een lange en een korte route; de korte route zal voornamelijk gebruikt worden als de lange route te nat zou zijn, of in de winter bij flinke vries.

Veel plezier :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:39

Mijn huurwei is 100 bij 40 ong. Geen idee of dat iets in are of hectare is hihi. In ieder geval genoeg voor fjord en shet van april tm nov.

Handig die hond!!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:50

100 x 40 = 4000m2 (0,4ha) :D

Zo'n hond wil ik ook wel! Die van ons helpt ons van de wal in de sloot :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:06

Wij hebben voor de paarden 1,5 hectare (15.000 m2) grasland en om het huis de paddock van 18x40 en de stallen.

Maar ik heb een ander probleem!!!!!!!!!!!!!!! Van week schreef ik nog heel trots dat ik geen last heb van ontsnappende dieren, maar mijn pony van 1.40 doet dat nu ineens wel! Hij gaat eerst heel stiekem met zijn neus iets onder het schrikdraad om een grasje te happen en geef dan gewoon gas! Stroom of geen stroom. Hij duwt met grote snelheid het draadje omhoog en rent er onderdoor..... Ik dus een extra stroomdraadje, maar hij doet het meteen weer....

Ik las iets van een antenne hier in het topic?? Hoe moet ik mij dat voorstellen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:13

Staat er nog genoeg stroom op de draad?

Mijn Shet en Haf deden dit ook maar nadat we de stroom verhoogd hebben (en voor de shet een extra draad :) ) deden ze dit beide niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:16

Ja er staat nog genoeg stroom op het draad..... Hij doet het gewoon heel snel en met veel kracht, die tik stroom neemt hij voor lief lijkt het.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:17

Haha ja ze is zo wel heel handig inderdaad. De andere helft van de tijd maakt ze de bak wat minder egaal :p

Dat is inderdaad lastig [***], vooral als ze het zelfs met stroom erop blijven doen:(
Misschien iets van planken om de omheining?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:21

[***] schreef:
Wij hebben voor de paarden 1,5 hectare (15.000 m2) grasland en om het huis de paddock van 18x40 en de stallen.

Maar ik heb een ander probleem!!!!!!!!!!!!!!! Van week schreef ik nog heel trots dat ik geen last heb van ontsnappende dieren, maar mijn pony van 1.40 doet dat nu ineens wel! Hij gaat eerst heel stiekem met zijn neus iets onder het schrikdraad om een grasje te happen en geef dan gewoon gas! Stroom of geen stroom. Hij duwt met grote snelheid het draadje omhoog en rent er onderdoor..... Ik dus een extra stroomdraadje, maar hij doet het meteen weer....

Ik las iets van een antenne hier in het topic?? Hoe moet ik mij dat voorstellen?

Hoe moet ik me dat voor me zien?
Bij ons deed er ook 1 dat, maar een draadje eronder en dan kan het gewoon niet meer, dan moet ze tussen de draadjes door en dat gaat echt niet lukken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:33

PaulineH schreef:
Haha ja ze is zo wel heel handig inderdaad. De andere helft van de tijd maakt ze de bak wat minder egaal :p

Dat is inderdaad lastig [***], vooral als ze het zelfs met stroom erop blijven doen:(
Misschien iets van planken om de omheining?

Oh dat heb ik niet duidelijk uitgelegd. Het gaat om een draad die ik overdwars over het land heb gezet, zodat ik strookbegrazing kan toepassen.

@sneeuwpop, ik heb er een draad onder gedaan, maar waarschijnlijk niet laag genoeg. Hij duwt met grote snelheid zijn neus er onder, dan zijn dikke pluk manen en begint heel hard te rennen. Hij drukt door de kracht en de snelheid de prikpalen bijna uit de grond :') . Nu het draadje nog een stuk lager gedaan. Hoop dat hij erachter blijft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:55

[***] schreef:

[***], herkenbare strategie...

Ik kon geen antenne materiaal vinden. Dus heb gewone stroomdraad in de voerpluk en voorste manen gevlochten. Meerdere vlechten en boven en onder een stukje extra laten uitsteken. Bovenop haar kruin alle stukken samen laten komen. Nu lijkt ze binnen de omheining te blijven. Ze krijgt nu eerder een tets als ze te dicht in de buurt komt. Waar haar manen de boel isoleerden geleiden ze nu.
Hoop ik.......

Over een krappe 3.000 2. Nadeel zou ik vinden dat de paarden dan nooit een sprintje kunnen trekken. Ik zou dan wel extra aandacht besteden aan een fatsoenlijke track ipv er allemaal postzegels van te maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:24

En een extra lint op borsthoogte, of piept hij daar ook onder door? Ik heb de shet nu achter een dubbel lint staan (heb daar nog geen stroom ivm bouw stallen) Hij hangt er dan wel helemaal overheen om nog eens een extra halve meter op te peuzelen, maar hij gaat er niet doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:32

damian23 schreef:
En een extra lint op borsthoogte, of piept hij daar ook onder door? Ik heb de shet nu achter een dubbel lint staan (heb daar nog geen stroom ivm bouw stallen) Hij hangt er dan wel helemaal overheen om nog eens een extra halve meter op te peuzelen, maar hij gaat er niet doorheen.

Had al een lint op borsthoogte..... Hij duwt de draad gewoon omhoog. Nu dubbel draad en het onderste staat bijna tegen het gras.

Ik ga eens kijken of ik een stuk ijzerdraad/stroomdraad in zijn voorpluk kan vlechten zoals polo beschrijft.

@polo zou je daar misschien een fotootje van willen posten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:51

Afbeelding
Nu zitten er nog een paar extra in. Ze komen samen in een aantal knoopjes onder het halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:07

Ah top! Dankjewel :*

Ik zit te denken, zou ijzerdraad een nog heftiger effect geven? Of ben ik nu gemeen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:09

Die teleurgestelde blik... Nou zie je haar denken, daar ben ik mooi klaar mee...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:10

Ziet er wel punky uit :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:10

Ik denk dat ijzerdraad nog beter is maar ik had geen ijzerdraad liggen zonder coating. + hier heb je geen scherpe kantjes weg te werken.

Door de knoopjes werd het punky effect nog erger. Zo ziet ze ook eens wat van de wereld om haar heen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:15

Je kunt ook elektra kabel nemen...stuk koperdraad strippen }>

Beer eet inmiddels zijn hooi in de kapschuur,andere 2 saampjes uit de slow feeder :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:18

Straks geëlektrocuteerde pony's hihi..

Lastig probleem. Mijn shet kan het ook maar alleen onder een enkele draad piept ze Door. Gelukkig genoeg respect voor 2 draden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:51

karev schreef:
Straks geëlektrocuteerde pony's hihi..

Lastig probleem. Mijn shet kan het ook maar alleen onder een enkele draad piept ze Door. Gelukkig genoeg respect voor 2 draden.

Ja, ha, ha, staat er straks een rokende pony in het land....

Ik wilde juist geen shet omdat ik bang was voor ontsnappen. Nu heb ik een pony van 1.40, maar die duikt dus ook gewoon onder 2 draadjes door. En het ergste is, dat hij er ook nog eens heel blij bij kijkt :') .

Vanmorgen tot 3x toe. Ik haalde hem op en zodra ik hem terug gezet had, nam hij meteen weer een aanloop en drukt zich er gewoon onderdoor. Nu staat het draad nóg lager en hoop dat hij er nu achter blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:11

Persoonlijk zou ik het bij zeer flexibel geleidend koord houden, want ijzerdraad kan recht omhoog gaan staan en een ander paard in zijn oog prikken.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-04-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:16

DubbelDun schreef:
Personlijk zou ik het blij zeer flexibel geleidend koord houden, want ijzerdraad kan recht omhoog gaan staan en een ander paard in zijn oog prikken.

Ja daar heb je zeker een punt! De pony is ook een meester in spelen met en treiteren van mijn grote ruin, dus dan is ijzerdraad eigenlijk geen doen.

Ze staan best vaak aan elkaars hoofden te trekken, dus ijzerdraad wordt het niet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:22

Hihi wat en draakje [***], maar wel lastig! Hopelijk helpt het draad lager spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:32

Daan_O schreef:
Hihi wat en draakje [***], maar wel lastig! Hopelijk helpt het draad lager spannen.

Ja, haha, hij is wel heel lief hoor. Ik vind hem ook nog eens ontzettend grappig. Ik heb hem nog maar een paar maanden, maar hij is echt leuk <3 .

En hij is behoorlijk stoer, daagt mijn ruin (1.73) uit, staat recht overeind tegen hem op te steigeren..... Hij heeft het ook bij mijn merrie geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed :') , dikke bult aan de binnenkant van zijn achterbeen en een heel stuk vel eraf. Dat doet hij voorlopig niet meer (denk ik).