[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:23

@nikas: ah sorry, verkeerd begrepen. Die van mij staat op pension, ik weet niet hoeveel kilo hij krijgt, maar hij kan niet op onbeperkt omdat hij dus dik wordt van lucht.
Ik zou er dan toch voor kiezen om apart te gaan voeren. Want ze staan 24 uur buiten?
Desnoods een dagdeel of 's nachts apart en overdag samen, zodat je kan zorgen dat iedereen krijgt wat die nodig heeft.

superpony

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:43

Wij hebben nu de paarden bij elkaar met bijna dezelfde behoefte. Dus de 2 quarters krijgen echt onbeperkt en vrij veel.
De NF en shet krijgen ook onbeperkt, maar minder. Die zijn gewoon kleiner, dus kunnen met minder ook langer onbeperkt eten.
Omdat ze nu 's avonds laat op stal gaan, krijgt de jonge quarter daar het meest, de oude merrie veel en de NF en shet normaal.
Ondanks dat de NF nu al weken op rust staat, is hij maar iets aangekomen. Hij heeft altijd snel overgewicht, maar sinds hij op hooi staat, gaat dit goed. Op kuil ging het helemaal niet en had hij veel klachten.

Een ibc vat kun je zelf doormidden doen waar je wil. Kennis naast ons heeft hem vrij hoog en daar gaat echt veel in.
Die van de NF en shet is 1 metalen frame hoog, maar nog een gelijk stuk plastic bak daarboven.
Die we zelf doormidden hebben gedaan is 2 hoog qua frame, maar hebben we maar een klein stukje plastic van de bak er bovenuit steken.

De grootste quarter is 1.55m. Onze paarden staan er echt nooit in. Ook al is de bak laag, het is echt te hoog dat een paard er zo even in stapt.

Wij hebben dus een tussenstuk weggegooid. De kant op de pallet met kraantje is iets hoger, omdat die op pallet vastzit. Ook 2 etages frame hoog, maar shet van 95cm kan er nog gewoon uit drinken. Misschien niet als de bak heel leeg is, maardat is hij nooit.
Als je die kant voor hooi gebruikt, zoals mijn buurvrouw, is je bak wel gelijk iets zwaarder. Maar goed, wij hebben hem als drinkbak voor 4 paarden. Gaat lekker veel in en kun je makkelijk leeg laten lopen vanwege het kraantje.

Het ligt er ook echt aan wat voor ruwvoer je erin geeft.

En bij onze pony's is het echt zo dat ze rustiger eten en tussendoor ook andere dingen doen als er veel in zit. Maar goed, we voeren goed hooi en ook de veearts zei laatst al, daar kun je eigenlijk niet teveel van voeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:12

Jotoma schreef:
@nikas: ah sorry, verkeerd begrepen. Die van mij staat op pension, ik weet niet hoeveel kilo hij krijgt, maar hij kan niet op onbeperkt omdat hij dus dik wordt van lucht.
Ik zou er dan toch voor kiezen om apart te gaan voeren. Want ze staan 24 uur buiten?
Desnoods een dagdeel of 's nachts apart en overdag samen, zodat je kan zorgen dat iedereen krijgt wat die nodig heeft.

Ze staan nu 24 uur buiten. Van de winter gaan ze snachts op stal, dus dan kunnen we beter op maat voeren. Maar ook dan willen we wel dat ze overdag buiten nog iets te eten hebben, dus een beetje blijft het probleem wel aanwezig.
Het nadeel van apart voeren is dat je dus een paar voermomenten hebt, maar dat ze niet (vrijwel) continu de beschikking hebben over voer. Zeker in de paddock gaan ze zich dan erg snel vervelen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:59

@Mac dat zijn behoorlijke slowfeeder. Lijkt wel een bouwhek die ze gebruiken, ben benieuwd hoe ze hem vullen. Lijkt me een behoorlijke klim, haha

IBC Vat voor een mini shet moet wel heel laag worden worden afgesneden

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:23

@nika: maar dan zal je dus keuzes moeten maken. En je kan het ook gewoon uit proberen.
Vervelend als zonder eten staan valt hier namelijk mee. Ze staan niet alleen en zijn dan aan t spelen of slapen. Een paard eet niet 24 uur achter elkaar, daar kan best een klein aantal uur zonder tussen zitten. Mijn paard voer ik ook het liefste onbeperkt, maar dan knapt hij uit zn voegen.
Ik zou proberen te denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden.

@mac: ziet er prima uit, maar kan in hoogte toch prima gehalveerd worden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:34

We gaan op zoek naar een net Om over het rooster te spannen.
Dan nog een vraagje: hoe zit het in de winter met vorst met de roosters? Kunnen de paarden problemen krijgen door het contact met bevroren ijzer?

Nb: de grote slowfeeders van de pensionstal hebben als nadeel dat de paarden hun hoofd scheef gaan houden om te eten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:30

_ENGEL_ schreef:
@Mac dat zijn behoorlijke slowfeeder. Lijkt wel een bouwhek die ze gebruiken, ben benieuwd hoe ze hem vullen. Lijkt me een behoorlijke klim, haha

Het zijn idd van die bouwhekken met een frame er omheen.
Wij gaan kijken voor zo'n draadcontainer om hetzelfde van te maken.
Ze vullen hem hier met de balenklem op de tractor: ze droppen hele balen in de container. Die van ons zal idd iets lager worden aangezien wij geen tractor hebben :P

Het met het hoofd schuin eten valt mee. Er zit wat speling onder in het net waardoor het onderin zowat als een gewoon net valt zeg maar (moeilijk uit te leggen :D )

Afijn, het zal hoe dan ook wel een puzzel worden :D met wat aanpassingen hier en daar :-)

Nikass: heb ik me ook wel eens afgevraagd, ijzer en kou (aangezien wij zelf met onze tong vastvriezen aan bevroren metaal en zo :P ) maar ik heb ze hier ook wel eens aan bevroren round pen panelen zien likken en dat levert geen problemen op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:17

Wij hebben ook meestal niet dusdanig lage temperaturen dat frostburn echt een probleem gaat zijn, maar mocht het onder de -10 komen dan voer ik liever uit de netten ipv vanaf de metalen roosters.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:28

Dat lijkt me een prima hoogte voor een shet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:51

Patricia_86 schreef:
Welke hoogte hebben jullie ervaring mee voor shetten rond de 106 tot 110 hoog? Ik zag deze op marktplaats : http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=4
Zou 55 cm te hoog zijn voor ze?

Zij hebben de andere kant met pallet eronder, dus is hoger dan wat wij hebben. Wij hebben bij nf en shet 1 keer metaen frame en dan nog stuk plastic bak daar bovenuit. Daar kan de shet van 95cm goed uit eten, zonder rare halshouding en ook tot de bodem.
De andere bak waar hij eerst ook uit at, heeft 2 keer metalen frame, maar alleen klein randje plastic bak. Die is ongeveer even hoog en gaat ook goed.

Onze waterbak is de andere kant op pallet ( vanwege kraantje ) Die is 2 randen metalen frame hoog en kan hij goed uit drinken, maar als het water te laag staat, moet hij wel moeilijk gaan doen. Er gaat denk ik 200l in en we vullen hem elke dag, dus is nooit een probleem.

In onze bakken past een baaltje hooi en evt nog wat los. Doordat ze laag zijn, gaat er niet meer in dan dat.
Vriendin heeft een bak hoger doormidden en daar gaat wel veel meer in natuurlijk. Maar goed, dat is voor ons geen optie en ik vind houding wel belangrijk.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:50

Afbeelding
vandaag opgehaald, hier het resultaat :-)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:17

Nette bak hoor patricia!
Ik ben het netten vullen al helemaal zat hier. Ik heb het idee om bij equicullinair een slowfeeder te kopen. Dan kan ik hem ophangen achterin de schuilstal, wat ik wel prettig vind met veel regen en harde wind. Ik twijffel alleen of er een heel baaltje hooi in past in de 150x90cm. Iemand een idee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:25

Afmetingen baaltje hooi zijn ong. 110x40x50, zou moeten passen dus. Touwtjes pas losmaken als baaltje al in het net zit, geperst neemt het nl minder ruimte in.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:35

Ik had het idee om de touwtjes erom heen te laten als het heel hard gaat O:)
Het net met mazen van 3 cm wl ik graag heel laag ophangen, zodat ze meer in een natuurlijke houding eten. Toch vind ik het een beetje eng met een mini

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:43

Het verbaasd mij dat mensen strotouwtjes laten zitten. Dat is echt hartstikke gevaarlijk en wat heeft het voor meerwaarde?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:47

Wat zijn nu echt kwalitatief goede netten? Ik had ze van EJ maar die heb ik na een week al met strotouwtjes moeten repareren en nu zitten overal al gaten.
Ik zoek netten die aan de bovenkant stevig maar ook makkelijk af te sluiten zijn.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:02

Wat de meerwaarde is? Dan zit het hooi veel strakker samen geperst in het net en dan kunnen ze nog kleinere plukjes hooi trekken. Kennisje van mij gaf zo ook haar hooi en zo hield ze het een beetje binnen de perken. Vond het wel een goed idee, mits het in een net zit met fijne mazen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 02:31

Nikass schreef:
Het verbaasd mij dat mensen strotouwtjes laten zitten. Dat is echt hartstikke gevaarlijk en wat heeft het voor meerwaarde?

Alles is in die zin gevaarlijk. De bakken zelf ook en elk net dat je ophangt. Paarden kunnen rare dingen doen, dus dan kan je niks meer.

De touwtjes worden niet door het net getrokken. Door het om de baal laten zitten, zit alles strakker en moeten ze meer grazen/moeite doen dan bij los hooi.
Bij compact gras bijv zitten er ook banden om het baaltje en dan in de slowfeeder bak.

Ik denk dat paarden eerder dingen gaan doen bij verveling. Zolang de bakken niet leeg gaan, ze elkaar hebben, kunnen bewegen en rollen etc, gaan ze niet lopen klooien bij ons.

Alleen de 2 quarters hebben inmiddels een gat gemaakt in het net, dus die moeten een steviger net. Verder bevalt het zo prima. Ze zijn er aardig netjes mee.
De NF en shet eten heel netjes en rustig momenteel.

Moet even kijken wat voor net het wordt. Had nu eigenlijk door impulsieve actie en aanhangernet gekocht bij Action. Heb nog over, dus kan nog een keer een nieuw net erin doen, maar denk dat steviger net beter is meteen.

Enige kleine nadeel is dat ik de touwtjes met karabijnhaken steeds kwijt ben bij vullen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:06

superpony schreef:
Enige kleine nadeel is dat ik de touwtjes met karabijnhaken steeds kwijt ben bij vullen.
Misschien een idee om ringetjes te maken iets verder naar boven en daar de haken in te hangen 'in rust'. Dan weet je altijd waar ze zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:00

Ja ik zat aan zoiets te denken, maar het rek moet er de rest van de tijd langs kunnen zakken. We hebben weinig ruimte erlangs. Touwtjes en haken komen tot 1cm onder de rand, dus kunnen niet over de rand hangen.
Ik denk misschien gaatjes in de bak waar ik ze even inhaak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:29

Zijn ze magnetisch ??
Dan kun je misschien daar iets mee doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:08

O ja slim. Zal eens kijken, zijn vetschillende. Thanx!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:34

Hoi allemaal, iemand hier ervaring met de witte kerbl hooinetten met maas 3x3?

Bij de klantervaringen lees ik veel verschillende meningen/ervaringen, de ene schrijft heel.sterk.en de ander juist dat het snel kapot gaat, iemand vam jullie?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:53

Loes'sCorner schreef:
Hoi allemaal, iemand hier ervaring met de witte kerbl hooinetten met maas 3x3?

Bij de klantervaringen lees ik veel verschillende meningen/ervaringen, de ene schrijft heel.sterk.en de ander juist dat het snel kapot gaat, iemand vam jullie?

Die van mij deed het een week in het frame in de ibc bak. Moet wel zeggen dat dat ook vervelend hooi was.