Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:21

Sorry Diana, maar er wordt nu geinsenueerd dat zij de enige zijn die productcontroles uitvoeren, terwijl wij dat ook al jaren doen. Dan ben ik toch wel geneigd om even enige duidelijkheid te scheppen dat íedere goede producent dat doet.
Wat ik alleen dan niet snap, is dat ze importeren en produceren, dus gok ik dat ze het niet in België laten maken, maar elders en het dan in België importeren en vanuit daar verkopen? FCS, zou je dat uit willen leggen?
Overigens heb ik het filmpje bekeken en ik kreeg er bijna hoofdpijn van, al die lichtflitsen en hele korte stukjes film. Niet echt duidelijk.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:29

Pieteritus1 schreef:
Jullie zijn echt niet de enige die kwaliteitscontroles doen, dus geen onzin praten, FCS. Strovan doet dat al jaren en is waarschijnlijk zelfs de eerste die ermee begonnen is. Sinds wij importeren (2008/2009) controleren zowel wijzelf in NL, alsmede de fabriek, dus een dubbele controle.

Beste Pieteritus, ik heb nooit gezegd dat we de enigste zijn de kwaliteit controleren, maar wij zijn wel de enigste die een neutraal labrapport van iedere badge kunnen voorleggen. Dat is voor de andere sectoren een vereiste.
Ik trek ook jullie kwaliteit niet in twijfel. Ik weet dat Strovan kwaliteit maakt, maar onze kwaliteit is minstens even goed, en stukken goedkoper.
Hij was niet de eerste, er worden al langer pellets gemaakt. Volgens het octrooicentrum is het octrooi voor het maken van stropellets aan een Duitser uitgeschreven in 1984. Da's al een tijdje geleden. Ik heb een klant in UK die reeds van in het jaar 2006 op grote schaal verkoopt in de paardensector. Ook eigen stro voor 80% en de rest koopt ie bij mij.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:32

Pieteritus1 schreef:
Sorry Diana, maar er wordt nu geinsenueerd dat zij de enige zijn die productcontroles uitvoeren, terwijl wij dat ook al jaren doen. Dan ben ik toch wel geneigd om even enige duidelijkheid te scheppen dat íedere goede producent dat doet.
Wat ik alleen dan niet snap, is dat ze importeren en produceren, dus gok ik dat ze het niet in België laten maken, maar elders en het dan in België importeren en vanuit daar verkopen? FCS, zou je dat uit willen leggen?
Overigens heb ik het filmpje bekeken en ik kreeg er bijna hoofdpijn van, al die lichtflitsen en hele korte stukjes film. Niet echt duidelijk.

Okey Veerle....duidelijk.
Het lijkt me toch dat iedere producent zich aan regels en controles moet houden en kwaliteit moet leveren, waarvandaan het geleverde product ook komt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:34

Diana, dat is uiteraard het geval. Als producent ben je verantwoordelijk voor de productie en kwaliteit van je product, logisch.

FCS, het lijkt me nutteloos voor de anderen die meelezen, een discussie te gaan voeren over wel of geen neutrale labrapporten, wij laten door een onafhankelijk laboratorium in NL de korrels testen.
Echter begint dit verhaal nu van twee kanten op een verkooptruuk te lijken en daar houd ik niet van.
Strovan zal zelf ook nog wel op uw verhaal reageren als ze daar behoefte aan hebben.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:40

Pieteritus1 schreef:
Diana, dat is uiteraard het geval. Als producent ben je verantwoordelijk voor de productie en kwaliteit van je product, logisch.

FCS, het lijkt me nutteloos voor de anderen die meelezen, een discussie te gaan voeren over wel of geen neutrale labrapporten, wij laten door een onafhankelijk laboratorium in NL de korrels testen.
Echter begint dit verhaal nu van twee kanten op een verkooptruuk te lijken en daar houd ik niet van.
Strovan zal zelf ook nog wel op uw verhaal reageren als ze daar behoefte aan hebben.

Einde discussie inderdaad.
Terug naar de gebruikerservaringen vwb de strokorrels.

Mijn stallen gaan super met de chopped strokorrels !

Eens in de week een zak bij strooien .... iedere dag de hopen én de natte plek verwijderen zorgt voor een prima bodem +:)+

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:49

Discussie mag ten einde zijn Diane , echter het bekende putje wat open getrokken is , sluit niet a la minute.
Zelfs ministerie van Economische zaken in Belgie heeft een onderzoek gestart , enz enz
Dus het zal wel even blijven door sudderen.
Wij hebben , zoals je weet al bezoek gehad , mogelijk komen ze nog 1 a 5 keer langs , hier zitten wij goed en wij gaan gewoon verder , soms kan ik mij niet onttrekken aan de gedachte , dat het dient om de concurentie een stok in de wielen te steken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:51

andys schreef:
Discussie mag ten einde zijn Diane , echter het bekende putje wat open getrokken is , sluit niet a la minute.
Zelfs ministerie van Economische zaken in Belgie heeft een onderzoek gestart , enz enz
Dus het zal wel even blijven door sudderen.
Wij hebben , zoals je weet al bezoek gehad , mogelijk komen ze nog 1 a 5 keer langs , hier zitten wij goed en wij gaan gewoon verder , soms kan ik mij niet onttrekken aan de gedachte , dat het dient om de concurentie een stok in de wielen te steken.

Het dekseltje zal in alle hectiek wel zijn verdwenen :D

Het is crisis zullen we maar zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:52

FCS-belgium schreef:
Even nog een vraagje: zijn houtkorrels niet gevaarlijk voor paarden? qua fenolen en zo?
Ik wil niemand afbreken met deze vraag, maar ik vraag me dat af.
Fenolen is niet zozeer het probleem. Door de ontstane warmte van het proces wordt dat flink gereduceerd. Groter probleem kan het abietinezuur zijn. Maar omdat paarden niet direk met hun neus in de bodembedekker staan (zoals knaagdieren) geldt dit alleen bij al aanwezige gevoeligheid.

Overigens geldt dit ook voor het stof wat ontstaat als strokorrels erg droog worden en gaan stuiven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:34

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling om persoonlijk te worden of eigen producten te spammen/promoten.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:37

DubbelDun schreef:
FCS-belgium schreef:
Even nog een vraagje: zijn houtkorrels niet gevaarlijk voor paarden? qua fenolen en zo?
Ik wil niemand afbreken met deze vraag, maar ik vraag me dat af.
Fenolen is niet zozeer het probleem. Door de ontstane warmte van het proces wordt dat flink gereduceerd. Groter probleem kan het abietinezuur zijn. Maar omdat paarden niet direk met hun neus in de bodembedekker staan (zoals knaagdieren) geldt dit alleen bij al aanwezige gevoeligheid.

Overigens geldt dit ook voor het stof wat ontstaat als strokorrels erg droog worden en gaan stuiven.

Tx, dat is interessant!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:13

Kan iemand mij vertellen hoe de partij teruggehaalde pellets verpakt was en er uit zag ???

Ik heb nu een paar zakken van Top en daar staat ook totaal geen naam op. Doorzichtige stevige zakken met behoorlijk gele korrels die snel uit elkaar vallen.
Maar zeker niet deze Horse Pellets die ik besteld had
Afbeelding

Zijn vorige naamloze partij was veel groener (viel ook slecht uit elkaar), meer als dit
Afbeelding

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:01

Ik gebruik nu ruim een half jaar de korrels van Zeolite. Opzich bevalt het me prima, maar nu het warmer word vind ik wel vaak de stal meer naar ammoniak ruiken. En dat terwijl ik dagelijks de natte plekjes eruit haal en wekelijks bijstrooi.
Hebben jullie dat ook en wat is hier aan te doen?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:12

De pallet die ik heb gekocht en retour agrodieren is gegaan waren behoorlijk groene korrels. De zakken waren in zijn geheel doorzichtig en het werd geleverd op een paarse pallet.

Wij hebben nu de zeolite korrels in gebruik maar een van de paarden is erg nat en ook nu kan ik hem weer zo goed als leeg scheppen. Drie weken geleden voor het eerst stal leeg gehaald en vier zakken er in gedaan. Een week erna weer een erbij en vijf dagen later weer een. Ik schep de zeiknatte plekken er uit. Vul aan met een zak korrels wat ik er helemaal doorschep en twee dagen later kan ik weer hetzelfde doen. Paarden staan alleen snachts op stal. Iemand tips voor dit paard? De andere paarden hebben erna nog maar een zak erbij gekregen en een mooie bodem. Hij nu al drie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:47

Die paarse pallet kan ik helaas niet kontroleren, maar een eerdere levering was idd behoorlijk groen :D

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:08

Barabaras- sommige paarden ontkom je hier niet aan...mijn paard verbruikt in de winter (allen nacht op stal) anderhalve zak per week, mijn pony (kleinere box) een halve zak per week en dan is het niet elke week nodig...ik merk wel dat als je bij de viezeriken de laag dikker maakt, dat het dan wel beter gaat. Ik heb maar geaccepteerd dat ik voor mijn paard meer gebruik. Nou moet ik er wel bij zeggen dat bij zijn box het vocht onderin ook optrekt, dus dat helpt ook niet per sé. We hebben de paarden nu dag en nacht buiten en ik zie als het regent precies waar...dus daar gaan waarschijnlijk nog een laag matten op, dan denk ik dat ik volgende winter minder zal gebruiken...en ik me maar afvragen hoe die plek nou toch altijd zo nat werd...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:46

wij hebben beton in de stallen dus denk niet dat daar vocht door komt? Zou het bijna hopen zo goor is hij...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:59

In de winter ben ik bij mensen geweest die klachten hadden mbt vocht, maar dat trok wél uit de grond omhoog (ook bij beton). De stallen lagen nl. een halve meter lager dan de overige grond.

Gevlinderd beton laat helemaal geen vocht door, gewoon beton nog wel íets.
Maar helaas zijn korrels geen wondermiddel en wordt een smerig paard er géén net paard door en bij sommige paarden is het verbruik dan hoger dan gemiddeld.
En dan is het soms het verstandigst de goedkoopste oplossing te nemen?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:32

FCS-belgium schreef:
U vraagt er naar: €230/Ton in zakken van 20 of 14kg, vrij van BTW in Nederland en leverkost is 34€/pallet. Dat komt voor een pallet op 5,28€/zak van 20kg.

Een zak in Belgie kost dan hoeveel, 5.28 + BTW en in NL 5.28 BTW in, korrekt?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:55

granu schreef:
FCS-belgium schreef:
U vraagt er naar: €230/Ton in zakken van 20 of 14kg, vrij van BTW in Nederland en leverkost is 34€/pallet. Dat komt voor een pallet op 5,28€/zak van 20kg.

Een zak in Belgie kost dan hoeveel, 5.28 + BTW en in NL 5.28 BTW in, korrekt?

Moet een vergissing zijn, het kan niet dat dezelfde prijs geldig is voor BE en NL,
de ene met en de andere zonder BTW.
Enkel voor handelaren is dit van belang, voor particulieren moet steeds BTW verrekend worden.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:09

Ik vindt de amoniak lucht veel erger als toen de paarden op vlas stonden. Ook is het mesten veel zwaarder en meer. Zou ik dan te weinig korrels in de stallen hebben? Wij strooiden toen de stallen leeg waren 4 zakken er in (3 x 3 box) en strooien nu elke 5 dagen een zak bij terwijl de paarden alleen in de nacht binnen staan

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:13

Wat voor soort korrel heb je, want dáár kan vaak ook een groot verschil in zitten.
Houtkorrels geven meer ammoniaklucht en sommige strosoorten nemen het ook niet zo goed op.
Ook de manier van uitmesten/bijhouden kan van invloed zijn op de geur, vochtigheid en opname van de korrels.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:11

Tarwestrokorrels

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:11

Hoe mesten jullie uit dan? Halen jullie dagelijks heel de bodem om?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:46

Nee juist niet. Jij wel dan? Dat kan je ammoniaklucht zeker verklaren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:19

Voor mij geen strokorrels meer :n Ik heb het geprobeerd, maar het werd iedere dag 1 hard plakkaat waar m'n paard op lag. Of ik het nu iedere dag omschepte/loswoelde of niet. Op zich geen ramp, maar het zal dus wel aanzienlijk minder zacht liggen. Vind ik toch jammer.
Verder kreeg mijn paard er iedere keer gigantische klompen van in z'n hoeven (hij staat op ijzers). Net zoals wanneer hij een tijd in de sneeuw gestaan heeft zonder sneeuwbeslag.
Ook vond ik het uitmesten meer werk dan bij vlas.
En tot overmaat van ramp heeft hij nog een hoefzweer gekregen ook. Oke, natuurlijk kan je nooit met 100% zekerheid zeggen of dat van de bodembedekking komt, maar er zat niets scherps of wat dan ook in zijn hoef en hij heeft nog nooit eerder in zijn leven een hoefzweer gehad. Het is dus op zijn minst verdacht.
Kortom: ik stap weer over op vlas.