Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:33

Werkte de eerste 2 dagen (bak met wortels) maar gisteren namen ze de benen toen ik aankwam met mijn bak. Zwarte is maagpatient en niet mega dol op brok. Kan vanmiddag wel eens bietenpulp proberen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:51

Hier krijgen ze idd pulp, passend bij het paard. Elsa grasbrok met wat meusli en Svarri krijgt fibrebeet met meusli. Volgens mij is de meusli de smaakmaker en komen ze daarvoor.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:39

Zijn er mensen die hier een grotere pony/paard combineren met een shet of Apony. Ik heb altijd geroepen dat ik geen shet wou maar ben het nu toch aan het bekijken.

Maar vraag me dan af hoe je dit praktisch qua voerbeleid doet? Wil echt niet dat ik ze continu apart moet houden.

En dan de vraag of mijn merrie echt wel iets heeft aan zo een klein hummeltje in de zin van kunnen elkaar eens niet lekker krabben etc.. Of zie ik dit mis?

Groetjes

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:53

Idifix, ik heb er eentje van rond de 1.70 en een shet van 1.10. Overdag hebben ze onbeperkt hooi in een kleinmazig hooinet, snachts staan ze op stal, en krijgt de shet nog een pluk hooi in een hooinet en verder stro, terwijl de merrie nog 3-4 plakken hooi extra krijgt. Ik wou graag een grote maat shet omdat mijn merrie een beetje een trol kan zijn, en heb er 1 getroffen die niet harder voor haar wegloopt dan strikt noodzakelijk. Hoewel hij zich wel uit de voeten maakt als ze besluit dat hij op moet zouten, zijn het wel echt vriendjes geworden, crossen ze regelmatig samen rond en wordt er moord en brand gegild als de een of de ander weg is. Wat betreft kriebelen is het wat lastiger ja, maar niet onoverkomelijk.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:00

@Idifix: ik heb er eentje van 1,55 en een shet van 90/95. Ze eten samen uit één bak al heeft de grote wel het laatste woord. Hierdoor wordt ook voorkomen dat ze te dik wordt :) (de bak heb ik aan haar kant verlaagd).
Krauwelen heb ik ze nog niet zien doen, maar dat deed de grote ook niet/zelden toen ze nog met een andere E stond.

Afbeelding

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:03

Afbeelding

Ik heb 2 minishetjes <100cm en een paard van 166cm en daar staat nu ook een KWPN merrie van iemand bij. Dat kan prima.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:07

@jade die 2 kunnen het precies goed vinden. Heel leuk.

En hoe doen jullie het met weidegang? Dat wil ik mijn merrie echt niet ontnemen. Mijn paard is ook rond de 1m55 en wordt wel nog vrij snel te dik, wat een shetje ook vaak heeft maar is toch nog iets anders.

Uiteindelijk zal het maar te doen zijn op een stuk van rond de 35a40 are. Min nog een stuk paddock. Dus gras gaan we toch nooit over hebben eerder omgekeerd.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:31

Hier ook merrie van 1.70 m en mini van 90 cm..... kroelen was even wennen, merrie was eerst boos dat mini niet hoger dan boeg/hals kan komen. Opgelost door zelf met rosborstel op schoft van de merrie te poetsen, merrie kroelde dan de mini op de hals, en dan mocht de mini ook wel wat terug kroelen. Nu kroelen ze zelf.
Ik heb ook niet zoveel land. Mini heeft standaard een graasmasker, en de merrie mag gewoon bunkeren. Ze gaan samen max. een uurtje op het land. Vorig jaar had ik veel land. Dan haalde ik de mini na een uur uit het land. Ze kreeg een plukje hooi op de aangrenzende track en de merrie stond dan een groot deel van de dag op het land, wel met graasmasker.
Het hooi eten ze samen, uit een slowfeeder. Daarnaast voer ik de merrie uit een hooinet boven een haybar, zodat de mini daar niet bij kan (los hooi gooit ze uit de haybar, en dan eet de mini net zo hard mee......). De mini heeft in de stal een eigen hoekje, met een eigen hooinetje. Zo kan je ze toch apart voeren.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:51

ik heb maar zo'n 1500-2000m2 gras, dus dat wordt geen hele dagen grazen. Daarnaast is de shet voor de kar beleerd, dus die gaat normaliter ook 2 tot 3x in de week voor de kar. Hij vindt dat geweldig, en wordt soms stout en/of irritant als hij niet genoeg te doen heeft, dus hij heeft en iets te doen, en hij blijft wat beter op gewicht.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:26

Ik heb geen mini, maar ik zie geregeld de merries lekker kroelen met hun veulens, en de veulens bij mama. Ze komen niet tot op de schoft, maar kunnen wel bij de schouder. Zo aandoenlijk altijd <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:12

Die lieve man van mij had het laatst over een mini er bij... Handig voor als ik met een van de andere op pad ben en dan kan hij ook eens een paard uitzoeken. :') Het was half grappend maar ik zie het er nog wel van komen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:24

Happinez schreef:
Ik lees straks nog even bij , maar zijn er misschien ook mensen hier die met dit model boxen ervaring hebben ?
Heb je hierbij geen geklier of vastpakken van de wanden ? :o
[ [url=m/2JPniP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Setteli op bokt heeft sinds een paar maanden ook zulke stallen. Misschien kan je haar een privébericht doen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:26

ik zou het niet fijn vinden, ik heb nu al wel regelmatig dat ik het bovenluikje dicht doe omdat ik niet wil dat er een uit kan springen of zicht gaat bemoeien met wat op de gang staat.

wel heel mooi, maar veilig af te sluiten toch wel erg prettig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:27

Het ligt idd heel erg aan het soort paarden wat je hebt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:38

Ik heb een mini samen met een d pony en e pony.
Ik heb beperkt gras, en daarnaast wordt de d ook snel dik.
De shet staat lente en zomer zoiezo met graasmasker.
Verder heb ik een shet die heel bescheiden en relaxt hooi eet dus die knabbelt wat mee met de rest maar krijgt significant minder binnen.

Kriebelen ging wel maar nu ik de E er bij heb is de D wel blij om eens hoger gekriebeld te worden :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:41

Hier zijn ze vandaag begonnen met de bak. Ze zijn net gestopt en gaan morgen verder. Helaas zijn er nu redelijk wat sporen vd trekker en dumper. Hopelijk krijgen we vannacht geen regen zodat het morgen afgemaakt kan worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:43

Hier lijkt het nu droger te worden. Kan ik zo eindelijk de honden uitlaten. Ik hoor aan de afvoer ook dat het riool weer verstopt is......

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:46

Hier een welsh c en mini.. ze moeten nu weer bij elkaar in de paddock staan (normaal loopt de shet over het erf maar ivm het aanleggen vd bak kan dat nu even niet) en dat vinden ze niet altijd even leuk :+. Over het algemeen gaat het wel goed en soms kriebelen ze met elkaar.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:46

Belker schreef:
Hier lijkt het nu droger te worden. Kan ik zo eindelijk de honden uitlaten. Ik hoor aan de afvoer ook dat het riool weer verstopt is......

Oh waardeloos zeg

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:08

kojack schreef:
Hier zijn ze vandaag begonnen met de bak. Ze zijn net gestopt en gaan morgen verder. Helaas zijn er nu redelijk wat sporen vd trekker en dumper. Hopelijk krijgen we vannacht geen regen zodat het morgen afgemaakt kan worden.

[ [url=m/7YzGU7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CZIFhP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tdNhe5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fdSkfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4V1mak.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit zie krijg ik weer flashbacks van onze weide dit najaar :') Sterkte, na deze fase wordt het echt weer beter :j .

Happinez, ik vind het prachtige stallen, maar persoonlijk zou ik liever investeren in een mooie paddock/schuilstal in plaats van mooie stallen. Maar ieder moet dat voor zichzelf weten uiteraard :D

Hier staan 2 merries die bijna even groot zijn, ik vind het heel handig qua omheining/voeren/poetsen. Ze passen ook hetzelfde zadel, halster, deken, dekje, singel, bit... Echt ideaal :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:13

Dais_ schreef:
kojack schreef:

[ [url=m/7YzGU7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CZIFhP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tdNhe5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fdSkfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4V1mak.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit zie krijg ik weer flashbacks van onze weide dit najaar :') Sterkte, na deze fase wordt het echt weer beter :j .

Happinez, ik vind het prachtige stallen, maar persoonlijk zou ik liever investeren in een mooie paddock/schuilstal in plaats van mooie stallen. Maar ieder moet dat voor zichzelf weten uiteraard :D

Hier staan 2 merries die bijna even groot zijn, ik vind het heel handig qua omheining/voeren/poetsen. Ze passen ook hetzelfde zadel, halster, deken, dekje, singel, bit... Echt ideaal :D

Dit was het vorig jaar ook, toen waren we zo onwijs blij dat er gras lag :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:24

Herkenbaar. Ik zit nog steeds met heel veel klei en er komt nu heel veel onkruid. De boer wilt het pas van het najaar inzaaien, maar persoonlijk zou ik het liever nu al zien gebeuren. Het is tenslotte toch altijd iets. Te nat, te droog, te koud, te warm...

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:44

Dais_ schreef:
Herkenbaar. Ik zit nog steeds met heel veel klei en er komt nu heel veel onkruid. De boer wilt het pas van het najaar inzaaien, maar persoonlijk zou ik het liever nu al zien gebeuren. Het is tenslotte toch altijd iets. Te nat, te droog, te koud, te warm...

Idd vaak wat.

Wij hebben een storende laag die op zo’n twee meter zit. Omdat we die storende laag niet kunnen doorbreken gaan we het ophogen en af laten lopen in de hoop dat dat gaat helpen. We wilde drainage in het land laten leggen maar dat werd ons afgeraden.
Ik geloof dat we het na het ophogen gaan woelen en dan gaan inzaaien. Ik heb het graszaad al klaarliggen. Maar zolang we regen houden kunnen we eerst helemaal niks.

En wat super klote is, vorig jaar toen ik begon over inzaaien ging het regenen en hield het nooit weer op :(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:46

Wat balen Kojack, hopelijk stopt het nu snel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:56

Kojack, ooit komt het goed :(:)

Zo zag het er bij ons uit, toen we hier kwamen wonen:

Afbeelding
Afbeelding