Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:22

Balen, Daan. Is het de rijbak waar ze ook in los staan? Misschien kan je tijdelijk met wat prikpaaltjes een draadje zetten aan de binnenkant, zodat ze wat meer afstand houden van het hek.
Honingzalf werkt fijn.
Pol013, geweldig, met twee paarden op pad. Misschien kan ik dat in de toekomst ook doen, als Lotje iets ouder is (ze wordt volgende maand pas 1 jaar).

Afgelopen weekend heerlijk getuinierd in het weiland.... Ik heb maar 1000 m2, dus voorlopig met de hand wat brandnetels, distels en zuring weggehaald. De paarden staan nu aan het eind van de middag ca. 2 uur op een deel van het weiland, na het rijden met Taar. Anders is ze nog te vrolijk..... Als Lotje een scheurbui krijgt, wil ze soms ook wat luchtsprongen maken. Inmiddels droogt het land goed op en wordt de grasmat sterker, dus straks mag ze best meedoen.
Je voelt je wel heel gelukkig, als je die twee zo heerlijk in je eigen weitje ziet staan *\o/*

Naath86

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:24

Ik kom weer even uit de meeleesmodus..

Hoeveel grond hebben jullie in totaal voor jullie paarden bende? We hebben een leuk huisje gezien met 2.800 m2 grond erbij, maar zit nog te twijfelen of dat genoeg zal zijn... Ben ook wel verwend want ze staat nu bij mijn vader met een 1ha land..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:27

Naath...ik heb mijn 3 IJslanders op ruim 4000m2 staan waarvan in het midden bijna 2000m2 aan gras verdeeld over 8 paddocks.
2800m2 is wel krapjes hoor...kun je uitbreiden daar of niet?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:29

Dat was mijn gedachte idd ook hoor. Ben er ook geen voorstander van om ze heel veel in een paddock te hebben. Ze loopt nu eigenlijk ook gewoon het hele jaar lekker op de wei, omdat dat gewoon kan met 1ha land. Probleem is dat het huisje echt helemaal geweldig is... -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:42

Dan heb je net iets meer dan 1/4 ha land. Ik denk dat dat wel wat weinig is, maar het is natuurlijk net wat je er allemaal mee wilt doen. Als daar ook nog een stal enzo op moet komen houd je wel erg weinig over.

Maarja, wij hebben 3ha en dat vinden we ook te weinig :)

Het begint hier gelukkig ook een beetje op te drogen, voor het land is dat wel lekker, voor ons wat minder want dan komen we straks de grond niet meer in om nog een tussenhek te plaatsen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:49

Maar kun je niet bij de buren daar wat kopen/huren dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:14

Voor mensen die hun paarden niet of zeer kort op het gras kunnen hebben is 2500 m2 méér dan voldoende :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:40

Ik heb zelf 4700 m² in totaal. Als ik de paddock en de piste er aftrek houd ik ongeveer 3000 m² weide over. Met 2 paarden kan ik ze dan van April tot eind November/begin December 9 uur per dag op het gras houden. Het gras is opgedeeld in 3 verschillende stukken.

Minder grond dan dit zou ik toch niet willen. Zelfs niet met een shet en een rijpaard. Bij mij leven ze de overige maanden in de paddock met hooi.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:45

Kwaliteit van de grond van het weiland is ook nog relevant. Ik heb hier een wei van 2000 en een paddock van 600. Omdat de grond zo slecht is, groeit het gras dus ook heel traag. Ik heb net genoeg weide om ze in de zomer er 4 uurtjes per dag op te zetten. Ze leven dus voornamelijk in de paddock met hooi.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:40

Hier in totaal 8.500 m² land, waarvan 2 weides van elk 3.400 m², een rijbak/paddock van 1.200 m² en nog een pleintje aan de voorzijde/ingang van het land (500 m²) waar hun schuilhok opstaat en waar alle toegangen naar de weides en paddock samenkomen.
Er staan 2 paarden en een kleine Welsh op, 24/7 buiten winter en zomer. Het is ruim, maar ik zet er bewust niet meer paarden op om de levenskwaliteit en het welzijn van mijn paarden niet in het gedrang te brengen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:43

Afbeelding

We hebben bij stal 1,7 Ha voor momenteel drie paarden. En pasgeleden nog een halve Ha erbij genomen. Het is dit jaar voor het eerst dat we alles "zelf" doen en dat valt nog niet mee haha. We hebben nog veel te leren en te ontdekken.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:17

Bij ons hebben de paarden op de wei zo'n 1,2 ha.
Het deel wat we nu als paddock gebruiken is zo'n 1800m2.

Onze hond in de wei
Afbeelding

De paarden die het pad kaal knabbelen
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:19

Voor het plaatsen van omheining is een hond ook ideaal :Y)

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:30

Hahahaa leuke foto Pauline :D

Voor mijn paarden voorlopig helaas nog geen gras (al is dat voor pony met cushing/hb verleden niet erg). We hebben nog niet de mogelijkheid gehad om het stuk grond op te hogen en in te zaaien. Hopelijk gaat dat binnen niet al te lange tijd gebeuren en kunnen ze dan over paar maandjes nog een beetje het gras op. En anders volgend jaar in ieder geval wel. Gelukkig staan ze 24/7 in de bak en verharde uitloop/inloopstal, met onbeperkt hooi dus ze hadden het slechter kunnen treffen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:32

Haha die hond...
Hier ook weer opbouwend op de wei. Vind het met de koude nachten nog te eng om ze te lang erop te laten, dus bouwen langzaam op..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:33

Daan_o, wat een klunsjes die meiden van jou.

Maar is er wat mis met het zand in je bak?

IK heb hier 8800m2 voor 1,5 paard.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:34

Zolang het nog onder de vijf graden is ben ik ook erg voorzichtig met weidegang. VAndaag ging het wel omdat het bewolkt. Maar als de zon schijnt komen ze bij mij in de middag slechts een uurtje op het gras. Ik heb wel een grasmengeling zonder raaigras, maar laag in frunctaan betekent niet dat er helemaal geen fructaan in zit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:36

Inderdaad damian, ook de goede grassoorten bevatten fructaan, als is dat in mindere mate..
Hier ook zonder engels raai, bevalt prima. Goede graszode.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:39

Kijk, zo'n hond heb je nog eens wat aan :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:43

Ik heb eigenlijk nooit naar fructaangehaltes gekeken. Het is bij mij de wei op van half 8 tot kwart na 5 of helemaal niet. Ik kan het niet anders combineren met mijn werk. Is gelukkig door goed opbouwen ook nog nooit fout gegaan.
Vandaag zijn ze vroeger als verwacht ook al de hele dag op de weide gegaan omdat het anders niet ging en mijn rijpaard verrekt van hooi op te eten en eindelijk weer goed op gewicht is. Ik wil niet dat hij invalt. De shet is helaas maar gezelschapspaard dus hopelijk gaat het ook gewoon goed met hem maar ik ontzeg mijn rijpaard niets omwille van de shet :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:52

Goh, ineens allemaal bekenden hier :D :wave:

Beterschap voor de dames Daan! Hopelijk werkt dat met de schuurmachine!

Naath86, hoeveel paarden wil je op die ruimte houden? Heb ik daar overheen gelezen?

Hier vanmiddag de zon weg onder een dikke laag bewolking, dus nadat ik m'n ruin even flink had laten zweten een nieuw stuk gras erbij. Waar ze stonden is inmiddels perfect gemillimeterd, ben benieuwd hoe lang het duurt voor het weer bijgegroeid is. Over 30 - 40 dagen moeten ze er weer op. Heb ongeveer 11240m2 (zomer)weide voor 3 Tinkers, verdeeld in 4 stukken.

Afbeelding

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:33

Bedankt voor al jullie reacties!

Caily het zou gaan om een pony en een shet erbij. Waarschijnlijk zoeken we toch nog even verder. Pony staat nu prima bij mijn vader en die heeft land zat. Maar zou toch fijn zijn als ik in de tuin zit en zelf alles in de gaten kan houden :)

Ik ga gewoon weer in de meeleesmodus! Vind het altijd leuk om hier mee te lezen!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:36

Ik ken jouw situatie niet. Hoe ver is het bij jouw vader vandaan? Je zou ook kunnen zeggen zolang er gras is bij huis en dan in de wintermaanden bij vaderlief? Wie weet kan je in de toekomst wel ergens stukje land erbij krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:52

Ach, ik heb 3000m boswei, groeit niet veel gras op dus daar mogen ze maar met mate op dus de meeste tijd staan ze in de rijbak van 25 bij 50m met groot afdak.
Maar de 2 zomer eczemers mogen toch nauwlijks gras dus voor hun ideaal en mijn muildiertje mag ook niet op vers rijk gras.

leuke hond, handig hulpje :D

Daan sterkte met die 2 :(:)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:52

Het is nu 10 minuten met de auto, dus als we nog een paar jaar in dit huis wonen is het ook niet erg, dan tuf ik gewoon heen en weer. Maar ik heb haar altijd bij huis gehad, totdat ik samen ging wonen.. :+
Het is gewoon zo fijn om ze weer aan huis te hebben, maar we zoeken gewoon nog even verder totdat er iets op ons pad komt!
Zou op zich kunnen Caily, maar dan zoek ik liever gewoon nog verder totdat echt het ideale huis zich voordoet!! Ik weet ook niet hoelang mijn vader daar nog woont, is een erg grote boerderij en om over tien jaar ofzo weer wat anders te zoeken heb ik ook geen zin in!

Er komt vanzelf wat op ons pad! ;)