[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:14

Ik ben zelf bezig met een leuke low budget slowfeeder en dan zonder al te moeilijk gedoe. Wil graag meerdere plekken zodat als er eentje uit zij humeur is hij naar een andere bak kan. Nu had Ik het idee om 3 langwerpige speciekuipen van 90 liter neer te zetten. Daarin een slowfeeder net en deze vast aan de bodem te maken. Dat is prima gelukt.mdag 1 had ik een grote tegel in gedaan van 60x40 zodat ze er niet mee aan de haal gingen. Haha, nou wel dus. Er maar vlug uitgehaald, want zo vergroot ik juist het risico op verwondingen. Als ik de bakken niet ver zwaar en de netten goed vastzet, kunnen ze zich toch amper verwonden? Mazen zijn 3 cm en alles zit vast met karabijnhaken zonder touw maar het net direct.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 01:18

Kan je dan niet net zo goed losse hookussen neergooien? Met die speciekuipen wordt gegooid als ze aan het hooi trekken. Losse hooikussens is leuk...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:32

Ik had dezelfde speciekuip in stal, maar die ging ook de hele stal door. Ook verzwaard.
Losse hooikussens vond ik niet handig omdat ik t nat moest voeren in een vlas stal en omdat hij na 1,5 jaar gebruik er nog zo agressief aan trekt dat t blijft haken aan de deken. Dus ik blijf hangen de beste optie vinden. Dat kan ook tussen twee palen in t land.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:58

Wij hebben hem in de schuilstal in de paddock hangen *\o/*

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:54

Denk net zoals hier boven dat ze gaan gooien met de bakken. Anders moet je ze wel behoorlijk verzwaren, willen ze er niets mee kunnen. Maar anders door het trekken, trekken ze de bakken mee. Want het trekken kan soms met behoorlijk wat kracht gaan.

Nu ben ik zelf ook opzoek naar een goede oplossing, want de paarden graag van de grond laten eten (ivm natuurlijke houding), zonder extreem veel morsen en vertrappen van hooi. en toch dat ze er mooi wat uren mee bezig zijn.
Nu dacht ik aan een slowfeeder op de grond.
Maar die hooikussens (Wat dus eigenlijk een netzak is) is dat wel veilig voor de grond. Gaat ze daar niet met de hoeven de mazen zitten enz?
Weet iemand hier misschien een goede oplossing voor, zonder verwondingen/blessures?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:05

Afhankelijk van de grootte van de mazen en de voeten is dat haast niet mogelijk. Maar veulens en ponies zou ik niet in de buurt van een maaskussen willen hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:53

misz_blont: Ik gebruik ook een hooi''worst'', die leg ik in een lange bak, maar de paarden werken die er toch uit (ondanks dat die vast zit). Ik heb maas 2x2 en gister stond ponylief (pony van 1.13) er met z'n hoeven bovenop van te eten (hij was dus uit de bak gewerkt). Geen van de paarden heeft echter hoefijzers dus dat is geen enkel probleem. Heeft je paard hoefijzers? Dan zou ik of de hoefijzers er af halen (wat sowieso bij mij altijd de voorkeur heeft maar dat is weer iets heel anders haha) of dus geen kussen/worst of whatever doen. Want die gaat er geheid in vasthaken.

dit is mijn ''worst'' trouwens, maar die tillen ze er dus wel uit en werken ze op de grond, maar maakt verder niet uit. Op de foto zit die trouwens niet vast (dit was de eerste keer) en de pony is de pony waar ik het hierboven al over had :D
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:48

_PatriciaH schreef:
Nikass schreef:
Hoeveel paarden eten dan van die twee baaltjes?
Je vult ze dus 1x per 24 uur, begrijp ik dat goed?

2 paarden per bak, en ja ik vul ze 1x per dag, elke avond en dan nog is het niet helemaal op..
Ik heb baaltjes van 15 a 17 kilo, 2 passen er precies in.

Dus het kost je 1 baal per paard per 24 uur.
Wij hebben dit nu ook, maar wij vinden dat er eigenlijk teveel hooi doorheen gaat dan.
Wij hebben er nu nog geen net overheen gespannen en zijn dus wel van plan dit te gaan doen, in de hoop dat er toch minder hooi doorheen gaat.

Of vinden jullie 1 baal hooi per paard per etmaal een normale hoeveelheid?
Ik heb het over een warmbloed paard van ongeveer 1,60 schofthoogte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:25

De bedoeling van slowfeeding is niet dat ze minder gaan eten, maar langzamer ;)
Hoeveel je paard nodig heeft is afhankelijk van zijn gewicht, het gewicht van het baaltje hooi, hoeveel er mee gewerkt wordt en hoeveel vezels of blad het hooi bevat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:37

Ik ben nu kalmaan opzoek naar een nieuw net voor in mijn bak.
Mijn paarden blijken grondige slopers dus het moet een beetje dikke draad worden. Is 4mm genoeg? Mij lijkt het wat weinig.

De enige site die de netten open verkoopt lijkt huck zover ik nu heb uitgevonden, equiculinair doet alleen open netten. Het is wel een vervelende maat want de bak is 90x120 waardoor de netten van Huck niet gaan passen en ik meerdere netten moet gaan kopen om een passend net te kunnen maken.

Iemand een geniaal (betaalbaar) idee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:49

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:52

tamary schreef:
http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... m::99.html
Frame er in schuiven, net dichtmaken en net als vorige bevestigen.

Door het frame gaat niet, die is dicht gelast.

Maar ik die ook totaal geen draaddikte staan daar? Daar was ik een beetje op afgehaakt eigenlijk, daarnaast is ook dit net dubbel gemaakt en los maken heb ik de vorige keer gedaan en was geen lolletje :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:58

Wij zijn nog steeds blij met de rekken. Ik had verwacht dat we ''kinderziekte's'' zouden tegenkomen, maar valt erg mee.

Het net is aanhangernet van de action. De maas valt me enorm mee. Hiervoor hadden we de netten van ej en die waren ook al wat uitgerekt.
Paar jaar geleden hadden we de 2x2 netten besteld en op maat gemaakt, maar die zijn gevoeliger voor trekken en sjorren. Maar eventueel kunnen we nog ander net erin plaatsen.

Op dit moment krijgen de 2 quarters een baal en daar is nog ruim van over 'savonds. De NF en shet krijgen een halve baal.
Nu gaan ze 's avonds weer op stal, dus daar gewoon op de grond de rest. 2a3 plakken voor de nacht en halve plak in de ochtend, omdat ze al vroeg naar buiten gaan.
Bij 24/7 buiten, deden we nog een halve baal bij de bak van de quarters, alleen was dat wel echt proppen. De NF en shet kregen dan wat meer.

Toen we de kudde hadden opgesplitst is het hooi een paar keer op geweest. Nu we de juiste hoeveelheden erin hebben, zijn ze weer rustiger met eten en blijft er ook weer over.

De ibc vaten zijn bij ons wel laag, omdat de shet er ook van eet en allebei het metalen frame er nog omheen. De volgende zomer dat ze weer 24/7 buiten blijven, wil ik voor de quarters een vat hoger door midden zagen, dat er ook meer in past.

Cementbakken vind ik te licht en past te weinig in. Of ik moet er 10 neer gaan zetten.

ibc vaten zijn best groot en lelijk, maar voldoen verder prima. Door het bijna vierkante model, kunnen paarden samen van alle kanten eten.

Wij hebben alleen wel dat er wat zand in komt en de restjes met zand vies worden. Dan zou een gladde binnenkant makkelijker schoonmaken zijn. We hebben er al gaten in voor de regen etc, maar dat helpt niet 100%.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:17

[/quote]

Dus het kost je 1 baal per paard per 24 uur.
Wij hebben dit nu ook, maar wij vinden dat er eigenlijk teveel hooi doorheen gaat dan.
Wij hebben er nu nog geen net overheen gespannen en zijn dus wel van plan dit te gaan doen, in de hoop dat er toch minder hooi doorheen gaat.

Of vinden jullie 1 baal hooi per paard per etmaal een normale hoeveelheid?
Ik heb het over een warmbloed paard van ongeveer 1,60 schofthoogte.[/quote]

Er blijft vaak nog wel over en heb daarbij echt een paard wat door blijft eten en niet stopt.. De rest weet dat er altijd wat ligt dus dutten ook genoeg. Ik vind dit niet extreem veel, een paard hoort te kunnen eten wanneer ze dat willen dus ze zullen het wel nodig hebben.
Nu ze op het gras staan eten ze alleen in de nacht wat hooi en zijn ze behoorlijk aan de dikke kant, helemaal de Tinker, doe aan strookbegrazing maar dat lijkt niet uit te maken.
Ik heb er ook wel eens stro tussen gedaan maar dat willen ze niet eten, ook niet als ik het laat liggen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:52

DubbelDun schreef:
De bedoeling van slowfeeding is niet dat ze minder gaan eten, maar langzamer ;)
Hoeveel je paard nodig heeft is afhankelijk van zijn gewicht, het gewicht van het baaltje hooi, hoeveel er mee gewerkt wordt en hoeveel vezels of blad het hooi bevat.

Ja je hebt natuurlijk gelijk en ik weet dat ook wel, daarom hebben we ook voor slowfeeders gekozen, maar ik zit wel een beetje met het probleem dat ze allemaal een andere hoeveelheid nodig hebben. En daarbij het kostenplaatje, ik vraag me gewoon af wat gangbaar is. Wij hebben de paarden nog niet zo lang aan huis dus moeten nog een beetje ondervinden wat werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:43

Paarden met heel verschillende behoeftes is moeilijk samen te voeren. Zeker als er ook bij zitten die de rest wegsturen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:21

Mijn paard moest zonder net juist meer en meer en meer om te zorgen dat hij niet te lang zonder stond en wordt ook nog eens dik van lucht. Dus mijn doel was wel minder hooi, maar over t zelfde tijdbestek :D flauw he ;)

@nikas: ik zou er persoonlijk voor zorgen dat er via netten onbeperkt hooi ter beschikking is. Komt er een te kort? Dan kan je die altijd een uurtje apart zetten met los hooi.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:21

Azmay schreef:
Mijn paarden blijken grondige slopers dus het moet een beetje dikke draad worden. Is 4mm genoeg? Mij lijkt het wat weinig.

De enige site die de netten open verkoopt lijkt huck zover ik nu heb uitgevonden, equiculinair doet alleen open netten. Het is wel een vervelende maat want de bak is 90x120 waardoor de netten van Huck niet gaan passen en ik meerdere netten moet gaan kopen om een passend net te kunnen maken.

Die van huck kun je toch in iedere gewenste maat kopen juist?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:25

GDG schreef:
Azmay schreef:

Die van huck kun je toch in iedere gewenste maat kopen juist?

Ze doen de maat in meters dus ik ging er van uit dat het ook echt per vierkante meter verkocht werd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:37

Nee, zeker niet per vierkante meter. Je kunt bijv. 1,3 x 1,5 kopen, ik denk dat je ook 0,9 x 1,2 kunt bestellen. Nadeel is alleen dat het vrij duur is om een klein stuk te kopen daar. Ze hebben wel fijne netten vind ik, bijv. maas 30mm met draaddikte van 5mm.
Laatst bijgewerkt door GDG op 21-09-16 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:52

Azmay schreef:
tamary schreef:
http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... m::99.html
Frame er in schuiven, net dichtmaken en net als vorige bevestigen.

Door het frame gaat niet, die is dicht gelast.

Maar ik die ook totaal geen draaddikte staan daar? Daar was ik een beetje op afgehaakt eigenlijk, daarnaast is ook dit net dubbel gemaakt en los maken heb ik de vorige keer gedaan en was geen lolletje :P

draaddikte 5mm
Frame er in schuiven, dus net als enveloppe gebruiken, je hebt dan 2 lagen net voor de paarden om doorheen te eten.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:14

Ben inderdaad tot de conclusie Dat een grote speciekuip met net erin niet werkt. Jammer!
Pfff op zoek naar een nieuw idee dus nu.

Wat ik wil is het liefst een slowfeeder waar een klein baaltje hooi in past en vanaf de grond eten ivm houding.
Geschikt voor een mini van 75 cm en tinker van 1,42m dus helaas valt een pelletkrat of iets af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 00:18

_engel_ IBC vaten zijn ideaal vind ik. We hebben een shet en ik wil dat ze laag eten, dus we hebben ze laag gemaakt. De shet is 95cm en eet ook nog steeds in normale positie. Ik heb vd week foto geplaatst van de bak bij de quarters, maar die is net zo laag, omdat ze eerst samen liepen.

Er kan een heel baaltje hooi in en dan nog wat ernaast. Wij zetten nu de baal er compleet in, dus nog in de touwtjes. De NF en shet krijgen 2a3 plakken minder. Dan doe ik die plakken bij de quarters ernaast. De open baal bind ik weer dicht bij de NF en shet.
Dat is nu voor 12 uur eten, maar houden ze over en ze krijgen dus nog 's ochtends en voor de nacht op stal.

Wij hadden eerst het hooi in netten, vast in de bak. Nu hebben we rekken gemaakt van hout met net ertussen.

Wij doen er om de paar dagen wat stro bij. Dat blijft wat meer over.

Het ene ibc vat hebben we nu 2 jaar. de andere hebben we zelf doormidden gedaan. de andere helft gebruiken we voor water. Super makkelijk vanwege het kraantje.
Maar we hebben wel opgelet wat erin heeft gezeten en hem flink schoongespoten.

We hebben het metalen frame er omheen gelaten, maar daar nooit problemen mee. Ook hebben ze nog nooit aan het plastic gekauwd of iets dergelijks. Maar bij ruim voldoende hooi, zie je dat denk ik ook niet snel gebeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:59

Jotoma schreef:
Mijn paard moest zonder net juist meer en meer en meer om te zorgen dat hij niet te lang zonder stond en wordt ook nog eens dik van lucht. Dus mijn doel was wel minder hooi, maar over t zelfde tijdbestek :D flauw he ;)

@nikas: ik zou er persoonlijk voor zorgen dat er via netten onbeperkt hooi ter beschikking is. Komt er een te kort? Dan kan je die altijd een uurtje apart zetten met los hooi.

Dat is wat we nu doen. Het gaat niet om te kort, maar om teveel. Één paard en één pony eten teveel. De andere twee paarden hebben de hoeveelheid wel nodig. Daarbij ben ik benieuwd hoeveel hooi jullie paarden eten als ze onbeperkt toegang hebben en wat jullie dan per maand aan hooi kwijt zijn.

@Engel: wij hebben dus ook die ibc bakken en de shet, die ongeveer 96cm is eet daar makkelijk uit mee. Maar waar wij ze besteld hebben hebben ze ook kleinere/lagere bakken voor kleinere pony's. Wij wilden dit niet omdat er ook paarden rond lopen en we niet willen dat die in een bak gaan staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:28

Wij zijn gisteren wezen kijken bij de bedenker, maker en gebruiker van deze slow feeders:
Afbeelding
(Pensionstal Montferland)

Het hooi wordt er van bovenaf in gedaan en de paarden eten uit de netten onderin:
Afbeelding

Wij willen zelf ook zoiets gaan bouwen voor onze kudde van vier.
Heeft iemand hier ook al eens zoiets gemaakt? Wat zijn de ervaringen? Do's en don'ts?