Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:35

En dan te bedenken dat de ene echt 'sportpaard' is en de ander pas 2 maanden hengst af is.
Dat kan eeeeeecht niet hoor }>

Nee, dat is flauw maar ik ben echt al heel vaak raar aangekeken als ik zei dat ik dit van plan was. Kan mij geen betere training voor een eventer-to-be (of welk sportpaard dan ook) voorstellen dan lekker rechtuit, op verschillende bodems, onbelast kennis maken met het leven buiten de omheining 'aan het handje' van een ervaren rot.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-04-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:39

Ziet er gaaf uit polo! Mooie paarden hoor <3 .

Ooooh en die foto van Tika *\o/* , wat een gaaf dier!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:46

Leuk met hand paard. Doe ik ook vaak met mini shet..is iets minder handig vanwege het hoogte verschil :)

Daan balen dat je paard zo heftig reageerde op de stroom..die komt dr voorlopig niet bij denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:54

pol013 schreef:
Kan mij geen betere training voor een eventer-to-be (of welk sportpaard dan ook) voorstellen dan lekker rechtuit, op verschillende bodems, onbelast kennis maken met het leven buiten de omheining 'aan het handje' van een ervaren rot.

Ben ik helemaal met je eens! Ik zou willen dat het mijn paarden zou kunnen, maar ik heb mijn handen al vol aan mijn merrie als ik een rondje met haar doe. -O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:17

[***] mischien is die dan juist rustiger met een ander paard?

Mijn fjord is alleen ook hysterisch en kent alleen de rotgang. Als ik toet mee neem is ze veel rustiger.

Heb er overigens geen moeite mee met Hoe ze alleen is. Enorme looplust en heeeel alert. Rijdt wel fijn zo'n doordouwer

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:19

Handpaardrijden is erg leuk...nuttig ook.

In IJsland is het heel gewoon om 1 of meer handpaarden mee te nemen,net als bij polo-paarden...hand vol en gaan met die handel.
Met dravers wordt er vaak een achter de sulk gebonden... :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:26

Wat leuk zo'n handpaard! Durf ik niet met de mijne.. Wat doe je dan als er een schrikt? Dan heb je toch meteen chaos? of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:26

karev schreef:
[***] mischien is die dan juist rustiger met een ander paard?

Mijn fjord is alleen ook hysterisch en kent alleen de rotgang. Als ik toet mee neem is ze veel rustiger.

Heb er overigens geen moeite mee met Hoe ze alleen is. Enorme looplust en heeeel alert. Rijdt wel fijn zo'n doordouwer

Daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ze doet ook vaak een beetje knorrig als er andere paarden te dicht bij haar komen, zo ook mijn ruinen. Vind het een beetje riskant om het te proberen, ben bang dat ze mijn ruin een mep verkoopt als we langs de weg wandelen.....

Ik heb ook geen moeite met mijn merrie hoor. Het rijdt inderdaad erg fijn als er een beetje actie in zit :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:34

Mallootje schreef:
Wat leuk zo'n handpaard! Durf ik niet met de mijne.. Wat doe je dan als er een schrikt? Dan heb je toch meteen chaos? of niet?

Heb een wat langer touw dus wel iets speling. Hij maakt inderdaad wel eens een bokkesprong maar dan ben ik hem niet meteen kwijt.
Daarbij zal hij bij schrik al weer vrij snel juist mijn stoere owen opzoeken. Zo zag hij tijdens dit ritje voor het eerst koeien. Hij wilde eigenlijk blijven staan maar zijn 'externe moed' liep gewoon door. Dan ga je toch maar fijn mee als puppy zijnde. Veel veiliger.

Ik bekijk het zo: ik ga ook aan de hand, te voet, met hem over straat. Dan is er ook geen houden aan als ze echt willen gaan maar dat risico vinden mensen al normaler. Te paard heb ik er net zo veel over te vertellen met als bijkomend voordeel een extra hulp in de vorm van een heel stoer en cool paard.
Enige echte chaos die we nu soms nog hebben is zijn speelse aanvallen op ons maar dat levert hem gelijk een pets op. Ook daar houdt hij uiteindelijk wel mee op.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:46

Gaaf Pol013!! Zo had ik m'n (helaas veel te jong overleden) merrie ook veel meegenomen naar buiten en in de binnenbak, zij was later een heel fijn en makkelijk paard om te rijden ik heb echt het idee gehad dat ze op die manier veel heeft geleerd van haar 'grote broer'

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:55

Handpaard durf ik ook niet aan. Dat wilde ik met mijn haf die ik vorig jaar heb moeten laten gaan ook doen. Met twee aan de hand wandelen was soms al een uitdaging en mijn rijpaard is met momenten ook niet simpel in het bos. Die zou je eerder als handpaard mee kunnen nemen dan andersom.

Lijkt me wel gaaf om te doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:02

Met mijn Blue durf ik het ook niet aan, die kan nogal flauw doen om trekkers enzo.
Met Nina durf ik het wel, die is verkeersmak geboren volgens mij.
Dus ik rij Nina van de zomer en neem Tika aan de hand mee, maar ik kan dat alleen op zondag oefenen , als het industrie terrein stil is want ik moet over dat drukke kruispunt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:21

Hm mijn oudste is niet zo dapper, dus geen goed idee.. Zou nog eerder met de driejarige op buitenrit gaan dan met de andere :P

Hebben vandaag toch een reisje geboekt voor september. We hadden eerst zfgesproken om een jaartje over te slaan maar ik wilde er toch wel graag even tussenuit. Opvang voor de paarden is al geregeld, ze kunnen 2 weekjes terug naar hun oude pensionstal, dan zijn we ook gerust. Wordt elk jaar meer gedoe om op reis te gaan: personeel regelen voor de zaak, opvang voor de katten, opvang voor de paarden,..

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:50

Voor de hondsdraf raadde ze b.ofix aan.. alst niet wegging ermee moest ik het zeggen en ging hij eens bellen om te informeren achter iets anders of krachtiger dus ben benieuwd.. :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:57

Oh leuk mallootje. Dat wordt genieten!! :)) wij dachten ook eens een jaartje te passen mr ben zo blij dat we toch nog een weekje zullen gaan.. kheb daar echt te veel deugd van.. eens een paar dagen helemaal niets te 'moeten'.. ;)
En haha.. is zo.. lastig om oppas te vinden voor heel de beestenboel en als je de winkel open wilt houden moet je daar idd ook iemand voor kunnen vragen en vertrouwen. Mr leuk dat het geregeld is. Stiekem toch een beetje aftellen al dan! ;-)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:05

Pol013 wat leuk dat het zo kan! Wel heel leerzaam voor je jonkie :) Ik zou het zelf ook niet zo snel durven, bang dat hij zich los zou trekken, maar als je het gevoel hebt dan het kan is het wel heel leuk. Ik heb wel altijd veel gewandeld met 2 tegelijk.

Mallootje lekker hoor, fijn dat je het wel kan regelen!

Gloeiende gloeiende die paarden van mij… Maandag natuurlijk Orenda verwond doordat ze zo was geschrokken van het schrikdraad, vanmorgen haar moeder Ordeal precies hetzelfde! Ik was gisteren vergeten het stroom er op te zetten, vanmorgen aangezet en nu was het blijkbaar weer een verassing voor ze. Ordeal krijgt stroom en met haar schrikreactie schaaft ze met haar voorbenen langs het hek. Net als Orenda schaafje en een winkelhaak. Aangezien de dierenarts maandag zei dat ik het ook zelf had kunnen verbinden en ze het liever niet wilde hechten (omdat het puntje van de winkelhaak naar beneden wijst kan het vuil er goed uit) dit keer dus maar zelf verbonden. Staan jut en jul samen in het verband *zucht*

Gisteren de zandleverancier gesproken, vrijdag komen ze 2 man sterk om te kijken en over een oplossing te praten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:12

@daan: als ze vaak op die plek staan én dezelfde soort verwonding oplopen, misschien ook die situatie iets aanpassen ??

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:30

Dat gaat lastig, er gebeurde namelijk het volgende; paard staat tegen het hek aan en krijgt stroom, door de schrikreactie zakt ze door haar benen en sprint weg. Tijdens het door de benen zakken schaaft ze langs de onderrand van de bak waarmee het zand binnen de bak blijft. Die rand kan ik moeilijk weg halen. Fotootje van de omheining:
Afbeelding

Best knap dat ze zich hier aan verwonden toch?

Ik moet zorgen dat het stroom er nu steeds op staat, zodat ze er gewoon echt niet meer aan komen. En die paarden moeten eens wat minder gek doen %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:38

@Daan: niet het stroom vergeten is het beste :) Maar als dat randje iets hoger zou zijn dan is het probleem waarschijnlijk ook over :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:46

Ik denk dat als het randje hoger wordt de kans juist groter is dat ze er langs schaven, of je moet het echt boven kniehoogte gaan doen. Ik ga er maar even vanuit dat het een toevalstreffer is en zal zorgen dat het stroom er vanaf nu goed op staat.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:51

Ik lees altijd mee, maar het randje achter de palen zetten dan?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:04

Ik denk dat het randje achter de palen niet kan omdat er behoorlijk druk op staat om het zand binnen te houden. Zal het eens aan mijn vriend vragen maar vermoed dat het niet kan. Je ziet het ook altijd zoals het nu is.

Ze staan er een half jaar en het is nooit eerder gebeurd, het is puur nu de schrikreactie van het stroom waarop ze zo heftig reageren dat dit gebeurd...

Ik zat te denken dat ik even met het schuurapparaat er langs kan gaan om het randje wat af te ronden, dat zal wellicht ook schelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:14

Dát is een hele goede; even de rand 'zoeten' :)
Die rand kan er idd niet achter. Er voor geeft vaak al dat ze naar buiten gaan wijken :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:20

Hier altijd stroom erop,ze blijven keurig uit te buurt...zelfs als ik een stro-touwtje ophang.Vertrouwen ze niet en blijven keurig op afstand :o

Maar zijn van die lüllige dingen...moed zakt weer in de schoenen en zo -O-

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:21

Ja ik ga vanavond met de schuurmachine aan de slag, volgens mij is de kans op verwondingen dan een stuk minder groot :)