[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:01

Hoeveel paarden eten dan van die twee baaltjes?
Je vult ze dus 1x per 24 uur, begrijp ik dat goed?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:24

Nikass schreef:
Hoeveel paarden eten dan van die twee baaltjes?
Je vult ze dus 1x per 24 uur, begrijp ik dat goed?

2 paarden per bak, en ja ik vul ze 1x per dag, elke avond en dan nog is het niet helemaal op..
Ik heb baaltjes van 15 a 17 kilo, 2 passen er precies in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:00

Ok klinkt goed, dank je wel!

Nog 1 ding... Waarom heb je een rooster én een net? Waarom niet alleen een net?
Hoe heb je dat net over of aan het rooster gemaakt?

lissie_zigor

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:49

Kan ik niet gewoon een aanhangernet dubbel vouwen, de zijkpunten dicht maken en de bovenkant een sluiting iets voor bedenken dat ik hem bovenin bij kan vullen. Zonder een bak oid erbij? Iemand die dit heeft toevallig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:26

Tuurlijk kan dat. Dan heb je de standaardnetten zoals ze opgehangen gebruikt worden. Als je de achterkant 25 cm langer laat kun je die terug vouwen over de voorkant en heb je en envelopsluiting.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:51

Patricia's, waar heb jij je net vandaan? Ziet er mooi stevig uit. En je frame, waar is dat van gemaakt? (Hoop niet dat je dat 2 pagina's eerder al hebt vertelt) :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:00

dammetje schreef:
Patricia's, waar heb jij je net vandaan? Ziet er mooi stevig uit. En je frame, waar is dat van gemaakt? (Hoop niet dat je dat 2 pagina's eerder al hebt vertelt) :P

Hihi nee hoor en dan nog geen probleem :D

Net weet ik niet meer, ooit een aanbieding via mp en meteen veel gekocht en doe er al tijden mee, zal eens voor je zoeken of ik het nog kan vinden.

Frame heb ik gemaakt van het ibc vat, we hebben het vat ingekort en daar het ijzeren deel ook afgeslepen. Door de helft gedaan en op maat gemaakt. Onze loonwerker heeft het netjes voor ons aan elkaar gelast en wij hebben daar het net over heen gespannen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:24

DubbelDun schreef:
Tuurlijk kan dat. Dan heb je de standaardnetten zoals ze opgehangen gebruikt worden. Als je de achterkant 25 cm langer laat kun je die terug vouwen over de voorkant en heb je en envelopsluiting.

Oh tnx voor de tip!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:14

Afbeelding

We hebben 6ringetjes in de bodem en aan de onderkant van het frame. Aan 1kant vast met touw en andere kant karabijnhaken.
We hebben nu 2bakken zo.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:59

Mijn ervaring is als net te strak zit, ze het zo keer kapot hebben..

Wel mooie bakken, hebben de mijne ook lang uit gegeten op de andere plek.
Nadeel vond ik als het regende, alles zo vreselijk nat werd. En ook niet meer droogde omdat het in de bak zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:33

@marjo: dan maak je toch gaatjes in de bodem van de bak :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:50

DubbelDun schreef:
@marjo: dan maak je toch gaatjes in de bodem van de bak :)

was toen ook wel, maar vocht bleef er erg in hangen.
Later ging de bak onder een afdak, dat was fijner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:02

Vanochtend stond er in één bak ook wat water; even gaatjes in de hoeken doorgeprikt met mijn pink en hij was zo leeg :D

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:26

_PatriciaH schreef:
dammetje schreef:

Hihi nee hoor en dan nog geen probleem :D

Net weet ik niet meer, ooit een aanbieding via mp en meteen veel gekocht en doe er al tijden mee, zal eens voor je zoeken of ik het nog kan vinden.

Frame heb ik gemaakt van het ibc vat, we hebben het vat ingekort en daar het ijzeren deel ook afgeslepen. Door de helft gedaan en op maat gemaakt. Onze loonwerker heeft het netjes voor ons aan elkaar gelast en wij hebben daar het net over heen gespannen.

[ [url=m/kGZAbv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7iLfT3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uUunSU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik blijf jaloers op je prachtige stuk bestrating. Dat zou een,droom zijn. We hebben nu een,groot stuk meer bestraat maar jouw stuk droom droom.

Wij gaan nu hooinetten ophangen in de stallen. De bakken deden het Super goed. Alleen de paarden niet. Met hooi eten was het altijd ruzie. Ondanks dat er bakken genoeg waren. Nu gaan we in elke stal hooinetten,ophangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:12

@Ilora: ls er bakken genoeg zijn én ze staan ver genoeg uit elkaar dan is het toch juist gunstig dat ze elkaar 'verjagen'... dan lopen ze tenminste lekker rond :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:14

DubbelDun schreef:
@Ilora: ls er bakken genoeg zijn én ze staan ver genoeg uit elkaar dan is het toch juist gunstig dat ze elkaar 'verjagen'... dan lopen ze tenminste lekker rond :D

Precies, laat ze elkaar maar lekker beweging geven ~~}> :D .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:15

Marjo89 schreef:
Mijn ervaring is als net te strak zit, ze het zo keer kapot hebben..

Wel mooie bakken, hebben de mijne ook lang uit gegeten op de andere plek.
Nadeel vond ik als het regende, alles zo vreselijk nat werd. En ook niet meer droogde omdat het in de bak zit.

Van ons? Net zit niet strak hoor. Ze hadden eerst netten in de bak en die zijn inmiddels ruim 4 jr oud. Hier en daar wel wat dun geworden of groter gat, maar ze maken het niet stuk.
Begonnen hier ook rustig aan, rustiger zelfs, echt grazen.

Die ik op de foto heb, was iets te vol en kon nog amper dicht, maar ik was te beroerd weer wat hooi mee terug te nemen en ik vul voor 24uur. Hij stond ietsjes bol.

Mocht het stuk gaan, kijken we wat de zwakke plekken zijn voor model nr 2.

Wij hebben de kudde nu in 2en. De oude ruin en shet eten uit een bak en de jonge ruin en oude merrie eten ook uit een bak. Gaat eigenlijk prima. Merrie en ruin wisselen weleens van plek, maar oude ruin en shet doen al 12jr alles samen. Oude ruin mag niet bewegen, staat op halve paddock.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:29

Probleem,is dat mijn verharde oppervlakte wel groot is maar niet groot genoeg om vier bakken ver genoeg uit elkaar te zetten. De twee grote kunnen perfect samen eten. Maar het zijn die twee kleine ettertjes die moeilijk zijn. Waar we ook aan deken is om de paddock in twee te delen en dan,zou het wel lukken. Het is vooral het oudje dat constant weggejaagd wordt en,dat vind ik dan weer minder goed. Die zou rust moeten hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:28

Dan het oudje met etenstijd even apart zetten ??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:57

Wij hebben ze ook uit elkaar.

De jonge ruin gaat op de oude ruin jagen zodra ze samen staan met de merrie. De merrie is 23 en liep altijd al met de oude ruin en oude shet samen.

Zij jaagt de oude ruin weleens een beetje weg, maar ging netjes en vaak stonden ze met zn 3en bij 1 bak.

Nu staat zij bij de jonge ruin en die delen een bak. Paddocks zijn ruim, maar wil ze niet helemaal vullen met bakken en ben zelf gewend dat ze samen eten.

De jonge ruin jaagt weleens een beetje, maar doorgaans eten ze goed samen.

Nu is mn oude ruin geblesseerd, dus is het fijn dat hij helemaal niet weggejaagd wordt. Hij staat nu met de shet en hun paddock is kleiner gemaakt. Dat gaat eigenlijk wel goed zo, omdat ze ook allemaal naast elkaar staan en ook bij elkar gaan staan bij het draad.

Ik haal met een bladhark wel het gemorste hooi van het zand weg. We staan in pension, dus kunnen niet verharden. En mijn ervaring is met verharding in een zandpaddock dat het ook elke ag flink vol ligt met zand en hooi.

Onze shet moest apart staan om sp te eten, dus die had een hoekje paddock, toen ze nog samen stonden met zn allen.
Dat werkte niet. Hij gaf zo duidelijk aan bij de rest te willen, dat we hem na 4 dagen weer erbij gelaten hebben. Dus je merkt het echt snel genoeg of er rust komt of onrust als je iets verandert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:04

@sp: ik heb rubber matten in de paddock liggen voor/rond de bakken. Daar komt idd weleens zand op, maar dat veeg je er zo weer af. Het scheelt iig een hoop hooi/werk én ze staan altijd met droge voeten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:56

Voor het voeren staat mijn oudje ook apart. We hebben dan toch maar beslist om de oude merrie en,de fries apart te zetten en de twee jongere ponys een aparte paddock. Zo kunnen ze wel samen eten,uit een bak en is er geen weggejaag. Zo krijgt het oudje van 26 ook wat rust.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:59

Waar kun je goede netten uit 1 stuk kopen, dus geen hooinet of zak, maar voor aan een frame? Zoek 3 x 3

Handige tip Patricia's, van dat frame uit een vat :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:06

Www.huck.nl kan je zelf maten aangeven en helemaal rondom mooi afgewerkt.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:45

Super, dank je attent!