Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:05

@JP, anders wil ik wel wat Strovan van je overnemen. Ik heb nog 5 zakken liggen, en dan moet ik ook nieuwe.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:07

Ik heb mijn smeerpoets nu sinds twee weken op korrels van Dolsma staan.
Voorheen had ik hem op houtkrul staan en dan was met een week mijn stal doorweekt (3 balen houtkrul, stal is 3 x 3).
rapsodie en vlas waren ook drama. (hij staat circa 12 uur per dag op stal (s'nachts))

Momenteel staat hij nog steeds droog. Ik heb er zeven zakken ingestrooid.
Ik heb geen vergelijk met andere merken, maar het bevalt mij tot nu toe erg goed!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:10

madamX schreef:
DHP doet er ook niet geheimzinnig over hoor. Zoals ik al eerder vermelde; diegenen die dat wel doen verkopen over het algemeen rotzooi en dan gaat het puur om de verkoop. Diegene die 'open' is, weet en verteld wat er in zit, die staat achter het product (vandaar dat DHP ook een soort garantie geeft; misschien doet strovan dat ook?)
Ben nog steeds erg benieuwd waarom zeoliet gestopt is.... Of heeft ecobodem alles overgenomen?

??
oh is zeolite gestopt..........forum gaat ook best wel snel pff..
ecobodem/haardhout is toch zeolite..??
hmm..weten we al waarom?
Ik hoor niemand die van GroeinNatuurlijk heeft die adverteerd in BIT en andere paardenbladen etc.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:17

@ Phietje,

Zeolite heeft geen strokorrels meer. (zie hun site)
Zij hebben ZeoliteFarmStable (dit is een poeder die je over strokorrels kunt strooien om evt. ammoniakgeur tegen te gaan.

Ecobodem is of 100% koolzaad of 100% tarwestrokorrels.
Zij hebben op hun site wel de vermelding van bovengenoemde ZFS.

Haardhout? ook even opgezocht: bestaat uit 100% tarwestro, Iemand ervaringen?

Groeinatuurlijk was bij mij niet bekend. Even opgezocht dus:
Dit bestaat uit Tarwe en Gerste stro. Van Gerst wordt gezegd dat het weinig vocht opneemt......Geen idee of er iemand ervaring mee heeft.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:18

trekruiter schreef:
To eversdijk,
dat je moet mengen doet geen afbraak aan het opslorp vermogen van het product.
,wat me na al die tijd opvalt,stokorrel kan je niet zomaar plaatsen,onder de noemer uniforme handleiding.
Daarom wil ik alleen maar werken met zakken waar de handleiding op vermeld staat.Deze zijn nl door de fabricant uitgeprobeerd,en bij merkloos is het toch altijd zoeken.

quote diana1
Ik had gister nog een PB van je en had niet de indruk dat het zo heel slecht ging Je moet elke week een zak bijstrooien hoor, dat is ook de gebruiksaanwijzing. Ik ben nu 19 dagen (dus op 2 dagen na gelijk aan jou) bezig en heb 2 x een zak bijgestrooid, totaal nu 8 zakken (ecobodem)
Als ik jou was zou ik gewoon nog een zak bijstrooien, ik begreep tenminste dat het klammig was en niet nat...dit moet goed te krijgen zijn als je een zak bijstrooid.
Ik ben (gezien mijn ervaring hier) bang dat vlas jou niet blij maakt. Is hier na 3 dagen een natte stinkende prut (op de plasplek)

Mijn stal is over het geheel klam en donkerbruin ondanks dat ik 10 zakken heb gebruikt in 17 dagen. Daarnaast is de belangrijkste reden dat mijn paard de pellets blijft eten, hij zoekt ze er tussenuit ook als ik ze er volledig doorheen meng. Overigens heb ik geen merkloos iets gebruikt maar Royal pellets van Agrifirm met gebruiksaanwijzing op de zak maar die helpt niet als je paard de basis uit je stal eet :o En wat vlas betreft, daar heeft hij al eerder een jaar op gestaan bij een andere stal (heb mijn paard niet aan huis) en dat ging toen goed, ik wilde de pellets graag gebruiken omdat ik het een heel mooi product vind wat bij goed gebruik een zeer comfortabele stal opleverd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:25

Tja.....donkerbruin heb ik meer gehoord maar de kleur zegt op zich niets. Als het maar droog blijft, vandaar mijn advies om bij te strooien. Dat jouw paard het blijft eten is een ander verhaal.
Hoor van vlas verschillende verhalen, mij bevalt het niet en mijn 2e paard gaat dus ook op strokorrels, waarschijnlijk vandaag.

Ik heb hier een viespeuk, 24 uur per dag op Ecobodemkorrels staan en die blijft tot nu toe gelukkig goed!
Misschien kun je nog een ander merk proberen? Het feit dat hij blijft eten zul je waarschijnlijk houden. Als je alles hebt geprobeerd om het eten tegen te gaan houdt het voor jou waarschijnlijk en jammer genoeg op!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:57

Wat me opvalt als je de diverse sites en de handleiding leest, is dat er toch wel verschillend over de 'houdbaarheid' van de korrels gesproken wordt.

De een heeft het over eens in het kwartaal maar bij de beschrijving van bv. de Royal Pellets van staat dat er al na 5-6 weken niet meer bijgestrooid hoeft te worden en dat de stal dan leeggehaald moet worden.
Ik vind dit nogal grote verschillen eerlijk gezegd.
Dat zou betekenen dat ik bij Royal Pellets stal 1 nu al helemaal leeg zou moeten halen. Dan wordt het wel een dure business.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:10

Het probleem is waarschijnlijk, dat men niet een constante stabiele samenstelling van de korrel kan garanderen en men liever op de veilige kant blijft.
Vandaar het eerder leeghalen en meer bijstrooien (naar alle waarschijnlijkheid).

Ik ben van mening dat leveranciers hun samenstellingen op de zakken dienen te zetten en zich er niet vanaf kunnen maken met een simpel: maar dat doet de fabriek niet óf ja maar we weten de exacte samenstelling niet.

Gisteren geen update, omdat ik een paar uur paardjevangen heb kunnen doen. Die r*****tknollen (sorry) gingen voor de 16e keer door de draad heen en er is weer een hoop gesloopt. Dat moest ook nog opgeruimd worden, anders konden ze vandaag niet naar buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:13

@fitzroy: en dát is precies waar ik al die tijd mijn bedenkingen over heb.
Je moet kijken naar de gebruikstermijn gedeelt door het aantal zakken en dan vergelijken met wat je met een andere bedding kwijt zou zijn.
Bij houtkrul of vlas kan ik met één zak af óók als de stal helemaal leeg is. Dat gaat met korrels nooit lukken.
Dus mag ik verwachten dat de start met 5 a 6 zakken zich in het langere gebruik 'terugbetaald'. Ik heb hier nog weinig mensen gezien die dát daadwerkelijk redden.

Nu is ieders situatie (en paard) anders natuurlijk. En niet iedereen kan volstaan met één zak in de week, dus ik kan alleen maar naar mijn eigen prijsplaatje kijken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:16

De samenstelling van de Royal pellets is tarwe en gerstestro.
Van gerst is bekend dat het weinig vocht opneemt.
Dit zou weleens de oorzaak kunnen zijn dat het na 6 weken verwijderd moet worden??

Dit zou dus ook de oorzaak van de klamme stal van Eversdijk kunnen zijn. Feit blijft dat haar paard het allemaal eet, dat terzijde.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:24

Ik ben na 4 weken evenveel kwijt aan stro als aan stropellets. Na 4 weken gaat het zich dus pas terug verdienen. Dan heb ik het alleen over het gebruik ervan.
Maar de mest afhalen en de geuroverlast van stro zijn dingen die misschien nog wel belangrijker zijn. Ik kan nu veel langer doen met mijn mesthoop en dat scheelt ook weer. Normaal moet ik eens in de 2 maanden de mesthoop laten legen a 75,-. Nu ligt er nog maar een klein laagje.

@diana: voor mij een reden om iig geen Royal Pellets te nemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:28

Als ik kijk wat het me in kosten spaart (en daar tel ik ook mijn uren bij en het weghalen van de mesthoop) dan is dit voor mij veel voordeliger.
Daarbij nog het feit, dat ik in de zomermaanden 2 paarden continue buiten heb staan en de andere 2 op kale rubber matten staan in de warme tijd van het jaar, maakt het een mooi, financieel aantrekkelijk product.

Vandaag weer een foto-update.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:29

Het afval met korrels is idd veel minder dan met stro/zaagsel en vlas, maar het grootste voordeel vind ik dat je geen stank in de stal hebt.
Die 4 weken haal je zat. Ik ben morgen 3 wk verder en dan staan ze hier 24 uur p/d op stal. De meeste van jullie hebben ze overdag buiten en dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Helaas heb ik die mogelijkheid niet, geen bak en geen ha wei. Dus maar zoveel mogelijk rijden.

@ Imker,
Wat heb jij toch lieve geitjes zeg :(:)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:40

Mijn paard is gewoon geobsedeerd door het feit dat het er uit ziet als biks en dat het anders smaakt (helemaal als je er van alles en nog wat overheen hebt gedaan om het eten tegen te gaan) maakt hem niets uit, hij lijkt te denken van mij neem je niet in de maling ;) Ik heb ook de korrels bekeken die ze bij de Welkoop verkopen en die zijn nog compacter en krummeliger als ze (droog) uit elkaar vallen, dus wat eten betreft nog aantrekkelijker denk ik.

Verder kan er best (kwaliteits) verschil zitten tussen bijv. Strovan en de Royal pellets maar mijn ervaring mag daarvoor geen maatstaf zijn aangezien ik de stal (uiteindelijk) volledig heb moeten bevochtigen in het begin zodat er geen pellet meer over was puur en alleen om het eten tegen te gaan.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:03

[/quote]

Ik hoor niemand die van GroeinNatuurlijk heeft die adverteerd in BIT en andere paardenbladen etc.[/quote]

Ik gebruik die van Groeinatuurlijk, maar heb geen vergelijkings materiaal. Mij bevalt het goed. Toevallig gisteravond weer een pallet opgehaald, het is hier een paar minuten vandaan. Er zitten 40 zakken op en ik betaal 250 euro. Afhankelijk van het weer doe ik gemiddeld een maand met een pallet voor 9 boxen.
Normaal lopen er 8 overdag buiten, 1 staat maar 2 uur buiten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:22

Toptoys, hoeveel kilo zit er in een zak en wat is de zakprijs? Is jouw prijs inc. of ex. btw?

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:56

Er zit 20 kilo in. Het is incl BTW. 250:40=6,25 per zak dus.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:04

Waaruit bestaan deze korrels ? Voeg ik deze ook aan mijn lijst toe.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:11

Ik weet niet wat ze gebracht zouden kosten, wij halen ze zelf. Volgens de site bestaat het uit tarwe en gerste stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:18

@ Toptoys,
Net als de Royal pallets van Agrifirm/Welkoop dus.
Bedankt voor de info!
Ik denk trouwens niet dat het rekensommetje op gaat voor de losse zak prijs, zal hoger liggen...heb deze dus niet genoteerd in mijn lijst.

@iedereen
De lijst is aangevuld en naar Tanja doorgestuurd ..... zal vandaag dus weer worden geplaatst in het andere topic.
Nu wel te zien in mijn profiel en eigen website.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:24

Toch typisch dat er op de site van Zeolite én Ecobodem nergens meer over een eventuele samenwerking te vinden is, alsmede dat er op de site van Zeolite met geen woord meer gerept wordt over strokorrels. Wat zou daar achter zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:39

Blijkbaar is die samenwerking ergens stukgelopen. Daar zul je als consument nooit het naadje van de kous van horen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:10

Toptoys, 40:9 = 4,44 zakken per box per maand.
Haal jij alle boxen tegelijk leeg of verdeel je dat over de weken?
Is dit alleen voor bijstrooien of ook voor vervanging van een hele box?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:13

Mijn enige nadeel van vlas is dat allleeees vol ligt met vlas, mijn huis, het erf, de schuur, alles. Overigens doe ik net als Fitzroy ook 1 pak per week. Er liggen wel als bodem ongeveer 3 pakken in en een keer in de anderhalve week schep ik een plak ongeveer 10 cm dik eruit, dat is dan gelijk 4 kleine kruiwagens met een kop er op. Is geen 3 x 3 stal, het dubbele en dat scheelt wellicht wel in rommel. De natte plek is altijd achterin, voorin de drollen, maar dan wel vaak kapotgetrapt.

Hoe is jullie ervaring met de stropellet deeltjes. Zit dat ook overal op en aan en neem je het overal mee naar toe en als je aanveegt dat er nog genoeg overal ligt. Dat irriteert mij zo mateloos aan vlas. Binnenkort ga ik het ook proberen. Wilma heeft haar bestelling binnen. Ben zeer benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:14

russel schreef:
Mijn enige nadeel van vlas is dat allleeees vol ligt met vlas, mijn huis, het erf, de schuur, alles.
En dan heb je het nog niet eens over het feit dat het soms ook onder je sokken komt te zitten en je een vlasje rechtop in de zool van je voet hebt staan 8-)