Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

indiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:23

Colga schreef:
india schreef:
korte vezel is ook verkrijgbaar bij trading brazil,
in pakken van 30 kg voor 15,- een pak,
hoef je ook niet uit elkaar te halen!

is even goedkoop/duur

Ik dacht dat deze vezel toch nog lang was? 10-15 cm is nog een stuk langer als de vezel van Go-Koko......

voor tropic brazil:
?
deze vezel is hoogstens 3 cm lang !
er zaten alleen soms wat losse stukjes in, maar die zijn vergelijkbaar met kleine snippers maar dan zacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:39

Tropic brazil komt nog steeds als goedkoopste uit de bus, nog steeds nummer 1 voor mij.

Mijn zand ligt er in en is gevlakt, maar ik weet nu al dat er toch nog wat door moet, weet alleen nog niet hoeveel en wat...

cas

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:36

Ik heb twee balen van kokossystems in mijn bak liggen en ik vind het voldoende. Ben het gepluk ook zat trouwens. Echt
een werkje voor mensen met veel geduld. Ik heb dus nog drie balen over. Als er mensen zijn die drie balen willen overnemen, mail me dan maar. Mijn bak was veel te zwaar en is nu fijn te rijden. Je moet hem wel van tevoren echt helemaal rechtmaken.
Ik had een kombaan in de hoeken en dacht dat het door een freesmachine wel rechtgetrokken zou worden en dat is dus niet het geval. Ik moet dus nu nog met de hand de hoeken naar binnen scheppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:38

Cas wat kostte die balen, hoeveel kg en waar zitten ze en wat voor zand heb je er in liggen?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:03

De balen hebben gekost euro 95 ex btw + bezorgkosten van
80 euro. Het zijn grote balen, wegen iets van 140 kilo per stuk.
Kunnen in een trailer want ik heb ze nog op een pallet staan en
wij hebben een palletwagentje. Als iemand er 50 euro per stuk voor geeft ben ik tevreden. Ik heb gewoon zand wel een beetje grof, mijn bak was zomers wanneer hij droog was erg zwaar en diep, dat gaat met kokos weg. Wel moet je de balen van tevoren heel nat maken anders vallen ze niet makkelijk uitelkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:04

cas schreef:
. Als iemand er 50 euro per stuk voor geeft ben ik tevreden.

Heb je over? Zijn het van die grote ronde balen zoals eerder in het topic geschreven en met lange vezels die je uit elkaar moet pluizen?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:06

Trouwens die freesmachine heeft een stuk drainage naar boven gefreesd. Het lag wel erg ondiep moet ik zeggen, dus nu moet ik ook weer een stuk drainagebuis vernieuwen. Ik denk dat ik een graaf machine laat komen en hem gelijk ook die kombaan laat rechttrekken. Freesmachine ging 15 cm diep, dus drainage lag in 1 gedeelte veel te ondiep.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:08

Je kan ze zien op de site van de bonte wieven. Het zijn rechthoekige grote balen. Net zoiets als van die grote kuilbalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:25

Oke, ,maar korte of lange vezels?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:42

het zijn lange vezels,
maar er zitten ook veel korte tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:45

Hoe lang ligt het er in?? Ik kan maar geen keuze maken tussen kokos of agterbergsnippers, eenmaal de keuze gemaakt en je zit er aan vast.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:36

ik wil alleen natuurlijke aanvulling in de bak, ik heb houtvezel gehad, maar dat rotte na 3 jaar weg. Ik zit onder grote bomen
die veel blad verliezen, dus eens in de zoveel tijd laat ik de bovenlaag eraf slepen en verwijderen, vandaar dat natuurlijke. Ook heb ik mijn paarden los in de bak lopen in de winter. Ik heb vorig jaar kokos gehad van Go=koko, deze heeft korte vezels.
Die kan je nu niet meer terugvinden. Je kon wel de bak trekken met een eg. Nu heb ik de langere vezel, de bodem is nu superstabiel, het is alleen een veel grotere klus om het in te brengen. Die met de korte vezels heb ik alleen maar erop hoeven gooien en de paarden liepen het er vanzelf doorheen.
Zie mijn post in het begin van dit topic. Nu deze zomer was de bak een groot deel veel te mul, dus nu ligt er de langere vezel.
Ik vind 5 balen veel te veel voor een bak van 20x40, maar iedereen heeft zo zijn eigen mening. En ik heb het er nu doorheen moeten laten frezen. Het ging er niet goed doorheen
door alleen de paarden erover te laten lopen. En geen klein freesmachientje. Echt zo'n grote achter een tractor. Zijn de achterberg snippers van geopad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:40

Agterbergsnippers is idd geopad, van die witte kleine dunne kunstof snippers. Niet natuurlijk dus.

Waar woon je, mag via PB, ik wil wel eens kijken hoe het is, misschien neem ik die overige balen dan wel van je over.

indiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:42

waar woon je ?
misschien een idee als je niet te ver bent

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:08

Ik ben ook zoekende naar een goede oplossing voor mijn rijbak. Ik lees in dit topic dat Tropic Brazil als goedkoopste uit de bus komt. Heeft er al iemand zijn bodem met deze vezels verbetert?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:59

Zijn de kokosvezels ook een aanrader in een blubberbak ? Zomers is ie eigenlijk wat te los maar dat is nog te doen. Alleen is het nu al een waterbak (en als het vriest een schaatsbaan). Kan kokos dat ook verbeteren ?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:09

India neemt trouwens de 3 balen die ik over heb.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:13

@Cas, Vindt jij de lange vezeld beter dan de korte? Ik heb ook een vrij losse, zware bak van grof (rivier-) zand , zou zonde zijn als de vezels na een jaar alweer verdwenen zijn. Hoeveel had jij van die andere vezels door je bak gemengd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:17

@supersambo : als het water in je bak niet de bodem in zakt, moet je die eerst goed los laten trekken (50 cm). Anders kun je er vanalles doorgooien maar zal het nooit effect hebben.
Als je op klei oid zit heb je zonder goede afwaterig/drainage ook een probleem.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:58

of de korte vezels echt verdwenen zijn weet ik niet, ik heb toen een kwart van de bak gedaan die veel te mul was omdat er
een stuk drainage vernieuwd was. Dat stuk is nog steeds heel goed, lekker stevig. Maar ik zal eens kijken of ik als ik een hand zand pak ik nog iets kan terugvinden. Het nadeel van de lange vezel vind ik dat je de bak moet frezen. De boer heeft een stuk
drainage meegetrokken en die moet nu gerepareerd worden.
het pluizen is ook meer werk. Het ligt er nu pas in dus ik heb er
nog geen ervaring mee hoe het blijft. Nu is het goed. Alleen moet ik nu de bak nog vlak maken. Het beste is denk ik met een rol, maar ik laat een grondwerker komen daarvoor. het lijkt mij alleen iets voor te mulle bakken, niet voor te natte. Kokos neemt geen vocht op volgens mij.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

o sorry, account van mijn dochter. Zij heeft veel filmpjes trouwens, daar kan je de bak wel zien. Ik ben trouwens Cas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:16

Ik denk dat lange vezels wel langer meegaan, maar is ook meer werk. Kortere vezels zijn sneller verteerd, maar verwerken blijkbaar wel makkelijker.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:52

russel schreef:
Lindy1982 schreef:
en hoelang geleden was je eerste mail?

April-mei :=

let wel ik heb een prijs voor 3 ton gekregen, maar hij praat over 4 tot 6 ton, dus dat is dus voor 6 ton het dubbele!!

Ik denk dat ik met 2 balen van agterberg, die je ook zelf kunt halen al een heeeel eind ga komen, aangezien ik nu M3c zand er op heb liggen, een baal van 300kg kostte mij vorig jaar 400 euro inclusief BTW.

Dat scheelt idd, ik was deze week toch aan het denken aan all weather tuft aan gezien mijn bak op sommige plekken net moeras is echt soppig zodra het iets aandroogt breek je helemaal je nek, maar nu het weer 3 dagen droger is is hij weer perfect, de hele zomer was ie perfect, er ligt gewassen maaszand geel in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:53

Zou dat kleihoudende zand zijn? Heb wel vaker gezien dat geel zand heel hard kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:55

Dat is leemzand. Dat wordt idd keihard en is moeilijk waterdooratend.