Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:05

Ik geloof niet dat "iedereen zeker weet dat paarden beter binnen gehouden kunnen worden".

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:06

Waarom staan alle paarden hier in de buurt dan binnen in de winter?

Ze zullen toch niet allemaal gek geworden zijn of zo?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:07

Reken maar van Yesssss. Of ben jij overtuigd dat het normaal is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:07

Geen idee waarom ze allemaal binnen staan borg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:08

Apple schreef:
Ik geloof niet dat "iedereen zeker weet dat paarden beter binnen gehouden kunnen worden".

Nee, niet iedereen.... Maar degenen die hun paarden 23 p.d. binnen hebben, beweren dit 9 uit 10 keer tpch zeker bij hoog en laag. En in alle boeken die ik heb, staat exact het tegendeel beweert.
Een boek is wellicht niet heilig, maar is vaak wel samengesteld door iemand die van wanten weet.

@Borg: mensen zijn op bepaalde plekken gewend geraakt aan het beeld van paarden die binnen staan, ze weten bijna niet beter meer. Maar de paarden weten wel beter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:11

Het gaat me niet eens om wat er in boeken staat, Ninx. Iedereen die met paarden te maken heeft, weet toch dat veel beweging goed is voor zo'n dier, dat de weerstand beter is als ze veel buiten zijn (geldt ook voor ons mensen trouwens), dat ze veel sociaal contact nodig hebben, dat ze hechte vriendschappen sluiten met andere paarden en noem maar op? Dat zijn toch geen fabels?

Paarden zijn gemaakt om de hele dag kleine beetjes te eten, om te bewegen en dat het leven in vast kuddeverband ze mentaal fris tussen de oortjes houdt?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:11

Hier ligt dan een schone taak voor jullie.
Ik ben er klaar mee, welterusten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:12

Hoezo is het een taak voor ons, als iedere paardenliefhebber bij jou zijn paard op stal houd.

Welterusten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:13

Dat is trouwens nog een reden dat ik mn paard niet verhuis Haha!. Als ik hem nu weg zou halen bij zn beste vriend dan breekt zn hart Ach gut.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:14

Borg schreef:
Hier ligt dan een schone taak voor jullie.
Ik ben er klaar mee, welterusten

Jammer dat je niet open staat voor andere ideeën hierover, en zelfs de paar mogelijkheden die ik zelfs al na 1 minuut op MP kijken al vond afwimpelt.
Deze cynische afsluiter maakt dat ik soms denk dat het inderdaad onbegonnen werk is hierover te praten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:21

Ach, het zegt mij al weer genoeg, Borg. Ja
Jij wilt er gewoon niet aan. Jammer. Vooral voor je paard.

Apple, als jouw paard zo'n hechte vriendschap heeft met een ander paard, zou ik ze ook zeker niet uit elkaar houden. Maar ik vind dat jullie stalbaas wel wat extra paddocks mag bouwen, zodat jullie allemaal de paarden wat langer buiten kunnen laten. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:24

Ik heb een half jaar geleden gewisseld van stal, waar de accomodatie voor mij minder was, maar voor mijn pony beter.
Als ik de keuze nog eens moet maken had ik hem niet alleen écht gemaakt, maar ook nog eens veel eerder!

Ik mis een goede binnenbak, een tweede buitenbak, een kantine, een stapmolen en een bos aan de andere kant van de straat, maar heb er wel goede weidegang voor teruggekregen & dat maakt écht het verschil OK dan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:25

Nadya, dat zou een mooie optie zijn. Misschien, ooit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:28

Ik hoop het voor je, Apple. Ik vraag me af hoe jij je voelt met zo'n weertje als vandaag, wetende dat je paard zoveel binnen staat. Dat vraag ik me oprecht af, hoor, Apple. Wat is er nou heerlijker voor een paard dan lekker wat te dromen in het zonnetje in de wei/paddock tussen de andere paarden?

Ok, als het pijpestelen regent, zit ik ook niet te lachen thuis op de bank. Bloos
(al hoewel Sam er niet om maalt Knipoog ).

Ik ga trouwens ook maar eens mijn bedje opzoeken zo.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:31

Met dit weertje ben ik eerst lekker een uurtje met hem naar het strand gegaan. In draf heen, in stap door het water terug Lachen.

Daarna heb ik er bij gezeten terwijl hij in de paddock stond.

Vervolgens heb ik hem weer in stal gezet naast zn grote vriend met een hapje slobber erbij Lachen.

Ik heb daar geen naar gevoel bij.

(ook nog wetende dat mn paard het liefste languit slaapt in de ochtend en daarbij ook goed snurkt. In de wei heb ik hem dat niet zien doen)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:41

Apple schreef:
Met dit weertje ben ik eerst lekker een uurtje met hem naar het strand gegaan. In draf heen, in stap door het water terug Lachen.

Daarna heb ik er bij gezeten terwijl hij in de paddock stond.

Vervolgens heb ik hem weer in stal gezet naast zn grote vriend met een hapje slobber erbij Lachen.

Ik heb daar geen naar gevoel bij.

(ook nog wetende dat mn paard het liefste languit slaapt in de ochtend en daarbij ook goed snurkt. In de wei heb ik hem dat niet zien doen)

Weet je wel zeker dat je geen hamster hebt gekocht? Knipoog

even wat luchtigheid....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:51

Onderzoek
Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.

Een paard hoort niet in een stal thuis. Kort samengevat:
Paarden hebben geen dag- en nachtritme
Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte

En nog even dit:
Wild paard
60% eten -- Lopend, dagelijks >30 Km
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
Stalpaard
15% eten -- Stilstaand
70% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs al klaar staat om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn, en een belangrijke motivatie voor het paard om de stal binnen te gaan is dat hij daar eten krijgt. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal, maar voor het eten. Alleen dat gegeven al spreekt toch boekdelen? Wie doe je er een plezier mee een paard op stal te zetten? Blijkbaar niet het paard...

Nogal een verschilletje he? Dan zou je toch het liefst een gulden midden zoeken en als de wiedeweerga land gaan zoeken?
Meer op: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... esting.htm

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:13

Wat kan ik nu nog zeggen? Mijn paard staat 24/7 buiten. Gistermorgen kwam ik aanlopen op een rare tijd, zag ik mijn paard (het is aan de overkant) liggen SLAPEN, fantastisch dat had ik nog nooit eerder gezien. ZO mooi was dat, pas toen ik heel vl;akbij was, deed hij z'n ogen open (en ik had natuurlijk gewild, dathij was blijven liggen ...) en stond meteen op. Zoiets moois was dat... dat grote paard, dat danm midden in een weiland, als het ware "is ingestort", dat ken je eigenlijk iet cvan je paard. Maar welk pard wil je dan ooit nog in en box zien, hoe groor dan ook? Ik heb zeld een paardenstal laten bouwen, voor mijn paard, vanm 6,5 bij 4 meter. Dan kwamen er mensen en die eiden: hoe zo heb je je paard bij eenn ander gezet? Hioer kun je toch wel drie paarden in houden? Nou ja, zeg, dan zijn we er toch?paddpck

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:02

Sorry dat ik het moet zeggen het een typisch zeiktopic geworden maar aantal mensen die het iid beter weten omdat ze zelf de mogelijkheden hebben.

Vervolgens gaan ze allemaal op marktplaats kijken en dan ineens blijkt er bij de mensen die geen land hebben, PLEK TE ZIJN MET WEIDE.

Waardeloos nou ik heb een stalpaard die aanzienlijk ouder is dan de gemiddelde paard wordt, ik geloof echt niet dat ie ongelukkig is.

Mensen zonder land doen het toch nooit goed moeten hun paard verkopen of maar verhuizen.

Laat iedereen gewoon in zijn waarde en zoals ik al eerder had vermeld mensen met echte stalpaarden die reageren toch niet.
Want geloof me er zijn zat paarden die er in de winter hooguit 20 min eruit komen....
Sterker nog ik ken diverse mensen die carriere hebben en daarvan staat een paard gewoon de hele dag op stal.

Is het paard ongelukkig???? die indruk krijg ik niet maar ja jullie weten het allemaal beter en ik ga zeker niet voor en door jullie stoppen met paarden

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:07

Mijn paard staat in de winter ongeveer 9 uur per dag buiten op de paddock in groesverband. In de avond komt hij er nog eens ongeveer 2 uur uit met mij. Ik wil hem namelijk ook zo veel mogelijk uit stal hebben dus hou in de winter rekening met het feit dat ik gewoon in de avond naar stal moet komen zodat hij er nog eens even lekker uit komt. dan staat hij ongeveer 12 uur op stal , 12 uur in de buitenlucht. Op stal heeft hij onbeperkt kuil. In de zomer beschikken wij over onbeperkt weidegang en daar maak ik dan ook gebruik van.

Mijn paard ongelukkig , ik denk het niet , vergeet niet dat een paard een gewoonte dier is en hij weet niet beter dan dat hij zowel buiten als op stal staat.
Het is een vriendelijk en vrolijk paard, lijkt me niet dat hij dan ongelukkig is.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:24

Tita, mee eens. Alsof ik niet uitgebreid rondgekeken heb toen ik op zoek moest naar andere stalling. Daar spelen meer factoren een rol dan een weide.

Daarbij zijn blijkbaar alle (ook professionele) paardenhouders hier gek geworden want die halen de dieren in de winter van de wei.
Ook boeren die jonge paarden stallen. Scheelt ze flink in de inkomsten, dus als het land er gechikt voor zou zijn, zouden ze het echt wel doen.

Ik heb ooit paard gereden in Maleisie. Daar is het in de 30 graden en staan de paarden altijd binnen in ruime, hoge stallen met ventilatoren aan het dak. Dagelijks werden ze lekker afgespoten en mogen ze 's avonds een paar uurtjes het land op.
Als het daar regent, dan stort het de die moesson kan wel dagen aanhouden. Dan kunnen ze echt niet naar buiten.

Is Maleisie dan een ongeschikt land om paarden te houden? Die mensen doen ook hun best voor de dieren binnen de omstandigheden die er zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:28

Jullie zijn pas kort door de bocht zeg, pfff.

Dus omdat jij dat paard wil houden maar geen plek kan vinden waar hij naar buiten kan moet je paard zich maar aanpassen tot een saai en ognezond stalleven

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:35

saai ongezond ik durf te beweren dat ie absoluut niet ongezond is aangezien ie al 25 is en een zeldzame koliek aanval overleefd waarvan 90% van de paarden aan overlijdt.

Poeh en dat allemaal te danken aan die zeer slechte leefbare omstandigheden

LAPDR ik doe mijn best, meer kan ik niet doen en ik zal zeker zeker nooit nooit stoppen met paarden.
Het wordt hier vol gebouwd maar dat weerhoudt me er niet van om een 2e aan te gaan schaffen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:40

Dat hij al 25 jaar is wil niet zeggen dat op stal staan gezond is. Kan ook geluk zimpelweg geluk zijn. Net als een zeldzame koliek aanval overleven is ook geluk.

Feit is dat het gewoon paardonwaardig is en nee dan doe je dus neit je best genoeg.

Kan iedereen wel roepen mensen die dingen zeggen zoals ik hebben zelf de mogelijkheid.

Als ik weg moest waar ik nu sta en ik kan geen plek vinden waar ze buiten gaan dan gaan ze naar een nieuwe baas. Simpel zat dan ben ik op dat moment dus niet geschikt als baas voor hun omdat ik er niet aan hun basis behoeften kan voldoen.

Dat is aan je paard denken en zo zou het ook moeten.

Kijk is iemand een paddock aan het verbouwen of wat dan ook dan snap ik prima dat het even niet kan, verder is er abspluut geen excuus waarom je paard niet naar buiten kan. Dna woon je dus blijkbaar in een omgeving die niet geschitk is om paarden te houden

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:42

Ninx, Je hoeft geen vette letters te gebruiken om de aandacht te trekken hoor.

Ik heb de site eens uitgebreid doorgelezen, staat veel nuttige info in over natuurlijke huisvesting.

Maar, voor de allerlaatse keer: ik kan er hier niets mee en ik ben ab-so-luut niet van plan mijn knul van de hand te doen.