Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:35

Lees zelf maar eens terug in al die topics hierover, dan zie je ze zelf ook.
Ga niet jou zoek sloofje uithangen Tong uitsteken Clown

Gewoon op een stal gaan staan met minder luxe voor jezelf, dan is er meestal meer luxe voor het paard.
En dat 1 boer donkere stallen heeft hebben ze dat nog niet allemaal.
En als ze er verder alleen maar in staan als het buiten donker is, merkt het paard er ook niet veel van Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:38

Plus dat er vaak ook wel wat aan te doen is, die stalletjes.... Als je zelf je handen even uit de mouwen steekt met een likje verf en een ragebol kom je vaak al een heel eind. Die boertjes vinden dat meestal prima hoor, hoeven ze het zelf niet te doen Vork

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:39

ik sta ook in de randstad, bij ons op stal is er in de zomer wei, er zijn verschillende paddocks die verhuurt worden voor een dagdeel, je moet wel zelf regelen dat ze daar in/uit gaan.
dan is er ook nog een grote paddock maar daar mogen ze eigenlijk maar een half uur in
(en wij hebben wel een binnnen en buitenbak )

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:49

@remember: helemaal gelijk! en zonder spinnenwebben en stof is het meestal meteen een stuk opgeknapt!
luxe voor jezelf heeft je paard meestal vrij weinig mee.

het is wel aantrekkelijker voor het oog vaak, maar als je er even doorheenprikt...tja je moet vaak alles zelf doen al zeggen wij tegenwoordig: gelukkig mag ik alles zelf doen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:05

Ik snap best dat het niet makkelijk is om een stalling met veel weidegang/paddocks te vinden (in de Randstad, maar ook daarbuiten).
Maar ik snap niet dat sommigen koste wat het kost een paard willen hebben, als ze het paard niet kunnen bieden wat hem wel gelukkiger zou maken of dat ze er zelf de tijd voor maken om het paard er dagelijks wel lang uit te laten. Dat kan ik niet begrijpen.
Ik zit anders in elkaar blijkbaar.... Nerd

Ik heb een tijdlang niet gereden, gewoon omdat ik een eigen paard niet kon bieden wat 'ie nodig heeft en omdat ik geen zin meer had in verzorgpaarden (en dan vooral de eigenaren Knipoog ). Jammer voor mij, maar wel zo eerlijk naar een paard toe. Gelukkig is dat nu veranderd, maar ik heb van tevoren wel eerst een hele goede plek gezocht. Toevallig is die van mij wel een 24/7 buitenpaard, vergeet niet dat hij ook nog eens jong is. Maar ik vind overdag buiten en 's nachts binnen ook een goede optie, als de paarden het maar prima vinden (die van mij zou dat weer niet zo fijn vinden namelijk Haha! ).

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:10

ik vind dat je niet kan oordelen over een andere hoe die ze paard verzord en op wat voor stal hij staat Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:53

Waarom zou je daar niet over kunnen oordelen? Je kunt toch ook oordelen over hoe iemand zijn kind of hond opvoed / behandelt, waarom dan niet over een paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:57

Tja, dan kunnen we allemaal onze mond wel houden over elk onderwerp. Haha!
Wat doen we hier dan nog? Clown

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:38

ik heb ook geen megaluxe stalletjes, maar mijn paard vind het er super. Box is ook niet groot maar doordat hij zoveel buiten komt maakt dat mij echt niet uit.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:51

Nadya schreef:
Ik snap best dat het niet makkelijk is om een stalling met veel weidegang/paddocks te vinden (in de Randstad, maar ook daarbuiten).
Maar ik snap niet dat sommigen koste wat het kost een paard willen hebben, als ze het paard niet kunnen bieden wat hem wel gelukkiger zou maken of dat ze er zelf de tijd voor maken om het paard er dagelijks wel lang uit te laten. Dat kan ik niet begrijpen.
Ik zit anders in elkaar blijkbaar.... Nerd

Misschien moeten we dan allemaal stoppen met een eigen paard hebben in de Randstad, kunnen we tenminste op manegepaarden gaan rijden die er ook niet uitkomen en dus ook erg zielig zijn ... Clown

Mijn paard staat niet in het land maar dagelijks ben ik een paar uur op stal te vinden om te rijden, hem in de paddock te zetten (met andere paarden).
Gelukkig weet ik van mijn eigen paard dat ie gelukkig is en ik vind het dan ook erg makkelijk dat andere zo gemakkelijker over andermans paard kunnen oordelen. Jullie kunnen niet zien hoe mijn paard erbij staat en ik zie niet hoe jullie paarden erbij staan. Dus weinig over te oordelen, zonder het gezien te hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:07

Tja Roosje, jij zou blijkbaar gaan rijden op manegepaarden bij gebrek aan een eigen paard. Ik heb altijd hartelijk bedankt voor die eer met als gevolg een tijd niet gereden. Niets ten nadele van die manegepaarden trouwens, hoor (ik heb zeer veel bewondering voor manegepaarden!), wel de manier van houden. Een manege die de paarden zo houdt, verdient geen cent aan mij. Nooit gebeurd ook. Haha! Tong uitsteken

En weet je, er zijn anders toch echt mensen die hun paard wel buiten kunnen zetten in de Randstad blijkbaar. Als ik in de auto zit en richting Den Haag/Rotterdam/Leiden/Noordwijk/Amsterdam/Amstelveen en noem maar op ga, zie ik toch paarden zat in de weilanden/paddocks staan als ik uit mijn raampje kijk, hoor. Clown
Gewoon even goed zoeken en/of ietsje verder rijden, doe wat moeite.

Doe je dat niet, prima, jouw keuze. Maar wees dan minstens zo eerlijk om toe te geven dat je je paard vanwege je eigen egoistische wensen houdt.

En je mag de foto's van mijn paard in mijn profiel rustig bekijken, hoor. Beoordeel maar fijn of 'ie gelukkig is of niet. Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:37

roosje84 schreef:
Gelukkig weet ik van mijn eigen paard dat ie gelukkig is en ik vind het dan ook erg makkelijk dat andere zo gemakkelijker over andermans paard kunnen oordelen. Jullie kunnen niet zien hoe mijn paard erbij staat en ik zie niet hoe jullie paarden erbij staan. Dus weinig over te oordelen, zonder het gezien te hebben

Ik denk dat er niet zo zeer over iemands paard geoordeeld wordt maar meer op de wijze van houden. Persoonlijk vind ik dat paarden gewoon niet de gehele dag op stal gehouden zouden moeten worden. Daar heb ik dus inderdaad een oordeel over.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het voor een dier die gebouwd is op beweging om de gehele dag stil te staan. Het hele argument over sportpaarden vind ik ook zo slap. Een topdraver kan wel gewoon buiten staan (ook de hengsten trouwens) maar een dressuurpaard dan ineens niet?

Voor een endurancepaard is buiten staan helemaal belangrijk. Die krijgen na een lange wedstrijden zo een lange periode rust en daar wordt echt geen boxrust mee bedoeld. Door de rustige beweging blijft alles lekker doorbloed. Afvalstoffen worden beter afgevoerd en micro-trauma's kunnen beter herstellen.

Rosoje: fijn dat jij de tijd hebt om dagelijks uren op stal te zijn. Ik werk fulltime en kan daardoor doordeweeks alleen 's avonds heen. Ik zou het dus zeker niet redden om dagelijks uren met haar bezig te zijn. Ik vind het een fijn idee dat mijn paard lekker buiten op het weiland staat terwijl ik aan het werk ben.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:41

vind jij het eerlijk om je paard 23 van de 24 uur in een box te zetten? Ik zou er niet voor kiezen, omdat ik het niet eerlijk vind tegenover het paard. Hij moet gewoon lekker zn benen kunnen strekken in de buitenlucht (weide is zoals eerder genoemd idd niet echt nodig --> wel fijne bijkomstigheid als het er wel is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:47

Ik ben het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:32

Je kunt wel oordelen over het gegeven veel op stal en samen contact
En de link heb ik eerder gegeven dat onderzoek bewijst dat die paarden gelukkiger zijn (dat er onderzoek voor nodig is, is al erg. Maar dat mensen het anders niet geloven nog erger)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:45

Tita, waarom vind je 24 uur per dag op de wei onprettig? Ik zou het fijn vinden, maar bij ons mag het niet vanwege een touristisch gebied er vlak bij en daardoor willen ze geen risico's nemen. Maar ik heb ooit vanwege omstandigheden mijn paard 3 maanden op een wei gehad en hij heeft er nooit zo mooi uitgezien, mooie strakke buik, supermooie vacht en zo ontzettend relaxed en los in zijn lijfje. Toen ik hem terughaalde kon dat niet meer en moest hij weer s'nachts op stal, na een week of 3 was hij niet meer zo. Paarden vinden het echt heerlijk. Als ze dan maar wel met slecht weer naar binnen mogen, urenlange slagregen, onweer enz vind ik weer armoe als ze dan buiten moeten blijven op een verzopen wei en ze niet droog kunnen liggen.

Maar die boer kan toch zorgen voor wat meer licht op stal? Die lichtplaten in het dak zijn spotgoedkoop of eventueel een stuk uit het hout zagen voor een plexiglasraam, soms is het mogelijk om snel makkelijke veranderingen aan te gaan. Als ze maar kort binnen staan en er ook een aantal uren een spaarlamp van bv 11 watt mag branden en geloof mij dat is helder licht in de donkerte, dan is het toch niet zo erg? In de winter is het al om 16.30 donker buiten dus donker binnen of buiten is geen verschil. Lekker strobed, lekker hooi en lekker droog voor ze.

Je zult vast nog goedkoper staan dan dat je nu staat en het geld dat je in je zak houdt, kan je weer aan je paard besteden, extra les, leuke clinic etc. Dan nog kan je makkelijk een weekje gemak nemen, paardje hele dag buiten geweest, noodzakelijk rijden hoeft dan niet.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:48

Ik vind weidegang wel erg belangrijk. Mijn paard staat op een stalling met weidegang van april t/m oktober en in de zomermmaanden (juli en augustus) gaat hij 24/7
De andere maanden gaat hij een dagdeel.
's winters is er geen wei maar probeer ik toch hem regelmatig in de paddock te laten, te wandelen buiten en grazen of buiten te rijden.
Hij lijkt me erg gelukkig onder deze omstandigheden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:18

Citaat:
Je zult vast nog goedkoper staan dan dat je nu staat en het geld dat je in je zak houdt, kan je weer aan je paard besteden, extra les, leuke clinic etc. Dan nog kan je makkelijk een weekje gemak nemen, paardje hele dag buiten geweest, noodzakelijk rijden hoeft dan niet

Geld is probleem niet.
Leuke dingen doen, dat doe ik mijn paard van 24 niet meer aan hoor Haha! niet in de vorm van een clinici enz

Goed 24/7 weidegang vind ik niks omdat hij vreselijk veel eet en sloom wordt, is ooit licht spierbevangen geweest.
Tevens verwacht ik, ik zelf mijn paard zal gaan verwaarlozen omdat ie toch in de wei staat.

Die boer gaat niet door, stallen kunnen niet veranderd worden.
De stal is 2x2 vind ik tien keer niks hij staat nu 3.2x3.2 aangezien hij veel languit slaap vind ik een grote stal belangrijk.

Onze stal moet ooit nog een keer weg en heb dus mijn wens gister ook toevallig verteld.
Ik wil dol graag een buitenstal, aan een paddock..als mensen hun paard gaan losgooien of longeren kunnen ze hem opsluiten in zijn box, gaan ze weg dan moet het deurtje weer open..Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:17

tita schreef:
Goed 24/7 weidegang vind ik niks omdat hij vreselijk veel eet en sloom wordt, is ooit licht spierbevangen geweest.
Tevens verwacht ik, ik zelf mijn paard zal gaan verwaarlozen omdat ie toch in de wei staat.

Dat laatste is een beetje een raar argument? Bedoel je dat je hem dan gewoon maar aan zijn lot over zou laten en nooit zou komen kijken? Je paard vermaakt zich meestal wel op het weiland dus daar hoef je inderdaad niet voor te zorgen. Ik doe wel altijd een dagelijkse check op wondjes etc. Lijkt mij geen verwaarlozing.

Wordt je paard echt sloom of gewoon erg ontspannen? En tegen te veel eten zou je hem op een niet al te vette weide kunnen zetten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:27

Heb alleen ff de openingspost gelezen Lachen

Ik heb op een manege gereden vroeger en daar was ook geen weidegang.
Privé paarden en manegepaarden konden niet op de wei..
we hadden 1 wei maar die was voor de merries met veulens..

Je had wel de keus om ze in de paddock te zetten, of als er geen lessen waren los in bak.
Ben er nu al een tijd niet geweest maar volgens mij hebben ze nu wel een paar weitjes..

Als het niet kan dan kan het niet. Natuurlijk wil je liever dat het wél kan. Mar als het er niet inzit..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:42

fransje23 schreef:
tita schreef:

Citaat:
Dat laatste is een beetje een raar argument? Bedoel je dat je hem dan gewoon maar aan zijn lot over zou laten en nooit zou komen kijken? Je paard vermaakt zich meestal wel op het weiland dus daar hoef je inderdaad niet voor te zorgen. Ik doe wel altijd een dagelijkse check op wondjes etc. Lijkt mij geen verwaarlozing.

Ik ken me zelf.
Stel ik ben moe en heb geen zin, dan ga ik niet..want hij staat in de wei.
Of het is dagen warm weer nee niet rijden hij staat in de wei.
Ik verwacht dat ik stuk makkelijker zal worden.

Hij staat nu niet in een vette wei maar toch zeker aantal uurtjes.
Als ik op stal komt, is hij niks waard nog te moe om zijn ogen open te houden.
Rijden buiten gaat wel maar in de bak is ie een ramp.
Maar als ik s' morgens vroeg kom (kan alleen in weekend) voordat ie de weide opgaat, dan is het net of ik een 3-jarige heb.
Veel bijten en speels aandacht vragen..In de bak is ie beter en met buiten rijden is ie zo opgewonden dat ie zowat levensgevaarlijk is Duivel

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:45

ik vind het niet zo raar opgemerkt hoor van tita!

ik merk het bij mezelf ook dat als ze 24/7 op het land staat ik makkelijker wordt, want ze red zich toch wel. en gezien het feit dat ik nu depressief ben en dus helemaal nergens zin in heb zou ik dan ook niet meer naar stal gaan, want eerst is het een dagje, dat wordt er 2 dat wordt een week en uiteindelijk schaam je je zo dat je niet meer durft. dus vandaar dat ik mede hierdoor besloten heb haar dit jaar en in paddock te doen. egoistisch?? ja misschien wel, maar ik zie wel dat ze fijner in haar vel zit nu ik elke dag kom

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 13:04

Nadya schreef:
Tja Roosje, jij zou blijkbaar gaan rijden op manegepaarden bij gebrek aan een eigen paard. Ik heb altijd hartelijk bedankt voor die eer met als gevolg een tijd niet gereden. Niets ten nadele van die manegepaarden trouwens, hoor (ik heb zeer veel bewondering voor manegepaarden!), wel de manier van houden. Een manege die de paarden zo houdt, verdient geen cent aan mij. Nooit gebeurd ook. Haha! Tong uitsteken

En weet je, er zijn anders toch echt mensen die hun paard wel buiten kunnen zetten in de Randstad blijkbaar. Als ik in de auto zit en richting Den Haag/Rotterdam/Leiden/Noordwijk/Amsterdam/Amstelveen en noem maar op ga, zie ik toch paarden zat in de weilanden/paddocks staan als ik uit mijn raampje kijk, hoor. Clown
Gewoon even goed zoeken en/of ietsje verder rijden, doe wat moeite.

Doe je dat niet, prima, jouw keuze. Maar wees dan minstens zo eerlijk om toe te geven dat je je paard vanwege je eigen egoistische wensen houdt.

En je mag de foto's van mijn paard in mijn profiel rustig bekijken, hoor. Beoordeel maar fijn of 'ie gelukkig is of niet. Lachen

Dat paarden buiten kunnen in de randstad, okee, dat zou op sommige plekken idd mogelijk zijn. Alleen ik denk waar jij langs rijd met de auto, nog best afgelegen is. En bovendien, heb je er dan ook een bak bij gezien oid waar je in kan rijden? Want je hebt ook zat plekken daar is geen bak, en de buitenrijmogelijkheden zijn ook niks. Dan heb ik alleen een wei en een stal voor me paard, maar kwa rijden is het 10 x niks. Dan sta ik toch liever op een stal bij Tita, dan dat me paard het hele jaar buiten kan staan maar het rijden bv niks is.

Mocht dit allemaal niet het geval zijn en is álles top, ja dan zou ik geen moment twijfelen en gaan. Het probleem van die stallen is vaak dat er een hele wachtlijst is helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:10

Het is toch raar dat je je paard op sluit als stok achter de deur om er heen te gaan? In het geval van een depressie kan ik het nog wel begrijpen dan heb je zo een stok ook wel nodig maar in het algemeen....
Bijzonder raar, waarom ga je dan naar je paard? Ik ga heen omdat ik het leuk vind en heb zo een stok dus niet nodig.Je paard moet dan (al) weer inleveren dit keer omdat de eigenaar anders te weinig gemotiveerd is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:11

Prinslover schreef:
Mocht dit allemaal niet het geval zijn en is álles top, ja dan zou ik geen moment twijfelen en gaan. Het probleem van die stallen is vaak dat er een hele wachtlijst is helaas.

Waarom zou je dan niet op zo een wachtlijst gaan staan? Dan is het nu roeien met de riemen die je hebt tot dat het straks beter is.