Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:41

Little_Gift schreef:
Hier in onze streken was het zelfs zo dat op sommige plekken de winter duurder was qua stalgeld dan de zomer

dat vind ik op zich ook logischer. In de winter heb ik meer werk aan de paarden dan in de zomer iig. Meer mest in de stallen. Bij vriesweer met water sjouwen. Paddock meer bijhouden en buiten hooi geven.
In de zomer gaan ze de hele dag de wei in, en hoef ik pas aan het eind van het seizoen te gaan bijvoeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:51

Dat is bijna overal zo dat het goedkoper is in de zomer, maar misschien België niet :D
Daarom ook de vraag hoe dat zit bij Tatyana. Die voor hun plek een logische verklaring geeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:52

juval schreef:
Little_Gift schreef:
Hier in onze streken was het zelfs zo dat op sommige plekken de winter duurder was qua stalgeld dan de zomer

dat vind ik op zich ook logischer. In de winter heb ik meer werk aan de paarden dan in de zomer iig. Meer mest in de stallen. Bij vriesweer met water sjouwen. Paddock meer bijhouden en buiten hooi geven.
In de zomer gaan ze de hele dag de wei in, en hoef ik pas aan het eind van het seizoen te gaan bijvoeren.

Ja dat vond ik ook. Daarom dat het mij de omgekeerde wereld leek dat er net andersom gehandeld wordt op sommige stallen zoals in het voorbeeld van Tatyana.

Maar goed, de meeste stallen (zelfs in België dus) rekenen gewoon jaarrond een vaste maandprijs die niet wijzigt naargelang de seizoenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:07

DuoPenotti schreef:
Dat is bijna overal zo dat het goedkoper is in de zomer, maar misschien België niet :D
Daarom ook de vraag hoe dat zit bij Tatyana. Die voor hun plek een logische verklaring geeft.

Hier ook niet goedkoper in stalgeld in de zomer. Blijft hetzelfde. Maar de voermomenten blijven ook hetzelfde en ook op de wei wordt altijd hooi bijgevoerd. Dus er is zowel qua werk als qua kosten niet echt een groot verschil voor de stalhouder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:12

Mijn excuses.
Bedoelde als stal paarden naar weidegang gaan.
En zo minder hooi en stalbedekking nodig hebben.
Als directe reactie op juval die het zo ook beschreef.

Waar alles gelijk blijft in voer uiteraard niet.

Duurder in de zomer is voor mij dan nieuw.
Goedkoper of gelijk ken ik wel.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:57

Ik snap jullie helemaal en zou in basis hetzelfde zeggen. Maar ik help hier ook veel mee en kan inderdaad met zekerheid zeggen dat het werk echt ruim meer is in de zomer en door het extra voordroog op de wei, de kosten (buiten dus extra personeelskosten) ook wel hoger zijn. En minder stal bedekking gaat dus niet op omdat de stallen elke week helemaal leeg gaan, ongeacht schoon of vies. Dus die kosten lopen ook gelijkwaardig door.

Little_Gift

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:07

Daar kiezen ze zelf voor om een schone stal helemaal leeg te halen. En is eigenlijk pure verspilling ook. Ik vind het dan ook niet juist dat ze dat doorrekenen aan hun klanten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:20

Het is goedkoper om schoon stro weg de schuiven met de shovel, dan maatwerk met de hand uitmesten, en schoon stro besparen.

Dus ja, dat het schone stro doorberekend wordt in de algemene prijs, dat snap ik bij zo'n uitmestsysteem dan weer wel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:04

Ik had niet begrepen dat het om strostallen ging

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:25

Gaat inderdaad om stro en stallen die gemest worden door een shovel en schuifwanden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 00:42

Ik heb op een stal gestaan waarbij de staleigenaresse deed uitmesten, letterlijk met de hand..
Keukenhandschoenen aan en dan de mestballen ontdoen van schoon stro zodat er zo min mogelijk werd verspild :=
Uitmesten met de mestvork vonden ze te grof en stroverspilling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 03:33

Soms is in de zomer duurder als er weiland gehuurd moet worden. In de winter zijn die kosten er mogelijk niet. Ook het onderhoud van de wei is nodig en niet gratis.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:27

Op mijn vorige stal was de zomer juist goedkoper, paarden gingen 24/7 het land op en het was aan de eigenaren zelf om krachtvoer te geven. Verweiden deed de stal zelf en als het op was kwam er een ruif met een baal erop. De staleigenaar had geen extra kosten voor vlas, de ruwvoer kosten waren lager en ook hoefde hij de meiden die de stallen deden niet te betalen. Het land is van henzelf

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:50

Interessant die verschillen, dan zie je maar dat vergelijk toch ook echt heel lastig is. En dat er niet per definitie een goed of fout is, maar het goed is als het bij het betreffende paard en de eigenaar past.

Mijn paard zou niet kunnen aarden in 24/7 buiten, die heeft echt behoefte aan rustig eten en zich kunnen afsluiten op stal. Mijn vorige paard heb ik (in al mijn wijsheid, want het was zo goed) 24/7 buiten gehad, maar na 3 weken zakte ze door haar benen vanwege slaaptekort. Sindsdien altijd in de nacht op stal gehad en weer een blij paard.
Maar ik ken ook paarden die echt diep ongelukkig worden op stal en juist graag 24/7 buiten staan.

Paarden houden is en blijft maatwerk, nog los van alle verschillende eigenaren waar je als pensionhouder mee te dealen hebt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:04

Tatyana schreef:
Gaat inderdaad om stro en stallen die gemest worden door een shovel en schuifwanden.

Ja in dat geval begrijp ik het ook wel dan...

Cayenne schreef:
Ik heb op een stal gestaan waarbij de staleigenaresse deed uitmesten, letterlijk met de hand..
Keukenhandschoenen aan en dan de mestballen ontdoen van schoon stro zodat er zo min mogelijk werd verspild :=
Uitmesten met de mestvork vonden ze te grof en stroverspilling.

Ow my haha maar nu moet ik schuld bekennen _O- Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit hier ook wel doe als de stal pas net helemaal ververst is en met vers (vroeger vlas nu) gehakseld koolzaadstro hervuld is, dan ga ik de eerste week ook echt wel met kruiwagen en handschoenen te werk en haal ik de mestballen er inderdaad zorgvuldig tussenuit met de hand om zo de bedding te sparen.
Eens de potstal dan een paar weken ver is, dan heeft dat geen enkel nut meer en gaat het weer op de gewoonlijke manier maar de eerste weken dus niet... maar met stro zou ik daar echt niet aan beginnen!

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 02:54

Hier chickie uit het mooie Zeeuws-Vlaanderen

Ik betaal €175 per maand voor doe-het-zelf stalling en sta bij een vriendin die een handel- en trainingsstal heeft en ook lessen geeft.
De stallen zijn echt enorm (minstens 1,5× zo groot als gemiddeld) en er zit stro en onbeperkt hooi bij inbegrepen. Ze krijgen 2× per dag voer en als ik niet kan, worden mijn bakjes gewoon netjes gevuld.

De paarden gaan zo veel mogelijk naar buiten. Door de natte periode (lang leve kleigrond ) en het feit dat er tijdelijk maar vier paddocks zijn, staan ze nu ongeveer 5 uur per dag buiten. Daar staat tegenover dat ze tot bijna eind december op de wei hebben gestaan en zodra het kan, gaan ze er ook meteen weer op.
We werken met shiften en proberen ze 3× per week binnen of buiten te zetten, maar daarin is ook veel bespreekbaar.

We hebben een grote buitenbak en een longeerbak. Na flinke regen is de longeerbak helaas soms niet bruikbaar en ook een deel van de bak kan dan slecht liggen — maar verder is het hier echt prima.

De ligging is ook niet verkeerd: pal langs de zeedijk, een klein stukje strand waar je op kunt en heerlijke polderwegen voor buitenritjes.

Ik mag echt in mijn handjes klappen dat ik hier sta. Als ik hulp nodig heb, staat iedereen direct klaar — en andersom net zo goed.

Mijn merrie heeft lichte artrose (daarom heb ik haar ooit gekocht, maar dat is een ander verhaal). Ze heeft een tijd stilgestaan in verband met dracht en ik moest haar echt weer vanaf nul opbouwen. Na drie keer longeren ging ze alleen maar slechter lopen: niet kreupel, maar wel heel stijf achter en met een dik achterbeen.
Hier heeft mijn stalvriendin me zó goed bij geholpen: trainingsschema’s maken, een osteopaat regelen, elke week meekijken, een zadel dat ik mag gebruiken tot ik een nieuwe heb, zorgen voor beweging als ik niet kan, én afspraken met DA, osteo en tandarts overnemen wanneer nodig.

Straks mag ze ook 1× (max 2×) per week een lesje meelopen, zodat ik niet altijd 7 dagen zelf beweging hoef te geven — en niet iedereen er zomaar op zit.

En dan het goede nieuws: de osteopaat heeft haar behandeld en bevestigde wat ik al dacht. Net voor haar billen zat haar rug helemaal vast, waarschijnlijk door de dracht. Na de behandeling liep ze écht 100× beter. En nu loopt ze nog steeds goed — wat beginnende stijfheid( zoals bekend bij artrose ) maar dat is met goed opwarmen snel weg.
Die 175€ vond ik al goedkoop maar alles wat ik daarnaast ervoor terug krijg is goud waard.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:04

Dat is echt geen geld, wat een geluk voor jou. Heeft ze hooi van eigen land?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:26

Beemsterkaas schreef:
Dat is echt geen geld, wat een geluk voor jou. Heeft ze hooi van eigen land?

Yes ! de boer heeft meerdere stukken grond waar ze hooi vanaf trekken ! En het is ook van echt goede kwaliteit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:29

175 euro is inderdaad echt een mazzelprijs. Bij zulke plekjes is het altijd duimen dat de boer het zo lang mogelijk blijft doen. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:35

Maar dat is bij een vriendin begrijp ik!? Die vind het wss ook wel handig ze een bekende op haar erf heeft!?
Dan kun je elkaar lekker helpen zo.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:54

Popstra schreef:
Maar dat is bij een vriendin begrijp ik!? Die vind het wss ook wel handig ze een bekende op haar erf heeft!?
Dan kun je elkaar lekker helpen zo.

Het is inderdaad een vriendin die ik nog van onze penny manege tijd ken. Zij heeft op dat terrein haar eigen handel/trainingstal waar ik na mijn opleiding ook nog mee liep als vrijwilliger. Naast de handel geeft ze ook les op haar les paarden. Ze heeft er ondertussen echt iets moois van weten te maken en is er ook een gezellig hecht clubje van 'vrijwilligers' ontstaan ( zijn nu met 10 man ongv).
Tot vorig jaar / 2 jaar geleden stonden er meer pension paarden maar doordat dit heel veel gezeik op leverde en een slechte sfeer op stal waren ze gestopt met pensionklanten en mochten er 2 blijven ( met mij erbij nu 3 )

misschien vind je het leuk om een beetje een beeld erbij te hebben ; het gaat over DMDressageStables .

Gini schreef:
175 euro is inderdaad echt een mazzelprijs. Bij zulke plekjes is het altijd duimen dat de boer het zo lang mogelijk blijft doen. :)

Nou heb ik hierin ook heel veel geluk want toevallig is die vriendin ook getrouwd met de zoon van de boer dus is er een kleine kans dat hun en er zomaar mee gaan stopppen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:03

Klinkt als een topplek. Ik vind zelfs hun prijs voor een trainingspaard heel goed meevallen. Leuke verademing om in dit topic te lezen dat goedkoper én goed ook nog zeker kan.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:24

Gini schreef:
Klinkt als een topplek. Ik vind zelfs hun prijs voor een trainingspaard heel goed meevallen. Leuke verademing om in dit topic te lezen dat goedkoper én goed ook nog zeker kan.

Is het ook echt , het is ook echt heel fijn dat ze allemaal zo ontzettend behulpzaam zijn. Ik heb sinds november een oud verzorgpaard gekocht nu wist ik van te voren dat ze artrose had en dat ze opgebouwd moest worden en het werk moet blijven. Vanaf moment 1 heb ik met Diana een opbouwschema gemaakt en kijkt ze vaak 1 a 2x per week met me mee hoe het gaat en hoe verder. Toen er andere dingetjes bij mijn merrie te zien waren is ze ook heel eerlijk naar me geweest en maakt dingen niet mooier dan ze zijn. Maar daarnaast zet zij ook alles op alles dat we alles proberen. Zo weet zij meer over dit onderwerp dan mij en kent ze meer mensen maar ze deelt dit ook.
Wat er nu wel toe geleid heeft dat door die hulp June echt aan het opknappen is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:55

Osanta, maar dat is toch geen doe het zelf stalling? Maar meer half pension?

Doe het zelf zou er naar mijn idee niet worden gevoerd of worden buitengezet.

Doe het zelf zie ik als alles zelf; voeren, binnen/buiten zetten (en in ons geval nog zelf hooi en zaagsel etc regelen)
Half pension voeren, buitenzetten. Maar zelf mesten.
Vol pension alles wordt gedaan (behalve actief beweging geven, wel buiten zetten).

Maar alsnog; voor wat je krijgt echt een mooie prijs!

Hier de prijs niet omhoog gegaan, maar nog altijd volledig doe het zelf & kale huur. De kosten van alles wat erbij komt kijken (hooi vooral) is bizar gestegen sinds 2020.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:31

Tancreda4 schreef:
Osanta, maar dat is toch geen doe het zelf stalling? Maar meer half pension?

Doe het zelf zou er naar mijn idee niet worden gevoerd of worden buitengezet.

Doe het zelf zie ik als alles zelf; voeren, binnen/buiten zetten (en in ons geval nog zelf hooi en zaagsel etc regelen)
Half pension voeren, buitenzetten. Maar zelf mesten.
Vol pension alles wordt gedaan (behalve actief beweging geven, wel buiten zetten).

Hier de prijs niet omhoog gegaan, maar nog altijd volledig doe het zelf & kale huur. De kosten van alles wat erbij komt kijken (hooi vooral) is bizar gestegen sinds 2020.

Vind het een lastige heb op redelijk wat stallen rond gelopen maar vind het doe het zelf en half pension redelijk het zelfde lopen. Tenzij je een weitje op de dijk als doe het zelf ziet..
Het voeren 's ochtends word sowieso standaard door de boer gedaan in de eerste ronde ( wel allemaal klaargezette bakjes) alleen voor de middag/avond bakje hebben de 2 die er al stonden en keus gehad dat ze konden genomen worden met de andere schuur of ze deden het zelf.
Die wilden het dus zelf doen en deed in 1e instantie met hun daarin mee. dus dan krijg je wel dat je dat om ste beurt moet doen. Het is dat het meermaals gebeurde op een korte tijd dat haar voer vergeten werd waar dus supplementen inzitten die ze moet hebben. Hierdoor word zij nu standaard meegenomen met de andere schuur. ( dit word overigens niet door de boer gedaan maar door een van de meiden )
Binnen en buiten zetten doen we ook met een 'rooster' ; ik moest bijv vanochtend , zaterdagochtend en zondag midden. Je zet dan ook meteen alle paarden van die ronde buiten / binnen. Zo word dit beetje verdeeld.
Mesten , hooi voeren , opstrooien doen we zelf.
Wel kan er altijd wat besproken worden als je bijv drukke week hebt / vakantie enzv.

Volpension zie ik indd dat alles voor je gedaan word

Tancreda4 schreef:

Dit 100% ik denk dat ik echt in mijn handjes mag klappen met deze stal.