Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:25

24/7 buiten jaarrond kan prima in Nederland zo lang je je paard de keuze kan geven om droog te staan en fijn te liggen en voldoende ruwvoer om warm te blijven. Hier hebben mijn 2 Haflingers de keuze tussen 20m2 stal met nog 18m2 afdak bij de uitgang en op verschillende plekken hooi binnen en buiten (paddock nu). Ik zie ze overal staan maar ze kunnen dus kiezen om binnen te staan. Ook in de zomer vanuit de wei toegankelijk.

Een hok van 4 x 4 met stro erin en 4 voerbeurten per dag lijkt voor in mensenogen luxe en paardvriendelijk, maar zet de staldeur open en de meesten zullen echt niet in hun hok blijven.
In het verleden hadden we boxen waar ze in de winter s nachts im stonden. Mijn oude dame kreeg op een gegeven moment wel de mogelijkheid om de deur open te hebben om de paddock in te gaan en die at meestal buiten, niet binnen. Ook met slecht weer en de rest stond dus wel binnen. Zodra we gingen verbouwen dus gekozen voor keuzevrijheid voor de paarden. En nee, het past niet bij elk paard en vooral niet bij elke eigenaar.

Op een betonvloer zullen ze niet zomaar plassen als ze ook een zandbodem beschikbaar hebben, dat zal op dit moment vooral nat worden van regenwater wat van de paarden af komt druipen.

Elke plek heeft wel zo zijn uitdagingen. Wij hebben nog de mazzel dat de uitlaat van de drainage nog steeds boven slootniveau is dus het droogt steeds wel weer op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:30

En als je de staldeur openlaat, hoelang duurt het dan voordat ze aan de wandel gaan :P ik vind de nacht op stal trouwens best okee hoor, zelfs al ziet zo'n box er s ochtends nou ook niet super fris uit gemiddeld gesproken en dan kunnen ze niet zelf besluiten op de paddock te gaan staan ipv in de box.

Ik heb mijn paard op boxrust gehad en ook met veeel stro en twee keer per dag uitmesten was zij enorm goor. Paarden zijn gewoon best smerig :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:38

Veronica2:

Lees je posts nog maar eens goed door.
Van mij nogmaals de vraag, waarmee jij jullie paddocks droog sleept nu.
Kun jij dat met ons delen?
Want ik ben daar oprecht benieuwd naar.

Ik ben het niet eens met jullie stelling. Om diverse redenen, die ik in dit topic al zo vaak benoemd heb.

Ik zie mensen hun paard(en) nu 24/7 opstallen, wat ik niets vind. En paarden maar aan hun lot overlaten in de blubber of mest, zonder beschutting, vind ik ook niets. Er zit nog een groot gebied tussenin.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:49

Met deze zondvloed is er vaak geen andere optie dan 24/7 opstallen of in de blubber staan helaas. Normaal staan ze hier buiten van 8/10 uur ongeveer tot ergens rond middernacht maar nu toch ook al twee dagen moeten opstallen met maar paar uurtjes buiten. Alles is gewoon overstroomd.

@ Miran: hier wel paarden die op de betonplaten plassen, al is het maar 10 m lopen tot een zachter stukje. Denk dat ongeveer de helft naar de aarde loopt en de andere helft het gewoon laat lopen waar ze staan. Voor mest komen ze dan vaker wel naar een plek vooraan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:51

Twiggy2008 schreef:
Veronica2:

Lees je posts nog maar eens goed door.
Van mij nogmaals de vraag, waarmee jij jullie paddocks droog sleept nu.

Met een handzaam paddockslepertje met niet al te grote wielen. De bodem is ook nog heel en niet modderig en daardoor kun je met lichter materiaal slepen. Wij slepen nooit met een grote trekker.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:53

Sintara schreef:
En als je de staldeur openlaat, hoelang duurt het dan voordat ze aan de wandel gaan :P ik vind de nacht op stal trouwens best okee hoor, zelfs al ziet zo'n box er s ochtends nou ook niet super fris uit gemiddeld gesproken en dan kunnen ze niet zelf besluiten op de paddock te gaan staan ipv in de box.

Ik heb mijn paard op boxrust gehad en ook met veeel stro en twee keer per dag uitmesten was zij enorm goor. Paarden zijn gewoon best smerig :)

Ik ben op zich ook niet tegen de nachten op stal, mijn uitdaging zit nu in het voeren van paarden met een verschillende behoefte en dat kun je dan wel makkelijker regelen. Maar ik vind het niet paardvriendelijker dan 24/7 buiten, dat ligt echt aan de omstandigheden die je kan bieden.
En los van de wolf sowieso. Mocht hij deze kant op komen zullen wij ook moeten gaan kijken hoe dat op te lossen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:56

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:
[]
Ik vind dat altijd zo bijzonder, paarden die erg blij zijn dat ze op stal mogen :j
Die van mij doe je er geen plezier mee, sterker nog, die vinden het al stom als ik ze opsluit in de paddock (even voor het beeld, dan hebben ze een 20 bij 20 zandpaddock, zo'n 300m2 verharding en een inloopstal met overkapping ervoor en matten op de bodem tot hun beschikking).
Ik vind het zeker geen schande om paarden 's nachts op stal te hebben, begrijp me niet verkeerd, maar beweren dat je dat doet omdat het paard het fijn vindt? Nee. dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar.

Er zit natuurlijk gewoonte bij.
Maar die van mij gaan graag naar stal. En nee daar ligt dan geen brok.
Of het nu mooi weer is of niet.
Tegen de schemer komen ze aan de poort staan.

Nu met dit snertweer willen ze eerder naar binnen dan dat ik ze dat zet.
Staan ze hier bij de tuindeur te jengelen want ze weten dat ik ze dan zie.

Na 10 minuten vetrekken ze wel weer.
Maar dan horen ze de buitendeur of de honden die met mij mee naar buiten gaan en dan staan ze weer aan de poort.

Ik had het voornemen ze 24/7 buiten te zetten.
Daar is ook de schuilstal voor gebouwd.
Maar een pollen allergie bracht daar verandering in.
Mijn merrie had toen haar hele leven al 24/7 buiten gestaan.
En zij is degene die nu het liefste binnen staat.

Na 1 pony 2,5 jaar buiten te hebben gehad en de ander 1 jaar , heb ik vanwege t weer moeten besluiten ze van deze lokatie weg te gaan . En dus op pension stal .
Gewoonte of niet, wat mensen denken ! Beide vonden het gelijk prima terug op stal staan en overdag paar uren buiten .
Gek genoeg

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:12

Ja dat heb ik ook ervaren.

Ik ben zelf echt felle tegenstander van maar een uurtje op een paddock. Maar 24/7 is ook niet de heilige graal voor alle paarden. Er bestaat ook heel veel tussen in dat veel paarden ook bevalt.

Dus fijn naar het paard kijken :j

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:15

Ik ben dus de laatste weken weer op veel plekken wezen kijken maar o-ve-ral is wel wat. Dus kijk naar jezelf en je paard.
En op Funda ;) Voor mij rest alleen nog de hoop om ooit de paarden aan huis te hebben zodat ik het helemaal op mijn manier kan doen. Inclusief alle kosten, het werk en de nadelen. En dat is niet eens een droom (meer) maar dan ben je tenminste niet meer afhankelijk van het stal-aanbod...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:18

lletam schreef:
Ik ben dus de laatste weken weer op veel plekken wezen kijken maar o-ve-ral is wel wat. Dus kijk naar jezelf en je paard.
En op Funda ;) Voor mij rest alleen nog de hoop om ooit de paarden aan huis te hebben zodat ik het helemaal op mijn manier kan doen. Inclusief alle kosten, het werk en de nadelen. En dat is niet eens een droom (meer) maar dan ben je tenminste niet meer afhankelijk van het stal-aanbod...

En zelfs dan is het nooit helemaal zoals je wilt kan ik je vertellen. :o
Of wel doordat het veel kost, of dat je paarden anders doen dan je had gehoopt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:21

lletam schreef:

Soms is het bizar km te zijn wat er te koop staat en dat er daar dus paarden gehouden zijn.
Kom je weer op dat stuk te weinig grond/te veel paarden.

Naast het hele stuk dat he moet hopen dat alles met goede vergunningen gebouwd is en dat je nog mag verbetereb/bouwen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:25

@dp Kan ik me helemaal voorstellen. En wat je zegt, dat de paarden het anders doen, dat valt ook niet te voorzien. Heb je bijv veel gras, wordt ie insuline resistent... Of op de (ruime! paddock en krijgt van 1x natte voeten ernstige mok (ik roep maar iets) of...of...

En @mwm ook daar loop je dan weer tegenaan. Ik heb laatst geïnformeerd naar een stuk grond wat te koop staat, mag je helemaal niks mee dus dat viel gelijk weer af

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:59

lletam schreef:
@dp Kan ik me helemaal voorstellen. En wat je zegt, dat de paarden het anders doen, dat valt ook niet te voorzien. Heb je bijv veel gras, wordt ie insuline resistent... Of op de (ruime! paddock en krijgt van 1x natte voeten ernstige mok (ik roep maar iets) of...of...

En @mwm ook daar loop je dan weer tegenaan. Ik heb laatst geïnformeerd naar een stuk grond wat te koop staat, mag je helemaal niks mee dus dat viel gelijk weer af

Dat heb ik dus met m'n huurweide je kan lowbudget best veel verbeteren , maar daar moet de eigenaar zich ook in kunnen vinden .
Met koop grond zit je weer met bestemmingsplannen en of dingen wel mogen.
Voor nu ben ik blij met pensionstalling dat ze in elk geval avond en nacht droog staan en we gewoon aan de gang kunnen blijven samen .

Het is gewoon altijd wel iets wat niet past binnen je idee van paard vriendelijk paarden huisvesten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:23

Tja, als ik een huis kon kopen met een stukje eigen grond met vergunning voor een mooie schuilstal én ik mag zelf ontwerpen, nou, inspiratie genoeg :j .

Maar, helaas :o .... Ben daarom al superblij met wat ik huur op een privé particuliere afgesloten plek in de buurt, waar ik zelf kan bepalen hoe ik mijn paarden verzorg.

Al dan niet op gras, schuilstal/boxen, etc. zonder enorme bemoeienis van de verhuurder.

Die eeuwige discussie over 'mijn paard is zó blij als 'ie zijn stal in mag', nou enjoy.... Die van mij kunnen hun stallen ook altijd in, hoor, maar onze stal staat eigenlijk gewoon altijd open, dus ze willen er ook net zo graag weer uit. Ze staan ook héél graag in de paddock, met uitzicht over de (natuur)velden of klooiend met de buurpaarden over het hek/draad. Of ze lopen de andere stal weer even in... Of ze wandelen op en neer over de track. Of de één staat binnen en de ander helemaal verderop. Dat heet vrijheid :D .

En nee, daar kom ik liever niet aan, want ik gun mijn paarden dat op hun eigen fijne stukje. Ik grijp alleen in als ze ziek zijn.... en gelukkig gebeurt dat weinig.

Dus ik kan weinig met die argumentatie in mijn eigen situatie. Heb je enkel de keuze tussen 'op stal' of 'in de wei' of je hebt een mindere buitenruimte ofzo of jouw paard is een stal gewend of hij associeert dat met eten of hij is gevoelig voor bepaald weer of stress (waarvan?), dan kan een stal wellicht fijn zijn. Vast.

Maar die van mij zijn zelfstandig, die doen hun ding, zijn het buitenleven gewend, houden niet van opsluiting.

En ben blij dat ik al jaren van pensionstalling af ben. Never nooit meer!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:27

Dat was ik ook Twiggy , blij alles zelf te kunnen regelen en vindt het nog wel lastig dat andere bepaalde dingen bepalen , maar door de vele regen was 24/7 vrije beweging geen optie meer , helaas !
En ben blij te merken dat onze dames er geen moeite mee te lijken hebben . Slaapt een stuk prettiger voor me .
Gelukkige paarden is enorm belangrijk voor me

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:58

Zinzi_jewel schreef:
Dat was ik ook Twiggy , blij alles zelf te kunnen regelen en vindt het nog wel lastig dat andere bepaalde dingen bepalen , maar door de vele regen was 24/7 vrije beweging geen optie meer , helaas !
En ben blij te merken dat onze dames er geen moeite mee te lijken hebben . Slaapt een stuk prettiger voor me .

Dat is ook het allerbelangrijkste, gelukkige paarden. Met daarnaast een gelukkige, (paard)empathische eigenaar :D .

Overigens heb ik er één met IR. En dat is niet te doen op de pensionstallingen hier in de enorme omgeving. Luxe of niet, het is allemaal één pot nat :o . Daar snappen ze dit niet én willen ze niet in oplossingen denken.
Op veel paardvriendelijke stallingen helaas ook niet. Te lastig.
Vrije beweging, goed voerbeleid, geen stress, dat is dan noodzaak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:51

Ik heb er 1 met allergie. Dat vinden mensen ook lastig. Terwijl het goed onder controle te houden is. Ik heb er minimaal werk aan.
Waar ik wel tegenaan liep waren de wisselende groepen. Die trok hij heel slecht, elke keer verandering. Daardoor heeft hij ook verlatingsangst. Dat is nog veel lastiger om te managen.

Overigens nog wat plaatjes van vanmorgen na een droge nacht. Gisteren was het nog nat. Nu alleen nog bij de standaard slechte plekken (rood omcirkeld, dit zijn plekken van 10m2 of minder). Dit is het hoge deel overigens. Achter de bomen ligt 50-100cm lager en blijft wat langer nat.
Mijn merrie lag vanmorgen heerlijk languit op de track.
Als ik zie hoe nat het op veel plekken is, knijp ik in mijn handen.
Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:58

Mijne is hb geweest en ik wil hem niet meer ( veel) op gras en daarnaast is onverpakt hooi voor hem een vereiste. Vind dat maar… ik heb t nu gevonden en we zijn er heel tevreden. Overal is wel iets, maar hier wordt oprecht alles eraan gedaan om t zo goed mogelijk te doen voor de paarden..
Zo heeft hij vannacht bijvoorbeeld even lekker op stal kunnen slapen. Ik merk dat hij dat dan wel lekker vindt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:04

Voor ons zou het ook erg lastig zijn om voor 1 paard veel aanpassingen te doen ivm allergieem oid. Helaas hebben wij niet veel opslag dus levering van hooi zijn soms wisselende partijen. Tevens icm verpakt hooi in de winter omdat we ook daarvoor niet voldoende opslag hebben. Ik snap dat dit voor bepaalde paarden niet ideaal is.

Tevens bieden we ook weidegang, en kan niet 1 paard niet op de weide zetten.

Ik denk altijd graag mee met klanten, maar soms is het voor ons dan (nog) niet haalbaar om het te faciliteren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:10

Het is inderdaad nergens 100% perfect. Zelfs aan huis niet. Daarom heb ik ook een lijstje harde eisen en een lijstje wensen en moet het het best passende zijn. Maar welzijn moet altijd bovenaan staan. En over een aantal dingen kun je gewoon niet discussiëren: genoeg ruwvoer, water, vrije beweging, veiligheid, droge plekken om te staan en slapen en stabiele kudde. En hoe je dat inricht kan op verschillende manieren. Ik vind keuze heel belangrijk. Dus dat ze de keuze hebben waar ze kunnen staan. Ik heb 3 soorten ruwvoer om te eten, alles onverpakt. Weidegang een paar uur per dag (en daar staan ze zelf niet eens al die tijd, ze gaan gerust tussendoor hooi eten of slapen).
En verder heb ik nog een werklijst om nog wat plekken te creëren die droger blijven dan nu.

Maartje: dat is ook hoor, je hoeft niet alles aan te passen op 1 paard. Ik zou die van mij gerust bij jullie zetten. Verpakt hooi gaat juist met allergie prima, onverpakt ook en anders heb ik medicijnen voor hem. Stalstrooisel is lastiger bijvoorbeeld. Weidegang is ook prima. Wordt het veel, dan bestaan er grasmaskers. Uit ervaring weet ik wel dat het heel lastig is om een gemengde groep warm- en koudbloeden te managen. Die voerbehoefte ligt vaak te ver uit elkaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:14

Zinzi_jewel schreef:

Ik snap je keuze goed en die laatste zin is ook heel belangrijk! En dat ze er ondanks het meer stal er rust in hebben gevonden is helemaal top, dan weet je dat je de goede keuze hebt gemaakt!

Mijn merrie wilt normaliter niet op stal. Die vind t prima als ze daar haar muesli eet, maar staat daarna alweer paraat en als het te lang duurt kan ze gaan stressen en rondjes gaan lopen, stampen etc. Ze is daar heel duidelijk in. Maar de laatste tijd met dat ranzige weer en vooral die wind dagen, was ze super chill op stal en maakte ze totaal geen aanstalte om weer mee te willen. Billen naar de deur op rust, of aan t hooi beginnen. Ben blij dat ze zo duidelijk is, dan weet ik ook wanneer ze op stal wilt blijven en dat ik er goed aan doe. Ik zeg ook altijd tegen m'n stalgenoot dat ik eerst even met m'n merrie 'overleg' wat ze wilt :))

We kunnen bij ons op stal dit ook zelf voor eigen paard zelf bepalen en dat is top. Er zijn een aantal die elke nacht binnen slapen, er zijn een aantal die alleen oud en nieuw binnen staan.

Voor mij is de leidraad ook het wel of niet liggen. Als ze dat niet doet een dag, dan komen ze een nachtje op stal.

Had ik de afgelopen 10 jaar niet hier gestaan maar op een andere pensionstal, had ik al tig keer moeten verhuizen vanwege veranderende behoeften waarschijnlijk. Eerste jaar stond ze nog veel op stal, nu ivm luchtwegen amper meer, mn pony heb ik een tijd lang op stal moeten zetten opeens en ik heb een aantal keer het voer drastisch moeten veranderen ivm ziekte. Dat had op een pensionstal niet zomaar gekund om drastische hooiveranderingen te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:23

Daihyo schreef:
Het is inderdaad nergens 100% perfect. Zelfs aan huis niet. Daarom heb ik ook een lijstje harde eisen en een lijstje wensen en moet het het best passende zijn. Maar welzijn moet altijd bovenaan staan. En over een aantal dingen kun je gewoon niet discussiëren: genoeg ruwvoer, water, vrije beweging, veiligheid, droge plekken om te staan en slapen en stabiele kudde. En hoe je dat inricht kan op verschillende manieren. Ik vind keuze heel belangrijk. Dus dat ze de keuze hebben waar ze kunnen staan. Ik heb 3 soorten ruwvoer om te eten, alles onverpakt. Weidegang een paar uur per dag (en daar staan ze zelf niet eens al die tijd, ze gaan gerust tussendoor hooi eten of slapen).
En verder heb ik nog een werklijst om nog wat plekken te creëren die droger blijven dan nu.

Maartje: dat is ook hoor, je hoeft niet alles aan te passen op 1 paard. Ik zou die van mij gerust bij jullie zetten. Verpakt hooi gaat juist met allergie prima, onverpakt ook en anders heb ik medicijnen voor hem. Stalstrooisel is lastiger bijvoorbeeld. Weidegang is ook prima. Wordt het veel, dan bestaan er grasmaskers. Uit ervaring weet ik wel dat het heel lastig is om een gemengde groep warm- en koudbloeden te managen. Die voerbehoefte ligt vaak te ver uit elkaar.

Ik heb gekeken om dit jaar al volledig over te stappen naar enkel onverpakt, maar dat was dit jaar nog niet haalbaar. Moet ik 1x 32 hooirollen kunnen opslaan (en betalen) beidde lukt dit jaar niet. Hopelijk volgend jaar wel want onze voorkeur gaat ook uit naar enkel onverpakt.

Wat dat laatste, we hebben hier van alles staan, tinkers, kwpn'ers, haflingers, jong, oud. En waar je zou denken dat sommige misschien te mager of juist te dik wordem valt dat eigenlijk reuze mee! Ja in de zomer zal 1 van dr tinkers waarschijnlijk wel een grasmasker moeten met meer weidegang, maar buiten die valt het reuze mee qua gewicht. Wr hebben enkel 1 paard gehad (kwpn) die vorig najaar kwam, al wat schraal en bleek de nodige gebitsproblemen te hebben, viel toen af en toen was het bijvoeren eigenlijk te laat want het er in de winter weer aan krijgen is lastig als er eenmaal veel af is. Ik dénk dat het paard het beter zou doen als die al voller van een weide de winter in zou gaan en direct bijvoer zou krijgen. Maar betreffende paard is met eigenaresse naar frankrijk verhuist dus kan geen uitspraken doen of dat anders zou zijn geweest dan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:37

Ik moet zeggen dat ik nog nooit op een pensionstal heb gestaan waar ze niet op onverpakt hooi konden. Dat is schijnbaar toch bijzonder, maar was hier altijd overal mogelijk. Net als op zaagsel of vlas ipv stro. Ja, soms moest je daarvoor naar een andere box, maar dan stond je ook meteen in een gang waar alleen maar zaagselboxen waren.

Enige waar ik een tijd op heb moeten wachten is een buitenbox. Dat waren er minder en wilden meer mensen hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:40

Verpakt is makkelijker opslaan. Daardoor wordt het veel gevoerd. Ik heb op veel stallen gestaan waar beiden werd gevoerd. Deel verpakt, deel onverpakt. Vooral vanwege ruimte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:49

MyWishMax schreef:
Ik moet zeggen dat ik nog nooit op een pensionstal heb gestaan waar ze niet op onverpakt hooi konden. Dat is schijnbaar toch bijzonder, maar was hier altijd overal mogelijk. Net als op zaagsel of vlas ipv stro. Ja, soms moest je daarvoor naar een andere box, maar dan stond je ook meteen in een gang waar alleen maar zaagselboxen waren.

Enige waar ik een tijd op heb moeten wachten is een buitenbox. Dat waren er minder en wilden meer mensen hebben

We hebben óók onverpakt en in theorie zou het nu best kunnen. Maar in de wintermaanden geven qij 1 pak hooi icm slowfeeder net, de gewone onverpakte zijn hiervoor te groot. Ik zou dus 32 hooirollen kunnen afnemen, wat kan qua formaat maar daar heb ik nu dr opslag of financieen niet voor om in 1x af te nemen.

Voor ons zijn de hooipakken neerzetten een stukje arbeidsarmer werken, betekend dat wij véél minder werk hebben aan het hooi voeren. En dat is een keuze die we maken in de wintermaanden. In voorjaar/zomer staan ze wel op enkel onverpakt icm weidegang want dan gaat er veel minder hooi doorheen en is de rest van het werk (oa het mesten) minder arbeidsintensief.

We willen dus gaan kijken voor volgend najaar/winter wel volledig over te stappen naar onverpakt. Maar dit jaar helaas niet haalbaar. Gelukkig snappen onze klanten heel goed dat we ook keuzes maken die voor ons het werk arbeidsarmer maken. Het verpakt wat we geven is overigens van droge kwaliteit.