Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Veronica2:
Lees je posts nog maar eens goed door.
Van mij nogmaals de vraag, waarmee jij jullie paddocks droog sleept nu.
Sintara schreef:En als je de staldeur openlaat, hoelang duurt het dan voordat ze aan de wandel gaanik vind de nacht op stal trouwens best okee hoor, zelfs al ziet zo'n box er s ochtends nou ook niet super fris uit gemiddeld gesproken en dan kunnen ze niet zelf besluiten op de paddock te gaan staan ipv in de box.
Ik heb mijn paard op boxrust gehad en ook met veeel stro en twee keer per dag uitmesten was zij enorm goor. Paarden zijn gewoon best smerig
DuoPenotti schreef:Achterom schreef:[]
Ik vind dat altijd zo bijzonder, paarden die erg blij zijn dat ze op stal mogen![]()
Die van mij doe je er geen plezier mee, sterker nog, die vinden het al stom als ik ze opsluit in de paddock (even voor het beeld, dan hebben ze een 20 bij 20 zandpaddock, zo'n 300m2 verharding en een inloopstal met overkapping ervoor en matten op de bodem tot hun beschikking).
Ik vind het zeker geen schande om paarden 's nachts op stal te hebben, begrijp me niet verkeerd, maar beweren dat je dat doet omdat het paard het fijn vindt? Nee. dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar.
Er zit natuurlijk gewoonte bij.
Maar die van mij gaan graag naar stal. En nee daar ligt dan geen brok.
Of het nu mooi weer is of niet.
Tegen de schemer komen ze aan de poort staan.
Nu met dit snertweer willen ze eerder naar binnen dan dat ik ze dat zet.
Staan ze hier bij de tuindeur te jengelen want ze weten dat ik ze dan zie.
Na 10 minuten vetrekken ze wel weer.
Maar dan horen ze de buitendeur of de honden die met mij mee naar buiten gaan en dan staan ze weer aan de poort.
Ik had het voornemen ze 24/7 buiten te zetten.
Daar is ook de schuilstal voor gebouwd.
Maar een pollen allergie bracht daar verandering in.
Mijn merrie had toen haar hele leven al 24/7 buiten gestaan.
En zij is degene die nu het liefste binnen staat.
lletam schreef:Ik ben dus de laatste weken weer op veel plekken wezen kijken maar o-ve-ral is wel wat. Dus kijk naar jezelf en je paard.
En op FundaVoor mij rest alleen nog de hoop om ooit de paarden aan huis te hebben zodat ik het helemaal op mijn manier kan doen. Inclusief alle kosten, het werk en de nadelen. En dat is niet eens een droom (meer) maar dan ben je tenminste niet meer afhankelijk van het stal-aanbod...
lletam schreef:Ik ben dus de laatste weken weer op veel plekken wezen kijken maar o-ve-ral is wel wat. Dus kijk naar jezelf en je paard.
En op FundaVoor mij rest alleen nog de hoop om ooit de paarden aan huis te hebben zodat ik het helemaal op mijn manier kan doen. Inclusief alle kosten, het werk en de nadelen. En dat is niet eens een droom (meer) maar dan ben je tenminste niet meer afhankelijk van het stal-aanbod...
lletam schreef:@dp Kan ik me helemaal voorstellen. En wat je zegt, dat de paarden het anders doen, dat valt ook niet te voorzien. Heb je bijv veel gras, wordt ie insuline resistent... Of op de (ruime! paddock en krijgt van 1x natte voeten ernstige mok (ik roep maar iets) of...of...
En @mwm ook daar loop je dan weer tegenaan. Ik heb laatst geïnformeerd naar een stuk grond wat te koop staat, mag je helemaal niks mee dus dat viel gelijk weer af
Zinzi_jewel schreef:Dat was ik ook Twiggy , blij alles zelf te kunnen regelen en vindt het nog wel lastig dat andere bepaalde dingen bepalen , maar door de vele regen was 24/7 vrije beweging geen optie meer , helaas !
En ben blij te merken dat onze dames er geen moeite mee te lijken hebben . Slaapt een stuk prettiger voor me .
Gelukkige paarden is enorm belangrijk voor me
Zinzi_jewel schreef:Dat was ik ook Twiggy , blij alles zelf te kunnen regelen en vindt het nog wel lastig dat andere bepaalde dingen bepalen , maar door de vele regen was 24/7 vrije beweging geen optie meer , helaas !
En ben blij te merken dat onze dames er geen moeite mee te lijken hebben . Slaapt een stuk prettiger voor me .
Gelukkige paarden is enorm belangrijk voor me
Daihyo schreef:Het is inderdaad nergens 100% perfect. Zelfs aan huis niet. Daarom heb ik ook een lijstje harde eisen en een lijstje wensen en moet het het best passende zijn. Maar welzijn moet altijd bovenaan staan. En over een aantal dingen kun je gewoon niet discussiëren: genoeg ruwvoer, water, vrije beweging, veiligheid, droge plekken om te staan en slapen en stabiele kudde. En hoe je dat inricht kan op verschillende manieren. Ik vind keuze heel belangrijk. Dus dat ze de keuze hebben waar ze kunnen staan. Ik heb 3 soorten ruwvoer om te eten, alles onverpakt. Weidegang een paar uur per dag (en daar staan ze zelf niet eens al die tijd, ze gaan gerust tussendoor hooi eten of slapen).
En verder heb ik nog een werklijst om nog wat plekken te creëren die droger blijven dan nu.
Maartje: dat is ook hoor, je hoeft niet alles aan te passen op 1 paard. Ik zou die van mij gerust bij jullie zetten. Verpakt hooi gaat juist met allergie prima, onverpakt ook en anders heb ik medicijnen voor hem. Stalstrooisel is lastiger bijvoorbeeld. Weidegang is ook prima. Wordt het veel, dan bestaan er grasmaskers. Uit ervaring weet ik wel dat het heel lastig is om een gemengde groep warm- en koudbloeden te managen. Die voerbehoefte ligt vaak te ver uit elkaar.
MyWishMax schreef:Ik moet zeggen dat ik nog nooit op een pensionstal heb gestaan waar ze niet op onverpakt hooi konden. Dat is schijnbaar toch bijzonder, maar was hier altijd overal mogelijk. Net als op zaagsel of vlas ipv stro. Ja, soms moest je daarvoor naar een andere box, maar dan stond je ook meteen in een gang waar alleen maar zaagselboxen waren.
Enige waar ik een tijd op heb moeten wachten is een buitenbox. Dat waren er minder en wilden meer mensen hebben