[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 10:45

Ja dat bonte ding vooral. Jim had het niet in de gaten :+
Maar er staat nu stroom op. Dus ze kan er niet meer bij.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:22

Ik heb de analyse van het nieuwe hooi binnen. We hebben monsters van 5 baaltjes (van de 620) genomen. Het hooi zat ver in het zaad, is in de middag gemaaid. En toch heel hoog in suiker. Dat is ff oliebol.
Dat wordt dus mengen met stro en niet onbeperkt voeren.
Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:32

Stress van de droogte. Let ook op je eiwitten, want die zijn nogal laag. Mogelijk/zeker eiwit supplement bijvoeren.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:36

Nee dit is al voor de droogte gemaaid. Ergens in juni. Het heeft een week gelegen voor het persen. Eiwitten voer ik sowieso al bij, dus daar verandert niet zoveel.
Suiker vind ik vooral balen. Ik weet dat ik kan weken, maar dat is wel gedoe. Eerst maar met stro proberen.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:02

Daihyo schreef:
Nee dit is al voor de droogte gemaaid. Ergens in juni. Het heeft een week gelegen voor het persen. Eiwitten voer ik sowieso al bij, dus daar verandert niet zoveel.
Suiker vind ik vooral balen. Ik weet dat ik kan weken, maar dat is wel gedoe. Eerst maar met stro proberen.


Zou je dit niet verkopen? Het is jammer, en niet wat je had gehoopt, maar dit is wel erg veel suiker toch?
Echt balen zoiets……

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 17:50

Het is niet van mij. Of nou ja, ik heb het nog niet gekocht. Maar ik had dit nooit verwacht. Anders had ik ook nooit een uitgebreide analyse laten doen :+
Nadeel is dat hier in de buurt ook niet heel veel verkopers van kleine pakjes zijn die ook nog een beetje betaalbaar zijn.

Ik moet er nog eens goed over nadenken. Heb al eerder zo’n partij gehad en dat ging goed icm stro. Maar handig is anders :+

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:30

Het is echt balen. Denk je zo'n fijne partij in de buurt te hebben. Ik snap je dilemma.
Ik bestel elke 2 maanden hooi vanwege beperkte opslagruimte, en heb dan toch telkens van een andere partij die ze op dat moment hebben.
Mijn bekapper kan die wisselingen van hooi wel terugzien in de hoeven.
Dan is 1 partij waar je een tijd mee kan doen ook wel wat waard.
Maar goed, hoog in suiker is wel wat je juist niet wil.

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:06

Wil je geen grote balen? Volgens mij zitten wij aardig bij elkaar in de buurt. Ik kan ook maar 1 baal tegelijk laten komen. Mijn hooiboer wil dat brengen tegen een wat hoger tarief dan gebruikelijk.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 21:46

Ik heb geen opslag voor grote balen. Die passen niet door de deur :+
Vandaar dat ik zo blij was met deze kleine baaltjes. Maar bedankt voor de tip!

Temeraire: precies dat inderdaad :j :\

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:38

Hooi of voordroog voor paarden moet je vroeg in de ochtend maaien en niet in de namiddag. In de namiddag zit er weer meer fructaan of andere suikers in. Vroeg in de ochtend zijn de suikers op het laagst.


Onze loonwerker weet dat al. Meestal komt hij rond 8u30 is het bewolkt geeft het niet als hij door omstandigheden later komt maar bij zonnig weer is hij steevast rond 8u30 bij ons.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 08:20

Ik heb het nog eens nagevraagd. Ze zijn om 10.30u gestart en om 12.00u waren ze klaar. Op 14 juni.
Ze zeggen toch juist dat er in de ochtend meer fructaan in zit dan in de middag? Dat je juist beter in de middag kan maaien.

Alles heeft even op een laag pitje gestaan, want ik moest aan de studie.
En met succes *\o/*
Afbeelding

Jintexx

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-12-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:21

Ik ben een stille lezer. Maar over het suiker in het gras, in de zon word het aangemaakt en opgeslagen in de nacht word dat omgezet in groei.
Wij maaien zo vroeg mogelijk, heb een hb pony gehad. Hoe eerder we maaide hoe beter ze het kon hebben. Zelf nooit een analyse laten doen.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:36

Daihyo schreef:
Ik heb het nog eens nagevraagd. Ze zijn om 10.30u gestart en om 12.00u waren ze klaar. Op 14 juni.
Ze zeggen toch juist dat er in de ochtend meer fructaan in zit dan in de middag? Dat je juist beter in de middag kan maaien.

Alles heeft even op een laag pitje gestaan, want ik moest aan de studie.
En met succes *\o/*
[ [url=m/ryyO22.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe meer zonlicht hoe meer fructaan. Dus aan het eind van de dag zit je op het hoogst qua fructaan en suikers. Is het bewolkt of regent het heb je natuurlijk niet veel fructaan aan het eind van de dag.
Echter moet je wel op letten als het vriest in de winter. Dan heb je het meeste fructaan dan in de ochtend omdat het gras zich beschermd tegen de koude. Dus heb je in de winter bij vriesweer minder fructaan in het gras aan het eind van de namiddag/begin van de avond.

Mijn dierenarts zei laatst dus dat koud weer dus gevaarlijker is qua fructaan en suikers dan warmte en droogte.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 15:39

Vandaag weer eens aan de klus gegaan. De hooiplaats met de hoge palen konden we al een tijdje niet meer gebruiken en ik irriteerde me er kapot aan :+

Vandaag heb ik dat veranderd. Hoge palen er uit, kortere en dikkere palen er in.
Afbeelding

Planken er tegenaan, gaatjes geboord en ringen er op geschroefd. En aan de achterkant nog met een schuine plank verstevigd.
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

Verder wat zonnebloemen onthoofd en te drogen gehangen. Hopelijk kunnen we flink pitten oogsten voor volgend jaar.
Afbeelding

En ein-de-lijk de hoofdstelhangers opgehangen voor de halsters die op de grond lagen :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 16:40

Oh deze moet ik ook echt nog even delen _O-
<3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:54

Dat moest er even uit geloof ik. :D die kleine glipt wel heel soepeltjes onder een draad, hup nek naar beneden even en vooral niet remmen

Maar hoe kijk je hiernaar? Naar Jim bedoel ik? Zit je niet bij elke bocht met geknepen billen? Hij lijkt zo op wat kort achter niet veel hinder te hebben

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 17:36

Ja heel dubbel. Samengeknepen billen. En tegelijkertijd wel positief dat hij zich hier blijkbaar goed genoeg voor voelt. Morgen staat er een ritje op de planning en dat is even afwachten hoe hij er morgen bij staat.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:35

Miep miep.

Noura doet een beetje arabierig met d’r staart zo rechtop.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:13

Ha, wat leuk om naar te kijken, die gekke vijf minuten. :D

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:26

Heerlijk om ze zo te zien.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 19:54

Ja leuk hè <3

Zelf zit ik weer in de lappenmand. Al vanaf de nattigheid en het ploegen door nat of juist heel mul zand heb ik last van mijn lijf. Heb al de diagnose fibromyalgie gekregen, maar daar werd meteen alles op gegooid. Tot de fysio zei: nu ga je eerst je heupen laten onderzoeken voor we verder gaan.
Vandaag een echo en röntgen en gesprek met de radioloog gehad en een dubbele slijmbeursontsteking. Nu een spuit rechts gehad (auw!) en over een paar weken mag links ook.
Fijn -O-
Het zal ook eens een tijdje goed gaan :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:56

Ah getver die injecties zijn zo au. :(:) hopelijk gaan ze wat doen. Dat blijft idd altijd stom een klacht bekend o dan zal het dat altijd wel zijn. En dat ondanks het droge warme weer, hier juist weinig last van de gewrichten nu het zo mooi droog warm weer is. Alleen wel lastig want je moet toch mesten, hooi slepen enz. -O-

Ik een keer in mijn linkerknie en sinds die tijd weiger ik ze. Geen naalden meer hier in gewrichten.

Hoe liep Jim vandaag in de wei? (Ik neem aan dat je niet gereden hebt vandaag :n )

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:08

Geen ritje dus met Jim vandaag?

Zo te zien heeft Noura totaal geen last meer van die hoefzweer.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 19:53

Nee niet gereden. Dat mag nog even niet. Misschien zondag. Maar voorlopig doet het nog steeds zeer. Heel beurs.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 19:13

Afgelopen week heb ik van iemand hibiscus stekken overgenomen. Dat worden fantastische bloemenstruiken. Alleen in de grond zetten was een uitdaging met die heup en de keiharde grond. Ik heb er elke dag een paar gedaan. Ze moesten er toch in. Hopelijk slaan ze allemaal aan en krijgen we een bloemenzee. Ik heb nog 3 insectenhotels die daar op dat stukje ook een plek gaan krijgen. En nu ligt de tijdelijke mesthoop er nog, maar ik hoop daar volgend jaar een leuk zitje te kunnen maken zodat ik daar ook een fijn plekje heb waar ik zelfs kan ‘thuis’werken. Op de vorige stal deed ik dat ook regelmatig. Genieten!
Afbeelding

En nog gewoon een leuk plaatje van ons mooie plekje.
Afbeelding