[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:44

Olympia96 schreef:
Malenka schreef:
Ik bestel via de boomplantactie van heg en landschap. Daar betaal je over het algemeen 40 cent per boompje. Je moet de meeste soorten wel per 25 bestellen.

Dit is voor heel Nederland en niet provincie gebonden?

Als dat zo is zijn er dan meer Drenten (Noorderlingen) die eventueel interesse hebben?

Ik wellicht!

Junia

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:48

Vraagje voor de mensen met kunstgras. Misschien is het eerder gevraagd en heb ik er overheen gelezen, maar proberen de paarden het kunstgras niet te eten?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:56

Junia schreef:
Vraagje voor de mensen met kunstgras. Misschien is het eerder gevraagd en heb ik er overheen gelezen, maar proberen de paarden het kunstgras niet te eten?

De eerste keer wel een beetje, maar ze komen er snel genoeg achter dat het niet is wat ze denken dat het is :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:57

Malenka schreef:
Ik raad je wel aan de tussen paden smaller dan 4 meter te doen. Smalle paden stimuleren het doorlopen beter dan brede paden.

Wat vind jij een ideale breedte?

In mijn plaatje hierboven word de buitenrand wel breed ivm de tractor (moet nog even met manlief in discussie wat 'breed' nu precies betekend dan :+ ), maar ik wil de rest ook echt smaller maken. Maar wat is nu een ideale breedte?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:04

Heg en Landschap is inderdaad landelijk.

De paden 2,5 meter breed lijkt tot nu toe de beste maat als je niet een te grote kudde op een klein oppervlak wil houden. Waar die grens precies ligt weet ik niet. Maar 2,5 meter is zo breed dat ze langs elkaar kunnen, maar voor de meeste paarden niet breed genoeg om te gaan staan (of zelfs liggen) dutten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:17

Thx! Straks eens even ergens 2,5 m uitleggen want ik ben niet zo goed in schatten :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:20

Wij hebben hier 3m breed voor twee paarden en da's breed zat. Maar ik begrijp wel dat als je er met de tractor door wil kunnen, je gebonden bent aan een bepaalde breedte...
Hier lopen ze in die drie meter een paadje uit van een dikke meter.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:24

Ik repost even mijn geweldige schets :+
Onderin en links moet dus breed zijn voor de tractor, en midden wil ik smaller hebben en het kronkelpaadje rechts eigenlijk nog smaller, dat dat echt alleen een door gangetje wordt zeg maar. Zouden jullie dan 2n aandurven?
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 13:51

Malenka schreef:
Ik raad je wel aan de tussen paden smaller dan 4 meter te doen. Smalle paden stimuleren het doorlopen beter dan brede paden.

Ik zou juist minimaal 4m aanhouden zodat paarden elkaar altijd goed kunnen passeren indien noodzakelijk en zeker als ze elkaar niet goed liggen

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:02

Heb je een stabiele kudde? Hoe zijn de paarden samen? Ik denk dat daar veel vanaf hangt. Ik zou hier met gemak een halve meter er af kunnen doen, dat maakt mijn paden 2.5 dan. Mijn merrie kan soms wel een trut zijn. Maar dat geeft nog steeds voldoende vrijheid. Ik merk dat er niet per se voorbijgestoken wordt, maar vooral ingehouden of de andere kant op wordt gerend. Dat is wat ik hier zie met de paarden...
Eventueel zou ik 2m ook wel aandurven, maar dat is dan weer minder praktisch want ik wil namelijk ook graag ooit nog iets quad-tractor- achtigs en dat heeft ook weer plek nodig om te manouvreren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 15:09

neile schreef:
Heb je een stabiele kudde? Hoe zijn de paarden samen? Ik denk dat daar veel vanaf hangt. Ik zou hier met gemak een halve meter er af kunnen doen, dat maakt mijn paden 2.5 dan. Mijn merrie kan soms wel een trut zijn. Maar dat geeft nog steeds voldoende vrijheid. Ik merk dat er niet per se voorbijgestoken wordt, maar vooral ingehouden of de andere kant op wordt gerend. Dat is wat ik hier zie met de paarden...
Eventueel zou ik 2m ook wel aandurven, maar dat is dan weer minder praktisch want ik wil namelijk ook graag ooit nog iets quad-tractor- achtigs en dat heeft ook weer plek nodig om te manouvreren.

Stabiele kudde heb je ook een punt, wij hebben een tijd een doodlopend pad gehad nu niet meer!), dat ging met deze kudde. Aangezien wij vanaf het voorjaar ook enkele pension plekken willen aanbieden zijn smalle paden bij ons geen optie.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:09

Unseen schreef:
Olympia96 schreef:

Dit is voor heel Nederland en niet provincie gebonden?

Als dat zo is zijn er dan meer Drenten (Noorderlingen) die eventueel interesse hebben?

Ik wellicht!

Ik heb ook besteld vanuit het Noorden. Ik heb bij de organisatie aangeboden dat als er meer bestellingen uit het Noorden komen ik eventueel wel wil fungeren als ophaalpunt. Dus meer bestellingen uit het Noorden is sowieso goed :D (ik heb 785 stuks besteld :+ )

Qua breedte van paden, ik heb een enkel stukje nu nog 5 meter aangezien daar nog wat aangepast gaat worden. Daar lopen ze niet veel, stuiven ze af en toe wel knetterhard doorheen. Met een wat grotere groep/geen vaste groep is 4 meter wel mooi en echt wel breed genoeg. Het hangt er ook vanaf hoeveel opties er weer zijn om anders te lopen/af te splitsen/andere routes te kiezen.

Mijn slingers zijn 2,2 ~ 2,5 meter. Dat gaat echt prima ook. En kom ik nu met onze mini tractor ook doorheen.
De overige "hoofdpaden" zijn ongeveer 3 tot 4 meter breed (ik hou van organische vormen, en heb dus niet teveel recht toe, recht aan).

Maar hier hebben ze redelijk veel ruimte (>700 meter track) voor een klein groepje (2 eigen paarden, nu 1 jaarling in opfok, komt eind deze maand nog eentje bij). En zie het ook niet meer worden dan die max. van vier paarden. Voor eigen paarden zal stokmaat ook niet (veel) meer dan 1.60 zijn. Dat maakt natuurlijk ook uit. Opfokje zal denk ik wel wat groter worden, maar die gaan ook weer naar huis als ze straks drie zijn.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:26

Hoi hoi, ik lees al een tijdje stiekem mee maar aangezien mijn paard deze week geïntroduceerd gaat worden in de kudde op een paddock paradise wilde ik toch even laten zien hoe het er bij ons uit ziet :D

Aangezien ik mijn paard op pension heb, hoef ik dus geen adviezen, maar misschien gebeuren er dingen in deze paddock paradise waar jullie inspiratie uit op kunnen doen. Dit is de paddock paradise, ongeveer, want ik heb hem nog maar 1x tot het einde gelopen en nog niet eens alle paadjes := B1 en B2 zijn "bubbels", dus ronde open plekken waar gevoerd wordt. De track is als het goed is ruim 4 km lang.

Afbeelding

Rechts naast B1 is de longeercirkel en een overdekte piste (wel klein, zo'n 17x19 meter). Het grote open veld in het midden heeft een paar agility obstakels en verder wonen daar een stuk of 4 paarden die niet mee kunnen komen in de track (blind, oud, doof).

Verder zie je tussen de track door meerdere veldjes met boompjes en dingen. Hier groeien verschillende planten en (fruit)bomen waar de paarden eens in de zoveel tijd eens in mogen vertoeven. Deze velden zijn dus niet standaard te bereiken voor de paarden.

In het midden van de track staat een badkuip wat standaard vol is en overloopt, zodat ervoor een poel ontstaat. De paarden kunnen dus kiezen om te drinken uit de badkuip (schoon water) of van de poel (minder schoon water).

Er zit trouwens ook een hoogteverschil in deze track. Vanaf B1 naar het veld van de oude paarden moeten ze door de 'torrent', een klein stroompje, dus daarvoor moeten ze een stukje omlaag en daarna weer omhog klimmen. B2 ligt een stuk hoger dan het veld van de oude paarden en vanaf daar gaat het allemaal omhoog, het ligt zeg maar tegen een berg(je) aan.

Zodra mijn paard er zelf in staat zal ik wel foto's plaatsen als daar behoefte aan is!
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 03-11-20 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:29

Er is altijd behoefte aan foto's :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:05

Foto’s zijn altijd goed :j

Onze track is eigenlijk heel saai, gewoon recht en overal minimaal 5 meter breed. Als de grond in eigendom zou zijn, zou ik creatiever worden, maar helaas. De 5 meter hebben we wel expres zo gekozen, de pony’s kunnen dan goed om elkaar heen en elkaar niet klem lopen. De track loopt in de winter op twee punten dood, maar daar staat dan een hooibak waar ze omheen kunnen lopen. Zo kan een lagere in rang altijd wegkomen.
Extra voordeel aan de 5 meter is dat ik de hooibakken op elke willekeurige plek op de track kan neerplempen, ze kunnen er altijd omheen gaan staan om daar dan te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:29

Hier ook pension paarden en op ons smalste stuk is het idd rond de 2.5 meter. Gaat prima, eigenlijk nooit gedonder, zeker niet met deze club die we nu hebben staan.

Weer even wat sfeer plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:36

Dat kan onmogelijk in NL zijn dacht ik (en het klopt haha). Wat gaaf Nissima!

Oh tof Marlies! Ik moet alles even doorlezen qua voorwaarden. Zit er een deadline qua bestellen aan? (Zit zeker in het verkeerde topic te reageren bedenk ik me nu :D —> oh nee toch niet ahum)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:49

Olympia96 schreef:
Dat kan onmogelijk in NL zijn dacht ik (en het klopt haha). Wat gaaf Nissima!

Haha oh ja, dat had ik er nog bij willen zetten :)) Het is inderdaad in Spanje, vlakbij Tarragona. Het is een tijdje de grootste paddock paradise van Europa geweest :wow: , maar de eigenaar weet niet hoe dat nu is.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:23

oooh ja foto's graag <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:25

Wat gaaf Nissima! Graag foto’s ja!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:54

Dat is interessant om te zien zeg!

En ik zou paden van 2 meter breed wel aandurven als ze niet te lang zijn. Eventueel wat kleine passeerplaatsen als het wel langer is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:29

Jaaa foto’s! 4 km track :wow:

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:35

Haha oké, dat is duidelijk! Ik zal donderdag mijn camera meenemen en een rondje over de track lopen :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:59

Nissima, wow 4km track! Heel erg gaaf. En dan ook nog die hoogteverschillen erbij! Ik ben ook heel benieuwd naar foto’s. Ben ook benieuwd hoeveel paarden ze er ongeveer op hebben lopen?

Robijntjah, die bomen blijven zo gaaf!

Olympia96, ik weet eigenlijk niet of er een deadline aan zit. De hoop was om half nov uit te kunnen leveren schreven ze eerder, maar heb daarna nog geen updates weer gehad. Qua voorwaarden is het allemaal vrij simpel (je moet o.a. wat foto’s doorsturen van de aanplant en hoe het er van het voorjaar bij staat, maar staat allemaal duidelijk op de website).

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:21

MarliesR schreef:
Nissima, wow 4km track! Heel erg gaaf. En dan ook nog die hoogteverschillen erbij! Ik ben ook heel benieuwd naar foto’s. Ben ook benieuwd hoeveel paarden ze er ongeveer op hebben lopen?

Er staat een kudde van 17 paarden op, straks met de mijne erbij dus 18 :D