Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunReggae

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:12

Weeronline geeft nog steeds regen af in Zeeland.
Ik ga echt heel erg balen als er niets valt! Mijn weien zijn nogal geel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:15

Morgen geeft mijn app aan 30% kans en dan tussen 14 en 16u, vrijdag 40%. Zaterdag droog, zondag-maandag weer 40% en de dagen erna tem donderdag 60%.
Ik twijfel dus om vandaag al te gaan strooien...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:42

@hutcherson, je kan inderdaad beter eerst gaan kijken. Heb ook ooit echt rotzooi gekocht. Eerste balen waren goed, rest stof en vol rotzooi. Heb zelf kleine opbrengst nu, hopelijk nog tweede snede. Anders ook op zoek. Hooiprijs zal wel flink stijgen met deze droogte.

Van het weekend 250 kg kunstmest besteld. Wordt vandaag bezorgd. Kunnen we strooien voor de regen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:55

Hoe kopen jullie het hooi in? Kleine beetjes of in eens? Vast adres of net waar je ziet waar wat te koop is?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:02

meggiemeg schreef:
Hoe kopen jullie het hooi in? Kleine beetjes of in eens? Vast adres of net waar je ziet waar wat te koop is?

Ik kijk op marktplaats en dan in de buurt. Zijn vaak kleine grondeigenaren die maaien en land goed onderhouden. Soms lukt het om een grotere partij met korting te krijgen. Als het niet voldoende is dan haal ik het bij fourage handel in de buurt. Dat is super hooi uit Eifel. Maar daar betaal je ook voor. Ben nu maar heel zuinig op eigen land zodat ze daar hopelijk lang op kunnen grazen. Blijft een dure hobby die paarden :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:03

SunReggae schreef:
miezelke schreef:
Welk onkruid heb je staan?

- jkk
- boterbloem
- distel

Distel kan je laten staan, goede bijenplant en paarden eten dat nog weleens graag.

Tegen de boterbloem zou ik kalken. Welke boterbloem is het?

JKK best uitsteken!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:15

Solleke_Noah schreef:
SunReggae schreef:
- jkk
- boterbloem
- distel

Distel kan je laten staan, goede bijenplant en paarden eten dat nog weleens graag.

Tegen de boterbloem zou ik kalken. Welke boterbloem is het?

JKK best uitsteken!

Ja idd, zo zonde om vergif in je weide te verspreiden om gezonde (!) planten te bestrijden! Boterbloem en distel kan je maaien, de paarden zullen de distel wel opeten, de boterbloem vergaat gewoon.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:19

Paardenfan25 schreef:
meggiemeg schreef:

Ik kijk op marktplaats en dan in de buurt. Zijn vaak kleine grondeigenaren die maaien en land goed onderhouden. Soms lukt het om een grotere partij met korting te krijgen. Als het niet voldoende is dan haal ik het bij fourage handel in de buurt. Dat is super hooi uit Eifel. Maar daar betaal je ook voor. Ben nu maar heel zuinig op eigen land zodat ze daar hopelijk lang op kunnen grazen. Blijft een dure hobby die paarden :Y)

Merk je dan ook prijsverschil nu als het net van het land komt en later op in het jaar als het van de zolder af moet komen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:20

Distels zijn hier nog nooit gegeten, echt nooit.
Maar deze zijn vrij makkelijk uit te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:36

Het enige wat de mijne soms eten van een distel is de bovenkant. Als ik hem afmaai en laat liggen eten ze hem soms wel op.
Sorry, maar ik spuit ook. Heb dermate veel jkk en boterbloem dat er niet tegenop te werken valt. Kalk is er nu al opgegaan en dit najaar opnieuw. Nu voor het eerst eens bemesten met korrels en bekijken wat het oplevert.
Als ik spuit is dat trouwens allezns op de rozetten van jkk, dus heel selectief. Het product wat ik haal is grassparend, maar ik loop dus niet in het wilde weg wat te zwaaien zeg maar. Dat zal nu nog wel een jaartje of 2 nodig zijn. Eens alles onder controle is spuit ik niet meer natuurlijk.
Ook doorzaaien ga ik dit najaar eens doen.

Mijn hooi haal ik op een vast adresje, al een paar jaar. Aangezien ik geen grote hoeveelheden kan opslaan momenteel ga ik nog wat moeten puzzelen hoe en wat. Altijd kleine baaltjes, ingewikkeld, ze hebben niks anders.
Twijfel wel om dit jaar gewikkelde midibalen erbij te zoeken die ik op de weide dan kan bewaren onder een zeil.
Maar dat leg je ook best op paletten zeker?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:44

@meggiemeg, het blijft gokken. Wat je nu koopt heb je binnen. Als er een tweede of derde snede komt daalt de prijs. Komt die niet dan zit je aan duurder hooi vast. Ik heb ook weleens 100 baaltjes eerste snede met fikse korting gekocht. Was de man er gelijk vanaf en hoefde niet te leuren via marktplaats. Ik gok zelf op tweede snede van eigen land en dan koop ik nog bij.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:50

Is wel het beste Varekaj, om te voorkomen dat ze van de onderkant aangevreten worden door de muizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:57

Ik heb nog nooit ook maar enig spoor van een muis gezien in mijn weiland. Zelfs zakken voer hoef ik niet in een ton te stoppen als ze in het hok staan, ze blijven netjes intact. Ik heb weleens wat egeltjes en konijnen, maar verder hoofdzakelijk vogels.
Als ze echt willen eten gok ik dat de gigantische hoop maïs die aanpalend ligt veel interessanter is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:01

Ik heb ook het geluk met een vast adres. Hij heeft dit jaar 12 grote pakken hooi in plastiek gewikkeld (officieel dus voordroog, maar wel even lang gedroogd als echt hooi), die we een dezer weken al bij mij op palletten komen leggen.
Voor de rest haal ik iedere twee weken 20 kleine baaltjes hooi aan 3 euro bij hem. Hij zorgt dat ik er het ganse jaar door genoeg heb. Ik ga hem nu ook gaan helpen met hooien, en krijg zo ook de eerste keuze bij speciallekes (een strook was vers gras die vorig jaar gezaaid was, spul is iets groeniger en vochtiger en ook veel zwaarder. Een stuk feller dan het normale hooi, daar heb ik nu een baaltje of 10 van aan de kant laten leggen, want dit spul zal ideaal zijn om mijn oudere magerdere merrie wat extra van bij te voeren.)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:06

meggiemeg schreef:

Er zit een boer hier in de buurt en die belt mij als hij gaat maaien. Afgelopen jaar had ik plots langer een paard staan en dus meer nodig. Dus heeft hij in de winter nog extra 200 pakjes gebracht.
Wij kunnen de 400 pakjes per jaar gelukkig in 1x kwijt. En dat laten we dan dus ook in 1x komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:13

Ik heb 1 stalgedeelte wat ik kan opofferen als bergplek, dat is 2,5m breed, 4m diep en 3m hoog. Denk dat daar wel druk of 80-100 baaltjes in gaan kunnen. In een stal van 3x3 kreeg ik een ooit al 90... En dan heb ik nog 2 hokken waar er 30-50 in kunnen.
Nadeel is alleen dat ik in de winter hooi alleen in de stal wil voeren. Anders vertrappen ze teveel en nat hooi vliegen ze niet. Geen plek voor een overdekte ruif (en al had ik de plek, voor de zomer zou ik ze moeten verzetten en dat lukt me evenmin).

Midibalen kan ik in mijn trailer rollen indien nodig maar dus ook zelf verplaatsen. Grote pakken krijg ik niet tijdig opgevoerd vrees is en qua levering ben ik dan altijd op een ander aangewezen. Waar ik nu ga heb ik de keuze.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:27

Ik heb vorig jaar ook de distels laten staan voor de insecten, maar nu heb ik er heeeel veel. Ze prikken flink door mijn handschoenen heen. Maaien houdt ze wel goed laag als je dat doet als ze net in bloei staan blijft het binnen de perken. En ik steek ze uit net als JKK met dezelfde vork mik ik ze van de vork de kruiwagen in.

Boterbloemen pluk ik, die gaan in een vaas, blijven ruim een week goed en je kan ze ook drogen.

Hooi heb ik vast adres voor die kleine baaltjes heeft, iets anders kan ik niet makkelijk kwijt. Ze bezorgen niet helaas, vorig jaar heeft de loonwerker voorraad voor een heel jaar opgehaald voor ons, anders moet ik 5-6 keer rijden met de trailer. En met de trailer moet ik ze naar boven tillen, nu stond de kar recht voor de hooideur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:31

Varekaj schreef:
Ik heb 1 stalgedeelte wat ik kan opofferen als bergplek, dat is 2,5m breed, 4m diep en 3m hoog. Denk dat daar wel druk of 80-100 baaltjes in gaan kunnen. In een stal van 3x3 kreeg ik een ooit al 90... En dan heb ik nog 2 hokken waar er 30-50 in kunnen.
Nadeel is alleen dat ik in de winter hooi alleen in de stal wil voeren. Anders vertrappen ze teveel en nat hooi vliegen ze niet. Geen plek voor een overdekte ruif (en al had ik de plek, voor de zomer zou ik ze moeten verzetten en dat lukt me evenmin).

Midibalen kan ik in mijn trailer rollen indien nodig maar dus ook zelf verplaatsen. Grote pakken krijg ik niet tijdig opgevoerd vrees is en qua levering ben ik dan altijd op een ander aangewezen. Waar ik nu ga heb ik de keuze.

Kijk eens op facebook, jim's dierenhulpmiddelen ofzoiets? zij maken overdekte hooiruiven op maat, je kan ze ook in kleinere afmetingen hebben dan de giga metalen ruiven (en dus tilbaar maken met twee personen en vervoerbaar op een klein aanhangertje / in de trailer.
Maar een overdekte ruif moet je echt wel op verharde stukken kunnen zetten, anders staan ze in no time tot de koten in de drek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:39

Ik kan makkelijk aan betonplaten geraken om eventueel een ruif op te zetten, maar ik overweeg de investering van grastegels. Alleen is het wel voor een oppervlakte van 10x30 dus heel goedkoop gaat dat niet worden :')
Mijn Paddock is lang en smal en de ruif zou dan gigantisch in de weg staan als ik met de trailer langs moet.
En om elke keer 35 balen hooi 60m ver te slepen en te stapelen, nee bedankt.
Ik ben 99% van de tijd alleen voor alle klussen trouwens.. dus met 2 verzetten wordt ook geen lachertje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:21

Ik heb de midibalen op de grond (betegeld ruimte) liggen en de grote balen die dit jaar erbij komen gaan op een kunstofpallet die een dichte plaat hebben. Nog nooit last gehad dat de foliebalen zijn aangevreten.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:57

@verakay: hoe vaak spuit jij?
Hier helaas ook enorme hoeveelheden jkk en boterbloem. Is niet te doen, gras is steeds meer in de minderheid :o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:25

Citaat:

Distels moet je echt niet laten staan. Hier is geen dier dat ze vreet en ze zaaien zich enorm uit. Volgend jaar staat je hele weide en dat van de buren vol. Bovendien hebben we in Nederland nog steeds een distelverordening wat inhoud dat je ze moet bestrijden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:36

Distels stak ik op de pensionstal waar ik hiervoor stond altijd uit (hadden eigen landjes). Helaas interesseerde het de staleigenaren weinig dat er flink wat onkruid groeide. Noch op de landjes, noch op de ring om de landjes. Dweilen met de kraan open...
Heb ooit eens een hele middag zuring uit staan steken. Wel een bedankje gehad maar had niet gehoeven want ze lieten het staan zodat de paarden niet onder het houtwerk door zouden gaan. Euh zet er dan draad langs met flinke prik erop. Nu zaaide al die troep zich steeds uit op mijn landje.

Huidige weiland stikt van de boterbloemen. Paarden krijgen elke dag kniehoog gras erbij maar eten het slecht omdat er zoveel boterbloemen tussen zitten.

Als dit stukje kaal is, dan ga ik Perlka strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:02

Ik heb vorig jaar een keer of 4 gespoten maar wel elke keer een ander stukje. Ofwel wegens tijdsgebrek om alles ineens te doen ofwel omdat mijn flesje product op was en de winkel waar ik het haal gesloten :P Dus met betere timing en voldoende product had ik het eigenlijk ook in 1x kunnen doen. Elk plantje jkk dat ik bespoten heb vorig jaar is ook echt wel kapot gegaan maar zoals gezegd, ik heb helaas niet alles kunnen doen.
Op 1 stukje land zijn er dit jaar al aardig wat kruinen stukgebrand door handje kalk erop, de rest wil ik toch graag ook nog gespoten krijgen.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:28

@varekaj: en met welk middel spuit jij?