Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:30

Vos

rover_
Berichten: 1390
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:31

Vervelend Morpheus dat je paarden zo van slag zijn. Geen idee wat voor dier het is. Ik zou zelf een foto maken met een meetlint ernaast en dan eens bij natuurorganisaties / boswachter informeren.

Oeps wat een dame, die houdt vast ook wel van elastieken Martinev.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:32

Voor een wolf zijn ze te klein (ook voor een pup). De tenen staan ook te ver uit elkaar. Ik denk aan steenmarters. Met hun gekrijs kunnen ze zeker onrust veroorzaken.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:41

Erg slechte kwaliteit maar wel leesbaar:
Afbeelding

Zou dan toch een hond moeten zijn zou je denken?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:43

Ik gok op een das.Maar bij de aldi of lidl kan je vrij goedkope wildcameras kopen die ook wel goed werken. Dan weet je het meteen.
Ik moet zeggen dat er hier geen paard opkijkt van een vos in de wei,de stalkatten wel die vinden het nodig om in de bladeren te spelen en dat is dood eng. Vooral als je in de bak aan het rijden bent dan cross je vanuit de bladeren de bak in en vervolgens sta je achterste voren met het paard wat nooit die kant vd bak meer langs wild.Dus als ik de katten zie dan jaag ik ze al weg bij de bakrand.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:56

Ik zou denken aan een vos.
Echter reageren mijn paarden daar niet op, misschien zijn deze sporen niet van het beest waar hij bang voor is maar loopt er bijvoorbeeld nog een wild zwijn in het bos?
Onze paarden (en ken er meer) zijn bang voor varkens en zwijnen.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:56

Die had ik ook gevonden Azmay

Een das heeft 5 tenen, dus dat denk ik niet. Dat was ook een van de eerste die door mijn hoofd schoot, maar die heeft ook langere nagels.
Ik vind marter ook nog niet zo gek, maar ik kan niet zo goed inschatten hoe groot de afdrukken zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:58

Haha herkenbaar die katten, maar uiteindelijk went het.
Eerst keer dat ik met Nick buiten reed en de hond mee had, schrok hij zich wild van de hond die de sloot in ging er en vervolgens tussen het riet weer uit sprong.
Nu maakt hem dat allemaal niet meer uit.

Vandaag is het lente, dus wat gaan jullie doen? ;)
Ik ga zo als de psych geweest is lekker met Knollie naar het bos :D

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:03

Wat een grappig filmpje van een hilarisch paard :') Die werkt zichzelf echt goed in de nesten zeg, ben je mooi klaar mee :=

Hmm... gek dat je zulke afdrukken vindt, misschien inderdaad een camera erop richten die opneemt als er beweging is.. ik zou ook wel heel nieuwsgierig zijn! :oo Zeker als je paard er zo op reageert...

Wij passen nu een paar dagen op de boerderij van een vriend van mij, dus mijn ouders zitten nu in ons huis en zorgen voor de paarden.. ook wel gek :') Mijn ouders hebben vorig weekend ook al een paar dagen daar gezeten, toen waren wij in Valkenburg, en ging het allemaal vlekkeloos. Nu is er al een door het draad gegaan en de hond heeft een kabeltje opgegeten.. welcome to our life _O-

Vandaag ga ik helaas gewoon lekker 8 uur werken Chasey :') ;(

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:05

Chasey geniet van je buitenrit!
Hier vies weer nog steeds, heb een aantal klusjes die ik af wil hebben voordat we naar Nederland gaan (o. a. kattenluikje in de achterdeur maken) dus moet zo eens wat gaan doen....

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:07

Ik ben thuis aan het werk met een ziek kind, niet helemaal een productieve dag
Mooi vooruitzicht Chasey, buitenrit!

Haha oeps, zul je altijd zien dat ze door de draad gaan als je er zelf niet bent

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:16

Ik dacht ook aan een vos, dat zou redelijk overeen moeten komen in grootte van de afdruk.

De buurman heeft vaak schapen in de bak naast de wei en er is wel eens een schaap in de sloot gevallen toen ik aan het rijden was... Paard is zo erg geschrokken dat hij nog tijden gespannen bleef aan die kant van de bak. :7 Wegvliegende eenden zijn ook al zo fijn.

Mijn paddocks kunnen het water niet meer verwerken, de bak is hartstikke nat (ondanks de drainage) en ik kom niet meer met de kruiwagens bij de mestbult. Moet een stukje door de wei (klei) en het is niet te doen. Soms krijg je met twee handen je laars niet eens meer los. Er ligt tapijt, ergens in de blubber onder een flinke laag water.

Ik overweeg nu paddockroosters voor de kleine paddock. Dat is iets meer dan 200 m2 excl. de luifel van 40 m2 en de oude stallen/opslag. Volgens mij blijft het dan niet bij roosters leggen, of wel? Voor afgraven, doek, zand, roosters en nog een laagje zand ben ik natuurlijk veel meer geld kwijt.

Het liefst zou ik een overdekte paddock hebben, om helemaal weerbestendig te zijn, maar dat zit er helaas niet in (kostentechnisch en wellicht geen vergunning).

Morpheus81
Berichten: 573
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:25

Bedankt allemaal voor jullie meedenken! Ben allang blij dat het geen wolf kan zijn haha O:)

En nee, het is inderdaad helemaal niet gezegd dat de sporen en het panische gedrag van mijn vossie met elkaar te maken hebben, het kan zeker heel goed iets anders zijn. Maar wattan???? 8)7 8)7 8)7

Inderdaad maar eens zien of ik wat camera's kan ophangen, dan kan ik ook zien wat hij 's nachts precies allemaal doet *-:)

Onze katten vindt hij in ieder geval helemaal niet eng. Die rennen tijdens het rijden altijd rond of zelfs door de bak, lopen over het hek, klimmen in de bomen enz. Overigens is hij met rijden ook niet bang of panisch, het is puur als hij los in de paddock staat. En ook dan lopen de katten daar, maar daar kijkt hij helemaal niet naar.

Er lopen ook heel veel reeën rondom ons erf en zeker ook enkele vossen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij daar zo van van de leg is. Die lopen er namelijk altijd al en dat was eerder nooit een probleem.

Ja dat water is wel een dingetje! Gelukkig is het deze week wat droger, droogt je paddock dan niet snel op _Lorette_?

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:27

Valt er dit jaar nu zo extreem veel meer regen dan andere jaren? Of vooral veel in een korte tijd? Ik vraag me dus af nu iedereen maatregelen wil gaan treffen (wij zelf ook) of dit meer een eenmalig iets is of dat we er rekening mee moeten houden dat het ieder jaar zo extreem is

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:38

Ik denk dat het vooral veel op korte tijd is nu. En de afgelopen zomer was natuurlijk erg droog. Dat is hier namelijk het probleem, de onderlaag is zo ontiegelijk hard en droog dat als het dan zo'n grote bui doet, het dan nog erg lang nat blijft omdat het ook niet goed door die harde nog droge onderlaag kan zakken. Grondwaterpeil is nog steeds te laag volgens de boeren hier.

@Morpheus, ik zou toch ook eerder richting wild zwijn/marter denken. Vossen heb ik hier wel af en toe, maar daar geven de paarden eigenlijk niks om. Dat is hetzelfde als een hond/kat voor ze hier. Wel erg vervelend dat de paarden daardoor zo van leg zijn. Snachts op stal eventueel een optie om ze even te laten bijkomen en eten/drinken?

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:50

Wij merken dat het weer steeds extremer wordt. Voordat wij bij ons weiland woonden, dachten we in de winter heel vaak 'hè, ze hadden eigenlijk prima naar de grote wei gekund!'. Dan was het koud, maar droog. Mijn veulen is er opgegroeid. Overwinteren ging perfect op 2 hectare met ruime schuilstal. Nou, dat is nu écht niet meer mogelijk op de klei! :n Als zelfs de paddocks het niet meer houden, dan vind ik dat ik beter nu iets kan bedenken om weerbestendig te worden dan dat ik nog jaren aanklungel. Ik baal er nu gewoon van.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:53

ja ik baal er ook enorm van, en dan zitten wij nog wel op zand. Maar hier lijkt het grondwaterpeil gewoon heel hoog te zijn ofzo.. Ik wil mijn bak ophogen zodat het water weg kan en dan met ander zand dat beter doorlaat. Zal wel weer lekker on de kosten gaan lopen

Morpheus81
Berichten: 573
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:58

Fangio schreef:
@Morpheus, ik zou toch ook eerder richting wild zwijn/marter denken. Vossen heb ik hier wel af en toe, maar daar geven de paarden eigenlijk niks om. Dat is hetzelfde als een hond/kat voor ze hier. Wel erg vervelend dat de paarden daardoor zo van leg zijn. Snachts op stal eventueel een optie om ze even te laten bijkomen en eten/drinken?


Ja, dat zou ik wel willen, maar ik heb maar 1 box van 5 x 2,75 en dat vind ik echt te klein voor 2 KWPN-ers van 1.70/1.72 voor een hele nacht. Voor even eten was het okay.

Komend weekend komt er iemand kijken en meten om 2 boxen te gaan maken, maar helaas is dat nu nog niet af dus....

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:09

Hier in de buurt dit jaar wel meer regen dan normaal :j
Maar ik wil toch graag een deel van de paddock verharden, hopelijk volgend jaar ook de grond achter het huis erbij waardoor de paarden daar in de winter op kunnen, dan hoeven ze niet over het pad langs de bak dus dat scheelt ook weer modder.

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:10

Morpheus81 schreef:
Fangio schreef:
@Morpheus, ik zou toch ook eerder richting wild zwijn/marter denken. Vossen heb ik hier wel af en toe, maar daar geven de paarden eigenlijk niks om. Dat is hetzelfde als een hond/kat voor ze hier. Wel erg vervelend dat de paarden daardoor zo van leg zijn. Snachts op stal eventueel een optie om ze even te laten bijkomen en eten/drinken?


Ja, dat zou ik wel willen, maar ik heb maar 1 box van 5 x 2,75 en dat vind ik echt te klein voor 2 KWPN-ers van 1.70/1.72 voor een hele nacht. Voor even eten was het okay.

Komend weekend komt er iemand kijken en meten om 2 boxen te gaan maken, maar helaas is dat nu nog niet af dus....

Nee dat zou ik ook niet goed aandurven denk ik. Ik heb 2 ponies, die zou ik er nog wel in durven proppen.


Maartje_M schreef:
ja ik baal er ook enorm van, en dan zitten wij nog wel op zand. Maar hier lijkt het grondwaterpeil gewoon heel hoog te zijn ofzo.. Ik wil mijn bak ophogen zodat het water weg kan en dan met ander zand dat beter doorlaat. Zal wel weer lekker on de kosten gaan lopen

Grondwaterpeil is juist erg laag (hier in de buurt toch), maar door de droogte is de onderlaag zo droog dat het water niet lekker weg zakt.

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:16

Dat hebben wij ook wel. Er zijn bomen geplant en na zo'n 40 cm is de grond droog. Het blijft erop liggen. Als er minder extreme periodes van droogte en regenval zouden zijn, was er wellicht geen probleem, ondanks de klei.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:23

Hier niet, maar al sinds we hier gingen kijken (2017) is het nat in het weiland. Wij wonen aan het kanaal en ondanks dat daar een grote dikke wand in zou moeten ziten, geloof ik toch dat het invloed heeft op het grondwaterpeil hier. Als overal de sloten droog staan, staat er hier nog water in :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:42

Ik weet niet hoe het hier nu met het grondwaterpeil zit. Hoorde van de week wel voor het eerst in allerlei sloten van alles stromen.
Volgens mij waren de winters inderdaad eerst kouder maar droger.
Dat mis ik wel.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:52

_Lorette_ schreef:
Dat hebben wij ook wel. Er zijn bomen geplant en na zo'n 40 cm is de grond droog. Het blijft erop liggen. Als er minder extreme periodes van droogte en regenval zouden zijn, was er wellicht geen probleem, ondanks de klei.


Dit is bij ons al na 10cm := Zodra we de modder van de grond af hebben is het al droog, en we hebben zo'n 10cm. modder. Dus het water komt gewoon inderdaad niet weg..

Ik mis de echte winters ook echt -O- Zo heerlijk, koud, maar droog en ook geen vochtige lucht. Lekker schaatsen <3

Wij hebben ook gekeken voor die paddockroosters, maar dat viel me nog aardig tegen qua prijs := Voor een kleine 30m2 zijn we al bijna €300,- kwijt! :oo

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:00

Ik hoorde van onze aanstaande klanten over zeer betaalbare betonplaten dus die gaan wij na de regen laten komen.

Schaatsen kan ik niet meer helaas dus dat ontwijk ik gewoon maar lekker het bos in wanneer alles stijf bevroren of besneeuwd is <3 heerlijk!