Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12339
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:14

sassefras schreef:
En van wat er staat is niks te maken; vrees ik. :+

Als weer goed blijft, heb je uitstekende kwaliteit en opbrengst voordroog/kuil.
Gras staat er best dik op.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:40

De boeren hier kuilen wel vaker in september. Bij uitzondering ook nog in oktober. Zijn wel nattere balen of in de grote bult.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:18

tienus63 schreef:
Boer naast ons heeft vandaag 38 ha gras op stam te koop gezet. Die heeft voer genoeg.


Het is vast een lokale uitdrukking, of ik leef onder een steen. Maar wat is gras op stam?

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:20

Gras wat nog niet gemaaid is, wat verkocht wordt. Moet je dus zelf maaien/schudden etc.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:48

Onze hooiboer heeft ons duidelijk gezegd dat er genoeg hooi blijft tegen de normale prijzen voor zijn vaste klanten. Er is veel vraag uit Zweden en Denemarken, die 4x zoveel willen betalen, maar hij wil voor vaste klanten leveren.

Hier waren er al veel weides gemaaid zag ik vandaag en waren ze ook aan het schudden. Dat wordt nooit meer hooi, maar er komt wat vanaf, dus dat scheelt links of rechts toch ergens.
Verder veel groene weides en ook de koeien op de wei.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 08:36

superpony schreef:
Onze hooiboer heeft ons duidelijk gezegd dat er genoeg hooi blijft tegen de normale prijzen voor zijn vaste klanten. Er is veel vraag uit Zweden en Denemarken, die 4x zoveel willen betalen, maar hij wil voor vaste klanten leveren.

Ze bestaan nog *\o/* Het is dat je net te ver woont anders zou ik denken dat je de zelfde hooiboer hebt als ik.

OleJon
Berichten: 2532
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:13

het gras groeit hier wel knap valt me mee dat het zich zo herstelt heeft na de droogte

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:23

Koper schreef:
superpony schreef:
Onze hooiboer heeft ons duidelijk gezegd dat er genoeg hooi blijft tegen de normale prijzen voor zijn vaste klanten. Er is veel vraag uit Zweden en Denemarken, die 4x zoveel willen betalen, maar hij wil voor vaste klanten leveren.

Ze bestaan nog *\o/* Het is dat je net te ver woont anders zou ik denken dat je de zelfde hooiboer hebt als ik.


Hier ook gelukkig

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:45

Ja, het is ook wel verstandig denk ik. Want Zweden en Denemarken kopen nu alles leuk op en is snel verdienen, maar volgend jaar komen je vaste klanten misschien niet meer en hij heeft toch liever een constant inkomen.
Het is best een grote hooiboer, dus ben er blij mee dat hij er rekening mee houdt. Maar eerlijk denk ik dat zo een boer uit dit dorp ook meer geeft om eigen mensen en buren, paarden, dan dat ze per se voor wat meer geld aan buitenland willen leveren.

Onze vorige boer uit deze omgeving ook, deed dat ook. eerste jaar dat we bij hem kwamen, had hij super mooi spul, maar gaf ons niet heel veel, omdat het voor zn vaste klanten was. Pas na nieuwe oogst hield hij ook rekening met ons toen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:06

Gras staat er ondertussen wel weer op een cm of 10. Zie ook veel maaien. Maar alles voor de kuil.
Echt geen hooi nu. Zelfs geen droge voordroog.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:21

Klopt, wij hebben ook gemaaid. Heeft nu 3 dagen gelegen en is vanmiddag verpakt. Er werden buien voorspelt waar eerder werd gezegd het een week droog zou blijven. Anders hadden we het wel langer laten liggen. Natte voordroog dus :D

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:02

Ze zijn hier als een dolle het hooi aan het binnenhalen. Overal hoor je de wikkelmachines, de hooizuigers (voor op de kuilbulten) en zijn ze nog een keer aan het keren. Maar hier wordt echt nog massaal gras van het land gehaald. Hooi overigens niet. Het wordt of gewikkeld of gaat de kuilbult op.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:02

Gisterenochtend gemaaid en geschud, vanmiddag bij elkaar gemaakt en in vierkante pakken gemaakt. Weer een mooi stapeltje erbij dan moet het wel lukken tot aan mei.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:55

Oei, dat is dan nog wel erg nat waarschijnlijk... Of was het al hooi op stam?

Voor de paarden wil ik het minimaal 3 dagen gedroogd hebben. Liever 4...

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:42

joyce B schreef:
Oei, dat is dan nog wel erg nat waarschijnlijk... Of was het al hooi op stam?

Voor de paarden wil ik het minimaal 3 dagen gedroogd hebben. Liever 4...


Aardig nat nog maar dat was ook de bedoeling, herfstgras bevat al minder dan het voorjaarsgras. Ze willen hier dinsdag/woensdag regen hebben. Als je er dan flink wat regen in krijgt gaat je kwaliteit hollend achteruit. We hebben die grappen wel eens gehad dat het weer dan omsloeg en je dagen regen had. Uiteindelijk is dat in de stromende regen in de pakken gemaakt. Het schuim stond op de pers. Pakken waren eigenlijk nog prima gelukt toen ze opengemaakt werden in de winter. Alleen flink nat natuurlijk.

Beetje natter en rijk is prima. Met een beetje winterse koude kunnen ze wel wat gebruiken.

Gras wat 4 dagen droogt is al vrijwel hooi en laat ik dan liever nog langer liggen voor kleine pakken.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:13

Ja, helaas is het in het gemiddelde jaar zelden langer dan een dag of 5 achter elkaar echt droog of ik heb nog geen lang genoeg gras :D of ik heb mijn hooizolder nog vol liggen van het jaar er voor en kan het niet droog opslaan O:)

Ik heb van een boer wel eens een pak kuil gekregen wat zo nat was dat het water er nog net niet uit liep... Was paardenkuil had hij gezegd, nou dat vond ik niet. Maar er zat inderdaad geen schimmel in en in de winter was het op te krijgen voor het ging broeien. Maar moest het wel mengen met wat droger spul. Leek gewoon bijna gras zoals dat er uit kwam.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:06

Bij ons was het hooi op stam, stond al vrij hoog voor de droogte begon.
Dat is nu het lastige van hooi maken in deze periode. Het is vochtig en buienradar niet te vertrouwen :')

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:34

Inderdaad volgens buienradar hadden we gisteren regen moeten hebben, meer dan 4 mm. Hele dag droog geweest, nu heb ik mijn was buiten hangen om te drogen, hopen dat ze er weer net zo naast zitten als gisteren.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:51

En hier zou het gisteren droog zijn maar het heeft flink geregend in de ochtend.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:01

Popstra schreef:
Bij ons was het hooi op stam, stond al vrij hoog voor de droogte begon.
Dat is nu het lastige van hooi maken in deze periode. Het is vochtig en leugenradar niet te vertrouwen :')



meggiemeg schreef:
Inderdaad volgens leugenradar hadden we gisteren regen moeten hebben, meer dan 4 mm. Hele dag droog geweest, nu heb ik mijn was buiten hangen om te drogen, hopen dat ze er weer net zo naast zitten als gisteren.



Ik heb jullie even verbeterd!

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:19

Leugen radar :') :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:40

Beetje overdreven Maartje, je hoeft het niet te raadplegen ;)

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:41

Nikass schreef:
Beetje overdreven Maartje, je hoeft het niet te raadplegen ;)


Nou jij hebt ook geen humor :')

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:56

vandaag zat hij er niet naast, had mijn was gelukkig net droog binnen , voorbode was veel wind en onweer in de verte en zo en dan een dikke druppel, kwam net een beste windhoos voorbij, al het losse blad is van de bomen, regende zo had dat ik het einde van mijn buitenbak niet meer kon zien. Het grappige is wel dat weerradar stug aangaf dat het droog was op dat moment...

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:22

Geen enkel weerbericht klopt ooit, of wij wonen echt buiten de radar ofzo...............

Vannacht is het alleen super vochtig geweest. Vanmorgen vroeg dun jasje aan op de fiets. Daarna werd het echt warm. Zon schijnt nu volop. Maar er komt denk ik wel iets aan, want het is wel drukkend warm.

Vraag me af hoe ze het dan in andere klimaten doen.