Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TinGu schreef:Ik vind het een lastige discussie. Hier in de omgeving lijkt de omslag van 24/7 stal naar meer buiten nu pas een inimini beetje op gang te komen.
Toen ik bijna 10 jaar geleden mijn 1e paard kocht hadden we op stal 1 rijbaan waar in los werd gegooid, 1 grote paddock en een stuk dijk. Ik kon mijn paard toen met gemak 3-4uur buiten zetten, ondanks dat er ruim 100 paarden op die stal stonden, want niemand maakte er gebruik van. Manegespul ging in de overdekte baan en enkele keer op de dijk, en de enige andere klant die ook los wilde zette haar paarden op de dijk, waardoor die van mij de paddock voor zich alleen hadden.
In de jaren daarna gingen steeds meer mensen hun paard los zetten, en werd de tijd die je los kon dus ook steeds minder. Stal lostte dat op door de grote paddock (50x30) in tweeen te delen, en er nog 2 inimini paddocks bij te maken (grootte van een volte zo'n beetje) Nu is het op deze stal dringen, met ruim 150 paarden en 5 losgooi plekken, en kan je binnen 15 en buiten 20 minuten... (ik sta daar dus ook niet meer)
Nagenoeg alle stallen in de omgeving hebben op een soortgelijke manier de toegenomen vraag naar losgooimogelijkheden opgelost: bestaande paddocks en weitjes opdelen, zodat je er meer hebt. Een box levert tenslotte toch echt meer op dan een paddock. Veelal zijn paddocks (als je mazzel hebt) 10x20, en kan je paard en 30-60min op voor degene na je aan de beurt is. Buitenzetservice is vaak 1, max 2 uur, voor de volgende groep gaat.
Ik vraag mij nu af, hoe ik dit kan veranderen, of hoe dit uberhaupt te veranderen is. 10 jaar geleden ben ik mijn paarden meer buiten gaan zetten, nu doen steeds meer mensen dat (ik zeg niet dat dit door mij komt, zeker niet) Maar stel, ik zeg tegen een staleigenaar "ik wil mijn paard meer buiten hebben, anders kom ik hier niet staan", dan is het antwoord hier in de regio "prima, voor jou 10 anderen". Staleigenaren hebben hier in de regio simpelweg niet de neiging om dingen aan te passen, omdat die vraag er niet naar is. Of ze bieden wel buiten, maar dat staat hier bijna gelijk een blubber, omdat goede drainage te duur is, en dan zijn er ook meteen 0 faciliteiten (als een goede rijbaan, dan wel uitrijmogelijkheden)
Kortom, ik zou zelf graag meer buiten willen voor mijn paarden, maar hoe breng je zo'n verandering teweeg in een regio waar iedereen zijn paard in bubbeltjesplastic op stal wil hebben, want o wee als er een wondje is of je paard eens gek zou doen?
(een antwoord als "dan stal je je paard maar verder weg" heb ik niets aan. Waar ik wel wat aan heb is ideeën HOE zo'n mentaliteitsverandering doorgevoerd kan worden. Daar worden uiteindelijk alle paarden beter van lijkt mij)
Gini schreef:Daarom sta ik inderdaad niet graag op een grote pensionstal. Want als je 30+ paarden hebt staan, dan is werken op maat gewoon heel moeilijk of onmogelijk of je moet oneindig veel hectaren aan grond hebben. Tot zover dan dus ook het argument: je moet naar je paard kijken en beslissen wat voor die het beste is. Op zo een massa-pensionstal (die waarschijnlijk ook nog eens openingsuren en openingsdagen hanteert) kan dat praktisch bijna niet en moet het paard toch wel ingepast worden in het stalrooster.
Ik zou dus zoeken naar de kleinere stallen of zelfs particulieren. Grotere kans dat je dan mensen gaat vinden die op 1 lijn zitten. Je kan eens rondrijden in de buurt en aanbellen waar je nu paarden op de wei ziet staan.
TinGu schreef:Gini schreef:Daarom sta ik inderdaad niet graag op een grote pensionstal. Want als je 30+ paarden hebt staan, dan is werken op maat gewoon heel moeilijk of onmogelijk of je moet oneindig veel hectaren aan grond hebben. Tot zover dan dus ook het argument: je moet naar je paard kijken en beslissen wat voor die het beste is. Op zo een massa-pensionstal (die waarschijnlijk ook nog eens openingsuren en openingsdagen hanteert) kan dat praktisch bijna niet en moet het paard toch wel ingepast worden in het stalrooster.
Ik zou dus zoeken naar de kleinere stallen of zelfs particulieren. Grotere kans dat je dan mensen gaat vinden die op 1 lijn zitten. Je kan eens rondrijden in de buurt en aanbellen waar je nu paarden op de wei ziet staan.
Ik sta nu dus ook op een kleinere stal, 20 paarden en dus meer ruimte. Alleen ook hier kleine paddocks, maar wel een stuk grotere stallen, en veel sociaal contact ook op stal, dus dat is voor nu mijn compromis.
Particulieren heb ik ook voor gekeken, maar die hebben zomers wel lekker weidegang, maar 'swinters is dat toch al snel een kleine paddock of op stal omdat de mooie rijbaan/paddock niet stukgelopen mag worden (en ook hier drainage toch wel erg duur is)
Stal in de buurt adverteerde met 'hele dagen paddock, zomers hele dagen wei'. Klonk ideaal, wei was dat ook, maar de paddock waren stukjes van 3x6 waar ze de hele dag zonder beschutting alleen in moesten (met paard ernaast)Tsja, dan geef ik de voorkeur voor mijn box met overdekte uitloop. Die is groter dan dat paddockje, en ze kunnen droog staan.
viola schreef:Ik vind het vooral een puntje als we voor het paard gaan beslissen wat hij wil. "Hij staat eind van de dag al voor het hek dus hij wil graag binnen rusten".
Mijn pony heeft heel lang zelf kunnen kiezen, hij stond toen erg weinig in de schuilstal en het liefst lag hij met de hele kudde languit in de open zandpaddock, wilde de rest van de kudde niet in het zand verblijven nam hij genoegen met een plekje op de verharding in de buurt van de ruif waar de andere stonden te eten om te slapen. Nu hij de nachten op stal staat staat hij eind van de dag te trappelen om naar binnen te gaan. Is hij dan opeens van mening veranderd en wil hij graag 's nachts binnen zijn of heeft hij zich aangepast aan de situatie?
Ninx schreef:danzzz schreef:Dabedoelik. Ik vind het prima als paarden 24/7 buiten staan, mits niet in de blub, felle zon en met schuilstal vrij toegankelijk en het paard daar content mee is. Ik vind het ook prima als paarden 23 uur op stal staan, mits ruim genoeg, licht genoeg, met een goede ondergrond, voldoende ruwvoer en sociaal contact (al is het door de tralies) en het paard daar ook content mee is.
In dit topic zijn voorbeelden naar voren gekomen van paarden die je absoluut niet lang buiten wil hebben omdat ze daar gewoon ernstige bezwaren tegen hebben, persoonlijk ken ik ook paarden die je absoluut niet te lang binnen wil hebben, gaan gewoon slopen, echt net honden!
En toch meent er hier een groepje mensen dat als je dus je paard binnen houdt dat je paardgestoord bent en beter een fiets kan kopen. Ik vind dat heel, heel raar. Respectloos ook, zeker de manier waarop het dan gebracht wordt.
23 uur binnen is altijd op alle manieren verwerpelijk..... Ja, er zijn mensen die dat doen, en nee.... die paarden liggen niet dood in de stal.
Maar een paard is een bewegingsdier; longfunctie, het lymfesysteem, de spijsvertering, maar ook spieren (afvoer van melkzuur) pezen en beenderen zijn gebaat bij veel beweging en veel frisse lucht.
Dat is gewoon harde data, zoals een kip een ei legt en de zon elke avond onder gaat.
Dat het mensen niet past, dat het dier zich noodgedwongen aanpast, dat het een geaccepteerde gewoonte lijkt zie ik ook.... maar nee, het is niet normaal en niet wenselijk.
Wanneer jij dat raar vindt, dan denk ik dat jij niet begrijpt welk type dier je hebt gekocht.
Er is een midden te vinden tussen altijd buiten of altijd binnen, maar anderhalf uur buiten?! Nee.... dat vind ik intens treurig. Ik hoop dat dierenwelzijnswetten ooit aangescherpt worden. En dat zou sneller gaan wanneer eigenaren erop aan zouden dringen dat er betere voorzieningen komen.
Als jij je niet hard maakt voor een betere manier van houden, dan komen er ook geen stallen die jou willen bedienen....
TinGu schreef:Gini schreef:Daarom sta ik inderdaad niet graag op een grote pensionstal. Want als je 30+ paarden hebt staan, dan is werken op maat gewoon heel moeilijk of onmogelijk of je moet oneindig veel hectaren aan grond hebben. Tot zover dan dus ook het argument: je moet naar je paard kijken en beslissen wat voor die het beste is. Op zo een massa-pensionstal (die waarschijnlijk ook nog eens openingsuren en openingsdagen hanteert) kan dat praktisch bijna niet en moet het paard toch wel ingepast worden in het stalrooster.
Ik sta nu dus ook op een kleinere stal, 20 paarden en dus meer ruimte. Alleen ook hier kleine paddocks, maar wel een stuk grotere stallen, en veel sociaal contact ook op stal, dus dat is voor nu mijn compromis.
Particulieren heb ik ook voor gekeken, maar die hebben zomers wel lekker weidegang, maar 'swinters is dat toch al snel een kleine paddock of op stal omdat de mooie rijbaan/paddock niet stukgelopen mag worden (en ook hier drainage toch wel erg duur is)
Stal in de buurt adverteerde met 'hele dagen paddock, zomers hele dagen wei'. Klonk ideaal, wei was dat ook, maar de paddock waren stukjes van 3x6 waar ze de hele dag zonder beschutting alleen in moesten (met paard ernaast)Tsja, dan geef ik de voorkeur voor mijn box met overdekte uitloop. Die is groter dan dat paddockje, en ze kunnen droog staan.
danzzz schreef:viola schreef:Ik vind het vooral een puntje als we voor het paard gaan beslissen wat hij wil. "Hij staat eind van de dag al voor het hek dus hij wil graag binnen rusten".
Mijn pony heeft heel lang zelf kunnen kiezen, hij stond toen erg weinig in de schuilstal en het liefst lag hij met de hele kudde languit in de open zandpaddock, wilde de rest van de kudde niet in het zand verblijven nam hij genoegen met een plekje op de verharding in de buurt van de ruif waar de andere stonden te eten om te slapen. Nu hij de nachten op stal staat staat hij eind van de dag te trappelen om naar binnen te gaan. Is hij dan opeens van mening veranderd en wil hij graag 's nachts binnen zijn of heeft hij zich aangepast aan de situatie?
maakt dat wat uit dan? In beide situaties is het een blij paard, toch? Waarom hij blij is en of wij daar een reden voor moeten vinden, goed of afkeurend is helemaal niet van belang denk ik, zolang dat dier maar happy is, toch?
Gini schreef:Precies, er is geen lijstje dat je kan afchecken om te weten of je een gelukkig paard hebt. Ik vind het in welzijnsdiscussies dus ook altijd zo een gek argument. Geen slecht of nutteloos argument, maar wel gek. Want natuurlijk is iedereen het er mee eens dat wanneer het paard gelukkig is dat dat alles is wat telt. Maar wie kan dat objectief beoordelen, wat is gelukkig? We vinden onszelf allemaal het perfecte baasje voor ons paard.
Ik denk dat in de paardenliefhebberij niemand zijn paard bewust ongelukkig wil zien. Maar we willen ook graag een binnenbak, een reistijd van een halfuur of minder, het bos dichtbij,....wikken en wegen dus. En dan zijn er gelukkig de natuurlijke behoeften (met die welzijnsvoorschriften als afgeleide) waarop je je kan baseren. En uiteraard zal er altijd een compromis zijn. Paarden kunnen niet kiezen, dan doen wij voor ze.
Een paard binnen houden omdat het dier bij een vorige eigenaar niet geleerd heeft wat het is om paard te zijn en omdat al je pogingen om het dier buiten te houden op niets uitdraaiden, dat is schrijnend, maar begrijpelijk.
Een paard binnen houden omdat je geen vuile benen wilt, is enkel schrijnend.
danzzz schreef:maakt dat wat uit dan? In beide situaties is het een blij paard, toch? Waarom hij blij is en of wij daar een reden voor moeten vinden, goed of afkeurend is helemaal niet van belang denk ik, zolang dat dier maar happy is, toch?