Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:27

Daarom sta ik inderdaad niet graag op een grote pensionstal. Want als je 30+ paarden hebt staan, dan is werken op maat gewoon heel moeilijk of onmogelijk of je moet oneindig veel hectaren aan grond hebben. Tot zover dan dus ook het argument: je moet naar je paard kijken en beslissen wat voor die het beste is. Op zo een massa-pensionstal (die waarschijnlijk ook nog eens openingsuren en openingsdagen hanteert) kan dat praktisch bijna niet en moet het paard toch wel ingepast worden in het stalrooster.

Ik zou dus zoeken naar de kleinere stallen of zelfs particulieren. Grotere kans dat je dan mensen gaat vinden die op 1 lijn zitten. Je kan eens rondrijden in de buurt en aanbellen waar je nu paarden op de wei ziet staan.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:27

Mijne staan alleen op stal als ik aan het rijden ben. Verder staan ze 24/7 buiten met inloopstal :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:42

TinGu schreef:
Ik vind het een lastige discussie. Hier in de omgeving lijkt de omslag van 24/7 stal naar meer buiten nu pas een inimini beetje op gang te komen.
Toen ik bijna 10 jaar geleden mijn 1e paard kocht hadden we op stal 1 rijbaan waar in los werd gegooid, 1 grote paddock en een stuk dijk. Ik kon mijn paard toen met gemak 3-4uur buiten zetten, ondanks dat er ruim 100 paarden op die stal stonden, want niemand maakte er gebruik van. Manegespul ging in de overdekte baan en enkele keer op de dijk, en de enige andere klant die ook los wilde zette haar paarden op de dijk, waardoor die van mij de paddock voor zich alleen hadden.
In de jaren daarna gingen steeds meer mensen hun paard los zetten, en werd de tijd die je los kon dus ook steeds minder. Stal lostte dat op door de grote paddock (50x30) in tweeen te delen, en er nog 2 inimini paddocks bij te maken (grootte van een volte zo'n beetje) Nu is het op deze stal dringen, met ruim 150 paarden en 5 losgooi plekken, en kan je binnen 15 en buiten 20 minuten... (ik sta daar dus ook niet meer)

Nagenoeg alle stallen in de omgeving hebben op een soortgelijke manier de toegenomen vraag naar losgooimogelijkheden opgelost: bestaande paddocks en weitjes opdelen, zodat je er meer hebt. Een box levert tenslotte toch echt meer op dan een paddock. Veelal zijn paddocks (als je mazzel hebt) 10x20, en kan je paard en 30-60min op voor degene na je aan de beurt is. Buitenzetservice is vaak 1, max 2 uur, voor de volgende groep gaat.

Ik vraag mij nu af, hoe ik dit kan veranderen, of hoe dit uberhaupt te veranderen is. 10 jaar geleden ben ik mijn paarden meer buiten gaan zetten, nu doen steeds meer mensen dat (ik zeg niet dat dit door mij komt, zeker niet) Maar stel, ik zeg tegen een staleigenaar "ik wil mijn paard meer buiten hebben, anders kom ik hier niet staan", dan is het antwoord hier in de regio "prima, voor jou 10 anderen". Staleigenaren hebben hier in de regio simpelweg niet de neiging om dingen aan te passen, omdat die vraag er niet naar is. Of ze bieden wel buiten, maar dat staat hier bijna gelijk een blubber, omdat goede drainage te duur is, en dan zijn er ook meteen 0 faciliteiten (als een goede rijbaan, dan wel uitrijmogelijkheden)

Kortom, ik zou zelf graag meer buiten willen voor mijn paarden, maar hoe breng je zo'n verandering teweeg in een regio waar iedereen zijn paard in bubbeltjesplastic op stal wil hebben, want o wee als er een wondje is of je paard eens gek zou doen?

(een antwoord als "dan stal je je paard maar verder weg" heb ik niets aan. Waar ik wel wat aan heb is ideeën HOE zo'n mentaliteitsverandering doorgevoerd kan worden. Daar worden uiteindelijk alle paarden beter van lijkt mij)

Dit herken ik zeker! Absoluut. Gelukkig gaan steeds meer mensen inzien dat wat meer buiten, wat meer in vrije beweging, wat meer sociaal contact echt wel belangrijk is (al is het maar alleen voor ons eigen gemoedsrust) Dus ik herken zeker een toegenomen behoefte aan stallen die alle faciliteiten bieden, binnenbak, buitenbak, stallen, longeerkralen, paddocks, kantine EN land. Stallen die dat allemaal hebben staan voor een maximale prijs helemaal vol met een wachtlijst. Gelukkig maar, daaruit blijkt op alle fronten dat het heus wel door veel paardeneigenaren als serieuze sjit gezien wordt dat los en buiten.

Er zijn nog een paar diehards die om hun moverende redenen dat paard alleen maar uit stal trekken voor een half uurtje "sporten" ja die zijn er maar die zijn zoooooooo niet representatief voor de stalpaardhouders, want iedereen zorgt er op zijn/haar manier voor dat het paard waar ze voor zorgen krijgt wat die nodig heeft om gelukkig te zijn, want zoals terecht opgemerkt door superpony (geloof ik) kunnen alleen blije paarden goed presteren. Elke gewone stalpaardenhouder zorgt ervoor dat het paard met enige regelmaat vrij kan bewegen, vaker die box uitkomt, langer die box uit is.

Bottom line is weer dat men moet kijken naar wat het paard nodig heeft, waar die het beste op leeft en daar mag heus een beetje marge inzitten voor eigen plezier.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:47

Gini schreef:
Daarom sta ik inderdaad niet graag op een grote pensionstal. Want als je 30+ paarden hebt staan, dan is werken op maat gewoon heel moeilijk of onmogelijk of je moet oneindig veel hectaren aan grond hebben. Tot zover dan dus ook het argument: je moet naar je paard kijken en beslissen wat voor die het beste is. Op zo een massa-pensionstal (die waarschijnlijk ook nog eens openingsuren en openingsdagen hanteert) kan dat praktisch bijna niet en moet het paard toch wel ingepast worden in het stalrooster.

Ik zou dus zoeken naar de kleinere stallen of zelfs particulieren. Grotere kans dat je dan mensen gaat vinden die op 1 lijn zitten. Je kan eens rondrijden in de buurt en aanbellen waar je nu paarden op de wei ziet staan.

Ik sta nu dus ook op een kleinere stal, 20 paarden en dus meer ruimte. Alleen ook hier kleine paddocks, maar wel een stuk grotere stallen, en veel sociaal contact ook op stal, dus dat is voor nu mijn compromis.

Particulieren heb ik ook voor gekeken, maar die hebben zomers wel lekker weidegang, maar 'swinters is dat toch al snel een kleine paddock of op stal omdat de mooie rijbaan/paddock niet stukgelopen mag worden (en ook hier drainage toch wel erg duur is)
Stal in de buurt adverteerde met 'hele dagen paddock, zomers hele dagen wei'. Klonk ideaal, wei was dat ook, maar de paddock waren stukjes van 3x6 waar ze de hele dag zonder beschutting alleen in moesten (met paard ernaast) 8)7 Tsja, dan geef ik de voorkeur voor mijn box met overdekte uitloop. Die is groter dan dat paddockje, en ze kunnen droog staan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:41

TinGu schreef:
Gini schreef:

Ik sta nu dus ook op een kleinere stal, 20 paarden en dus meer ruimte. Alleen ook hier kleine paddocks, maar wel een stuk grotere stallen, en veel sociaal contact ook op stal, dus dat is voor nu mijn compromis.

Particulieren heb ik ook voor gekeken, maar die hebben zomers wel lekker weidegang, maar 'swinters is dat toch al snel een kleine paddock of op stal omdat de mooie rijbaan/paddock niet stukgelopen mag worden (en ook hier drainage toch wel erg duur is)
Stal in de buurt adverteerde met 'hele dagen paddock, zomers hele dagen wei'. Klonk ideaal, wei was dat ook, maar de paddock waren stukjes van 3x6 waar ze de hele dag zonder beschutting alleen in moesten (met paard ernaast) 8)7 Tsja, dan geef ik de voorkeur voor mijn box met overdekte uitloop. Die is groter dan dat paddockje, en ze kunnen droog staan.

als onder de vliegtuigen, in de haarlemmermeer verstaan wordt. Ja, Aalsmeer/bos.. is veel manege pensionstal.. met zomerweide en swinters kleine paddocks..

In de haarlemmermeer zitten echter heel veel mensen en kwekers met ruime stukken grond, waarop eigen paarden lopen..

je zult het daar niet in pensionstallen moeten zoeken, maar echt door to door gewoon weides van particulieren afgaan en checken of ze er een bij kunnen hebben/willen..

de weide waar ik opgegroeid ben bestaat niet meer (inmiddels zal het buurbedrijf erop uitgebouwd hebben en schipholrijk.. op een foto van andere buren zie ik op de plek van de schuilstal nu een gebouw staan op funda), althans niet meer in de grote waarin het toen was..

Maar dat was 4 hectare weide (totaal nauwelijks onderhouden), een gammele afzetting waardoor een stukje van een kleine bak afgezet was.. de ondergrond was gewoon uitgesleten gras.. een nishut met een paar boxjes voor nood en vol balen hooi.. water was er in grote badkuipen (stuk of drie), grote schuilstal die bestond uit twee openstaande boxen.. een dikke betonplaat ervoor (lees er is gewoon een fundering gestort).. er stonden 1 fries en een newforest op en op een gegeven moment betaalde iemand een beetje zodat hij er een paard bij kon plaatsen..

onze buren hadden weides (en hebben die voor zover mij bekend nog altijd), een kleine binnenbak in een van de bedrijfsloodsen, stalletjes om je vingers bij af te likken en een rijbakje buiten.. toen liep er een kudde volledig onbeleerde shets op het land zomers en swinters stonden ze op de bijsttallen met fikse uitloop en een deel van de weides..

niemand heeft ooit met stallen of weide of plekken geadverteerd.. lag ook redelijk buiten het zicht van de dijk.. maar als er zich iemand meldde dan kon het zomaar zijn dat er ineens een 'pension'klant bij stond. maar de keren dat ik in die buurt kom met de auto, staan er swinters nog altijd paarden gewoon op het land

en die instelling heerst daar naar mijn beste weten nog steeds..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:37

Ik vind het vooral een puntje als we voor het paard gaan beslissen wat hij wil. "Hij staat eind van de dag al voor het hek dus hij wil graag binnen rusten".
Mijn pony heeft heel lang zelf kunnen kiezen, hij stond toen erg weinig in de schuilstal en het liefst lag hij met de hele kudde languit in de open zandpaddock, wilde de rest van de kudde niet in het zand verblijven nam hij genoegen met een plekje op de verharding in de buurt van de ruif waar de andere stonden te eten om te slapen. Nu hij de nachten op stal staat staat hij eind van de dag te trappelen om naar binnen te gaan. Is hij dan opeens van mening veranderd en wil hij graag 's nachts binnen zijn of heeft hij zich aangepast aan de situatie?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:40

@ElenaMM77
Het is idd die regio, alleen aan de Aalsmeer-kant. Dat is ook meteen mijn manco, in ieder geval mijn oudste wordt niet gelukkig van alleen rijbaan of polder, die wil km maken in het bos. En een beetje bos in deze regio is niet zo makkelijk te vinden, zeker niet als je het wilt combineren met veel buiten.
Ik heb vaak overwogen meer de polder in te verhuizen, daar komt automatisch al meer wei bij de stal. Echter heb ik afgelopen jaar 2 maanden de stal niet af gekund ivm droes, en mijn oudje werd echt een beetje depri. Ondanks afwisseling (en toen ook veel buiten, andere klanten konden niet ivm ziek paard of willen niet ivm blubber dus toen was er ruimte zat), hij bloeide pas op toen we weer het bos in konden :(:)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:42

viola schreef:
Ik vind het vooral een puntje als we voor het paard gaan beslissen wat hij wil. "Hij staat eind van de dag al voor het hek dus hij wil graag binnen rusten".
Mijn pony heeft heel lang zelf kunnen kiezen, hij stond toen erg weinig in de schuilstal en het liefst lag hij met de hele kudde languit in de open zandpaddock, wilde de rest van de kudde niet in het zand verblijven nam hij genoegen met een plekje op de verharding in de buurt van de ruif waar de andere stonden te eten om te slapen. Nu hij de nachten op stal staat staat hij eind van de dag te trappelen om naar binnen te gaan. Is hij dan opeens van mening veranderd en wil hij graag 's nachts binnen zijn of heeft hij zich aangepast aan de situatie?

maakt dat wat uit dan? In beide situaties is het een blij paard, toch? Waarom hij blij is en of wij daar een reden voor moeten vinden, goed of afkeurend is helemaal niet van belang denk ik, zolang dat dier maar happy is, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:07

Ik lees al van in het begin mee. En ik kan me in alle meningen wel deels vinden.

Al bij al is het het belangrijkste dat je paard zich gelukkig toont, goed in zijn vel zit en dat je van alle mogelijkheden de best passende kiest.

Vrijdag komen mijn 2 laatste pony's naar pension. Dat wordt dan op stal staan van 17u tot 7u als het weer en de bodem het toelaten om buiten te gaan. Zoniet is het, jammer maar helaas, tot 20u/dag op stal. Ben ik er blij mee? Nee. Heb ik een alternatief? Helaas niet. Er is geen enkele stal in de buurt waar ze buiten kunnen en al helemaal niet met beschutting. Alles is gigantische blubber of staat vol water. Mijn anders kurkdroge weiland is een zwemvijver en het dak in de schuilstal is lek. Moet helemaal vervangen worden. Maw, er is geen cm meer die droog is.

Dan heb ik ze liever meer op stal maar op zijn minst met kans op droge voeten en uit de wind, dan dat ze 24/7 zeiknat zijn van kop tot teen zonder droog plekje.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:13

Pepperrr schreef:
Mijne staan alleen op stal als ik aan het rijden ben. Verder staan ze 24/7 buiten met inloopstal :)

Leuk, maar wat heeft dit te maken met de vraag van het topic?

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:51

En ook niet te vergeten.........het zijn ook geen wilde dieren meer maar een door een mens gefokt dier en ook niet alle rassen zijn sober en geschikt voor 24/7 buiten.

Fijn dat het nu zo goed gaat met je paard.[/quote]

letterlijk alle rassen kunnnen 24/7 buiten staan maakt niet uit welk ras elk paard kan dat. het dier krijgt gewoon een goede dikke vacht om door de winter heen te komen. je zou wel bij moeten voeren maar elk paarden ras kan makkelijk buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:08

Kunnen misschien wel maar willen is wat anders. Mijn ene paard rent zelfs in de zomer bij een klein zacht buitje al vol gas richting schuilhok. Die wordt echt niet vrolijk van buiten blijven in de winter. Dan kampeert hij even goed meer in het schuilhok dan erbuiten. Kan ik 'm even goed op stal zetten en er regelmatig uit laten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:32

Ninx schreef:
danzzz schreef:
Dabedoelik. Ik vind het prima als paarden 24/7 buiten staan, mits niet in de blub, felle zon en met schuilstal vrij toegankelijk en het paard daar content mee is. Ik vind het ook prima als paarden 23 uur op stal staan, mits ruim genoeg, licht genoeg, met een goede ondergrond, voldoende ruwvoer en sociaal contact (al is het door de tralies) en het paard daar ook content mee is.

In dit topic zijn voorbeelden naar voren gekomen van paarden die je absoluut niet lang buiten wil hebben omdat ze daar gewoon ernstige bezwaren tegen hebben, persoonlijk ken ik ook paarden die je absoluut niet te lang binnen wil hebben, gaan gewoon slopen, echt net honden!

En toch meent er hier een groepje mensen dat als je dus je paard binnen houdt dat je paardgestoord bent en beter een fiets kan kopen. Ik vind dat heel, heel raar. Respectloos ook, zeker de manier waarop het dan gebracht wordt.

23 uur binnen is altijd op alle manieren verwerpelijk..... Ja, er zijn mensen die dat doen, en nee.... die paarden liggen niet dood in de stal.

Maar een paard is een bewegingsdier; longfunctie, het lymfesysteem, de spijsvertering, maar ook spieren (afvoer van melkzuur) pezen en beenderen zijn gebaat bij veel beweging en veel frisse lucht.
Dat is gewoon harde data, zoals een kip een ei legt en de zon elke avond onder gaat.
Dat het mensen niet past, dat het dier zich noodgedwongen aanpast, dat het een geaccepteerde gewoonte lijkt zie ik ook.... maar nee, het is niet normaal en niet wenselijk.

Wanneer jij dat raar vindt, dan denk ik dat jij niet begrijpt welk type dier je hebt gekocht.

Er is een midden te vinden tussen altijd buiten of altijd binnen, maar anderhalf uur buiten?! Nee.... dat vind ik intens treurig. Ik hoop dat dierenwelzijnswetten ooit aangescherpt worden. En dat zou sneller gaan wanneer eigenaren erop aan zouden dringen dat er betere voorzieningen komen.
Als jij je niet hard maakt voor een betere manier van houden, dan komen er ook geen stallen die jou willen bedienen....

_/-\o_

En toch zie ik de omslag wel komen. Hier gaat de duurste (a 500 euro, slik) en meest luxe stal uit de omgeving ook om. De andere grootste stal was al even bezig. Het is geen 24/7 en dat hoeft ook helemaal niet. Maar wel het bewustzijn en het werken aan verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:56

TinGu schreef:
Gini schreef:

Wij staan nu ook op een grote pensionstal, (ik denk rond de 40 paarden?) en die is beter dat de kleine stal van 8 paarden waar ik hiervoor stond :=
Nu komt ze de hele winter van 5:00/7:00 tot 17:00/19:00 buiten in de paddock met d'r maatje en eten, van de zomer ook (deels paddock, deels wei) maar dat is er ook de optie 24/7 op de wei.
En verder een prachtige accommodatie, xxl box voor 's nachts (mijn merrie van 175 kan languit liggen) waarbij ze ook met hoofd eruit kunnen, en ALLES om ook nog fatsoenlijk te kunnen trainen. En als kers op de taart, bos op stapafstand!
Wij hebben wel exht een heerlijk plekje :) (betaal dan ook wel een godsvermogen, wel volpension ook, maar he alles voor de pony he ;) :') )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:02

danzzz schreef:
viola schreef:

maakt dat wat uit dan? In beide situaties is het een blij paard, toch? Waarom hij blij is en of wij daar een reden voor moeten vinden, goed of afkeurend is helemaal niet van belang denk ik, zolang dat dier maar happy is, toch?

Wat zijn de kenmerken van een gelukkig paard?

Kendra

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:03

@Gini: Dat weet je niet en het is zelfs de vraag of een paard iets als 'geluk' kan ervaren.
Er zijn wel richtlijnen voor paardenwelzijn - die geven richting.
En verder is het een kwestie van ervaring en gezond verstand van de baas...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:10

Ik kan alleen voor mijn pony spreken wanneer zij gelukkig is, maar niet voor een paard van een ander.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:28

Precies, er is geen lijstje dat je kan afchecken om te weten of je een gelukkig paard hebt. Ik vind het in welzijnsdiscussies dus ook altijd zo een gek argument. Geen slecht of nutteloos argument, maar wel gek. Want natuurlijk is iedereen het er mee eens dat wanneer het paard gelukkig is dat dat alles is wat telt. Maar wie kan dat objectief beoordelen, wat is gelukkig? We vinden onszelf allemaal het perfecte baasje voor ons paard.
Ik denk dat in de paardenliefhebberij niemand zijn paard bewust ongelukkig wil zien. Maar we willen ook graag een binnenbak, een reistijd van een halfuur of minder, het bos dichtbij,....wikken en wegen dus. En dan zijn er gelukkig de natuurlijke behoeften (met die welzijnsvoorschriften als afgeleide) waarop je je kan baseren. En uiteraard zal er altijd een compromis zijn. Paarden kunnen niet kiezen, dan doen wij voor ze.

Een paard binnen houden omdat het dier bij een vorige eigenaar niet geleerd heeft wat het is om paard te zijn en omdat al je pogingen om het dier buiten te houden op niets uitdraaiden, dat is schrijnend, maar begrijpelijk.
Een paard binnen houden omdat je geen vuile benen wilt, is enkel schrijnend.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:39

Gini schreef:
Precies, er is geen lijstje dat je kan afchecken om te weten of je een gelukkig paard hebt. Ik vind het in welzijnsdiscussies dus ook altijd zo een gek argument. Geen slecht of nutteloos argument, maar wel gek. Want natuurlijk is iedereen het er mee eens dat wanneer het paard gelukkig is dat dat alles is wat telt. Maar wie kan dat objectief beoordelen, wat is gelukkig? We vinden onszelf allemaal het perfecte baasje voor ons paard.
Ik denk dat in de paardenliefhebberij niemand zijn paard bewust ongelukkig wil zien. Maar we willen ook graag een binnenbak, een reistijd van een halfuur of minder, het bos dichtbij,....wikken en wegen dus. En dan zijn er gelukkig de natuurlijke behoeften (met die welzijnsvoorschriften als afgeleide) waarop je je kan baseren. En uiteraard zal er altijd een compromis zijn. Paarden kunnen niet kiezen, dan doen wij voor ze.

Een paard binnen houden omdat het dier bij een vorige eigenaar niet geleerd heeft wat het is om paard te zijn en omdat al je pogingen om het dier buiten te houden op niets uitdraaiden, dat is schrijnend, maar begrijpelijk.
Een paard binnen houden omdat je geen vuile benen wilt, is enkel schrijnend.

O meid, wat ben ik het met je eens! Wel met de kanttekening dat een paard niet schrijnend is als deze simpelweg niet te lang buiten wil zijn, wat de reden ook mag zijn daarvan. Als het paard binnen gelukkiger is, is dat helemaal niet schrijnend lijkt me, toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:59

Tot nu toe is bij ons elk ex stal paard goed gewend geraakt aan 24/7 buiten MET schuilstallen. We hebben een shet, New Forest en Quarters. 1 quarter heeft nog een deken op, want die moet nog ''wennen'. Maar de rest niet meer en maken ook goede vachten aan. De 24jr merrie quarter dit jaar voor het eerst zonder en lijkt het erg goed te doen.

Een gelukkig paard is wel te zien en te meten als je wat verstand ervan hebt en goed kan observeren. Daarvoor moet je soms ook wat afstand nemen en paarden, paard laten zijn. Ik heb juist veel meer geleerd van de paarden onderling, dan vele mensen vroeger die uit boekjes weten te vertellen hoe en wat.

Maar het is allang niet meer alleen een gelukkig paard. Het is ook een gezond paard en die combinatie moet in balans zijn. Voor gezondheid heb je gewoon beweging nodig.
Als we eerlijk zijn, hebben paarden er min of meer ''last'' van dat wij wel een dag en nacht ritme hebben en x aantal uren willen slapen 's nachts en ook slecht functioneren in het donker. Want daarom zetten we ze doorgaans 's avonds binnen en staan ze vele uren aaneengesloten op stal stil te staan.

Ik ben ook echt niet tegen stal, maar wel dat paarden zolang achtereen stil staan meteen. Ik zie graag verdeling. Vandaar dat ze zelf mogen kiezen en dus verdeelt over de dag vrij bewegen. Daar doen, vooral deze "oudjes", het erg goed op. Een 24 jarige die doet alsof ze net uit een ei komt en mn 19jr ruin, die er allang niet meer had moeten zijn.....

Er komen steeds meer stallen met pp,, veel buiten, meer ruwvoer, dus er is wel ontwikkeling. Het zou jammer zijn als dit wordt afgeremd door mensen die nog vasthouden aan oude ideen.
Zo vertelde iemand me dat er een onderzoek was gedaan dat paarden binnen horen te rusten en daarmee werden praktijken van te lang op stal staan weer goed gepraat. Dit komt de wereld in en werd me mede gedeeld door iemand die nog nooit een kudde heeft bestudeert die 24/7 buiten en samen leven. Paarden rusten ook overdag buiten. Maar een stabiele kudde, genoeg ruimte en rust is wel belangrijk. In onze mini kudde wordt bijvoorbeeld niet gejaagd. Ze schhrikken niet van omgevingsgeluiden en er is veel rust. Ook mede door altijd de mogelijkheid van eten, drinken etc.

Rassen zouden allemaal buiten kunnen staan en het is zoals mijn man altijd zegt; voor het paard is het hetzelfde of hij overdag nat regent, of 's nachts. Als je paard overdag 2 of 6 uurtjes buiten komt en dan alles kan verdragen, kan dat ook wel 12 uur bijv. Uiteraard hoort er imo altijd een schuilmogelijkheid te zijn en die ontbreken juist te weinig. Ik denk grote veranderingen te zien als er veel meer schuilmogelijkheden zijn, dat kunnen ook bomen zijn. Die van ons staan net zo lief onder een boom als in een stal.

Wij stonden op een stal met paarden die echt altijd binnen stonden. Paarden kwamen een uur in een molen binnen! Dan gingen ze compleet uit hun plaat, echt doodeng soms. Tegen ons werd gezegd; Ja, ze zijn heet gefokt..............Dat kan best, maar zet ik mijn 24jr merrie de hele dag op stal, gaat ze ook uit haar plaat als ze eruit mag. Die ging vd week zelfs uit haar plaat na dagen sneeuw en voorzichtig lopen. ( want dat doet ze gelukkig altijd )

Alles gaat daar achter gesloten deuren. Mensen lopen ook al zoveel jaren mee en houden vast aan oude gewoontes. Soms ook zo uitgevoerd door hun eigen angsten en onkunde. ( Want wat zag ik een ellende.......)
Die hoeven niet 24/7 buiten, maar laat ze iig een beetje paard zijn. Mensen woonden erbij, dus laat ze dan een paar keer pd de benen strekken. Nu kan dat niet meer, want dan breken ze hun benen en alles om hun heen.

Ik denk echt dat we het allemaal grotendeels eens zijn. En dat mensen minder moeten accepteren van de standaard op stallen. Ze gaan pas ontwikkelen als er vraag is en ze leeg blijven staan wanneer ze daar niet aan voldoen. Blijf zelf nadenken en kijk naar mogelijkheden. Ik wil ook meer luxe, maar niet ten koste van alles. We wonen er niet bij en de paarden moeten er wel 24uur wonen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:18

danzzz schreef:

Ik denk dat het wel degelijk verschil maakt of je paard altijd zelf kan kiezen of dat je hem in feite blij maakt met een dooie mus. Helaas is het gewoon soms niet anders, maar je ervan bewust zijn vind ik wel belangrijk. Zolang mensen denken dat het allemaal wel prima is zolang het paard niet echt ongelukkig is zal er nooit iets veranderen.

Ik ben me er wel zeker van bewust dat ondanks dat mijn pony in de avond er duidelijk voor kiest op zijn stal in te gaan hij daar niet altijd heel gelukkig mee is als hij ontdekt dat de deur dicht is. Hij is echt wel gelukkiger als hij heel de nacht zelf kan kiezen. Maar zoals bij vele spelen er nog meer factoren mee in de stalling en is dit voor nu de beste optie.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:23

Ik kan je vertellen dat de merries die altijd hele dagen buiten staan enorm pleased waren toen ik ze net na een half uurtje binnen haalde ondanks dat ik net hooi bij ze neergelegd had en ze een regendeken ophaddden. Vonden het helemaal niks in de wind met de regen. Was gewoon rennen naar stal.

Vreselijk, ze zijn er maar een half uurtje uitgeweest! En het ziet er niet naar uit dat ze er vandaag nog een keer uitkomen als ik buienradar zo bekijk.

Of vind men dat ik ze naar buiten had moeten laten staan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:27

Ja.
Want doordat je ze nu binnen trekt kweek je van die watjes. Je maakt ze echt zelf.
Hier staat er geen 1 na een half uur te jengelen aan de poort. Geen 1. Die met deken niet, zonder deken.
De jonkies niet en de oudere niet.
Wel hebben ze ruimte genoeg en een maatje die ze ook gezellig vinden. Geen natte voeten. Kunnen uit de wind gaan staan wat ze doen als ze willen soezen of binnen, maar dat doen dan weer niet.
Rond een uur of half 5 dan staat het te grazen bij de uitgang ipv achter in de wei.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:02

Tja hier zouden ze misschien ook wel aan de poort staan zeuren als ik de schuilstal dicht zou gooien. Want de ganse dag in de regen zonder beschutting worden ze ook niet heel blij van. Dus nu gaan ze heus ook wel zelf eens binnen staan. Maar ik heb er nog nooit eentje vrijwillig 23 uur achtereen binnen zien staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:05

Het ding is ook dat we alleen "luisteren" naar het paard wanneer die klaarblijkelijk binnen wilt en aan de poort staat te zeuren. Wat als het paard een uur later het wel gezien heeft op stal en vraagt om naar buiten te gaan? Weinig mensen die constant binnen en buiten zetten op vraag van het paard. Ik ook niet btw.