Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:13

Dat kan ook, jasje aan doen dan maar :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:14

Koliek is nooit leuk. Hier hebben de oude ruin en mijn bonte er soms last van. Ruin vh gras en de bonte eet sneeuw.... :brr: . Gelukkig kan ik het meestal zelf oplossen door beweging. Maar het is altijd schrikken. Hoop dat het beter gaat met haar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:16

Hij had al geen verschijnselen meer toen de da er was. Alleen een over actieve darm.
Hoefde hem geen jasje aan te doen. Nu ze uit de wei zijn staat hij toch meestal binnen. Kan hem morgen wel een jasje aan doen. Maar denk dat ze gewoon even een dieet dagje krijgen met hooi. Dan blijven ze veel binnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:51

Zit in de schuur te wachten tot t wat minder nat wordt. Nog 2 minuten, zegt de radar. Mijn paddocjk is nu wel nat... -O-

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:57

Hey!
Ik kom graag even tips vragen hier.
We weten ons geen raad meer...

Er staat opeens geen stroom meer op de weide. We hebben eind vorig jaar heel de stroomdraad vervangen voor stroomband (AKO premium plus), dat werkte samen met het stroom apparaat (koltec) prima! Intussen hebben we de aardepennen opnieuw van draad voorzien aangezien deze slecht was. Nu stond gister onze tinker ineens langs de wei... Op de een of andere manier tussen de draden door gekropen. (Lint uit de isolatoren geschoten lint gewoon heel). Daarna natuurlijk weer de spanning gecontroleerd en tot onze verbazing staat er helemaal geen stroom meer op de wei, nergens! We hebben de hoofd draad van het apparaat los gekoppeld van de wei en deze getest en die doet het gewoon, terug op de wei en helemaal niets, op geen enkele plek. De draad helemaal na gelopen maar er zit niet eens een takje tegen aan. Wij hebben geen enkel idee meer wat er aan de hand kan zijn of hoe we er achter komen waar de band eventueel stuk kan zijn. Ik heb de paarden nu s'nachts op stal en overdag in de bak met een kleine weide erlangs (afgezet met gaas zonder stroom) maar ze zijn gewend om 24/7 buiten te staan, niet ideaal dus.

Heeft iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen?
Dan kunnen ze weer lekker de wei op.

Dankjewel alvast!

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:58

Controleer de poortgrepen ook even. Daar was laatst bij ons iets mis (poortgreep gaf de stroom niet meer door). Gelukkig hebben we een verklikkende shetlander :Y)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:00

Hoe kan ik deze controleren? Ik zie er zo niets vreemds aan haha! Zijn ook nog nieuw... Nouja half jaartje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:05

Is het apparaat zelf nog wel goed?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:06

Ja die is laatst nog helemaal doorgemeten. Plus als we de draad van de wei afkoppelen meten we dat die het gewoon nog doet...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:06

mentjuh schreef:
Hoe kan ik deze controleren? Ik zie er zo niets vreemds aan haha! Zijn ook nog nieuw... Nouja half jaartje

Ff voelen }:)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

De onze was ook nog betrekkelijk jong (nog geen jaar in ieder geval). Eerst de hoofddraad aan de wei koppelen, dan direct na het koppelpunt meten. Zo verder lopen langs de draad tot je het euvel gevonden hebt. Bij de poortgreep heb ik het aanknopingsoogje gemeten en het uiteinde-haakje (begrijp je het nog, haha). Via het aanknopingsoogje werd de stroom aangevoerd (daar stond dus ook een goeie klap op), maar de poortgreep gaf de stroom niet door. Het uiteinde-haakje had dus geen stroom meer.

Ik ben altijd zo blij dat we onze draad in secties hebben, en dat ik op de wei stukjes kan aan- en afkoppelen.

AbbyBlues := }:)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:09

Je kan heel het draad gewoon vastpakken zonder dat je stroom krijgt, kan het dan nog aan de handvaten liggen? Ik kan die ook even voelen of meten natuurlijk :Y)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:11

Direct links en rechts langs de aansluiting al helemaal niks meer...

De aansluiting zelf van draad naar band ook vervangen net trouwens
Laatst bijgewerkt door mentjuh op 26-04-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:11

Even een vraagje: ik ben me aan het verdiepen in de mestafvoer voor 1 paard en 3 ponys.
Huidige eigenaar van de stek heeft een aanhangertje staan voor de mest en rijd dat eens per week weg naar de boer. Ik vraag me echter af of er geen minder arbeidsintensieve mogelijkheden zijn als je geen ruimte hebt voor een mestplaat.

Ik dacht aan rolcontainers, maar ons huis ligt aan een zandpad en is niet super goed te bereiken (in ieder geval niet met een grote vrachtwagen), of zijn er ook andere methoden voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:14

spatter schreef:
Dat is een half uurtje van mij af.
Hoe goed kun je rijden?

Blue is redelijk makkelijk te rijden, alleen wat flauw met groot verkeer.
Nina is weer enorm verkeersmak maar test je wel uit.

Ik rij sinds mijn 8ste, maar ben de laatste 11 jaar een op en top bosruiter geworden. Mijn paard is er eentje met pit en af en toe een grote aansteller. Meneer test trouwens ook graag uit, onze laatste rit heeft hij me nog op de grond geparkeerd. Bang ben ik niet, ik moet alleen zien dat ik mijn lichaam niet over belast (heb ooit 2 ruggewervels gebroken en mijn rechterschoudergordel zit vast door littekenweefsel).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:15

Wij hebben:
- hoofddraad
- poortgreep
- aftakking naar rechts (15 meter dan stop)
- aftakking naar links (rondom het hele weiland, en de binnendraad van de track)
- aftakking naar links heeft vrij snel een poortgreep, om makkelijk de stroom eraf / erop te kunnen doen als dat heel snel moet. De poortgreep haakt vast op een poortgreepisolator (zo'n 8 vormig geval, van metaal). Aan de poortgreepisolator zit vervolgens 60 meter draad, waarna weer een poortgreepisolator volgt. Dan weer een poortgreep (is opening naar de voorste wei). Ook daar kunnen we de stroom onderbreken om snel iets aan de rest van de draden te kunnen doen.

Ons issue zat in de eerste poortgreep na de aftakking. Tot die poortgreep hadden we stroom, daarna niet meer. Ergo: het probleem zit in de poortgreep.

Als je direct na de aansluiting niks meer hebt, zou ik toch twijfelen aan die aansluiting...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:17

ohjajoh6 schreef:
Oh hahaha, ik dacht dat je vlak bij Zwolle zat SandraVerl.

Kun je nagaan...

Ah, dus er is ook een Hasselt in Nederland. Heb ik weer wat bijgeleerd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:17

Pinda_Dipje schreef:
Even een vraagje: ik ben me aan het verdiepen in de mestafvoer voor 1 paard en 3 ponys.

Wij hebben daar het maisland van de buurman voor :Y) In ieder geval in de winter (inmiddels van oktober tot nu), in de zomer blijft er altijd wel een hoekje zonder mais over. En anders wil de andere boerman het wel hebben. We maken voor hem een hoekje achterin de wei waar we de mest droppen; hij kan dan vanuit zijn weiland met de shovel onze mesthoop opscheppen en over zijn land uitrijden.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:20

Hilary schreef:
Als je direct na de aansluiting niks meer hebt, zou ik toch twijfelen aan die aansluiting...

Dat dachten wij ook en daarom hebben we deze vervangen maar helaas...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 05:37

mentjuh schreef:
Hilary schreef:

Dat dachten wij ook en daarom hebben we deze vervangen maar helaas...

Misschien kun je de aansluiting iets opschuiven naar links of naar rechts, en dan opnieuw meten.
Het kan zijn dat het metaal in het lint daar gewoon stuk is, of te veel gaan roesten ofzo (dat wil weleens gebeuren)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:49

Diverse mogelijkheden.

Fout in het apparaat. Heb ik met eentje gehad, nieuw gekocht. Gaf d stroom gewoon niet af.

Aardepen/begeleiding niet (goed) aangesloten.

Lint ergens doorgebrand. Beetje bruining langs de ijzeren draadjes (op wit lint te zien, bruin niet zichtbaar?

Geknoopt lint dat niet goed verbind

Roest op de haken/ogen vd poortgrepen

Ik heb zo'n stroom check apparaatje. Pinnetje in de grond steken. Apparaatje tegen het lint. Geeft ook aan hoeveel spanning.
Zo kan ik precies nalopen waar de fout zit of spanning zwakker wordt.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:15

Wat wij gedaan hebben is een gewoon stroomdraad geleid van het apparaat naar het lint.... Omdat het bij ons, terwijl we nieuw apparaat hadden het in het begin niet werkte.

Mest: je kunt een mestcontainer kopen en als het lukt aan het begin van je zandpad zetten? Je kunt ook containers... Afgekeurd kopen bij containerbedrijven en die in laten graven... Heeft laatst iemand gedaan die ik ken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:15

Bij ons was het probleem dat er ergens een kleine verbinding was met het herrashekwerk van de buren. Alle stroom van de draad.
Je hebt zulke meters, dan kan je perfect zien waar je wel een geen stroom hebt en zo gericht zoeken.
Wat Anke dus ook al zegt.

Verschrikkelijk weer.. gisteren een kwartiertje wat grondwerk gedaan en moest dan weeral lopen voor de regen.
Heb hier terug dekens liggen.
De 1000litervaten waren zondag 200liter en lopen nu beide over. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:18

En als je geen meter hebt, wil de draad vastpakken ook weleens werken :P (zo doen wij het, netjes op de beurt haha, gedeelde pijn is halve... nee, het blijft pijn doen :') )

En het blijft maar gieten, ongelofelijk. Paarden overgezet naar een hoger gelegen stuk, het laagst gelegen stuk wei staat alweer vol enorme plassen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:25

Het blijft behelpen met mestcontainers en aanhangertjes.
Ik zou eens serieus kijken naar de ruimte waar een loonwerker kan komen met een grijper en een laadbak.
Ik heb hem direkt aan de weg liggen en als je hem verdiept aanlegt en/of met een lage heg er omheen is het ook geen rotgezicht.