Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:27

Caily we hebben 4 jaar geleden 25 cm geel zand op zwart zand gegooid. Niks er onder. Enkele steigerhouten planken er omheen om het binnen te houden.

Keren kon hier niet omdat hier vroeger grote kippenschuren gestaan hebben. Deze zijn afgebroken en deels begraven. Dus allemaal puin. .

Op enkele plekken wordt het geel zand nu wel wat dunner hoor. Wil binnenkort een vrachtwagen vol zand laten komen maar dan moet er eerst vorst komen.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:31

@Wilma: dat is een blijvertje ;)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:11

Mjah..denk ik ook. Totnutoe gaat het al 40 jaar goed.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:43

Sure_Lee wat een leuk jaar overzicht.

Wilma84 fijn zo'n man. Zo zijn wij ook samen van alles aan het bedenken. De paarden zijn niet echt zijn ding maar denkt wel lekker mee.

Met klussen doe we ook wel dingen samen. Maar er zijn ook dingen waar hij zich liever niet aan waagt en mij dan gewoon mijn gang laat gaan. Anders komt het er niet van, want het laten doen is ons dan vaak te duur. Dat is dan mijn taak en hij werkt hard zodat we hier kunnen wonen. Ik werk ook. Dat is voor de leuke dingen ;-) en zo zijn we samen een goed team. Iedereen doet waar hij goed in is. Wij zijn bijna 22 jaar getrouwd en bijna 28 jaar samen. Hij was mijn jeugd liefde ^&+

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:16

Pfoew bij gelezen, leuk concept zo'n kruiden tuin ga me daar eens in verdiepen!

Gecondoleerd, ik duim mee voor het huis!

@tamara, dat gaat dus wel geel zand erover? Ik zou het ook graag willen als we hier blijven wonen.

Lastig dat ontwormen, de eitjes gaan nu ook in winterslaap toch? Zal weer eens een telling laten doen.

Hier ook een handige man, met een eigen paard (om naar te kijken :+ ).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:38

Hier gaat het wel roos hihi. Tuurlijk wel her en der plekjes waar het wat minder lijkt. Vooral als het erg nat is. Maar ach ik ben er blij mee. Veeeeeel minder glad dan zwarte modder.

Maar ligt ook aan je ondergrond denk ik. Kijk die puin er onder is een hell of a drainage!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:49

Nou, de paarden staan terug bij elkaar en dat heb ik geweten.. De Arabier steigerde in de draad en trok een hoop kapot.. Gelukkig zichzelf niet.. Kom ik net terug aan op stal waren de paarden gelukkig nog heel maar dag kon ik van de planken boven de staldeur niet zeggen..
Zucht!

Andor zijn inspuiting doet wel zijn werk weer want hij liep heel fijn aan de longe (na eerst paar minuten rodeo die bij hem niet te omzeilen valt). Ben benieuwd naar morgen direct onder het zadel op locatie in de binnenpiste.. Hij zal wel stijf zijn van alle uitspattingen vandaag.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:19

Spannend Yontheke.!! Dan ook rodeo of niet meer, omdat hij vandaag gelopen heeft.?

Ik vandaag ook eindelijk weer, na een weekje, op me paardje... Lekker uurtje buiten gestapt. Eerst heel veel spanning, maar lekker lang teugel en laten dribbelen. Is hij na half uurtje weer helemaal braaf en happy <3

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:27

Nee, normaal gezien geen rodeo onder het zadel. Hij heeft nog nooit gebokt onder het zadel. Even hard gaan sluit ik niet uit :)

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:34

Yontheke schreef:
Nee, normaal gezien geen rodeo onder het zadel. Hij heeft nog nooit gebokt onder het zadel. Even hard gaan sluit ik niet uit :)

Ooee.!! Braaf paard.! Die van mij alleen bokken als die een vliegje op zijn kont heeft... :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:37

Nou, braaf.. Als je 180 graden en er dan vandoor knallen tegen 60 per uur zonder stuur braaf vindt.. :D Jah, dan is ie doodbraaf. Al is dat ook al weer een tijdje passe.. Waren eerder puberkuren.
Hij doet dit ook in het bos overigens en dan is het echt geen lachertje.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:00

Hahaha,, Ik hou niet zo van bokkende paarden.. Steigeren, gekke sprongen, proberen weg te stormen en 180 graden draaien maakt me allemaal niet zo heel veel uit, maar bokken :+ Ik heb liever de 'kop' omhoog, dan de kont O:)

Die van mij draait af en toe helemaal op. Dribbelen, pullen en gewoon niet meer te bereiken. Gewoon druk... Dan is het echt spelen met de me ingrijpen... Juiste moment los en juiste moment vast... En dan doet hij nog steeds af en toe, dus ga er vannuit dat hij het nog 10 jaar doet :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:51

Afbeelding

Afbeelding

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:40

Volgensmij voelt hij zich best oke :p

Ik zit hier tegen de verwarming aangeplakt... Het regent, waait en het is kouwdd... Het is ook bijna donkerder dan dat ik vannochtend uit bed stapte... Ben gelukkig al klaar buiten...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:46

Heerlijke stoeifoto's!

En het is inderdaad koud! Ik heb de paarden even op stal gevoerd (normaal altijd buiten) maar het is weer zo nat en ik wil zo rijden, scheelt gedoe en blubber. :') Ga beide paarden rijden, de ene is gisteren lekker voor de tweede keer geschoren en mijn hoofd doet niet meer (zo) zeer, kan weer een cap op! :D

@Tamara, hoog je de boel weer op met hetzelfde soort/'merk' zand? Mijn vriend wil ook nog wat extra op laten brengen maar hij vroeg zich af hoeveel het zou uitmaken als we een ander soort zand doen. Ik wil eigenlijk perse hetzelfde zand maar hij is daar iets makkelijker in. :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:51

Morgen

leuke foto's al ben ik blij dat ze dat hier niet doen

hier een zonnetje dus ik ga gauw stallen doen voordat het weer veranderd

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:01

Hier ook de zon, dus ik ga ook de stallen uitmesten. Kunnen de paarden lekker even aquatraining doen in de bak :D Zal even proberen foto's te maken!

Zag dat hierboven ergens Scen-Tao als hengst werd geopperd. Dat is de opa van mijn beide appaloosa's.
Ik heb hem meerdere keren gebruikt en hij geeft veulens met super karakters!!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:29

Ik weet niet wat voor zand ik nu heb. Ik gok vulzand. Dat is het goedkoopste en dat gaat er idd weer op.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:33

En ik denk dat je dan wel heel eind op moet hogen of niet? Wij hebben een hoop gedaan aan de grond, waardoor die nu snel opdroogt. Maar als het regent wordt het spekglad en in de zomer erg stoffig. Maar wil ook weer niet dat die erg zwaar wordt.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:37

Wij moesten ook nieuw zand erbij in de bak. Er lag M3C-zand als toplaag, maar dat was niet meer te krijgen. Op advies van de zandleverancier is er M3E zand bijgestort, dat ook gebruikt wordt voor sportvelden. Ik moet zeggen dat de ondergrond nu veel stabieler is geworden. Minder diepe afdrukken, houdt vocht goed vast, dus minder stuif en egaler om te rijden.

Onze bak is trouwens toch een beetje een buitenbeentje. Op de klei is een basis uitgegraven, daarin puinzand, daaroverheen is duomix gestort,(halfverharding die ook gebruikt wordt voor parkeerplaatsen en na aantrillen en vocht erover hard wordt). In de duomix laag zijn geulen uitgespaard, waarin de drains gelegd zijn. Op de drains in de sleuven is grof drainagezand aangebracht tot de hoogte van de duomix-laag en vervolgens over het hele oppervlak een laag van ca 10 cm M3C-zand, nu dus aangevuld met M3E.
Voordeel: goed gedraineerd, gemakkelijk nat te houden, geen stuif, niet zwaar, veel eigen aanlegwerk, maar budget overzichtelijk.
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 21-11-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:44

Klinkt goed Wilma!

Ik weet niet eens wat wij hebben.. iets met leem en het is nooit echt blubber, altijd een soort hardere laag zodat de paarden nooit wegzakken, ook al lijkt de bak soms heel nat.

Net paard 1 gereden in het bos, beest was knettergek. <3 Even lekker een paar stukken flink gegaloppeerd, moest er echt even uit, veel rare geluiden maakte hij ook.. :') Nu even opwarmen met cappuccino en dan paard 2 ook maar even doen. De cap zit nog niet heel lekker maar als ie eenmaal goed zit is het oké, heb het iets losser gedraaid aan de achterkant. :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:53

Mijn bak is top, maarde paddock moetnodig opgehoogd, ik wacht ook op vorst

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:07

Wat betalen jullie ongeveer voor het zand? Ik heb nu iemand voor 13euro de KUB maar de prijzen lopen zo uit een. En voor 13 euro kom je toch aan een behoorlijk bedrag.

Ik zat te denken aan. In het zwarte zand geulen maar dan een goede breedde V Daar dan iets van drainage zand of iets en dan geel zand. Weet alleen niet hoeveel cm. Wilma jij hebt het over 10cm gaat dat goed? Lijkt me zo weinig, maar ik heb er dan ook geen verstand van. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paarden er ook overdag op moeten kunnen. Zit nog wel eventueel te denken om een stuk echt voor het rijden en longeren af te zetten, maar mijn bak is maar 15x30.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:09

Wij hadden via via een restpartij en betaalden geloof ik alleen transportkosten maar geen idee hoeveel dat was. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:10

wilma84 schreef:
Wij moesten ook nieuw zand erbij in de bak. Er lag M3C-zand als toplaag, maar dat was niet meer te krijgen. Op advies van de zandleverancier is er M3E zand bijgestort, dat ook gebruikt wordt voor sportvelden. Ik moet zeggen dat de ondergrond nu veel stabieler is geworden. Minder diepe afdrukken, houdt vocht goed vast, dus minder stuif en egaler om te rijden.

Onze bak is trouwens toch een beetje een buitenbeentje. Op de klei is een basis uitgegraven, daarin puinzand, daaroverheen is duomix gestort,(halfverharding die ook gebruikt wordt voor parkeerplaatsen en na aantrillen en vocht erover hard wordt). In de duomix laag zijn geulen uitgespaard, waarin de drains gelegd zijn. Op de drains in de sleuven is grof drainagezand aangebracht tot de hoogte van de duomix-laag en vervolgens over het hele oppervlak een laag van ca 10 cm M3C-zand, nu dus aangevuld met M3E.
Voordeel: goed gedraineerd, gemakkelijk nat te houden, geen stuif, niet zwaar, veel eigen aanlegwerk, maar budget overzichtelijk.

Wat een fijne man heb jij :D

Ik heb ook M3C zand in de bak en dit is onlangs flink aangevuld. In regio M NL is dit nog wel te krijgen hoor. Het is nu nog zwaar, moet nog inklinken. Eronder heb ik ook drains lopen, ik zit op veen grond, soms zand, soms klei, soms enorm veel stuwing van het kwelwater.
Ik ben er heel blij mee :)