Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:31

Ik heb een overkapping van een kleine 2 meter breed en 10 meter lang. Kan wel even een foto opsnorren. Kostenraming kan ik je niet geven want de stal stond er al toen we de wei kochten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:35

Ik heb ook een overkapping van ong twee meter breed en tien meter lang. Zal eens een foto opzoeken. Kosten weet ik niet want ook hier stond deze stal er al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:36

Wij hebben voor de schuilstal een overkapping, maar die is niet zo groot, ruimte voor 1 paard.
Als het echt noodweer is, krijgen ze binnen eten.

Onze omheining zal ongeveer 1.40 zijn.
Onze [ras] van 1.36 kan onder het bovenste draad door.
Maar wij hebben ook een paard van 1.72 en een veulen in aantocht die daar waarschijnlijk nog bovenuit zal komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:38

Afbeelding

We hebben na een storm vorig jaar enkele platen vervangen en ook een deel van het houten frame hersteld, dat kostte niet veel (denk rond de 100 euro)

edit: foto vertekend wat maar onder overkapping kan een paard volledig droog staan. Naast deze twee stallen loopt de overkapping nog door, staat nog een derde stal naast (die gebruiken we als zadelkamer). In totaal zal het 10-15 meter in lengte zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:05

Afbeelding
Niet getrokken in de meest charmante periode van het jaar :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:18

Ik kan er meteen bijzeggen dat Yonteke haar afdak handiger en beter is :D

Omdat het bij ons vooraan "open" staat, blaast de regen soms binnen als de wind verkeerd staat. Ook staat het dak half onder de bomen dus het water dat we opvangen met de dakgoot is vies van de bladeren die op het dak blijven liggen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:28

Zoiets al Yontheke heeft, naar zoiets ben ik op zoek. Liefst iets dieper (grotere oversteek).
Yontheke, waar is het dak van gemaakt?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:39

Afbeelding

Zoiets..
Kosten geen idee heeft mijn verpachter gemaakt voor mij

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:04

Nope. Echt zo'n afdak als yontheke. Ik heb
al een stalletje met twee deuren maar een afdak ervoor zou ook wel fijn zijn. Al Is het maar om droog te staan met poetsen of dat die merrie niet in de drab hoeft te liggen (de ruin gaat binnen liggen)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:43

Rocamor schreef:
Zoiets al Yontheke heeft, naar zoiets ben ik op zoek. Liefst iets dieper (grotere oversteek).
Yontheke, waar is het dak van gemaakt?

Golfplaten. Geen plastieken maar de stevige. Het hele dak is daarvan gemaakt.
Ondersteund door dikke houten balken.
De ondergrond hebben we 2 jaar geleden dicht gelegd met treinbilzen.
De dakgoot van het afdak loopt overigens in het bad dat je ziet. De overloop van het bad gaat naar de gracht.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:50

Wij hebben een hayshelter zodat het hooi droog blijft, de paarden worden natuurlijk nog steeds nat :P
We voeren ook nog op meerdere plekken zonder afdak, dus op regenachtige dagen is dat hooi allemaal nat, maar toch eten ze het netjes op :) Ze hebben met z'n 6en drie schuilstallen die altijd open staan, maar daar voeren we niet in.

Deze
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:01

Die kende ik nog niet. Wel een mooi ding. Zal niet goedkoop zijn denk ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:50

Ik heb op mp een oude carpoort op de kop kunnen tikken :)

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:33

Dat is ook wel handig Tinky, hoeveel heb je daar nog voor betaald?

edit: schuren ze niet aan de palen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:52

Voor de mensen met drainage heb ik een vraag. Waar voeren jullie het naartoe af? We hebben namelijk geen sloot of iets in de buurt.

En we zijn aan het kijken of we het toch kunnen gaan realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:53

Tinky12 schreef:
Ik heb op mp een oude carpoort op de kop kunnen tikken :)

[ Afbeelding ]

Wauw dat is mooi! Moet je daar een vergunning voor hebben? Wij zitten recht aan de weg dus moeten echt rekening houden met dat soort dingen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:37

Zal verschillen per gemeente denk ik. Bij ons mag je een carport plaatsen zonder vergunning.

Hebben jullie eigenlijk iets in de stal liggen aan stro of vlas?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:40

Nee gewoon tegels, eerst had ikz and maar na 3 jaar daarin plassen ed was dat telkens een vieze bende

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:37

Wij hebben zand in de schuilstal

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:48

Ik heb aubiose in de schuilstal. Maar mest wel dagelijks uit. Ondanks dat de stal zo klein is, gaat mijn ruin er wel lekker in liggen (aubiosedeeltjes onder zijn buik verraden hem). De merrie gaat helaas in de bagger liggen.

Ik twijfel ook nog of ik de aubiose eruit zal halen, maar omdat meneer er gaat liggen laat ik het maar even zo (ondanks dat het meer werk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:13

Wij stro, maar we denken erover om over te gaan op vlas.
Ook houden we MP in de gaten voor rubberen tegels.

Afbeelding

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:41

Koudbloedkim
wat staan de paardjes er zo mooi bij. Heerlijk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:55

Solleke_Noah schreef:
Dat is ook wel handig Tinky, hoeveel heb je daar nog voor betaald?

edit: schuren ze niet aan de palen?

E500,-

Op deze foto stond hij net,inmiddels zijn er stroomdraden rond de palen aangebracht en een zeil aan de windkant :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:48

Heeft er hier iemand ervaring met drainnage buizen steken? Zou voor op een,paddock en,piste zijn waar het grondwater wel redelijk hoog staat. En,hoe laten jullie dat afvloeien? Richting een grote beek? Er is 80 meters verder een grote beek. Maar is dit niet enorm ver om te overbruggen. Of zou Men een,waterput kunnen graven,om het water in te laten afvloeien? Wel,rekening houdend dat het grondwater al redelijk hoog staat. Dat vermoeden we toch omdat het water niet weg kan hoewel als we vijftig cm diep graven de grond droog is. Kei leuke kleigrond.Iemand ideeën? En heeft er iemand effect gehad met gaten boren,in piste en paddock en opvullen met kiezelsteentjes? De ondergrond is redelijk hard en laat geen water door.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:29

llora schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met drainnage buizen steken? Zou voor op een,paddock en,piste zijn waar het grondwater wel redelijk hoog staat. En,hoe laten jullie dat afvloeien? Richting een grote beek? Er is 80 meters verder een grote beek. Maar is dit niet enorm ver om te overbruggen. Of zou Men een,waterput kunnen graven,om het water in te laten afvloeien? Wel,rekening houdend dat het grondwater al redelijk hoog staat. Dat vermoeden we toch omdat het water niet weg kan hoewel als we vijftig cm diep graven de grond droog is. Kei leuke kleigrond.Iemand ideeën? En heeft er iemand effect gehad met gaten boren,in piste en paddock en opvullen met kiezelsteentjes? De ondergrond is redelijk hard en laat geen water door.

Het makkelijkst is de beek, dan is alles gelijk weg. Eventueel kun je er nog een put tussen zetten (met overloop naar de beek) om water uit te halen om in de zomer te gebruiken om de bak weer nat te maken of voor de tuin bijvoorbeeld.

Gaten in de klei maken zou een optie zijn maar dan moet je uiteraard wel door de hele klei laag heen.
Echter kan dit ook andersom werken en door de druk het grondwater juist omhoog drukken. Het regenwater kan dan niet weg omdat de "put" al vol is.

Het mooiste zou zijn om boven de klei te blijven, of ondiep in de klei zodat het water meteen z'n weg zoekt naar je drainagebuizen. Dat is dan de weg met de minste weerstand.
Het zou dan ook mooi zijn als de drainage iets af kan lopen naar de beek of iig waterpas, en de buis naar de beek dan af laten lopen zodat er geen water in blijft staan.