Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anneliesdj schreef:Nee de juiste vergelijking is onbeslagen en beslagen hoef, maarja.
Hout is ook niet volledig, ik durf toch wel te zeggen dat dat harder is dan een paardenhoef. Hout geeft niet of nauwelijks mee.
bruintje123 schreef:anneliesdj schreef:Nee de juiste vergelijking is onbeslagen en beslagen hoef, maarja.
Hout is ook niet volledig, ik durf toch wel te zeggen dat dat harder is dan een paardenhoef. Hout geeft niet of nauwelijks mee.
Hout harder?
Daar krijg je met de vijl een vorm in geschaafd of goed mes een stuk afgesneden.
En de smid kan met bot materiaal ook niets in de hoef. Zeker niet als het droog is.
Maar dan verder vergeleken.
Als je er mep krijgt met een grenen knuppel of eiken. Zacht en hard hout. Maakt dat uit?
Misschien dat er daarna een deuk in het zachte hout zit en niet in de eik.
Maar jou klap is er niet zachter om.
Varekaj schreef:En de merrie van mijn ex mikt het licht uit je ogen als je zelfs maar de weide in komt met een touw om een ander paard uit de groep te halen.
Varekaj schreef:Als je het als eigenaar zo ver laat komen dat ijzers messcherp worden met losse nagels en een gevaar voor verwondingen, dan moet je je toch even afvragen of het wel zo verstandig is om paarden te houden. Ofwel krijg je dit soort dingen omdat ze de smid niet kunnen betalen, ofwel omdat het hen geen zier kan schelen. Niet bepaald omstandigheden waarin je een paard zou moeten hebben, want in beide situaties is het welzijn in het gedrang. Met zo'n ijzers kunnen ze ook zichzelf lelijk verwonden. Nee bedankt.
bruintje123 schreef:Scherpe randen en loszittende nagels is gewoon te laat vervangen.
Daar zo ik eerder tegen zijn dan ijzers aanzich.
Waarom de een deuk in zacht hout voor het "slachtoffer" anders voelt ontgaat mij.
Varekaj schreef:Anneliesdj:
Ik rij zelf vaak genoeg buiten op verharde ondergrond dus ja, ik hou het in de gaten in hoeverre de ijzers slijten en ik bel tijdig de smid. Sowieso maak ik afspraak na een bepaalde tijd, of de ijzers nu versleten zijn of niet en dan gaan er altijd nieuwe onder. De enige ijzers die ik hergebruik zijn de ijzers die bijvoorbeeld na een week door paardlief afgetrapt worden. Maar dat wil niet zeggen, als ze hun ijzers er dan nog onder laten, dat ze zorgvuldiger zouden zijn met niet beslagen hoeven.
En hoe ga jij weten dat je nieuwe pensionklant zo'n paard heeft? Die gaan echt niet melden bij het bezoek aan jouw stal dat hun paard dat soort stunts uithaalt, omdat ze weten dat ze dan nergens terecht kunnen. Net zoals je niet kan uitsluiten om een hele agressieve op je terrein te krijgen. De eigenaar zal misschien wel zeggen "mijn paard heeft een willetje maar dat valt wel mee hoor", maar meer ook niet. Hoe dan ook zit je dan wel met de gebakken peren.
bruintje123 schreef:Ik heb geen stalgenoten.
Heb zelf een stal.
En ja ik weet heel goed Wanneer de paarden zijn gedaan.
En ja ik heb iemand die er wat laks in was ook op aangesproken.
Wat zij overigens niet erg vond.
Was zo iemand dat als haar kont niet vast zat ze die ook zou vergeten mee te nemen.
Die vergat afspraken te maken. Vergat haar kast sleutels. Had daarom een reserve. Enz.
Maar zou iemand zijn paard nalaten goed te verzorgen waar bekappen bij mij ook onder valt zou zo iemand mogen gaan ja.
Dat vind ik dus veel belangrijker dan wel of geen ijzer.
Geen mishandeling door oneerlijk rijden of verwaarlozing door medische hulp niet laten komen of hoefsmid.
minikatje schreef:Heb niet zo'n probleem met autoriteit, als het paard er maar goed staat.