Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:32

Nee de juiste vergelijking is onbeslagen en beslagen hoef, maarja.
Hout is ook niet volledig, ik durf toch wel te zeggen dat dat harder is dan een paardenhoef. Hout geeft niet of nauwelijks mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:34

"Als je dat werkelijk niet kan begrijpen, tja...."

Toydoll
Dat denk ik dan ook weer van mensen die menen dat ijzer meer schade geeft.
Ik heb er in heel veel jaren nooit meer schade van gezien. En mijn paarden hebben nog nooit alkeen gestaan omdat ik dat niet vind kunnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:38

anneliesdj schreef:
Hout is ook niet volledig, ik durf toch wel te zeggen dat dat harder is dan een paardenhoef. Hout geeft niet of nauwelijks mee.

Hout harder?
Daar krijg je met de vijl een vorm in geschaafd of goed mes een stuk afgesneden.
En de smid kan met bot materiaal ook niets in de hoef. Zeker niet als het droog is.

Maar dan verder vergeleken.
Als je er mep krijgt met een grenen knuppel of eiken. Zacht en hard hout. Maakt dat uit?
Misschien dat er daarna een deuk in het zachte hout zit en niet in de eik.
Maar jou klap is er niet zachter om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:40

De achterbenen van mijn onbeslagen ruin zijn vele malen gevaarlijker dan de achterhoeven met ijzers van mijn hengst.
Mijn ruin mept keihard, welgemikt en zonder genade. Mijn hengst daarentegen mept niet, tilt zelfs geen voet op en neemt altijd de benen... Maar hij zet wel zijn tanden in een schoft als hij het beu is of wil spelen.

En de merrie van mijn ex mikt het licht uit je ogen als je zelfs maar de weide in komt met een touw om een ander paard uit de groep te halen.

Je kan roepen over ijzers wat je wil, het is toch ook nog altijd paardgerelateerd of er veel risico aan zit of niet. Maar hoeveel mogelijke klanten gaan eerlijk zijn over hun onbeslagen paard dat ze zo gevaarlijk uit de hoek komen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:43

Precies

De samenstelling van de groep en het karakter van het paard is veel belangrijker.

Daarom zet ik ze nooit meteen bij elkaar. Laat eerst maar eens een poosje naast elkaar staan en dan beslissen waar het nieuwe paard past.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:46

bruintje123 schreef:
anneliesdj schreef:

Hout harder?
Daar krijg je met de vijl een vorm in geschaafd of goed mes een stuk afgesneden.
En de smid kan met bot materiaal ook niets in de hoef. Zeker niet als het droog is.

Maar dan verder vergeleken.
Als je er mep krijgt met een grenen knuppel of eiken. Zacht en hard hout. Maakt dat uit?
Misschien dat er daarna een deuk in het zachte hout zit en niet in de eik.
Maar jou klap is er niet zachter om.

Als er een deuk in het zachte hout zit was de klap wel degelijk zachter.
Maar de vergelijking is ook niet nodig lijkt me, denk dat iedereen wel kan snappen dat de risico's met een beslagen hoef gewoon net iets groter zijn, niet alleen omdat er een ijzer onder zit, maar ook omdat dat ijzer slijt, scherpe randen krijgt, loszittende nagels ed.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:46

@anneliesdj: in de polder heb je niet altijd keuze om in de berm te rijdeN. Dus ik rijdt inderdaad veel op de verharde weg. De hoeven sleten veeel harder dan ze konden groeien. En dat vondt hij zichtbaar vervelend. Knollie is 22, staat 4kant op ijzers, en heeft nog nooit 1 voet opgetilt. De paddocks/wei zijn ruim genoeg om elkaar uit de weg te gaan. Dus zelden confrontatie.
we hebben een ruinen/hengsten en een merrie groep. Gemixt met en zonder ijzers. de paarden hebben enkel af en toe bijtwondjes. Je moet weten welke paarden je bij elkaar kunt zetten. Zodat er een goed evenwicht ontstaat in de kudde. Ipv alle paarden maar bij elkaar te gooien en maar hopen dat het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:48

Inderdaad. De braafste ijzerloze sul volgens zijn eigenaar kan in werkelijkheid het grootste monster blijken. Maar je kan ook net zo'n eigenaar treffen die nog extremer is in de visie van "wat is natuurlijk voor paarden" en da's ook geen lachertje om op je erf te hebben. Of je treft net een penny van het grootste formaat.

Regels zijn goed op een stal, er moet duidelijkheid zijn. Maar bovenal ook gezond verstand, en dat moet toch de boventoon voeren. Het is dat mijn groep maar 1 hele dominante heeft (de ruin) en dat het verder uitstekend klikt. Stel dat je als pensionhouder er zo 2 in je groep krijgt, veel succes. Dan maken ijzers of geen ijzers niet uit, als 2 paarden echt willen knokken dan doen ze dat ook.

Als je het als eigenaar zo ver laat komen dat ijzers messcherp worden met losse nagels en een gevaar voor verwondingen, dan moet je je toch even afvragen of het wel zo verstandig is om paarden te houden. Ofwel krijg je dit soort dingen omdat ze de smid niet kunnen betalen, ofwel omdat het hen geen zier kan schelen. Niet bepaald omstandigheden waarin je een paard zou moeten hebben, want in beide situaties is het welzijn in het gedrang. Met zo'n ijzers kunnen ze ook zichzelf lelijk verwonden. Nee bedankt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:50

Ondanks dat hoorn en ijzer allebei keihard kunnen zijn, hebben ze toch andere eigenschappen.

De hoef is gemaakt om hard genoeg te zijn om het paard te dragen en de inwendige voet te beschermen, maar tegelijk ook flexibel en schokdempend te zijn.
Ijzer is vooral hard en kan prima schokken incasseren, maar is niet echt dempend.
Anders zouden stratenmakers geen rubberen hamer hoeven te gebruiken.

Bij mij op het werk gaan er bakjes om de produkten, bestaan uit losse delen die met een pin gat verbinding aan elkaar getikt worden.
Daarvoor gebruiken we een hamer met een hard plastic kop, als we een ijzeren gebruiken, vliegen de stukken van de bakjes om je oren.

Materiaal kan wel degelijk verschil maken, met een ijzeren hamer sla je iemand makkelijk dood, maar dat wil niet zeggen dat het met een plastic of rubber hamer niet zou lukken, je moet misschien wat harder slaan.
Ijzer is bij lagere krachten schadelijker dan plastic of rubber, maar als je echt flink mept, maakt het materiaal niet zoveel meer uit.

Oftewel, blootsvoets sluit je geen risico's uit, maar met ijzers heb je sneller schade.
Als ze echt flink uithalen, maakt het niet zoveel meer uit, maar bij zachtere trappen zal het wel verschil maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:53

Varekaj schreef:
En de merrie van mijn ex mikt het licht uit je ogen als je zelfs maar de weide in komt met een touw om een ander paard uit de groep te halen.

Zo'n paard komt bij mij uberhaupt niet op het land en ik denk dat er meer pensionhouders zijn die dat niet zouden willen.

Varekaj schreef:
Als je het als eigenaar zo ver laat komen dat ijzers messcherp worden met losse nagels en een gevaar voor verwondingen, dan moet je je toch even afvragen of het wel zo verstandig is om paarden te houden. Ofwel krijg je dit soort dingen omdat ze de smid niet kunnen betalen, ofwel omdat het hen geen zier kan schelen. Niet bepaald omstandigheden waarin je een paard zou moeten hebben, want in beide situaties is het welzijn in het gedrang. Met zo'n ijzers kunnen ze ook zichzelf lelijk verwonden. Nee bedankt.

Heb jij ooit paarden op ijzers gehad die ook veel buiten liepen? Zulke dingen zijn niet altijd te voorkomen. Daarbij heb je als pensionhouder niets te zeggen over de ijzers van het paard van een ander, als de eigenaar zelf vind dat hij er nog 2 weken op kan lopen dan doe je daar als pensionhouder niets aan.

Milkberry, als dat de enige reden is, is een hoefschoen toch een praktischer oplossing?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:54

Scherpe randen en loszittende nagels is gewoon te laat vervangen.
Daar zo ik eerder tegen zijn dan ijzers aanzich.

Waarom de een deuk in zacht hout voor het "slachtoffer" anders voelt ontgaat mij.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:03

Hoefschoenen zijn ons totaal niet bevallen :(

Eigenlijk is mij het probleem in deze niet helemaal duidelijk.
Ts wil gaan voor veiligheid. Zou je dan de kans niet moeten verkleinen DAT er geslagen wordt, ipv de gevolgen verminderen ALS er geslagen wordt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:04

Electra63 schreef:
Ik zou sowieso niet willen, dat mijn merrie gedekt wordt door een ruin. Daarom hebben wij gescheiden groepen, in geslacht en grootte.

Nee dat wilde ik ook niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:09

Anneliesdj:

Ik rij zelf vaak genoeg buiten op verharde ondergrond dus ja, ik hou het in de gaten in hoeverre de ijzers slijten en ik bel tijdig de smid. Sowieso maak ik afspraak na een bepaalde tijd, of de ijzers nu versleten zijn of niet en dan gaan er altijd nieuwe onder. De enige ijzers die ik hergebruik zijn de ijzers die bijvoorbeeld na een week door paardlief afgetrapt worden. Maar dat wil niet zeggen, als ze hun ijzers er dan nog onder laten, dat ze zorgvuldiger zouden zijn met niet beslagen hoeven.

En hoe ga jij weten dat je nieuwe pensionklant zo'n paard heeft? Die gaan echt niet melden bij het bezoek aan jouw stal dat hun paard dat soort stunts uithaalt, omdat ze weten dat ze dan nergens terecht kunnen. Net zoals je niet kan uitsluiten om een hele agressieve op je terrein te krijgen. De eigenaar zal misschien wel zeggen "mijn paard heeft een willetje maar dat valt wel mee hoor", maar meer ook niet. Hoe dan ook zit je dan wel met de gebakken peren.

Hoefschoenen zouden een optie kunnen zijn hier, ware het niet dat de hoeven al slijten van zand in een rijbak en paardlief regelmatig durft graven of schrapen. Bij dressuur zijn hoefschoenen niet toegestaan op wedstrijd en ik ga 'm echt niet de hele dag in het land zetten met schoenen om...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:13

bruintje123 schreef:
Scherpe randen en loszittende nagels is gewoon te laat vervangen.
Daar zo ik eerder tegen zijn dan ijzers aanzich.

Waarom de een deuk in zacht hout voor het "slachtoffer" anders voelt ontgaat mij.

Maar ga jij dan controleren of je stalgenoten op tijd hun ijzers laten vervangen? Of kom je er pas achter dat dat niet het geval is als het te laat is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:19

Ik heb geen stalgenoten.
Heb zelf een stal.
En ja ik weet heel goed Wanneer de paarden zijn gedaan.
En ja ik heb iemand die er wat laks in was ook op aangesproken.
Wat zij overigens niet erg vond.
Was zo iemand dat als haar kont niet vast zat ze die ook zou vergeten mee te nemen. :)
Die vergat afspraken te maken. Vergat haar kast sleutels. Had daarom een reserve. Enz.

Maar zou iemand zijn paard nalaten goed te verzorgen waar bekappen bij mij ook onder valt zou zo iemand mogen gaan ja.

Dat vind ik dus veel belangrijker dan wel of geen ijzer.
Geen mishandeling door oneerlijk rijden of verwaarlozing door medische hulp niet laten komen of hoefsmid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 01:40

Varekaj schreef:
Anneliesdj:

Ik rij zelf vaak genoeg buiten op verharde ondergrond dus ja, ik hou het in de gaten in hoeverre de ijzers slijten en ik bel tijdig de smid. Sowieso maak ik afspraak na een bepaalde tijd, of de ijzers nu versleten zijn of niet en dan gaan er altijd nieuwe onder. De enige ijzers die ik hergebruik zijn de ijzers die bijvoorbeeld na een week door paardlief afgetrapt worden. Maar dat wil niet zeggen, als ze hun ijzers er dan nog onder laten, dat ze zorgvuldiger zouden zijn met niet beslagen hoeven.

En hoe ga jij weten dat je nieuwe pensionklant zo'n paard heeft? Die gaan echt niet melden bij het bezoek aan jouw stal dat hun paard dat soort stunts uithaalt, omdat ze weten dat ze dan nergens terecht kunnen. Net zoals je niet kan uitsluiten om een hele agressieve op je terrein te krijgen. De eigenaar zal misschien wel zeggen "mijn paard heeft een willetje maar dat valt wel mee hoor", maar meer ook niet. Hoe dan ook zit je dan wel met de gebakken peren.

Je zegt nu toch zelf al dat een paard ijzers kan aftrappen na een week?
Wbt agressie maakt het toch niet uit of iemand dat wel of niet meld? Zoals hier iemand zei; een paard wat iedereen die in de weide komt het licht uit de ogen slaat, die wil ik niet op het land. Zo iemand kan zelf komen om zijn paard (alleen) buiten te zetten en weer binnen te halen en als dat ze niet aanstaat kunnen ze een andere stalling gaan zoeken. Ik heb alles ook zoveel mogelijk in groepen op de weide en ik kan het niet verdragen als er eentje apart staat dus dat lijkt me ook een betere oplossing.

Ik vraag me wel af op watvoor stallen jullie staan? Ik ken aardig wat stallen waarbij de paarden in groepen buiten gaan en die hebben bijna allemaal als regel dat er geen achterijzers op de weide mogen. Juist omdat je niet weet hoe een paard is. Op een aantal is er wel de mogelijkheid paarden met ijzers apart te zetten maar niet eens bij allemaal. Ik vind het dan ook helemaal geen rare eis.
Vind het wel raar dat iedereen er hier over valt en maar praat over het voorkomen van onenigheid en paarden die goed overweg moeten kunnen en blabla. Daar heb je als pensionhouder nu eenmaal geen of weinig invloed op en je moet toch iets van veiligheid kunnen bieden voor je klanten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:11

Heb je geen invloed op paarden die niet met elkaar overweg kunnen? Wel degelijk. Wat dacht je van de paarden die niet met elkaar kunnen, niet bij elkaar te zetten. Anders gaat het sowieso een keer mis. Ze grijpen elkaar dan evengoed. Je kunt toch de verschillende rangen in de groep zien en daar rekening mee houden?

Als er bij ons een nieuw paar geintroduceert wordt, gaat dat heeel rustig aan. Ze laten hem eerst naast de leider van de kudde in de box staan een nacht. Daarna gaat de nieuwe eerst het land op. Even later de leider. Daar blijven ze bij. Als dat goed gaat, kan er steeds 1 ander paard bij. Kost tijd, maar zoals ik eerder al zei, ik heb nog geen wonden voorbij zien komen.
Want als het niet goed gaat, en ze kunnen niet wennen, worden ze in een andere groep gezet waar het wel gaat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:54

bruintje123 schreef:
Ik heb geen stalgenoten.
Heb zelf een stal.
En ja ik weet heel goed Wanneer de paarden zijn gedaan.
En ja ik heb iemand die er wat laks in was ook op aangesproken.
Wat zij overigens niet erg vond.
Was zo iemand dat als haar kont niet vast zat ze die ook zou vergeten mee te nemen. :)
Die vergat afspraken te maken. Vergat haar kast sleutels. Had daarom een reserve. Enz.

Maar zou iemand zijn paard nalaten goed te verzorgen waar bekappen bij mij ook onder valt zou zo iemand mogen gaan ja.

Dat vind ik dus veel belangrijker dan wel of geen ijzer.
Geen mishandeling door oneerlijk rijden of verwaarlozing door medische hulp niet laten komen of hoefsmid.

Je kunt wel heel goed weten wanneer de paarden zijn gedaan, maar als je wil weten of het een keer vaker moet door omstandigheden kan dat alleen als je dagelijks de hoeven ziet. Neem niet aan dat je dat van alle paarden bekijkt, en indien toch, zó'n pensionhouder zou ik dan weer niet willen. Want je vindt het wel raar dat een pensionhouder geen ijzers wil maar blijkbaar vindt je het normaal dat de pensionhouder bepaald wanneer het paard wordt bekapt. Alsof dat geen bemoeizucht is zeg!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:59

Bij ons op stal zijn achterijzers in principe ook verboden omdat de paarden in groepsverband lopen. Nu laat onze pensionhouder je paard echt niet met zere voeten lopen dus er is in overleg een hele boel mogelijk. Het is nog nooit voorgekomen dat een paard achter echt ijzers nodig had (bijv. medisch/wedstrijd/zere voeten) en dat dit toen is verboden. Het doel is alleen om het het liefst zonder te proberen.

Wel is de eis dat bij het inscharen van een nieuw paard, de paarden van de achterijzers wordt gehaald, ook al is het maar voor 2 weken. We hebben gelukkig hele stabiele groepen dus dat komt bijna nooit voor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:06

Ach ts wil gewoon graag paarden zonder achterijzer. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar andere situaties kijkt.
Niet zo zwart/wit mensen. Ze is alleen aan het pijlen.
Mij zou het persoonlijk vrij weinig uitmaken, ik ervaar het ook niet als beperkend.
Heb niet zo'n probleem met autoriteit, als het paard er maar goed staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:18

Waarom zou een paard tussentijds andere ijzers moeten voor de veiligheid van de andere? Nikass?
Dus zoveel hoef je echt niet te bemoeien.
En gelukkig laten de meeste mensen zelf hun paard op tijd beslaan.
En een ijzer niet scherp na 8 weken als je niet dagelijks de weg op gaat.

Annelies
Hier in de buurt kan ik geen 1 stal verzinnen die de regel heeft.
En voordat ik mijn eigen plek had altijd gestaan waar deze regel niet bestond en paarden altijd in groepen stonden.
Wel bij paarden mensen die niet alles zomaar bij elkaar kwakte.
Ook altijd genoeg ruimte.
Stallen met paddocks heb ik nooit gestaan.
En de eerste gewonde daardoor moet ik nog zien.
Ook hier thuis geen problemen gehad.
Maar goed heb hier ook nooit meppers gehad. Wel ruinen die lomp spelen. En die doen dat met de tanden en voor benen.

Ook maar een muilkorf verplichten?
Scheelt ook gezeik over kapotte dekens.
Onee dekens ook verbieden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:53

minikatje schreef:
Heb niet zo'n probleem met autoriteit, als het paard er maar goed staat.

Ik denk dat meer mensen daar geen problemen mee hebben. Waar veel mensen over vallen is dat deze regel op zich behoorlijk nutteloos is.

Naar mijn ervaring komen daar altijd nog meer vreemde regels bij....

als je gewoon zorgt voor stabiele groepen, dan ga je pas voor minder risico's.
Bekijken per paard en per groep, de pensionhouder zorgt daarvoor en bepaald dus gewoon de regels.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:58

Wel TS zoals ik het kan lezen is 90% het hier niet met je eens. Ik heb het vaker gehoord op stallen waar paarden in groepsverband worden gehouden geen achter ijzers gewenst zijn.

Je moet gewoon doen wat het je ingeeft en je trekt vanzelf de mensen die op zo'n stal willen staan. Gewoon doen en als hier 90% niet bij je wilt komen staan is er altijd nog 10% die het wel zouden willen en richt je gewoon op die mensen! Succes alvast voor als je gaat beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:10

Annelies: hier in mijn regio is een stalling zoals TS aanbiedt onbestaande. In de zomer kunnen ze wel vaak op een stukje land of paddock, maar schuilstallen zijn er zelden tot nooit, de groepen zijn per 2 of 3 en dan komen ze nog steeds 's avond binnen of blijven ze binnen als het wat regent. De landjes zijn vaak niet groter dan 1/4 voetbalveld. En dat zijn gewone pensionstallen, waar je gauw €300 tot €450/maand betaald. Voor een paard 24/7 buiten vind ik dat ontzettend veel geld.

Je hebt mijn punt over die merrie niet goed gelezen. Ze slaat het licht uit je ogen als je eender welk paard uit de groep wil halen. Is zo'n alfa type die haar kudde enorm beschermt + enorme verlatingsangst, en dan krijg je haar groepsgenootje niet mee zonder slag of stoot. Dat is dan geen kwestie van baasje mag haar zelf uit de weide halen, ook je andere klanten of jij kunnen dan nog amper bij hun eigen paard. Iemand die zo'n paard in bezit heeft, die gaat dat heus niet vertellen.
Naar andere paarden toe is ze dan weer super, maar als een mens haar groep komt verstoren, dan moet je heel sterk staan. Zweep, touw... Daar is dat paard zo verrekte slim in. En toch heb ik spijt dat ik haar verkocht heb :') Buiten dat issue was het echt een geweldig dier.

Als eigenaar moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen: heb je een paard dat slaat, dat ze je dan weigeren met achterijzers kan ik goed begrijpen. Maar eentje die niet slaat? Daar zie ik de moeilijkheid niet van in. Ik verwittig mensen ook altijd als ze eentje bij mijn tinker willen zetten, hij mept en hij mept ook door tot duidelijk is wie baas is, en dan is het klaar. Hij heeft geen ijzers, voorlopig ook niet nodig en ik ga dat bij hem ook zo lang mogelijk vermijden (mede doordat hij fiks slaat).
Een klant die op eender welke wijze zijn paard goede zorg ontzegd door te laat bekappen/beslaan, niet tijdig DA erbij of door nonchalance en geen interesse, die mag daar van mij zeker op aangesproken worden. Je klanten zijn toch deels je uithangbord van je stal, dan zou ik toch willen dat alles er netjes bij loopt. Niet dat ze altijd glanzend gepoetst moeten staan, maar wel gezond, goede voeten en vrolijk uit de ogen kijken.

Edit: mijn paard trapt zijn voorijzers af omdat hij (nog) niet snel genoeg is met zijn voorbeen tov zijn achterbeen, daar wordt aan gewerkt. Hij heeft nu ijzers vierkant wegens veel sneller slijten dan groeien van de hoeven, zelfs pistezand is al nefast. Zijn hoefwand is ook aardig dun, wat de nagels minder houvast geeft. Maw, hij staat nu op ijzers om zijn hoeven de kans te geven te groeien, en tegelijk ook de hoefwand de kans te geven terug breder te worden. Die is waarschijnlijk door de vorige smid teveel afgeveild en bijgevolg te dun geworden.