Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Van mij hoeft niemand te castreren.
Maar dan niet piepen als een ander daar anders over denkt en je niet op stal wil.
germie schreef:Omdat hengsten een gevaar vormen voor de merries die er staan. Ik ga niet naar een stal waar hengsten welkom zijn. Mijn merrie heeft al leuk door een hengst van een stalhouder een veulen gehad, en dat hoeft niet nog eens.
En een hengst die toch niet dekt, waarom moet je daar de ballen aan laten zitten?
Varekaj schreef:Ooooh nee, een dekkende ruin. Soms is het zo erg dat ik wil teruggillen "oooh nee, een paard met 4 poten"
c_alsemgeest schreef:Bij mij op stal is het grootste percentage hengst, en die zijn goed opgevoed. Ook de dekkende exemplaren kan je zo naast een merrie zetten met poetsen.
Maar het risico op een niet opgevoede hengst (en dus eigenaar) maakt dat het een probleem blijft, helaas.
Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een eigenaat met hengst een of twee weken op proef een box laten huren, wanneer uit het gesprek lijkt dat de eigenaar er verstand van heeft. zijn er problemen... Even goede vrienden en het paard kan weer wieberen.
Ayasha schreef:Nee, Het is een wedstrijd "wie weet de hengsten het slechtst te maken en zijn of haar merrie onschuldig te praten".
Hengsten zijn paarden, paarden zijn dieren, dieren zijn niet voorspelbaar.Niet voor ons alleszins. We spreken elkanders taal niet. Hell, zelfs met de wezens die wel onze taal spreken is er niks te voorspellen. Ik vind het gevaarlijker hoe veel mensen er prat op gaan dat ruinen en merrie's wél 100% betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Wie verliest dan de werkelijkheid uit het oog?
Mensen moeten eens af leren te doen alsof hengsten moordmachines zijn (want dat gevoel krijg ik van dit topic, het zijn oversekste moordmachines die liefst áltijd en overal op springen.Dat staat mij een beetje tegen aan dit topic.
Ja, ik heb hengsten gekend die nooit hengst hadden mogen blijven.Ik ken echter ook hengsten die gewoon, ja geloof het of niet, paard zijn....
Citaat:Ik ben het niet eens dat een hengst altijd meer voorspelbaar is.
Geeft wel aan dat je niet veel ervaring hebt met (dek)hengsten.
superpony schreef:Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.
Sizzle schreef:superpony schreef:Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.
En als je dat niet interesseert?
Don't get me wrong, ik ben zelf ook iemand die alles wil weten, maar ik zie genoeg mensen die niet eens weten van een grote volte is en ook niet weten op welk been je moet lichtrijden. Al helemaal niet weten hoe je zou moeten reageren als een paard een hittepetit zou zijn, maar al 15 jaar veel plezier hebben met hun grote vriend die nog nooit wat gemankeerd heeft omdat hij gewoon 3x per week een relaxed ritje door het bos mag maken en verder lekker op de wei staat.