castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:56

Ook ik heb gemerkt dat niet iedereen goed om kan gaan met hengsten. Het kán goed mis gaan (lees: het hoeft niet mis te gaan!).

Naast ons staan enkele paarden die inmiddels gecastreerd zijn, maar die zijn wel eens door de omheining gevlogen. De drukste hadden ze naast onze bak gezet (ze staan allemaal in een aparte 'gras'-paddock). Ondanks dat er hekken en een sloot tussen zat, ging hij bijna over het hek heen als ik in de bak reed met mijn (niet hengstige!) merrie. Een andere stalgenoot had het ook toen hij met zijn ruin aan het mennen was in de bak. Die heeft 'm over het hek een paar meppen verkocht met de menzweep omdat het paard dreigde over de omheining heen te komen.

Aan de andere kant heb ik ook gestaan op meerdere stallen waar wel hengsten stonden. Hengsten die gewoon langs merries konden rijden zonder gekkigheid. Vooral de Quarter hengsten waren altijd erg rustig én goed opgevoed. Deze stallen hadden wel gemeen dat de hengsten niet met andere paarden stonden, ook niet met ruinen of hengsten. Als het op die manier moet, vind ik het wel sneu voor het paard.

Dus ik snap het zeker. Mocht ik een pensionstal hebben, zou ik waarschijnlijk ook hengsten weren. Niet omdat het bij voorbaat onhandelbare rotbeesten zijn, maar omdat het wel mis kan gaan. Ik zou dat liever voorkomen dan genezen.

Mungbean

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:00

Ik heb trouwens ook vroeger wel regelmatig jonge hengsten uit de merrie weides moeten vissen.
Moest af en toe dan ook een merrie hengstig gespoten worden helaas. Dat waren vooral de jonge dieren die eerst sulletjes waren en dan ineens uit het niets in de lente ondekte dat ze een man waren en dan hielt geen hek dat tegen.
Nu waren al die dieren van dezelfde fokker, maar als het pension merries waren geweest dan wordt dat natuurlijk een ander verhaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:00

Bij mij op stal is het grootste percentage hengst, en die zijn goed opgevoed. Ook de dekkende exemplaren kan je zo naast een merrie zetten met poetsen.
Maar het risico op een niet opgevoede hengst (en dus eigenaar) maakt dat het een probleem blijft, helaas.
Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een eigenaat met hengst een of twee weken op proef een box laten huren, wanneer uit het gesprek lijkt dat de eigenaar er verstand van heeft. zijn er problemen... Even goede vrienden en het paard kan weer wieberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:03

Ik vind wel dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Eender welk geslacht paard je hebt. Ik neem die door te melden dat mijn ruin durft dekken, maar ik verwacht ook dat mensen met een enorm geile merrie die uitbreekt naar hengsten dat doet. Het is pas als je allemaal samen de ogen open houdt dat de boel het beste werkt, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:48

Sizzle schreef:
Van mij hoeft niemand te castreren.
Maar dan niet piepen als een ander daar anders over denkt en je niet op stal wil.

Doe ik niet, integendeel, ik zeg zelfs al het hele topic dat ik dat absoluut begrijp.
Maar stellen dat elke hengst die niet dekt maar gecastreerd moet worden is gewoon kort door de bocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:07

Airnt schreef:
waarom?
ethiek bestaat ook in de veterinaire wereld

Ik castreer mijn papegaai ook niet, en de muizen ook niet, haan ook niet.
Goed vergelijkingsmateriaal?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:08

Kuggur schreef:
Airnt schreef:
waarom?
ethiek bestaat ook in de veterinaire wereld

Het is je niet opgevallen dat die ethiek ook geen mensen met dieren vergelijkt?

Nja dat dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:29

germie schreef:
Omdat hengsten een gevaar vormen voor de merries die er staan. Ik ga niet naar een stal waar hengsten welkom zijn. Mijn merrie heeft al leuk door een hengst van een stalhouder een veulen gehad, en dat hoeft niet nog eens.
En een hengst die toch niet dekt, waarom moet je daar de ballen aan laten zitten?

Serieus? Ik heb last van alle paarden die niet opgevoed zijn. Dat zijn VOORAL ruinen en merries, omdat die zo makkelijk worden gekocht. Mijn hengst reageert niet op merries, maar het zijn de merrie eigenaren die problemen hebben. Als iemand zijn of haar merrie niet onder controle heeft, krijgt mijn hengst een klap. Dus ik wil geen merries meer op stal.......Of alleen mensen die hun paard fatsoenlijk opvoeden en kunnen hanteren.
Blijft er heeeeeeeeeeeel weinig over helaas.
Mensen die merries hebben die zeuren, doen het zichzelf aan. Gewoon rijden, aan het werk zetten en niet zo miepen.

Buiten op de wei is een ander verhaal. Maar dat is aan de stal om dat goed te organiseren als er hengsten welkom zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:41

Ok, in mijn geval is met opzet dus overdag de hengst in dezelfde wei gezet als mijn merrie. En er is gezien dat er gedekt is. Niet door mij, want ik was aan het werk, maar wel door anderen. Als mijn merrie hengstig is, wat natuurlijk gewoon gedrag is, dan verwacht ik niet dat een hengst bovenop mijn merrie kan springen. De afrastering moet gewoon goed zijn. Hier was gewoon opzet in het spel.
Maar later stond ik op een andere stal en daar was iemand met een jaarlinghengstje. Prima, maar toen deze meneer merries ging ontdekken vond men dat mijn merrie tijdens de hengstigheid maar op stal moest (was enige merrie in kudde met ruinen en die jaarling stond weiland ernaast met wat ruinen), omdat deze jaarling bedacht had dat mijn merrie bespringen wel erg leuk is. Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk. Mijn merrie is niet fout. De afspraak was dat zodra dat hengstje dekgedrag zou gaan vertonen hij geholpen zou worden, maar toen was er ineens geen geld.
Als ik mijn paard in pension zet verwacht ik dat ze niet besprongen wordt door hengsten (of ruinen).
Ik heb mijn veulen overigens na 10 maanden laten ruinen, puur en alleen omdat ik niet wilde dat hij later een merrie zou bespringen zoals ook mijn merrie dus besprongen is. Ongewenste zwangerschappen bij paarden kun je zo prima voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:57

Maar moeten daarom alle hengsten over dezelfde kam geschoren worden? Ik bedoel, dat iemand zijn hengst bewust bij jouw merrie in de weide pleurt, wat kan dat dier zelf daar aan doen? Niks toch? Of dat ze jouw merrie binnen halen als ze hengstig is? Dat moet je met die pensionbaas maar uitvechten, daar moet je alle andere hengstenhouders niet voor met de nek aankijken. Als mijn hengst ergens welkom is maar de accommodatie is niet in orde, dan stal ik mijn paard daar niet, simpel toch?

En ik begrijp eigenlijk uitstekend dat ze jouw merrie bij hengstigheid binnenhalen als ze de enige is op een hele kudde ruinen en 1 jaarling hengst. Ik heb zelf een merrie gehad die bij hengstigheid elke ruin zo zot kreeg dat ie dacht nog ballen te hebben. Dan is dat JOUW verantwoordelijkheid, en niet die van een ander. Het is niet omdat jij een merrie hebt dat de rest moet aanpassen. Integendeel, al een keer bij stilgestaan welke ellende een hengstige merrie kan veroorzaken in een bende ruinen, als er daar nog eentje bijzit die denkt dat hij de man van de clan is? Dan gaat die de clash aan met de rest, om zijn merrie te vrijwaren. Dan is jouw merrie de oorzaak van de onrust, en dan vind ik dat je daar zelf maar een oplossing voor moet zoeken. Is dat op die paar dagen per maand apart op de paddock of naar binnen? Dan is dat zo.

Wij als hengstenhouder zouden ons overal maar aan moeten aanpassen omdat ons dier nog ballen heeft? Nou, dan vind ik dat iemand met een merrie of ruin ook maar eens zijn verantwoordelijkheid mot nemen als hun dier de boel op stelten zet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:43

Dat is meten met 2 maten. Een merrie mag wel haar probleempjes hebben door hormonen en een hengst niet?!

Je moet gewoon op een geschikte stal staan met een hengst. Maar ik wil mijn hengst niet bij een merrie, omdat als zij NIET hengstig is, ze hem zo het licht uit zijn ogen kan slaan........Dank je wel.

Mijn ruin dekte vroeger. Ik had dit een keer gezien. Op een nieuwe stal had ik daarvoor gewaarschuwd. Omdat hij bij shetjes stond, dachten ze dat het niet zou gebeuren. Maar de merrie shet was hengstig en drong zich continu op aan hem. Ze sloeg alle anderen ook flink weg. Uiteindelijk heeft hij gedekt en is zij licht uitgescheurd. Ja, sorry hoor.......

Onze hengst staat heel rustig, maar enkele merries met hormonen slaan op stal de hele tent aan gort. Ik zou daar ook iets aan doen. Ten eerste hebben ze dus een probleem, ten tweede is het schadelijk, en als laatste beschadigen ze ook de stalling. Maar ja........Ze zijn overal welkom en wij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:35

Heb zo'n merrie gehad, schaamde me rot als ze weer eens zo'n kuur kreeg hoor. Je wordt evengoed met de nek aangekeken door iedereen die een ruin heeft die daarop reageert, en verder krijg je gewoon "pismerrie" naar je kop. Dat het beest verder bomproof was en ondanks de grillen een prima paard, daar zei niemand wat van. Mis mijn dame nog steeds ;( Maar het heeft tegelijk wél de basis gevormd voor mezelf, dat ik nu met de hengst niet snel onder de indruk ben. Op zich zijn zo'n paarden ideale leermeesters.
Over de rekeningen van de DA gaan we maar zwijgen, de zoektocht naar een goed product en oplossing voor de hengstigheid van 4 maanden was helemaal geen lachertje. En haar gedrag ook niet.

Wat ik er vooral uit heb geleerd? Dat er aardig snel tamtam wordt gemaakt om bepaalde dingen. Ooooh ramp het is een hengst. Oooh nee, een zure (pis)merrie. Ooooh nee, een dekkende ruin. Soms is het zo erg dat ik wil teruggillen "oooh nee, een paard met 4 poten" :+

Doe ff normaal, lees je in voor je een paard aankoopt. Let gewoon op waar je mee aan de slag gaat, en wees eens verdraagzaam naar anderen. Stallen horen gewoon hun zaak op orde te hebben, zodat het voor ELK paard veilig en aangenaam is. Eigenaars horen allemaal hun verantwoordelijkheid te nemen, ongeacht het geslacht van hun paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:35

Varekaj schreef:
Ooooh nee, een dekkende ruin. Soms is het zo erg dat ik wil teruggillen "oooh nee, een paard met 4 poten" :+

Sh*t, heb ik ook opeens een probleemgroep :')

Nee even serieus, mijn ruin kan op stal soms meer een handenbinder zijn dan de meeste hengsten die bij ons staan... Bij hem is het vooral belangrijk dat hekken dubbel op slot gaan als hij buiten gezet wordt... Anders staat die zo in de hooischuur of in het ergste geval op een hengstige merrie. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:27

Liefde van de man gaat door de maag :))

Heb ook een dekkende ruin, dus op zich ben ik van de 3 markten thuis: de pismerrie, de dekkende ruin en de hengst :P Op zich is de hengst tot nu toe de braafste. Als het om uitbreken gaat was de merrie daarin topfavoriet, samen met mijne ene shet (ruintje). Die 2 zijn qua karakter ook het meest "fars".
Qua omgang: er zit overal wel een handleiding bij, maar alweer, de hengst is op zich het meest voorspelbaar en duidelijk. Hij pakt een correctie vaak ook het makkelijkste aan. De andere zijn ofwel overdonderd en van hun melk (shethengst en dekkende ruin) ofwel gaan ze er fiks tegenin (shetruin en merrie).

En toch ervaar ik meer strubbelingen met die merrie en de ruinen dan met de hengsten als het om andere personen gaat. Gewoon omdat ze er lakser mee omgaan, en met de hengsten klaar en duidelijk zijn. Ligt dat dan aan de paarden? Nee, dat ligt aan diegene die ze hanteert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:36

hier is het ook de merrie die de bitch uit hangt en die steeds naar de hengsten probeert te komen. De hengsten moeten nl. niet veel van haar weten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:38

Ik ben het niet eens dat een hengst altijd meer voorspelbaar is.
Geeft wel aan dat je niet veel ervaring hebt met (dek)hengsten.

Ik krijg het idee dat het nu een wedstrijdje begint te worden; wie jubelt zijn hengst het meeste op en sommigen verliezen daarbij de realiteit een beetje uit het oog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:46

Nee, Het is een wedstrijd "wie weet de hengsten het slechtst te maken en zijn of haar merrie onschuldig te praten".

Hengsten zijn paarden, paarden zijn dieren, dieren zijn niet voorspelbaar. :) Niet voor ons alleszins. We spreken elkanders taal niet. Hell, zelfs met de wezens die wel onze taal spreken is er niks te voorspellen. Ik vind het gevaarlijker hoe veel mensen er prat op gaan dat ruinen en merrie's wél 100% betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Wie verliest dan de werkelijkheid uit het oog?

Mensen moeten eens af leren te doen alsof hengsten moordmachines zijn (want dat gevoel krijg ik van dit topic, het zijn oversekste moordmachines die liefst áltijd en overal op springen. :) Dat staat mij een beetje tegen aan dit topic. :)

Ja, ik heb hengsten gekend die nooit hengst hadden mogen blijven. :) Ik ken echter ook hengsten die gewoon, ja geloof het of niet, paard zijn.... :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:10

Ik heb het hele topic nog niet een keer gezien dat mensen hengsten als moordmachines zien.
Het enige wat steeds weer voorbij komt is dat veel mensen en stallen gewoon niet om kunnen gaan met beide geslachten op 1 erf.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:25

c_alsemgeest schreef:
Bij mij op stal is het grootste percentage hengst, en die zijn goed opgevoed. Ook de dekkende exemplaren kan je zo naast een merrie zetten met poetsen.
Maar het risico op een niet opgevoede hengst (en dus eigenaar) maakt dat het een probleem blijft, helaas.
Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een eigenaat met hengst een of twee weken op proef een box laten huren, wanneer uit het gesprek lijkt dat de eigenaar er verstand van heeft. zijn er problemen... Even goede vrienden en het paard kan weer wieberen.

Ja inderdaad. Iedereen een kans geven.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:30

Ayasha schreef:
Nee, Het is een wedstrijd "wie weet de hengsten het slechtst te maken en zijn of haar merrie onschuldig te praten".

Hengsten zijn paarden, paarden zijn dieren, dieren zijn niet voorspelbaar. :) Niet voor ons alleszins. We spreken elkanders taal niet. Hell, zelfs met de wezens die wel onze taal spreken is er niks te voorspellen. Ik vind het gevaarlijker hoe veel mensen er prat op gaan dat ruinen en merrie's wél 100% betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Wie verliest dan de werkelijkheid uit het oog?

Mensen moeten eens af leren te doen alsof hengsten moordmachines zijn (want dat gevoel krijg ik van dit topic, het zijn oversekste moordmachines die liefst áltijd en overal op springen. :) Dat staat mij een beetje tegen aan dit topic. :)

Ja, ik heb hengsten gekend die nooit hengst hadden mogen blijven. :) Ik ken echter ook hengsten die gewoon, ja geloof het of niet, paard zijn.... :)

Helemaal met je eens.

Citaat:
Ik ben het niet eens dat een hengst altijd meer voorspelbaar is.
Geeft wel aan dat je niet veel ervaring hebt met (dek)hengsten.

Het dikgedrukte zinnetje zou je net zo goed ook andersom kunnen plaatsen.
Het is maar net waar je eigen waarheid ligt maar om iemand nou weg te zetten als nitwit vind ik niet fair.
Want wie zegt dat jij wel veel ervaring hebt met (dek)hengsten en de ander niet? Precies het is je eigen interpretatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:01

Tuurlijk is niet elke hengst even voorspelbaar. Maar dat zijn ook de merries en de ruinen zeker niet. Elk dier heeft zijn persoonlijkheid en het is maar net hoe goed dat klikt en de eigenaar er mee om gaat.

Germie vindt het absoluut niet kunnen dat haar merrie op hengstige dagen afgezonderd werd omdat de rest van de kudde ruinen en 1 jaarling hengst waren. Zij zegt last te hebben van die jaarling. Maar draai het eens even om? Zonder die merrie had die jaarling ook meer rust gehad! Dus eigenlijk kan je dan wel gaan stellen "zonder merrie is er geen heisa in huis".
Hoeveel moeite is het nou om op een gemengde stal wat rekening met elkaar te houden? Ga met een hengst niet achter een merrie door, maar ga dan ook niet met een merrie voor z'n stal staan poetsen als je weet dat ie daar gek van draait. En maak de stalbaas desnoods duidelijk dat een hengstenstal aan een poetsplek niet altijd een goed idee is als hij daar zelf niet op komt.
Ga gewoon met elk paard consequent om, en dan kan je daar heus veel plezier aan hebben. Lekker duidelijk voor het paard, en lekker makkelijk voor jou en omgeving.

Als je hengsten gaat weren "want ze zijn potentieel" gevaarlijk, hou dan alsjeblief op met paarden houden. Elk paard is een potentieel gevaar en kan onvoorspelbaar uit de hoek komen. Een pismerrie in killing mood wil ik niet tegenkomen. Zelfs zo'n lief miniatuurtje kan je scheenbeen in frut slaan als die dat wil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:09

Waarom zou iemand dan op moeten houden met paarden houden als hij zijn hele leven daar wellicht verder prima mee weg komt?
Er zijn toch legio mensen die niet verder komen dan het brave karakter van een manege paard? Dat geeft toch niets? Als er stallen zijn die daar op inspelen, dan geeft dat toch ook niets?
dat daar dan bepaalde mensen mee 'gediscrimineerd worden' sja...
Er loopt momenteel ook een topic van iemand die geen stal weet te vinden voor haar shetlander.

Zie het een beetje als bij een voetbal vereniging nooit uit het laagste elftal komen. Daar geeft het toch ook niets als dan de faciliteiten wat krakkemikkig zijn? Het voldoet immers aan de vraag: namelijk plezier hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:12

Tja, we hebben van alles wat, dus hebben wij sowieso pech dan, denk ik.

Mensen zeggen wel heel snel dat iemand geen of weinig ervaring heeft met hengsten en noemen alleen gevaren. Ik heb juist geen vertrouwen in die mensen.
In de western is de denkwijze ook wel anders, dus heb je dat ''gezeur'' niet zo.
Wij staan op een engelse stal en daar heb je dat dus wel, maar wij negeren dat.

Onze merrie is nu al wat ouder, maar ze heeft best wat haar op dr tanden. Wij hebben dara verder geen last van. Bij de verkeerde combinatie met eigenaar/ruiter, zou het wel mis kunnen gaan. Zou voor haar ook vervelend zijn, want ze heeft juist stabiliteit en consequente mensen nodig.

Ik geloof dat heel veel mesen maar beter geen paard kunnen houden of zich veel beter moeten verdiepen in het hoe en waarom. Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:17

superpony schreef:
Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.

En als je dat niet interesseert?
Don't get me wrong, ik ben zelf ook iemand die alles wil weten, maar ik zie genoeg mensen die niet eens weten van een grote volte is en ook niet weten op welk been je moet lichtrijden. Al helemaal niet weten hoe je zou moeten reageren als een paard een hittepetit zou zijn, maar al 15 jaar veel plezier hebben met hun grote vriend die nog nooit wat gemankeerd heeft omdat hij gewoon 3x per week een relaxed ritje door het bos mag maken en verder lekker op de wei staat.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:31

Sizzle schreef:
superpony schreef:
Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.

En als je dat niet interesseert?
Don't get me wrong, ik ben zelf ook iemand die alles wil weten, maar ik zie genoeg mensen die niet eens weten van een grote volte is en ook niet weten op welk been je moet lichtrijden. Al helemaal niet weten hoe je zou moeten reageren als een paard een hittepetit zou zijn, maar al 15 jaar veel plezier hebben met hun grote vriend die nog nooit wat gemankeerd heeft omdat hij gewoon 3x per week een relaxed ritje door het bos mag maken en verder lekker op de wei staat.

Als dat je niet interesseert waarom ben je dan met paarden bezig?
Lijkt mij toch dat als paarden je hobby is dat je ook interesse hebt in het paard ansich.