Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:11

Mijn paddock is ook harder idd. Zelfs groenig uitgeslagen nu.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:12

Hoi! ik voeg me ook even bij! sorry, ik heb niet het hele topic doorgezocht!

Ik heb nog geen paarden aan huis, maar grote kans dat dit er wel komt binnen 2 jaar.
Ik vroeg me af wat nou de kosten zijn per paard als ze aan huis staan? :)
inlc stro, hooi , mestafvoer, etc etc! :) (per maand)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:27

@femo: ik kan 2 paarden houden tegen 1 in pension :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:38

femo schreef:

Ik heb nog geen paarden aan huis, maar grote kans dat dit er wel komt binnen 2 jaar.

Dat hangt er erg vanaf hoe je ze neer zet en hoe hoog de kosten dat jaar zijn voor hooi en stro en of je duur uit bent met je mest.

En de rest- onderhoud weiland (bodem, sloten) en spullen (trekker, stroomdraad)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:16

Oke, even tussendoor: je kunt nooooit genoeg prikpalen hebben! :P Kom er net 4 tekort bij het omheinen van de winterwei.. :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:37

Haha klopt!
Mijn vader heeft er gister ook weer bij gehaald :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:38

Ik heb er hier nog 20 staan, maar die ga ik ook niet weg doen :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:40

sneeuwpop schreef:
femo schreef:

Dat hangt er erg vanaf hoe je ze neer zet en hoe hoog de kosten dat jaar zijn voor hooi en stro en of je duur uit bent met je mest.

En de rest- onderhoud weiland (bodem, sloten) en spullen (trekker, stroomdraad)

Oke, een misschien wat brutalere vraag dan, hoeveel zijn jullie per maand kwijt per paard? :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:43

Prikpalen heb ik ook niet genoeg haha.

ik heb mijn fjord en shet voor 70,- per maand staan. Hooi stro en weidehuur.

brok smid en de rest niet mee gerekend.

Denken jullie dat een ijzeren weidesleep van 1 bij 2 te zwaar is voor 1 fjord? Zal de adv even opzoeken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:44

Alleen hooi, houtkrul, brok 100 euro per paard.
De rest van de kosten heb je op een pensionstal ook.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:46

serieus?! ik zat kosten te bedenken 350 eu per maand! :O dat scheelt nog al zeg!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:52

Ik denk dat ik eerder naar 125 ga per paard die binnen staan.
Mede ook doordat de mest afvoeren best aan tikt. En mijn paarden zijn niet zo schoon ten opzichte van de pony's van mijn vader..

Maar wat er dus nog wel bij komt is de trekker onderhoud etc en 2 jaar terug nieuwe bakbodem, dit jaar behoorlijk wat zand etc om het schuilhok laten brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:12

Ik zit aan hooi 65 per week, stro 45 per week voor vier paarden. Voer is ongeveer 50 per week. Licht, water, elektriciteit weet ik niet. Mestophaal is straks 100 per maand. Bak slepen heb ik nog niemand voor. Wei heb ik niet. Vooral aanleg en onderhoud is duur duurder duurst. Supplementen, smid, veearts, les en wedstrijd blijft hetzelfde.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:40

Gemiddeld over een jaar berekent kom ik rond de 120,00 per maand uit voor mijn 2 e pony's en een shet
Dit is incl alles dus ook de smid

Voor mijn mest betaal ik 20,00 per jaar

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:59

20 euro per jaar? of per maand? :wow: :wow: :wow:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:00

Hoeveel is lastig te zeggen maar de paarden zelf kosten minder dan de 195 die ik op pension betaalde.
De bijkomende kosten gaan met pieken en dalen en zijn lastiger toe te kennen. Reken ik de trekker toe aan de paarden? Of aan het huis? (Of aan mijn vent, die vindt het ook leuk) En over hoeveel jaar moet ik afschrijven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:06

Als ik maar 1 paard had staan ben ik een heel pak duurder uit dan op een pensionstal en je moet voor de rest ook alles zelf doen.. Ik stond op een pensionstal voor minder per maand dan ik nu al afbetaal aan lening om het stuk grond aan te kunnen kopen. En dan moeten ze nog eten, naar de hoefsmid, onderhoud etc. Maar over 8 jaar betaal ik geen lening meer en sta ik uiteraard een heeeel pak goedkoper dan op een pensionstal en is de grond ook van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:09

Urielle schreef:
Ik zit aan hooi 65 per week, stro 45 per week voor vier paarden. Voer is ongeveer 50 per week. Licht, water, elektriciteit weet ik niet. Mestophaal is straks 100 per maand. Bak slepen heb ik nog niemand voor. Wei heb ik niet. Vooral aanleg en onderhoud is duur duurder duurst. Supplementen, smid, veearts, les en wedstrijd blijft hetzelfde.

45 euro per week voor stro..
Ik heb voor 100 euro stro daar doe ik de hele winter mee, 5 stallen (plakje per dag per paard of om de dag als het nog niet op is). Rondom veulenen gaat er wel een heel pakje in.

Ik gebruik 3 a 4 vlasbalen in de week a 4 euro voor 5 stallen met rubber matten

Wij hebben zelf land waar we kuil en hooi van winnen, hebben we alleen de perskosten. Ik reken 100 euro per paard ruwvoer in de winter, voer 8 maanden kuil bij en 4 maanden lopen ze op alleen gras

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:19

Hier rond de €220 euro per maand voor 2 paarden incl alles, smid, dierenarts, nieuw hoofdstel ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:27

[***] schreef:
Urielle schreef:

45 euro per week voor stro..
Ik heb voor 100 euro stro daar doe ik de hele winter mee, 5 stallen (plakje per dag per paard of om de dag als het nog niet op is). Rondom veulenen gaat er wel een heel pakje in.

Ik gebruik 3 a 4 vlasbalen in de week a 4 euro voor 5 stallen met rubber matten

Wij hebben zelf land waar we kuil en hooi van winnen, hebben we alleen de perskosten. Ik reken 100 euro per paard ruwvoer in de winter, voer 8 maanden kuil bij en 4 maanden lopen ze op alleen gras

Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde kwijt ga zijn als Urielle. Ik zet mijn paarden heerlijk dik in het stro. Duur? Ja, dat wel, maar ik vind het zo lekker om ze heerlijk te zien liggen pitten in een dik pak stro.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:34

Hier liggen ze ook gewoon te pitten in het gras hoor ;) het liefst in het ochtendzonnetje.

Kwa kosten zitten wij iets anders denk :) heb voor 4 paarden €15 hooi voor 2 weken nu, dat is straks €10, verder krijgen ze een brokje voor de vitamines. Ik heb eigenlijk geen idee wat dat per week kost.

Zijn we de hele wei aan het opknappen, daar gaat nog €600 aan schrikdraad op denk, nog €200 voor nieuwe palen, moet nog een stal bouwen dat is helaas ook niet gratis.
Nog een keer een trekker etc etc

Dus kwa wekelijkse of maandelijkse kosten is het momenteel heel goedkoop maar wat er allemaal nog bij komt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:41

Ik denk dat de mate van buiten staan en de grootte van de stallen ook meespeelt. Als ik ga rijden kunnen ze niet buiten en ik heb buitenzetgroepjes dus dat houdt deels op stal in. En mijn stallen zijn niet de standaard 3x3 dus dat kost ook veel stro. De gemiddelde stal is hier 4x5 en dat scheelt toch een stuk, 9 m2 of 20 m2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:50

In de winter kunnen ze bij mij niet in het gras liggen helaas..... Veel te nat. Ze gaan in de winter 's nachts op stal. En ik heb geen standaard boxen, heb van 2 3x3 boxen 1 box gemaakt....

Ik vind het geen probleem dat ze wat duurder zijn qua stro. Is alleen maar in de wintermaanden het geval. In de zomer gaan ze 24/7 het land op.

Ik heb ze nu nog in pension staan en daar heb ik ook een ontzettend dik pak stro in de box. Mest erg secuur uit en dan hoeft er dagelijks misschien maar 1 soms 2 plakjes schoon stro bij.

Gooi in eerste instantie een paar baaltjes in de stal en dan elke dag een klein beetje erbij. Ik haal wel elke dag al het natte en de mest eruit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:39

@palousa_boy: geen idee wat dat spul in Frankrijk kost, maar ik haal het vaak van de Duitse ebay. Daar is het iig goedkoper als in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:53

DubbelDun schreef:
@palousa_boy: geen idee wat dat spul in Frankrijk kost, maar ik haal het vaak van de Duitse ebay. Daar is het iig goedkoper als in NL.

Zijn daar nog bezorgkosten aan verbonden en een bepaalde minimum afname?