Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:32

In januari had ik bijna 300 euro budgetoverschrijding. In februari een overschrijding van 27 euro. Maart wordt ook een budgettaire ramp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:37

max66 schreef:
ik ben ongeveer 200 euro p.m. kwijt.
Stalling 180 euro (inclusief alles), daarnaast soms ontwomen, soms inenten, soms hoefsmid en af en toe koop ik iets van snoepjes/wortels of een halster als dit nodig is. Ik heb alles wat ik nodig heb en koop dus verder niks en ALS ik wat nodig heb koop ik bij voorkeur op bokt markt of marktplaats, tweedehands dus.

Als je geen bijzondere medische kosten hebt kan het best "low-budget" hoor

Ik doe echt geen gekke dingen maar zit toch echt op het driedubbele/vierdubbele van jou. Zie dat jij ook geen les/clinics etc hebt en de hoefsmid zie ik ook al niet staan bij die 200 euro. En hier is de stalling sowieso al veel duurder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:43

Jorienn schreef:
max66 schreef:
Stalling 180 euro (inclusief alles), daarnaast soms ontwomen, soms inenten, soms hoefsmid en af en toe koop ik iets van snoepjes/wortels of een halster als dit nodig is. Ik heb alles wat ik nodig heb en koop dus verder niks en ALS ik wat nodig heb koop ik bij voorkeur op bokt markt of marktplaats, tweedehands dus.

Ik doe echt geen gekke dingen maar zit toch echt op het driedubbele/vierdubbele van jou. Zie dat jij ook geen les/clinics etc hebt en de hoefsmid zie ik ook al niet staan bij die 200 euro. En hier is de stalling sowieso al veel duurder.

In het Arnhemse kun je twee paarden houden voor de kosten waar je in Rotterdam met moeite een paard kunt houden.
Ik ben niet zo heel veel meer kwijt.

Aan de andere kant worden hier zaken genoemd waarvan ik hoop dat ze toch langer dan een maand meegaan. Ik koop ook weleens een deken of een borstel en of een zadeldekje, maar de meeste spullen hebben bij mij een levensduur van 10+ jaren. OK, dekens gaan iets minder lang mee, maar de meesten redden de vijf jaar toch moeiteloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:39

Dat is ook een verschil. Stalling gaat hier van 250 tot 600. Maar bij die van 250 heb je geen goede rijbak (meer een paddock) geen weidegang. Het is dus maar net wat je zelf wil.

De spullen die ik op noem gaan ook lang mee, maar die heb ik wel nu nodig..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:41

Stalling is hier ook erg duur. Je kan wel voor minder maar dan lever je inderdaad in op weidegang of heb je gewoon een hele slechte bak.

Ik betaal nu 305 per maand. Maar dan is er in de zomer wel onbeperkt weidegang en ook echt hele grote weides. Dat is voor regio rotterdam redelijk uniek. Bovendien hebben we ook nog een binnenbak en een hele goed buitenbak en longeerbak, beide altijd te gebruiken.

Ik moet dit jaar echt nieuwe rijlaarzen en een nieuw zadel. Een zadel heb ik op 2000 begroot. Nieuwe rijlaarzen op 350. Heb pas goedkopere gepast, maar werd daar echt niet blij van, dus ik ga maar weer voor de ariats. Alleen heb ook nog andere kostenposten waar ik even totaal niet op zit te wachten, dus nieuwe laarzen stel ik maar zo lang mogelijk uit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:43

Voor 225 all in heb ik een 60 meter lange binnenbak + buitenbak 20 bij 40, beide eb en vloed. Een longeerbak, weidegang en alles wordt ook nog is gedaan! Ontworming zit er ook nog bij....andere pony staat 90 euro kale huur incl weidegang. Ze kosten bij elkaar denk ik 350 p maand excl extra's.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:35

Jorienn schreef:
max66 schreef:
Stalling 180 euro (inclusief alles), daarnaast soms ontwormen, soms inenten, soms hoefsmid en af en toe koop ik iets van snoepjes/wortels of een halster als dit nodig is. Ik heb alles wat ik nodig heb en koop dus verder niks en ALS ik wat nodig heb koop ik bij voorkeur op bokt markt of marktplaats, tweedehands dus.

De hoefsmid zit er wel bij in (alleen bekappen)! De lessen idd niet. Ik heb 1 x per maand een priveles van 18 euro, dit komt er dan nog bij.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:50

Handig overzicht, en leuk paardje!
Meestal wordt wel gezegd dat je 500 p/m over moet houden voor je paard zonder zelf in de problemen te komen.
het is aardig goedkoop bij u. Bij de meeste mensen is de stalling en alles toch wel wat duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:00

Maar ik les bijvoorbeeld wekelijks Max en heb dit echt nodig (jong paard en zelf ietwat onzeker). Ook moet hij op ijzers, dus dat scheelt al heel wat.. Ik start nu nog niet eens, gelukkig pas volgend jaar haha.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:07

voor een groot deel kun je het zo duur maken als je wilt (behalve dan medische kosten zoals bv ijzers)).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:14

max66 schreef:
voor een groot deel kun je het zo duur maken als je wilt (behalve dan medische kosten zoals bv ijzers)).

En zelfs die ijzers hoeven er in veel gevallen niet eens onder, op voorwaarde dat je een goede smid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:41

max66 schreef:

Het ligt vooral aan waar je woont. Ik zal nooit naar de 300 kunnen gaan, behalve als ik verhuis. En dan nog misschien niet.

Mijn paard doet het veel beter met ijzers dan zonder.

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:43

Erg handig topic! Ik heb zelf geen paard, maar ben dit wel van plan in de toekomst. Vind het heel moeilijk om het financiële plaatje in te schatten. Vaak lijkt het voor mij wat overdreven, maar blijkbaar is dat toch niet het geval..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:00

ik zou ook best wekelijks (of vaker!) les hebben hoor, maar dit wordt gewoon te duur en doen we dus niet. Daarom kies ik voor een privéles, wel maar 1 x in de maand, maar wel een goede les waar we een maand mee vooruit kunnen.
We kunnen ook lid worden van de club en dan twee keer in de week lessen, maar dit is duurder en de groepslessen spreken mij minder aan.

Mijn stalling is bij een boer zonder luxe en alleen een kleine buitenbak. Mijn paard wordt er prima verzorgd dat vind ik belangrijk. De luxe van de manege (binnenbak enzo) heb ik niet, maar daar betaal ik dus ook niet voor.

Sommigen hebben 20 dekjes, 5 dekens en bij elkaar passende setjes, ik niet. Heb twee dekjes, twee halsters, twee dekens, twee rijbroeken, 1 zadel en 1 hoofdstel. That's it! Alles wat ik nodig heb + 1 reserve.

Ik let wel op de centjes en geef alleen het hoognodige uit. Zo blijft het nog betaalbaar, want met een gezin met drie kinderen blijft er niet veel geld over voor een paard...

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:43

Interessant topic ! zo kom ik nog een ergens achter !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:29

Tuurlijk Max, dat laatste begrijp ik ook zeker. Als het kan koop ik meer kan het niet dan niet. Maar als ik mijn maandelijkse kosten zie is er weinig wat minder kan. Die rijbroek, ja ik ben van maat 44 naar 40 dus mocht wel een nieuwe. :P Maar je vind hier echt geen stalling van €180 waar je paard buitenkomt en er een bak is. Ik heb ook geen binnenbak of solarium, alleen een 20x60 buitenbak en twee paddocks en weiland maar betaal toch €330.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:03

Wauw. wat een kostenplaatjes allemaal!

Wat mijn paard ongeveer koste per maand was misschien net 60 euro!

Wij hebben eigen stalling met weide.
Ze is bijna nooit ziek geweest.
Ik had alleen een hoofdstel, halster en wat borstels nodig.
En ze kreeg 1 keer in de 2 maanden nieuwe zalf van de DA voor haar ogen.

Wat de koste dan maakte..
De hoefsmid was 20 euro.. ongeveer 1 keer in de 6 a 7 weken.
En ik voerde haar bij met slobber en elke dag een schepje bix.
Dat was alleen in de winter.
In de zomer stond ze gratis op een super groot weiland van staatsbosbeheer ( 9 voetbalveld lang 4 breed denk ik)

Daarbij had ik dan nog het geluk dat ik als ze ziek was ( laatste keer was 3 jaar voordat ze overleed)
dat dat op rekening van mijn opa kwam omdat het zijn paard was en ik het niet van hem mocht betalen.
Voor de rest betaalde ik het wel als er iets nodig was.
Daar wist hij dan ook niks van af.. maar als je een opa hebt met 1 been en 1 oog die tegen je zegt dat het jouwn paardje is maar alleen op papier niet.. dan ga je natuurlijk niet alle rekeningen doorsturen!

Om een lang verhaal kort te maken. ik heb gewoon heel veel geluk gehad hiermee dat het mij maar 60 euro per maand koste.
Dat zal met mn nieuwe paard( die ik binnen 4 jaar wil kopen) wel heel anders worden!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:28

Ik betaal
162,50 all incl stal (buitenbak, hele dag paddock, halve baal hooi per dag en ong half tot 3/4kg brok
70euro aan les per maand,
tandarts á 250 euro en enting á50euro. Elke 9 á 10weken nieuwe ijzers en bekappen á 30 (sta bij hoefsmid aan stal en regelen wel eens wat)
+- €10 aan extra's per maand (wortels/appels/bak voor muesli)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:31

evaac schreef:
Ik betaal
162,50 all incl stal (buitenbak, hele dag paddock, halve baal hooi per dag en ong half tot 3/4kg brok
70euro aan les per maand,
tandarts á 250 euro en enting á50euro. Elke 9 á 10weken nieuwe ijzers en bekappen á 30 (sta bij hoefsmid aan stal en regelen wel eens wat)
+- €10 aan extra's per maand (wortels/appels/bak voor muesli)

300 euro voor enting en tandartsbezoek :? Typefoutje?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:52

Dat vrees ik niet. Heb ook al eens een forse tandartsrekening gehad.. Tandarts van een bekendere kliniek uit mijn buurt die me was aangeraden, voorrijkosten, verdoving enz. Was iets van 300 euro kwijt voor 2 paarden en dan had ie behalve mijn oude bijna om zeep helpen niks bijzonders gedaan...
Een keer maar nooit weer..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:55

Tijd voor een andere veearts :P :$

Enting kost hier maar 25 euro en de tandarts 55 (als er iets gedaan moet worden, controle en voorrijkosten is gratis)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:57

Tandarts is bij mij €140. En ik ben bereid om zoveel te betalen, omdat ik weet dat het dan goed is ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:04

SteffiiY schreef:
Tandarts is bij mij €140. En ik ben bereid om zoveel te betalen, omdat ik weet dat het dan goed is ;)

Duur wil niet zeggen goed :+

Ik heb een hele goede http://www.equinedentalsolutions.nl/
Hij werkt voor de bekende grote namen in de paardensport, maar of ie nu een ouwe shet
moet doen of een paard van 3 miljoen, dat maakt hem niks uit.
De prijs wordt er ook niet anders door, kijken is gratis, behandelen tussen de 55 en de 85 euro max

Anyway on topic:

Deze maand:
stalling 275
enting 25
extra voer 75
supplement 45
paardenspullen/kleding 125
1 x les 40
benzine 50

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:36

Deze maand zal ik verbruiken €245 stalling (normaal €285, maar doe wat klusjes) €90 hoefsmid,
2x op wedstrijd €40 en 2x lessen €35! Veel extra's krijgt en hoeft mijn paardje niet... En ik rijd hoofdzakelijk met de leasebak van mijn ouders, daar heb ik geen kosten aan. Dus kom op €410 uit dit keer.

Listiglistje ik heb ook Peter! Super kerel, eerlijk en rustig en ook nog voor normaal geld!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:58

kamsel schreef:
Dat vrees ik niet. Heb ook al eens een forse tandartsrekening gehad.. Tandarts van een bekendere kliniek uit mijn buurt die me was aangeraden, voorrijkosten, verdoving enz. Was iets van 300 euro kwijt voor 2 paarden en dan had ie behalve mijn oude bijna om zeep helpen niks bijzonders gedaan...
Een keer maar nooit weer..

Ik ga naar Kroes in Schalwijk met mijn jonge paard. 3 dagen op de kliniek, 3 dagen diastase behandeling inclusief verdoving en alles kost mij 300 euro.

En Kroes is een van de beste in NL op het gebied van tanden.