Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Caatje87 schreef:Die van mij staat dus dagelijks een paar uurtjes buiten en is altijd relaxed met buiten zetten. Hij explodeert eigenlijk nooit, een hele enkele keer daar gelaten maakt hij drie sprongen en daar blijft het bij. Daarnaast is hij rustig een heeft hij geen stalondeugden, maar hij is hij wel normaal energiek in de omgang en met rijden. Daar zou ik dan uit kunnen concluderen dat hij happy is, of zie ik dat verkeerd?
Maar is een paard wat 24/7 buiten loopt gelukkig
Hoe weet je nou dat je paard gelukkig is, hij kan het niet zeggen namelijk

), door te zeggen dat mijn paarden gelukkig zijn. Ze ogen gelukkig, dus ik ga ervan uit dat ze dat ook zijn (zoals de meeste mensen). Ik heb afgelopen winter paarden gezien, die in mijn ogen niet gelukkig waren. Paarden die met een hoge rug in de vrieskou stonden, koppies naar beneden en een trieste blik in hun ogen....daar sta je dan 24/7 buiten want ja dat is natuurlijk! Mijn prinsesjes stonden er toen toch (in mijn ogen) gelukkiger bij, lekker tevreden aan hun hooi te knabbelen in hun warme stalletjes.
kimmie261 schreef:maar wie zegt dat een paard an sich wel zo'n behoefte heeft aan nog "natuurlijk" te zijn ..wij maken dat ervan....maar als paarden gelukkig kunnen zijn op stal en daar prima kunnen functioneren,maken wij als mens zelf dan niet een te grote issue van het natuurlijk zijn van een paard??
mijn buitenpaarden funtioneren echt geheel niet anders als de stalpaarden,dus is het wel zo'n issue voor een paard?
chelle_dora schreef:.
En ja, ik ben van mening, staat je paard er suf, dof en niet bepaald energierijk bij, dan moet je veranderingen aanbrengen aan de inrichting van zijn dag.
Maar niet alle 'stalpaarden' staan er per definitie zo bij. Als ik aan het eind van de dag naar stal kom en ik zie hoe dof de paarden dan op de wei staan en elkaar continu irriteren... Dan liever onder mijn toeziend oog naar buiten. Volgend jaar mag ze gewoon de kudde in.. Maar ik wilde d'r nu graag even heel houden, een winter vol blessures vind ik ook not done.
Tiepfoudt schreef:Klopt. Die paarden zie ik ook ieder jaar weer. Omdat sommige mensen niet de nodige maatregelen nemen om het buiten wél aangenaam te maken voor ze. Ook het buiten houden van paarden wil niet zeggen dat je ze naar buiten kunt pleuren en verder niet hoeft om te kijken naar hoe ze zich houden in de kou. Want buiten de sobere rassen zijn de meeste paarden in Nederland niet gemaakt om zo zonder dekens buiten te laten staan in de winter. Plus het feit dat ik van mening ben dat een paard dat 24/7 buiten staat, móet beschikken over een degelijke schuilmogelijkheid. Dus een schuilmogelijkheid waar hij droog kan staan (vaak zie je áls er schuilmogelijkheid is, dat het daar een grote modderzooi is) en waar hij uit de wind van alle richtingen kan gaan staan. Een paard dat vier uur per dag buiten staat in een kaal weiland, nee, dan zou ik ook de voorkeur geven aan een warme stal met hooi.
kimmie261 schreef:bowen,waarom nu altijd wetenschappelijke onderzoeken,ik heb meer aan ervaringen...
Citaat:en mijn ervaring die ik heb met paarden zowel in een stal cultuur én een weicultuur is dat ik echt geen verschil zie in gelukkigheid tussen de stal paarden en de paarden die 24/7 naar buiten kunnen...
echt niet...![]()
paarden die 24/7 op en stal staan en er nooit uitkomen is ( voor de zoveelste keer dat ik het ga schrijven ) : not done...
maar paarden die er wel uitgehaald worden door eigenaren maar minder op een wei staan vind ik nog steeds zo zielig niet...
kimmie261 schreef:en dan weer het extreme paarden eeuwen geleden onder het huis gehouden,gaan we dan terug naar de middeleeuwen ofzo?? de vorige eeuw,bv stonden vele paarden wereldwijd op stal ,denk statistisch gezien meer paarden die leven in een stalklimaat als paarden die leven in een wei klimaat...en paarden lijken zich daar toch prima aan aan te kunnen passen.
gekke is dan wel weer dat als je paard zich op een wei niet prettig voelt en dat dan minder subtiel laat merken ( lees: gaat gewoon door de draden naar huis,of rent zich helemaal over de zeik) dat je dat gerust mag negeren,ze moeten er maar aan wennen tenslotte...,maar we wel op miniscule aanwijzingen moeten gaan letten of een stalpaard het wel of niet naar hun zin heeft...