Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:19

Als ik die van mij een paar uur buiten heb staan, staan ze vaak verdeelt over de tijd in een hoek, ze wandelen wat heen en weer en dan staan ze weer te snurken in de hoek,
Echt km maken doen ze niet heb ik het idee?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:52

Ik volg deze discussie al een tijdje, reageer zo af en toe en denk: Op zich best een hele interessante discussie dit. Twee "kampen", het ene kamp heeft de mogelijkheid om hun paarden het grootste gedeelte van de dag (en evt. nacht) buiten te houden met schuilmogelijkheden, is er ook heilig van overtuigd (inclusief mezelf) dat dit de beste manier is en probeert de rest daarvan te overtuigen. Het andere kamp heeft die mogelijkheden niet en/of heeft te maken met een paard dat in hun ogen niet geschikt (wat de reden dan ook moge zijn) is om (veel) buiten te zijn.

Nu ga ik proberen zo objectief mogelijk te verwoorden wat ik dénk dat het 'probleem' is van deze discussie. Ik wil niemand aanvallen, niemand hier doet het goed en niemand doet het slecht. Niemand is hier zijn of haar paard aan het mishandelen. Mensen die hun paard niet veel buiten houden om wat voor reden dan ook proberen hun (schuld)gevoel, omdat zij diep van binnen ook wel weten dat 20 uur binnen staan toch ver van de 'ideale' situatie ligt, goed te praten door te 'zien' dat hun paard zich gelukkig voelt als het op stal staat. Want, als zij over de mogelijkheden zouden beschikken, hun paard kent geen waslijst aan (oude) blessures en hun paard zou in de wei net zo "happy" ogen als op stal, denk ik dat zij ook zouden kiezen voor een groot gedeelte van de dag hun paard naar buiten te doen en als het begint te regenen lekker warm op stal te zetten. Maar dan begint de ellende. Hoe bepaal je of een paard gelukkig is of niet? Dan begint de kunst van het objectief observeren van je paard. En da's knap lastig, voor iedereen. Of je paard nu de hele dag buiten of binnen staat, íedereen (ik ook, ik denk ook dat mijn paardjes gelukkig zijn met hun in-uitloopstal, paddock en weiland) denkt te weten hoe hun paard zich voelt. Ik heb bewust gekozen voor het in-uitloopsysteem, zodat mijn paarden 24/7 de keus hebben of ze binnen of buiten willen staan en ik heb hiervoor ook de nodige moeite gedaan (flinke verbouwingen, etc.)
Ik ben me ervan bewust dat wat ik nu zeg (dus over dat we diep van binnen allemaal best weten wat het meest ideaal is) niet objectief over kan komen, maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn wat het meest ideaal is.

Zoals ik nu thuis mijn paarden houd, zou ik mijn hele leven paarden willen houden. Maar mocht dit misschien in de toekomst niet meer mogelijk zijn en ik zou naar een pensionstal moeten verhuizen waar ze maar een dagdeel naar buiten kunnen, kan ik mij heel goed voorstellen dat ook ik zou proberen mijn schuldgevoel (omdat het voor mij diep van binnen toch niet klopt) goed te praten door te 'zien' dat mijn paarden er helemaal niets op tegen hebben om het grootste gedeelte van de dag op stal te staan. Mijn paarden zijn namelijk de moeilijkste niet en laten een paar dagen stalrust (met extreme regenval laat ik ze wel eens een paar dagen binnen) 'gelaten' over zich heen komen. Ja, ze ogen op dat moment voor mij gelukkig. Maar mogen ze na die paar dagen weer naar buiten, dan gaan ze met z'n drieën compleet uit hun dak. Op zulke momenten ben ik ook wel eens bang voor flinke glijpartijen als ze zo tekeer gaan en toch weten ze zich altijd heel knap staande te houden. Wat ik op pensionstallen geregeld zie is dat de paarden 's ochtends bijvoorbeeld een paar uurtjes de wei op gaan en dan zijn er inderdaad een paar heethoofden die dolblij zijn dat ze eindelijk de benen eens kunnen strekken en staan hun eigenaren (die hun geliefde viervoeter van top tot teen hebben ingepakt met peesbescherming en springschoenen) met hun hart in de keel toe te kijken en willen ze ze het liefst direct weer veilig op stal hebben. Op zulke momenten denk ik: als je deze paarden nu eens tien uur op een dag buiten zet, durf ik te wedden dat negen van deze tien paarden de volgende dag niet meer zo uit z'n plaat zal gaan. En de volgende dag nog minder en uiteindelijk staan ze gewoon rustig op de wei omdat het 'zo normaal is'. Verder denk ik dat het feit de paarden van velen hier na een halfuur alweer aan het hek staan te schreeuwen dat ze naar binnen willen, voortkomt uit de gemiddelde weide-inrichting hier in Nederland. Want weide-inrichting kennen wij bijna niet. De meeste weilanden hier bestaan uit een omheining, met daarbinnen gras. Dit is voor een paard geen hele aangename omgeving en in de herfst en winter al helemaal niet, omdat het dan vaak waait en regent. En waar hebben alle paarden een gruwelijke kotshekel aan? Wind en regen. Er staat geen flinke boom of schuilstal die ook maar voor een klein beetje beschutting zorgt.

Zo, heel verhaal alweer. Maar ik hoop op deze manier enigszins te benadrukken dat we allemaal niet zo moeten aanvallen en andersom ons niet zo snel aangevallen voelen. Iedereen hier komt met een mening en de een brengt die wat subtieler dan de ander. Ik betrap mezelf er ook op dat ik soms iets harder uit de hoek kan komen dan ik eigenlijk wil, omdat ik 100% achter mijn mening sta en soms niet het geduld heb om tot tien te tellen en dán pas te reageren.

Vandaag had ik wel dat geduld, want het is fijn weekend! :D

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:59

Ik krijg gewoon kippenvel van dit topic. Moet er niet aan denken dat ik mijn paard 24/7 in stal zou opsluiten om welke reden dan ook! Ik vind dat je een paard nog enigszins zijn vrijheid moet geven. Wij mensen hebben besloten paarden op deze manier te gaan gebruiken. En een paard dan opsluiten in een stal vind ik absurt. Maar dat is mijn mening. Mijn paard loopt gelukkig elke dag lekker buiten, en tuurlijk heeft ze wel een wondjes maar ze mag wel paard zijn

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:05

Maar dat is het juist Tiepfoudt. Die van mij staat dus dagelijks een paar uurtjes buiten en is altijd relaxed met buiten zetten. Hij explodeert eigenlijk nooit, een hele enkele keer daar gelaten maakt hij drie sprongen en daar blijft het bij. Daarnaast is hij rustig een heeft hij geen stalondeugden, maar hij is hij wel normaal energiek in de omgang en met rijden. Daar zou ik dan uit kunnen concluderen dat hij happy is, of zie ik dat verkeerd?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:24

Mee eens, want ik denk precies hetzelfde over mijn paarden. Ze gedragen zich naar mijn idee 'normaal' dus denk ik ook dat ze gelukkig zijn. Maar kun je hieruit met zekerheid zeggen dat ze ook gelukkig zijn? En als je jouw paard meer buiten zou gaan houden en hij blijft qua gedrag in jouw ogen hetzelfde, kun je dan daaruit concluderen dat het hem niets uitmaakt of hij vier uur(?) per dag buiten komt of bijvoorbeeld acht tot tien uur? Op dit punt zou ik denken dat hij het fijner vindt om meer buiten te zijn, omdat dit naar mijn idee dichter bij de natuurlijke behoeftes van het paard komt.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:44

Caatje87 schreef:
Die van mij staat dus dagelijks een paar uurtjes buiten en is altijd relaxed met buiten zetten. Hij explodeert eigenlijk nooit, een hele enkele keer daar gelaten maakt hij drie sprongen en daar blijft het bij. Daarnaast is hij rustig een heeft hij geen stalondeugden, maar hij is hij wel normaal energiek in de omgang en met rijden. Daar zou ik dan uit kunnen concluderen dat hij happy is, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk er zo over Caatje87, maar of je dan vanuit kan gaan dat je paard happy is...geen idee :? Maar is een paard wat 24/7 buiten loopt gelukkig :o Hoe weet je nou dat je paard gelukkig is, hij kan het niet zeggen namelijk
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 27-09-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:47

Dat is precies wat ik zeg ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:53

dat heb ik hier al vaker aangegeven,de stelling is hier vooral:

paarden op de wei die gelukkig tonen : die zijn dat ook,maar!!....

paarden die op stal happy tonen: zijn dieren die stil lijden maar dit niet laten zien aan de eigenaar ( ???)

óf dan zijn eigenaren zo dom dat ze miniscule ( ja ja miniscule) aanwijzingen niet oppikken dat de dieren ongelukkig zijn op stal...

maar daarentegen worden paarden zonder enig probleem dingen opgelegd die wij vinden dat ze moeten ondergaan als paard zijnde voor een eigenaar en daarbij zijn zelfs overduidelijke aanwijzingen die een paard geeft dat ie dingen niet fijn vind of niet wil doen geheel ondergeschikt aan het plezier van de eigenaar...

tja..mss dat deze eigenaren dan hun ( schuld) gevoel maar goed praten door te zeggen dat hun beest dan in ieder geval een gelukkig paard is die een x aantal uur buiten mag lopen.....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:00

Een paard die in de wei gelukkig lijkt te zijn, daarvan wordt eerder aangenomen dat het ook gelukkig is omdat het dichter bij de natuur staat. Een rare kronkel hoef je niet in je hoofd te hebben om toe te geven dat een degelijk weiland dichter bij de natuur staat en dus meer voorziet in de natuurlijke behoeften van een paard dan dat twintig (of een dergelijk aantal) uren op stal dat doet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:05

maar wie zegt dat een paard an sich wel zo'n behoefte heeft aan nog "natuurlijk" te zijn ..wij maken dat ervan....maar als paarden gelukkig kunnen zijn op stal en daar prima kunnen functioneren,maken wij als mens zelf dan niet een te grote issue van het natuurlijk zijn van een paard??

mijn buitenpaarden funtioneren echt geheel niet anders als de stalpaarden,dus is het wel zo'n issue voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:06

En een weiland zonder enkele beschutting/schuilmogelijkheid? is dat ook per definitie beter voor je paard?
Als we toch gaan kijken naar dicht bij de natuur, ben ik daar wel benieuwd naar namelijk (serieuze interesse, niet sarcastisch bedoeld). Ik bedoel, als we naar de natuur kijken.. Daar leggen ze veel grotere afstanden af, hebben ze niet alleen weide onder hun voeten maar ook allerlei andere ondergronden en is er meer beschutting of zoeken ze beschutting op wanneer het regent of iets dergelijks.
Want als je een paard op een grote open wei zet en je gooit er een hoosbui naast en het dier heeft geen beschutting.. Dan snap ik prima dat zo'n dier naar binnen wil, want het dier zoekt schuilmogelijkheden en hij weet dat deze op stal is, en in de wei is dan bijvoorbeeld niks.

Daarom denk ik dat het echt niet zo zwart/wit is als het lijkt. Het zou het makkelijkste zijn als ze gewoon dezelfde taal als mensen spraken, maar dat doen ze nou eenmaal niet. Maar om de wei nou te vergelijken met 'dichter bij de natuur'.. Nee.. Dan moet je een verdomd grote wei hebben, verschillende ondergronden en verschillende schuilmogelijkheden.

En over het uitspatten gesproken.. Mijn pony heeft nergens last van als ze in het voorjaar weer voor het eerst de wei op gaat.. Niks geen achterlijke uitbarstingen en ook geen mankementen richting andere paarden. Ze is dominant naar anderen, dat is sowieso wel zo. Maar dat is ze ook met 24/7 weidegang, want zo is ze nou eenmaal :')
Maar dat zal ongetwijfeld ook dan liggen aan het feit dat ze heel ongelukkig is, of de kudde is niet goed genoeg/handig genoeg, wat voor 'excusen' hebben we dáár dan voor? :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:11

"Verder denk ik dat het feit de paarden van velen hier na een halfuur alweer aan het hek staan te schreeuwen dat ze naar binnen willen, voortkomt uit de gemiddelde weide-inrichting hier in Nederland. Want weide-inrichting kennen wij bijna niet. De meeste weilanden hier bestaan uit een omheining, met daarbinnen gras. Dit is voor een paard geen hele aangename omgeving en in de herfst en winter al helemaal niet, omdat het dan vaak waait en regent. En waar hebben alle paarden een gruwelijke kotshekel aan? Wind en regen. Er staat geen flinke boom of schuilstal die ook maar voor een klein beetje beschutting zorgt. "

Dat heb ik een uur geleden geschreven. Ik snap ook wel dat negen van de tien keer de mogelijkheden (hoewel in sommige gevallen met een beetje meer moeite) er niet zijn, maar veel mensen beweren dat hun paard het niet leuk vindt buiten en dat vind ik niet kloppen. Hun paard vindt het niet leuk in een kale wei, dat is ook niet zo gek.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:11

Ik praat mijn schuldgevoel niet weg (want dat heb ik niet :o ), door te zeggen dat mijn paarden gelukkig zijn. Ze ogen gelukkig, dus ik ga ervan uit dat ze dat ook zijn (zoals de meeste mensen). Ik heb afgelopen winter paarden gezien, die in mijn ogen niet gelukkig waren. Paarden die met een hoge rug in de vrieskou stonden, koppies naar beneden en een trieste blik in hun ogen....daar sta je dan 24/7 buiten want ja dat is natuurlijk! Mijn prinsesjes stonden er toen toch (in mijn ogen) gelukkiger bij, lekker tevreden aan hun hooi te knabbelen in hun warme stalletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:15

Sorry, overheen gelezen dan :)

Dat snap ik inderdaad ook, een kale wei is niks en wordt ook nooit wat. Maar daarom dus ook mijn vraag, is een paard dan echt zo ongelukkig als hij droog binnen staat en daarna toch weer naar buiten kan/mag? :)
Natuurlijk kan je het hele nat-worden-probleem oplossen met dekens. Maar ook daar wordt je in een kudde natuurlijk niet happy van en staat ook weer vér van de paardennatuur af.
Zo kom ik dus eigenlijk tot de conclusie dat je het nooit goed kán doen, in Nederland wordt het in ieder geval ontzettend lastig omdat je daar hier gewoon echt de plek en de mogelijkehden niet hebt om de 'natuur' of wat daar nog van over is, zo correct mogelijk na te bootsen.

Dit is voor mijn kant overigens ook geen schuldgevoel wegpraten. Ik weet waarom ik mijn pony op dit moment binnen heb. Ik was sowieso niet meer van plan om d'r in een kudde te gooien waar ze de hele zomer gevormd hebben en dan komt zij binnen als vreemde eend. Dat is gewoon vrágen om problemen.

En ja, ik ben van mening, staat je paard er suf, dof en niet bepaald energierijk bij, dan moet je veranderingen aanbrengen aan de inrichting van zijn dag.
Maar niet alle 'stalpaarden' staan er per definitie zo bij. Als ik aan het eind van de dag naar stal kom en ik zie hoe dof de paarden dan op de wei staan en elkaar continu irriteren... Dan liever onder mijn toeziend oog naar buiten. Volgend jaar mag ze gewoon de kudde in.. Maar ik wilde d'r nu graag even heel houden, een winter vol blessures vind ik ook not done.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:21

kimmie261 schreef:
maar wie zegt dat een paard an sich wel zo'n behoefte heeft aan nog "natuurlijk" te zijn ..wij maken dat ervan....maar als paarden gelukkig kunnen zijn op stal en daar prima kunnen functioneren,maken wij als mens zelf dan niet een te grote issue van het natuurlijk zijn van een paard??

mijn buitenpaarden funtioneren echt geheel niet anders als de stalpaarden,dus is het wel zo'n issue voor een paard?

Daar zit heel wat wetenschap achter, weten hoe het dier functioneert. Van biologie tot gedragswetenschap, ik herhaal maar wat anderen ook al hebben gezegd, kom eens met de wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat zoveel op stal zijn(let wel, het gaat hier over 24/7 op stal!) helemaal geen probleem is en dat een paard helemaal geen behoefte heeft aan voorzien in de natuurlijke basisbehoeften...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:22

chelle_dora schreef:
.

En ja, ik ben van mening, staat je paard er suf, dof en niet bepaald energierijk bij, dan moet je veranderingen aanbrengen aan de inrichting van zijn dag.
Maar niet alle 'stalpaarden' staan er per definitie zo bij. Als ik aan het eind van de dag naar stal kom en ik zie hoe dof de paarden dan op de wei staan en elkaar continu irriteren... Dan liever onder mijn toeziend oog naar buiten. Volgend jaar mag ze gewoon de kudde in.. Maar ik wilde d'r nu graag even heel houden, een winter vol blessures vind ik ook not done.

Andersom is ook heel belangrijk, paarden die om iedere scheet ontploffen omdat ze geen mogelijkheid hebben om zichzelf te zijn. Sinds mijn paarden minimaal 8 uur per dag buiten staan, hebben ze geen bok meer gegeven, zijn ze nooit meer extreem aan de ren gegaan, maar hebben wel voldoende energie en zijn fijn fris om te werken. Bokken en rennen doen ze in hun "eigen"tijd.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:24

Ik reageer even op meerdere dingen tegelijk.

Er zijn hier wel de mogelijkheden en ik heb ook niks op tegen als een paard op de wei/paddock komt. Dus heeeel af en toe gaan ze samen los en dan rennen ze inderdaad samen een stukje en dan gaan ze net als wanneer ze alleen zijn of gras eten of bij de uitgang staan.
Waarom ik ze niet elke dag een paar uur samen buiten zet? Omdat ik er de meer waarde niet van in zie, de paarden op stal die alleen gereden worden en niet los komen en nauwelijks contact hebben met andere paarden zien er ook goed uit en doen hun werk goed.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:25

Klopt. Die paarden zie ik ook ieder jaar weer. Omdat sommige mensen niet de nodige maatregelen nemen om het buiten wél aangenaam te maken voor ze. Ook het buiten houden van paarden wil niet zeggen dat je ze naar buiten kunt pleuren en verder niet hoeft om te kijken naar hoe ze zich houden in de kou. Want buiten de sobere rassen zijn de meeste paarden in Nederland niet gemaakt om zo zonder dekens buiten te laten staan in de winter. Plus het feit dat ik van mening ben dat een paard dat 24/7 buiten staat, móet beschikken over een degelijke schuilmogelijkheid. Dus een schuilmogelijkheid waar hij droog kan staan (vaak zie je áls er schuilmogelijkheid is, dat het daar een grote modderzooi is) en waar hij uit de wind van alle richtingen kan gaan staan. Een paard dat vier uur per dag buiten staat in een kaal weiland, nee, dan zou ik ook de voorkeur geven aan een warme stal met hooi.

@ anne3000: maar nogmaals, een paard dat er goed uit ziet en zijn werk goed doet, zijn dat de twee maatstaven waaraan je kan bepalen of een paard gelukkig is?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 27-09-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:28

nee Tiepfoudt ik heb het over mooi weer, zon en schaduw van grote bomen in de wei, waterbak, evt vliegendeken. Wat ze maar willen en dan nog.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:29

bowen,waarom nu altijd wetenschappelijke onderzoeken,ik heb meer aan ervaringen...

en mijn ervaring die ik heb met paarden zowel in een stal cultuur én een weicultuur is dat ik echt geen verschil zie in gelukkigheid tussen de stal paarden en de paarden die 24/7 naar buiten kunnen...

echt niet... :n

paarden die 24/7 op en stal staan en er nooit uitkomen is ( voor de zoveelste keer dat ik het ga schrijven ) : not done...

maar paarden die er wel uitgehaald worden door eigenaren maar minder op een wei staan vind ik nog steeds zo zielig niet...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:31

Tja... ik ben het wel met Tiepfoudt eens. Hoe weten wij of het paard daadwerkelijk gelukkig is? Dit is ontzettend lastig te bepalen.

Ik vergelijk het op stal staan, altijd maar met 24/7 op de wc zitten of in een cel. Wordt je daar zelf gelukkig van? Dat denk ik niet. Wij vinden het ook fijn om te gaan en staan waar wij willen.
Dus hoe denk je dat een paard zich in een stal voelt? Die stal is in verhouding nog kleiner dan een cel voor een mens!
ik kan me echt totaal niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt.
En natuurlijk is een weiland zonder schuilmogelijkheid ook zeker niet prettig.
Net als dat er geroepen wordt dat een paard al bij het draad staat te wachten om naar binnen te gaan, omdat die graag naar stal wilt. Nee... een paard staat daar te wachten omdat hij weet dat hij voer krijgt op stal, of omdat het een gewoonte geworden is dat hij op een bepaald tijdstip binnen gezet wordt. Een paard heeft een prima biologische klok. Dit is gewoon geconditioneerd gedrag en dit is echt niet omdat het paard nu zo graag tussen 4 muren wilt staan. Dit geloof ik gewoon echt niet.

Net al dat geroepen wordt dat een HIT actief stal zo natuurlijk zou zijn. Nou ik heb met eigen ogen gezien dat een Hit actief stal echt niet zo natuurlijk is als dat beweerd wordt. Dit was ook de aanleiding voor het schrijven van mijn scriptie.
Ik heb mijn scriptie geschreven over de natuurlijke behoeften van het paard en deze vergeleken met diverse vormen van huisvesting.

Mijne stond dus in een HIT actief stal. Ze was hier zo graatmager en ervaarde zoveel stress, dat ik haar verhuisd heb naar een stallling met 7 a 9 uur weidegang per dag in een groepje. Hier is ze heel mooi aangekomen. Alleen ik vind gemiddeld 8u op de wei (en dus 16u op stal) niet ideaal. Dit is voor echt het minimale.
En zij staat ook bij het hek rond binnen zet tijd en zeker in de winter, want dan hebben ze honger (er staat dan weinig gras). Daarbij hebben we ook totaal geen schuilmogelijkheid.
Ik ben nu toch weer aan het rondkijken naar een andere stal. Waar ze langer naar buiten gaan of 24/7 buiten staan met schuilmogelijkheid.

Naast het zoveel naar buiten gaan is ook de hoeveelheid ruwvoer van groot belang voor een paard. Ik zie veel mensen die hun paard 2 plakjes hooi (van kleine baal) per dag geven en soms wel kilo's brok. Een paard heeft gewoon heeeeel veel ruwvoer nodig om zijn darmen op gang te houden. Daar is hij op gebouwd.

En natuurlijk is het paard van nu niet meer het paard uit het wild. Er is gefokt op andere eigenschappen dan in het wild met natuurlijke selectie. Maar een groot deel van de eigenschappen bezitten onze paarden nog wel en daar dient wel rekening mee gehouden worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:34

Tiepfoudt schreef:
Klopt. Die paarden zie ik ook ieder jaar weer. Omdat sommige mensen niet de nodige maatregelen nemen om het buiten wél aangenaam te maken voor ze. Ook het buiten houden van paarden wil niet zeggen dat je ze naar buiten kunt pleuren en verder niet hoeft om te kijken naar hoe ze zich houden in de kou. Want buiten de sobere rassen zijn de meeste paarden in Nederland niet gemaakt om zo zonder dekens buiten te laten staan in de winter. Plus het feit dat ik van mening ben dat een paard dat 24/7 buiten staat, móet beschikken over een degelijke schuilmogelijkheid. Dus een schuilmogelijkheid waar hij droog kan staan (vaak zie je áls er schuilmogelijkheid is, dat het daar een grote modderzooi is) en waar hij uit de wind van alle richtingen kan gaan staan. Een paard dat vier uur per dag buiten staat in een kaal weiland, nee, dan zou ik ook de voorkeur geven aan een warme stal met hooi.

Precies, en dat is dus ook exact wat ik bedoel. Als het allemaal zou kunnen, dan zou de mijne ook zo buiten staan. Maar om het echt goed, veilig en aangenaam voor je paard te maken, komt er een stuk meer bij kijken dan een beetje leuke kudde, een keertje extra je land inzaaien en een boompje neerzetten. En inderdaad, zoals anne3000 ook al zegt, ook in de zomer hebben ze die schuilmogelijkheden nodig omdat het ook nog een partij warm kan worden hier.
En tja, wat ik al zei, als het er allemaal zou zijn hier zou ze zo naar buiten mogen hoor. En volgend jaar gaat ze ook gewoon de kudde in. Maar onze weides zijn hier ook niet zo luxe voor paarden en bij echt vreselijk stortweer of extreme warmte zal ze ook binnen staan en pas weer naar buiten gaan als het voor het paard verantwoord is.

Helaas wordt je dan al snel afgeschilderd als de boeman.. Want je laat het paard niet zijn natuurlijke gedrag uiten.. Maar ja.. Je moet geen halve maatregelen nemen. Heel lang buiten is prima hoor, hoor je mij niet over klagen, maar zorg er dan inderdaad voor dat er voldoende schuilmogelijkheden et cetera zijn. En zijn die er niet, dan voorzie ik zelf in schuilmogelijkheden.. d'r stal :)
Is in mijn optiek niks ergs aan..

Pivanti : Wat jij zegt over het ruwvoer ben ik het geheel mee eens. Sommige stalgenoten vinden dat ik mijn pony teveel hooi geef. Nou kan goed gedroogd hooi volgens mij nou niet bijzonder veel kwaad. Maar die zijn ook van mening dat ik te weinig bix geef. Een pony die niet bijzonder veel en zwaar arbeid verricht, krijgt van mij geen kilos bix. Staat nu op een halve kilo per dag (verdeeld over 2 voerbeurten) en 3 voerbeurten van stal + als ik weg ga nog een flink hooinet gevuld. En ik heb wel gemerkt dat het hooinet het verschil maakt, want ze eet nu d'r stal niet meer leeg. Veel stalgenoten hebben hun paarden dan ook op vlas of zaagsel staan, want 'anders eet ie zoveel op'. Dan denk ik ook; ja maar dat is toch ook wat een paard hóórt te doen? Moment dat de mijne d'r stro als een idioot opgooit, is voor mij het teken; ze krijgt niet genoeg ruwvoer naar binnen, ik stop er meer in. Zelfde als paarden die aan metaal likken dacht ik, die hebben toch ook een mineralen te kort o.i.d.? Als dat gebeurt krijgt ze van mij ook een vitaminestoot en een goede liksteen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:38

kimmie261 schreef:
bowen,waarom nu altijd wetenschappelijke onderzoeken,ik heb meer aan ervaringen...

Omdat wetenschap over feiten gaat en niet over "gevoel", je hebt dus zeer zeker niet meer aan ervaring dan aan wetenschap aangezien ervaring een nogal onbetrouwbare bron is. De feiten uit wetenschap worden getoetst aan de werkelijkheid, keer op keer, daarom is dat zo betrouwbaar.

Citaat:
en mijn ervaring die ik heb met paarden zowel in een stal cultuur én een weicultuur is dat ik echt geen verschil zie in gelukkigheid tussen de stal paarden en de paarden die 24/7 naar buiten kunnen...

echt niet... :n

paarden die 24/7 op en stal staan en er nooit uitkomen is ( voor de zoveelste keer dat ik het ga schrijven ) : not done...

maar paarden die er wel uitgehaald worden door eigenaren maar minder op een wei staan vind ik nog steeds zo zielig niet...

Ik vind een paard die in de nacht op stal staat ook niet zielig, dan wordt er wel voldaan aan de basisbehoefte van het dier.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:44

Ik praat helemaal mijn schuldgevoel niet goed, want dat schuld gevoel heb ik namelijk helemaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:48

kimmie261 schreef:
en dan weer het extreme paarden eeuwen geleden onder het huis gehouden,gaan we dan terug naar de middeleeuwen ofzo?? de vorige eeuw,bv stonden vele paarden wereldwijd op stal ,denk statistisch gezien meer paarden die leven in een stalklimaat als paarden die leven in een wei klimaat...en paarden lijken zich daar toch prima aan aan te kunnen passen.

gekke is dan wel weer dat als je paard zich op een wei niet prettig voelt en dat dan minder subtiel laat merken ( lees: gaat gewoon door de draden naar huis,of rent zich helemaal over de zeik) dat je dat gerust mag negeren,ze moeten er maar aan wennen tenslotte...,maar we wel op miniscule aanwijzingen moeten gaan letten of een stalpaard het wel of niet naar hun zin heeft...

NIEMAND zegt hier ook maar IETS over hints negeren of "hij moet maar wennen". Jij bent continue anderen woorden in de mond aan het leggen.
Er wordt juist gezegd dat er voor ieder individueel paard een individuele oplossing is om ze met meer vrijheid te kunnen houden ipv op stal. Dat die stal niet de oplosing is. Dat er paarden bestaan die van iedere vorm van buiten staan ongelukkig worden is je reinste onzin.

En over het erste stukje; jij was hier degene die begon over; het gaat al eeuwen zo dus is het wel goed. Ik chreef dat om duidelijk te maken dat de situatie niet vergelijkbaar was met die van nu, niet om te zeggen dat nu hetzelfde is als toen. Juist niet, dat zijn jouw woorden.