Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:08

Reistijd is bij allebei 5 minuten met de auto. Bij stal 1 staan de paarden aan huis.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:42

Ik neig naar stal 2, voor zover je dat kan zeggen met deze info :)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:04

Oke ik ga per 1 januari naar een andere stal.
Ik rijd wedstrijden, maar heb geen eigen vervoer.
Op die nieuwe stal rijden ze geen wedstrijden dus zal ik vervoer moeten regelen als ik nog wil starten.

Ga even een opsomming plaatsen, misschien kunnen jullie mij helpen met het laatste puntje geruststelling :')

Huidige pensionstal:
+ 2 binnenbanen 20 x 40
+ 1 buitenbaan 20 x 60
+ 3 paddocks
+ stal 3 x 4
+ molen
+ volpension
+ wedstrijden 1 a 2 keer per maand
+ les van buitenaf toegestaan

- Onderhoud is wat achterstallig
- 43 paarden
- weidegang 4 uur per dag in zomermaanden, (waarvan met zijn 2en op een stuk van 20x30?)
- hooi en stro is niet van goede kwaliteit
- druk met lessen en andere activiteiten ( soms alle bakken bezet)
- los betalen voor buitenzetten paard

Nieuwe pensionstal:
+ 1 binnenbaan 20 x 60
+ 1 buitenbaan 20 x 60 (altijd goed)
+ stal 3 x 5
+ weidegang van ochtend tot avond
+ ook in de wintermaanden met goed / redelijk weer
+ meer voer en betere kwaliteit
+ paarden worden buiten en binnen gezet
+ Max 6 pensionklanten (met uitzondering van eigen paarden)
+ 1 paddock, met nog 1 in aanbouw
+ springtuin in de maak
+ ruime zadelkast
+ paard staat samen met vriendin in de wei en naast elkaar in stal
+ wel 5 minuten dichterbij :')

- geen wedstrijden
- lessen bij eigenaar en niet meer van buitenaf

:') oke nu ik het zo typ is het wel duidelijk, maar vind het wel jammer van de wedstrijden.. Hoopte ooit Z te worden en ben nu aardig dichtbij. Daar baal ik wel van. Maar dat is niet het belangrijkste denk ik dan zo

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:25

Denk dat je paard een stuk blijer wordt van die tweede stalling, lijkt me wat belangrijker dan die wedstrijden.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:42

Ja precies en daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere stal.
Vind paardlief wel het belangrijkste :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:57

DinaxUllie schreef:
Oke ik ga per 1 januari naar een andere stal.
Ik rijd wedstrijden, maar heb geen eigen vervoer.
Op die nieuwe stal rijden ze geen wedstrijden dus zal ik vervoer moeten regelen als ik nog wil starten.

Ga even een opsomming plaatsen, misschien kunnen jullie mij helpen met het laatste puntje geruststelling :')

Huidige pensionstal:
+ 2 binnenbanen 20 x 40
+ 1 buitenbaan 20 x 60
+ 3 paddocks
+ stal 3 x 4
+ molen
+ volpension
+ wedstrijden 1 a 2 keer per maand
+ les van buitenaf toegestaan

- Onderhoud is wat achterstallig
- 43 paarden
- weidegang 4 uur per dag in zomermaanden, (waarvan met zijn 2en op een stuk van 20x30?)
- hooi en stro is niet van goede kwaliteit
- druk met lessen en andere activiteiten ( soms alle bakken bezet)
- los betalen voor buitenzetten paard

Nieuwe pensionstal:
+ 1 binnenbaan 20 x 60
+ 1 buitenbaan 20 x 60 (altijd goed)
+ stal 3 x 5
+ weidegang van ochtend tot avond
+ ook in de wintermaanden met goed / redelijk weer
+ meer voer en betere kwaliteit
+ paarden worden buiten en binnen gezet
+ Max 6 pensionklanten (met uitzondering van eigen paarden)
+ 1 paddock, met nog 1 in aanbouw
+ springtuin in de maak
+ ruime zadelkast
+ paard staat samen met vriendin in de wei en naast elkaar in stal
+ wel 5 minuten dichterbij :')

- geen wedstrijden
- lessen bij eigenaar en niet meer van buitenaf

:') oke nu ik het zo typ is het wel duidelijk, maar vind het wel jammer van de wedstrijden.. Hoopte ooit Z te worden en ben nu aardig dichtbij. Daar baal ik wel van. Maar dat is niet het belangrijkste denk ik dan zo

Ik vind de nieuwe stal veel beter, behalve mag je geen eigen instructie meenemen? Valt daar niet over te praten?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:07

Nee mag niet helaas.
Maar alles is natuurlijk bespreekbaar.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:09

haha, ik zou niet twijfelen, op naar stal 2!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:12

Idd, stal 2, veel beter voor je paard, en wedstrijden, ach, wie wil dat nou joh hahaha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:15

Is er prijsverschil?
Je kunt wellicht een trailer aanschaffen en dan zelf ergens anders gaan lessen als de les niet bevalt?
Dan kun je ook weer makkelijker op wedstrijd.

Hoe ver is stal 2 van stal 1? Kun je er te paard heen voor de wedstrijden?

stal 2 klinkt beter. Waarom zou je geen Z kunnen worden? Je kunt gerust thuis eerst verder doortrainen en dan later op wedstrijd gaan. Soms heb je wedstrijd weekenden dat je meerdere proeven op meerdere dagen kunt rijden (Almeloose Paardendagen?) zulk soort wedstrijden kun je dan misschien aan mee doen en in 1 weekend een zootje punten rijden n dan weer verder trainen?

Als les van buiten niet is toegestaan en men heeft zo'n accomodatie verwacht je ook sportgericht les eerlijk gezegd...

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:21

Ja het wordt uiteindelijk per maand 20 euro goedkoper.
En dan min de kosten voor het buitenzetten in de zomermaanden.

Ja heb al zitten kijken naar een trailer, maar zit dan ook met de auto zeg maar..
Dus denk dat het eerst flink doortrainer wordt haha :')

het scheelt met de auto 5 minuten, maar paardlief is dus opzich wel braaf, maar er rijden nogal idioten daar in de polder. Wil dat dus niet riskeren. Ga er wel op oefenen, maar gaat ook weer poos overheen.

De eigenaar geeft zelf les. Ze heeft meerdere opleidingen gedaan en ook op Deurne.
Alleen degene waar ik nu les van heb, geeft heeeeeel fijn les en sinds een jaar lessen we nu bij haar en het is zoveel beter geworden, dat vind ik wel jammer.
Ik hoop dus dat het misschien mogelijk is om dan toch nog bij mijn huidige instructrice te mogen blijven lessen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:49

Ik haf vroeger ook geen trailer en ging lopend met paard naar de wedstrijden in de buurt.
ik zou zeker voor stal 2 gaan.
is er bij stal 2 niet iemand die ook wedstrijden rijd waar je mee mee kunt rijden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:17

Is het geen optie om op een andere locatie les te krijgen af en toe van je eigen instructrice eens per maand of zo? Je bespaart die kosten weer door minder stalgeld.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 07:51

Daar moet ik nog even achteraan.
Misschien wil iemand wel rijden :) Dat zien we wel.
Is niet het belangrijkste.

Met les, ja zit ik ook nog met het probleem van vervoer.
Als ik een trailer had zou ik gewoon op pad gaan en naar mijn instructie toe gaan.
Maar daar gaat nog een tijd overheen voordat ik mijn eigen trailer en auto heb. Helaas

Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:36

Je kan dan toch net zo goed wedstrijden rijden? Je moet juist op vreemde locaties kunnen rijden, niet alleen bij je eigen stal. Dus dan lijkt de verhuizing mij nog beter. Je kan een trailer huren, lenen of met iemand meerijden.
Lessen bij andere instructie kan als je vervoer regelt (zodat je op locatie kan lessen). Misschien onhandig, maar het is wel mogelijk. Verder lijkt het me wat stalling betreft wel heel duidelijk: verhuizen!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:50

De trailer is het probleem ook niet.
Het gaat om de auto. Die heb ik niet.
Ook is het geen klein paard dus een gemiddelde auto mag al niet.

En daar zit dus ook het probleem met iemand rijden, meeste mensen hebben een gemiddeld hoog paardje en hebben dus ook een gemiddelde auto.

Iemand heeft wel aangeboden te rijden, maar die begint nu terug te krabbelen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:05

Geen vrienden, familie of buren met een station? Of andere auto die iets meer mag trekken? Misschien kan je die lenen (eventueel eigen auto achterlaten, zodat ze niet zonder vervoer zitten). En is een andere auto aanschaffen eventueel een optie? Als ze 1500 kg mogen trekken, dan moet je toch een heel eind komen als je een niet te zware 1,5 paard trailer gebruikt. Dan mag paard wel een stukje meer wegen dan 600 kg.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:10

vrienden, hebben alleen scooter of niet in het bezit van een auto. Als ze wel een auto hebben is dit een klein modelletje zonder trekhaak of willen hem niet uitlenen..

familie, hebben ook geen grote auto, denk hierbij aan suzuki alto en dat soort wagentjes.

Ik zit zelf nog op school en heb genoeg kosten waardoor een andere auto nog niet haalbaar is.

Buren, die zijn allemaal boven de 60 a 70. Hebben ook geen trekauto.

Daar houdt het dus op :( Vandaar dat ik er druk over aan het nadenken ben. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:20

Iemand van je nieuwe of oude stal vragen tegen onkostenvergoeding zou kunnen. als het vlak bij is dan kom je met 15 euro misschien al een eind voor een uurtje
Eventueel kun je op je nieuwe stal vragen of je daar wel met eigen instructie mag lessen als je per keer haar ook iets betaald? Anders was je dat kwijt geweest aan reiskosten/vervoer. scheelt je ook tijd.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:14

DinaxUllie: Het lijkt me wel duidelijk welke stal je gaat kiezen. Je kunt daarna altijd nog kijken of er iets te regelen valt en of je misschien leuke stalgenootjes hebt die iets voor je kunnen regelen. Dat gaat vast goedkomen. Ik zou je doel niet zo snel aan de kant schuiven, dat is echt zonde als je al zo ver bent!

Ik ben nog niet zo vaak op Bokt actief geweest, maar ik zit ook sterk te twijfelen tussen twee stallen, dus ik zou ook graag even een berichtje willen plaatsen.

Precies over een week haal ik mijn paard op (eerste eigen paard! ^^). Nu kan ik kiezen tussen twee stallen. Beide zijn kleinschalig en naast de manege (tegenover elkaar).
Mijn doel is om wedstrijden te gaan rijden (zowel springen als dressuur) en zo nu en dan een crossje.

Stal 1:
-Inloopstal, dus 24/7 buiten met beschutting
-Samen met 4 andere ruinen
-Longeercirkel
-Vrij toegang tot de crossbaan
-Volpension
-€200
-Eigenaresse is erg tof en veelzijdig. Zet zich volledig in voor de paarden en alles daar omheen
-Als er een "gewone" stal vrijkomt komt hij daar in. (€140 excl. Voer, strooisel, mesten)

Stal 2:
-Eigen stal
-4 uurtjes per dag buiten, alleen
-Longeercirkel
-Stapmolen
-Halfpension: €140, zelf uitmesten, strooisel & voer zelf kopen, voeren/buitenzetten/binnenzetten verdeeld over alle stalgenoten (paar keer per week, ochtend/middag/avond)
-Volpension: €250, excl voer.
-Eigenaresse doet het voor erbij, is zelf wel bezig met paarden, maar niet volledig betrokken bij de stal.

Ik studeer nog en ben overdag best druk daarmee. Het volgen van een rooster zou dus eventueel wel problemen op kunnen leveren.
Alle vrije tijd wordt natuurlijk besteedt aan mijn geweldige paard!
Ook vind ik het voor het paard beter dat ie in een groep staat, maar een eigen stal is ook fijn.

Ik weet het niet meer! ><

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:18

Nynke04 schreef:
DinaxUllie: Het lijkt me wel duidelijk welke stal je gaat kiezen. Je kunt daarna altijd nog kijken of er iets te regelen valt en of je misschien leuke stalgenootjes hebt die iets voor je kunnen regelen. Dat gaat vast goedkomen. Ik zou je doel niet zo snel aan de kant schuiven, dat is echt zonde als je al zo ver bent!

Ik ben nog niet zo vaak op Bokt actief geweest, maar ik zit ook sterk te twijfelen tussen twee stallen, dus ik zou ook graag even een berichtje willen plaatsen.

Precies over een week haal ik mijn paard op (eerste eigen paard! ^^). Nu kan ik kiezen tussen twee stallen. Beide zijn kleinschalig en naast de manege (tegenover elkaar).
Mijn doel is om wedstrijden te gaan rijden (zowel springen als dressuur) en zo nu en dan een crossje.

Stal 1:
-Inloopstal, dus 24/7 buiten met beschutting
-Samen met 4 andere ruinen
-Longeercirkel
-Vrij toegang tot de crossbaan
-Volpension
-€200
-Eigenaresse is erg tof en veelzijdig. Zet zich volledig in voor de paarden en alles daar omheen
-Als er een "gewone" stal vrijkomt komt hij daar in. (€140 excl. Voer, strooisel, mesten)

Stal 2:
-Eigen stal
-4 uurtjes per dag buiten, alleen
-Longeercirkel
-Stapmolen
-Halfpension: €140, zelf uitmesten, strooisel & voer zelf kopen, voeren/buitenzetten/binnenzetten verdeeld over alle stalgenoten (paar keer per week, ochtend/middag/avond)
-Volpension: €250, excl voer.
-Eigenaresse doet het voor erbij, is zelf wel bezig met paarden, maar niet volledig betrokken bij de stal.

Ik studeer nog en ben overdag best druk daarmee. Het volgen van een rooster zou dus eventueel wel problemen op kunnen leveren.
Alle vrije tijd wordt natuurlijk besteedt aan mijn geweldige paard!
Ook vind ik het voor het paard beter dat ie in een groep staat, maar een eigen stal is ook fijn.

Ik weet het niet meer! ><

Nou dit vind ik echt een supermakkelijker hoor! Absoluut stal 1 en nooit meer uit die inloopstal weghalen, gewoon lekker laten staan, altijd buiten met vrienden, beter kun je echt niet treffen. Een eigen stal... voor wie? Voor jezelf? Voor het paard liever niet hoor, echt meid, kies voor de eerste optie, je doet je paard er een groot plezier mee.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:09

Inderdaad stal 1. Lijkt me veel fijner voor je paard, vrienden, veel buiten, meer is er eigenlijk niet te wensen.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:14

Bedankt voor jullie reacties!

De eigenaresse van stal 1 vind het sowieso belangrijk dat de paarden in een kudde staan, ook al hebben ze 's nachts een eigen stal. Het blijven wel kuddedieren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:30

Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:57

Nynke04 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

De eigenaresse van stal 1 vind het sowieso belangrijk dat de paarden in een kudde staan, ook al hebben ze 's nachts een eigen stal. Het blijven wel kuddedieren.

Op zich vind ik snachts op stal helemaal niet erg, mits ze dan het hele jaar door gewoon buiten lopen overdag, is dat daar zo? In dat geval lijkt een eigen stal wel lekker