Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Naast wat ik er zelf van denk, denk ik maar even voor mijn paard (en ik denk dat hij niet anders is dan de meeste gezonde paarden daarin!). Hij moet er niet aan denken 23/7 of urenlang op stal te moeten staan. Vraag me af wat mensen die dat goed praten, daarvan vinden. Wat doen jullie met een paard wat doodongelukkig wordt in een stal???? Toch maar opsluiten?
LadyMadonna schreef:Ik ken persoonlijk maar weinig paarden die doodongelukkig op stal staan eigenlijk
LadyMadonna schreef:Ik ken persoonlijk maar weinig paarden die doodongelukkig op stal staan eigenlijk
Waratje schreef:Enne, mijn merrie heeft deze week inderdaad met de staldeur open nog ruim 3 kwartier zichzelf op stal gehouden nadat ze haar voerbakje leeg had. Ze had kennelijk even de rust nodig. Er was geen enkel ander paard op stal en mijn stalgenote en ik zaten buiten koffie te drinken in volle verwachting dat ze wel naar buiten zou komen om op het erf te scharrelen. Tot zover haar "voorkeur" voor 24/7 buiten
LadyMadonna schreef:Jienkis wordt niet aangevallen? Is haar manier van interpreteren? Mwah....
Er wordt hier geroepen dat het geen kwestie is van niet kunnen, maar van niet willen, daardoor krijg je een oogklep visie.
Maar de waarheid van de personen die 24/7 buiten ambiëren lijkt dé waarheid te zijn en voor iets anders staan ze niet open.
Dan komt er iemand die eerlijk is over hoe ze haar paard houdt (een manier die compleet niet bij de visie van de 24/7 buiten mensen past) en dan wordt ze compleet plat gewalst....
Ik snap dat maar weinig mensen met "stal paarden" zich hier melden. T is nogal eenrichtingsverkeer..
Altijd hetzelfde in dergelijke topics. Jammer.
Britt_S schreef:LadyMadonna: ik denk absoluut niet in zwartwitik heb het niet over 24/7 buiten, maar over 'zo veel mogelijk buiten' en dat kan verschillen. Ik zeg ook niet dat het slécht is dat een paard binnen staat, maar dat het beter en natuurlijker is dat een paard zo veel mogelijk buitenkomt. En in mijn ogen, vind ik het fijner dat een paard 24/7 buiten komt. Maar nogmaals, ik zeg niet dat het slecht is dat een paard binnen staat. Anders zou meer dan 60% van alle paarden diep ongelukkig zijn die op stal staan en dat is niet zo
mika11 schreef:Gypsy, dat klopt.
Vroeger gingen ook zat paarden naar de slacht, daar werd alleen niet moeilijk over gedaan.
Ik denk dat toen het 'boerenverstand' bij de mensen nog meer aanwezig was.![]()
Dat is nu allemaal anders geworden.
Een paard hoort zo veel mogelijk buiten.
Ik vind het altijd heerlijk als ik bij de stal kom en zie m'n paard met haar 3 maatjes lekker scharrelen en grazen.
Hoe meer rust in de groep (vaste kudde) en buiten kunnen zijn, hoe rustiger en ontspannender de paarden zijn.
Dat is tenminste mijn ervaring, en hier staan de paarden 's winters trouwens wel 's nachts op stal.
En als het zomers veel regent staan ze ook 's nachts op stal. (om het land proberen heel te houden)
Waratje schreef:En de ene stalling is de andere niet........ Dat geldt zowel voor de 24/7 buiten-stallen als voor de deeltijd binnenstallen.
Enne, mijn merrie heeft deze week inderdaad met de staldeur open nog ruim 3 kwartier zichzelf op stal gehouden nadat ze haar voerbakje leeg had. Ze had kennelijk even de rust nodig. Er was geen enkel ander paard op stal en mijn stalgenote en ik zaten buiten koffie te drinken in volle verwachting dat ze wel naar buiten zou komen om op het erf te scharrelen. Tot zover haar "voorkeur" voor 24/7 buiten
Nikass schreef:Britt_S schreef:LadyMadonna: ik denk absoluut niet in zwartwitik heb het niet over 24/7 buiten, maar over 'zo veel mogelijk buiten' en dat kan verschillen. Ik zeg ook niet dat het slécht is dat een paard binnen staat, maar dat het beter en natuurlijker is dat een paard zo veel mogelijk buitenkomt. En in mijn ogen, vind ik het fijner dat een paard 24/7 buiten komt. Maar nogmaals, ik zeg niet dat het slecht is dat een paard binnen staat. Anders zou meer dan 60% van alle paarden diep ongelukkig zijn die op stal staan en dat is niet zo
Weet je dat zeker?
Waratje schreef:Gini, ik geloof niet dat ik ook maar ergens zeg dat het OK is om welk dier dan ook 23/7 in een hokje te laten, is het wel? Wat is het probleem om te lezen dat er paarden zijn die niet mee willen doen aan het heilige 24/7 buitenprincipe, maar het ook op stal wel prettig vinden voor een tijdje?
En inderdaad, als een hond geleerd wordt dat een bench zijn eigen rustplekje is, dan kunnen ze daar ook zelf gebruik van maken.
Het is geen ramp om niet 24/7 je eigen zin te kunnen doen, wij mensen kunnen dat ook niet en wat worden we daar allemaal zoveel slechter van?