[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:52

Maar vooral hier in de buurt (denhaag/zoetermeer/rotterdam etc) zijn er weinig stallen waarbij de paarden buiten komen.

Ik sta nu wel 14 km vanaf mijn huis maar mijn paard komt wel van 8 tot 8 (zomer) en van 11 tot 4(winter) buiten. Ik sta dan ook wel op een ideale stal waarbij ik ook niet heel veel hoef te betalen. (komt trouwens stal vrij voor geïnteresseerde haha)

Maar goed. Ik ben 1 maand op een andere stal geweest en mijn paard werd zo hyper .. ze vond het gewoon niet leuk. Ze werd er onwijs chagrijnig van. Dus lekker buiten met die paardjes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:58

Naast wat ik er zelf van denk, denk ik maar even voor mijn paard (en ik denk dat hij niet anders is dan de meeste gezonde paarden daarin! :o ). Hij moet er niet aan denken 23/7 of urenlang op stal te moeten staan. Vraag me af wat mensen die dat goed praten, daarvan vinden. Wat doen jullie met een paard wat doodongelukkig wordt in een stal???? Toch maar opsluiten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:28

Ik ken persoonlijk maar weinig paarden die doodongelukkig op stal staan eigenlijk

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:18

Twiggy2008 schreef:
Naast wat ik er zelf van denk, denk ik maar even voor mijn paard (en ik denk dat hij niet anders is dan de meeste gezonde paarden daarin! :o ). Hij moet er niet aan denken 23/7 of urenlang op stal te moeten staan. Vraag me af wat mensen die dat goed praten, daarvan vinden. Wat doen jullie met een paard wat doodongelukkig wordt in een stal???? Toch maar opsluiten?

Het omgekeerde kan natuurlijk ook gevraagd worden: een paard dat gelukkig is op stal, ten koste van alles op de wei zetten ' omdat het beter is'. Ik blijf erbij: kijk naar de situatie, is je paard ongelukkig op stal, weide op en andersom. Ik heb al veel paardjes bij 30 gr op de wei zien wensen dat ze in een koele stal stonden, maar andersom ook.
Ik wil voor mijn paardje wat het beste is voor hem en niet voor het oog van iedereen anders. Daarbovenop moet ik wel nog werken voor mijn geld dus moet het allemaal haalbaar blijven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:47

LadyMadonna schreef:
Ik ken persoonlijk maar weinig paarden die doodongelukkig op stal staan eigenlijk

Ik ken er maar één en dat is een paard in een stand. Maar zoals ik al zei de mijne was ook op stal heel gelukkig, maar nu hij wel veel buiten staat lijkt hij gelukkiger.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:25

Geen enkel paard of Shetlandpony hoort meer dan 2-3 uur per etmaal opgesloten te staan.
Die 2-3 uur op stal kan in mijn ogen alleen voor eten/medische behandeling. Hoefsmid, dierenarts, tandarts.

Ik val ook niet per se over paarden die de hele dag vanaf 8.00 in de ochtend buiten gebracht worden, en zo om 19.00 uur voor de nacht weer naar binnen gehaald worden...

Dat zijn echter niet mijn paarden. Voor hen maak ik andere keuzes.
Voor mijn eigen paarden wil ik een buitenleven waarin zij dag en nacht in de grote weide rond kunnen bewegen OUTDOORS. Ook in de barre winter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:53

LadyMadonna schreef:

Ja, ik ken ook veel mensen die helemaal overtuigd zijn dat hun paard happy 23/7 op stal staat. Als ik alleen al kijk naar al die maneges hier in het Gooi en omstreken..... al die paardeneigenaren die daar staan, zijn overtuigd dat hun paarden er heel happy zijn. ;(
Veel paardeneigenaren weten niet eens beter. Want dat hebben ze zo al geleerd op die desbetreffende maneges hier. En ik overdrijf niet.

Ik ken geen paard die overdag niet heerlijk buiten wil staan (tenzij het dramaweer is, maar hoe vaak is dat?). En ik ken er meer dan genoeg die heel happy zijn met 24/7 buiten. Mijne is daar eentje van. Die gaat de schuilstal alleen is als het keihard regent in de winter (in de zomer, blijft hij liever op het land, als het regent). :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

De enige paarden die happy op stal staan zijn paarden die er ook in blijven staan als de deur open is !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

LadyMadonna schreef:

Tegen de deuren trappen, weven, luchtzuigen, apathisch in een hoekje staan... Maar dat zien mensen niet, of ze begrijpen de onderliggende boodschap niet.

Ik vind het ook altijd wel sneu als paarden in de poep of urine hebben gelegen. Lachend of zelfs serieus boos word het paard dan voor smeerkees uitgemaakt. Terwijl het arme dier geen keus heeft...
En geloof me, ik heb 2 schimmels, maar daar zitten echt geen mest of urine vlekken op hoor, zij zorgen wel dat ze daar niet in gaan liggen.
Hooguit een of 2 keer gebeurd, wsl een ongelukje. Ze gaan daar echt niet voor hun lol in liggen.

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:39

Ik blijf erbij; individueel kijken naar het paard. Als je beide hebt geprobeerd dan pas weet je wat het beste is. Dit blijft een eindeloze discussie, ieder heeft zijn eigen ideeën en ervaringen. Hebben jullie weleens nagedacht als je paard 24/7 buiten staan over de rust, ze moeten altijd alert zijn. Geen vers water, weinig eten (ook eigen ervaring). Ik heb mijn paard in een jaartje 24/7 buiten 10 jaar ouder zien worden. Nu weer in pensionstalling en je ziet haar gewoon opknappen en als belangrijkste weer tot leven komen. Kortom; t zijn individuen. Natuurlijk houden in Nederland kan absoluut niet. Wij als mens verstoren die natuur altijd. Je gaat toch rijden met je paard, etc etc. Niks natuurlijks aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:58

Gypsy: ik ken de symptomen wel hoor, ik ken alleen nauwelijks paarden die daar last van hebben.
Aan mijn eigen paard merk ik echt geen verschil of ze 24/7 buiten staat of een dag binnen heeft gestaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:58

En de ene stalling is de andere niet........ Dat geldt zowel voor de 24/7 buiten-stallen als voor de deeltijd binnenstallen.

Enne, mijn merrie heeft deze week inderdaad met de staldeur open nog ruim 3 kwartier zichzelf op stal gehouden nadat ze haar voerbakje leeg had. Ze had kennelijk even de rust nodig. Er was geen enkel ander paard op stal en mijn stalgenote en ik zaten buiten koffie te drinken in volle verwachting dat ze wel naar buiten zou komen om op het erf te scharrelen. Tot zover haar "voorkeur" voor 24/7 buiten ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:06

Oh, ik ken een wever.... Die staat ca van 8 tot 20 buiten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:14

Waratje schreef:
Enne, mijn merrie heeft deze week inderdaad met de staldeur open nog ruim 3 kwartier zichzelf op stal gehouden nadat ze haar voerbakje leeg had. Ze had kennelijk even de rust nodig. Er was geen enkel ander paard op stal en mijn stalgenote en ik zaten buiten koffie te drinken in volle verwachting dat ze wel naar buiten zou komen om op het erf te scharrelen. Tot zover haar "voorkeur" voor 24/7 buiten ;)

En dat zijn dan zo echt van die verhalen waarbij ik dan denk: pics/movie or it didn't happen. :D
Nu ja, laat ik het maar het voordeel van de twijfel geven. ;)
Maar ik vind het toch gek hoe mensen conclusies trekken. Toen de hond van mijn buren nog een puppy was, zat die op bepaalde tijdstippen in de kennel. Best wel een kleine kennel, maar goed, die zat er niet zo dikwijls verplicht in, dus het was geen gevalletje verwaarlozing. Wanneer die er niet in moest, stond het deurtje van de kennel gewoon open. En ra ra ra, die hond ging daar soms vrijwillig in liggen om te slapen. En soms bleef die daar dan echt een tijd liggen. 1 keer zelfs dat ik er was en dat ze het eten van de hond in de kom deed en...die kwam er niet uit. Pas na vijf minuten kwam hij luid geeuwend uit de kennel gesjokt.

Conclusie van dit verhaal: die hond kan ik perfect 23/7 in die kennel opsluiten. Een uur eruit is voldoende.

Vreemde manier van conclusie trekken he? :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:27

Gini, ik geloof niet dat ik ook maar ergens zeg dat het OK is om welk dier dan ook 23/7 in een hokje te laten, is het wel? Wat is het probleem om te lezen dat er paarden zijn die niet mee willen doen aan het heilige 24/7 buitenprincipe, maar het ook op stal wel prettig vinden voor een tijdje?
En inderdaad, als een hond geleerd wordt dat een bench zijn eigen rustplekje is, dan kunnen ze daar ook zelf gebruik van maken.
Het is geen ramp om niet 24/7 je eigen zin te kunnen doen, wij mensen kunnen dat ook niet en wat worden we daar allemaal zoveel slechter van?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:34

Maar wie heeft het hier per definitie over het ''heilige 24/7 buitenprincipe'? Heel veel (steeds meer) mensen ervaren dat hun paard dat het fijnste vindt, ja. Lijkt mij niets mis mee. En als je een paard hebt die je om wat voor reden de nacht binnen wil houden, vind ik dat ook nog te doen (alleen niet voor mijn eigen paard, die vindt dat niks). Het gaat hier om 23/7 stalpaarden (of iets in die trant). En hoe je het ook wendt of keert, die bestaan. En nog best veel ook. En dat is niet goed te praten. Het is verschrikkelijk dat mensen dat nog steeds doen en er akkoord mee gaan. ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:10

LadyMadonna schreef:
Jienkis wordt niet aangevallen? Is haar manier van interpreteren? Mwah....
Er wordt hier geroepen dat het geen kwestie is van niet kunnen, maar van niet willen, daardoor krijg je een oogklep visie.
Maar de waarheid van de personen die 24/7 buiten ambiëren lijkt dé waarheid te zijn en voor iets anders staan ze niet open.
Dan komt er iemand die eerlijk is over hoe ze haar paard houdt (een manier die compleet niet bij de visie van de 24/7 buiten mensen past) en dan wordt ze compleet plat gewalst....
Ik snap dat maar weinig mensen met "stal paarden" zich hier melden. T is nogal eenrichtingsverkeer..
Altijd hetzelfde in dergelijke topics. Jammer.

Ik behoor niet tot de voorstanders van 24/7 buiten, althans niet voor mijn eigen paard of zonder schuilmogelijkheid. Maar twee uurtjes per dag uit stal vind ik wel het andere uiterste. En als je dan ook nog de houding hebt van "kijk mij eens goed doen, ik heb een paard gered" tja, dan kan je commentaar verwachten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:14

Britt_S schreef:
LadyMadonna: ik denk absoluut niet in zwartwit :) ik heb het niet over 24/7 buiten, maar over 'zo veel mogelijk buiten' en dat kan verschillen. Ik zeg ook niet dat het slécht is dat een paard binnen staat, maar dat het beter en natuurlijker is dat een paard zo veel mogelijk buitenkomt. En in mijn ogen, vind ik het fijner dat een paard 24/7 buiten komt. Maar nogmaals, ik zeg niet dat het slecht is dat een paard binnen staat. Anders zou meer dan 60% van alle paarden diep ongelukkig zijn die op stal staan en dat is niet zo

Weet je dat zeker?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:15

mika11 schreef:
Gypsy, dat klopt.
Vroeger gingen ook zat paarden naar de slacht, daar werd alleen niet moeilijk over gedaan.
Ik denk dat toen het 'boerenverstand' bij de mensen nog meer aanwezig was. :D
Dat is nu allemaal anders geworden.

Een paard hoort zo veel mogelijk buiten.
Ik vind het altijd heerlijk als ik bij de stal kom en zie m'n paard met haar 3 maatjes lekker scharrelen en grazen.
Hoe meer rust in de groep (vaste kudde) en buiten kunnen zijn, hoe rustiger en ontspannender de paarden zijn.
Dat is tenminste mijn ervaring, en hier staan de paarden 's winters trouwens wel 's nachts op stal.
En als het zomers veel regent staan ze ook 's nachts op stal. (om het land proberen heel te houden)

Maar vroeger stonden paarden ook in de wei. Het zijn juist de boeren die het belachelijk vinden dat paarden op stal gehouden worden of een deken om krijgen als het koud is

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:22

Waratje schreef:
En de ene stalling is de andere niet........ Dat geldt zowel voor de 24/7 buiten-stallen als voor de deeltijd binnenstallen.

Mijn paard gaat ook niet zo snel uit zichzelf de stal uit, dat is er vroeger waarschijnlijk ingeramd (sorry, getraind) dat dat niet mocht...
Dat wil niet zeggen dat ze er niet uit wil... Soms staat ze met haar been te hengelen terwijl de deur open is, maar ze is gewend dat ze er uit gehaald moet worden. Ik ben haar nu aan het leren dat als de deur open staat ze er uit mag van mij. Zal wel niet iedereen een goede opvoeding vinden, maar ik vind het fijn als ze haar eigen gang durft te gaan :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:34

Ik vind het ook geweldig om te zien dat onze groep paarden zelf kan kiezen. Weiland, paddock of schuilstal of paddock en schuilstal. Ze zien sprinten, spelen, groomen, grazen, scharrelen, slapen, eten, drinken op hun moment, dat is volgens mij voor een paardeneigenaar het mooiste wat er is (voor mij wel in elk geval :j ). Tenzij je gaat zeuren over vieze paarden, het weer, dat je misschien zoveel zelf moet doen (is veel werk, paard op het land en alles zelf doen) of weet-ik-veel-wat......

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:54

Nikass schreef:
Britt_S schreef:
LadyMadonna: ik denk absoluut niet in zwartwit :) ik heb het niet over 24/7 buiten, maar over 'zo veel mogelijk buiten' en dat kan verschillen. Ik zeg ook niet dat het slécht is dat een paard binnen staat, maar dat het beter en natuurlijker is dat een paard zo veel mogelijk buitenkomt. En in mijn ogen, vind ik het fijner dat een paard 24/7 buiten komt. Maar nogmaals, ik zeg niet dat het slecht is dat een paard binnen staat. Anders zou meer dan 60% van alle paarden diep ongelukkig zijn die op stal staan en dat is niet zo

Weet je dat zeker?

Nee ;) niet elk paar op stal voelt ongelukkig lijkt me

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:55

Twiggy2008, als het in twijfel wordt getrokken dat mijn paard zichzelf een uurtje op stal zet, dan vraag ik me ook af of die "steeds meer mensen" hun paard wel goed kunnen inschatten -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:57

Waratje schreef:
Gini, ik geloof niet dat ik ook maar ergens zeg dat het OK is om welk dier dan ook 23/7 in een hokje te laten, is het wel? Wat is het probleem om te lezen dat er paarden zijn die niet mee willen doen aan het heilige 24/7 buitenprincipe, maar het ook op stal wel prettig vinden voor een tijdje?
En inderdaad, als een hond geleerd wordt dat een bench zijn eigen rustplekje is, dan kunnen ze daar ook zelf gebruik van maken.
Het is geen ramp om niet 24/7 je eigen zin te kunnen doen, wij mensen kunnen dat ook niet en wat worden we daar allemaal zoveel slechter van?

Nee, dat heb je inderdaad nergens gezegd. Mijn bericht was meer om een tegengewicht te bieden voordat jouw ervaring als argument gebruikt gaat worden om een paard 23/7 op te sluiten "want zie je wel, het paard blijft vanzelf ook binnen staan dus die vindt het vast niet erg". Was dus eigenlijk niet persoonlijk tegen jou bedoeld maar meer in het algemeen. Ik zie nu dat ik dat in mijn bericht niet duidelijk heb gemaakt.

Mijn paard staat zelf ook 's nachts binnen en ze is veel gezonder, rustiger en gelukkiger dan toen ze 24/7 buiten stond. Zij trekt zich ook graag terug in haar stal af en toe. Ieder paard heeft zo eigen wensen en voorkeuren, maar volgens mij hoort 23/7 op stal daar niet bij.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:03

Ik ben ook geen voorstander van 23/7 stal, maar ook niet van 24/7 wei
Als ik kijk naar mijn eigen paard; die heeft de hele dag de keuze om in de stal te staan of in de wei te lopen
Stal staat immers in de wei en 's zomers staat de deur altijd open
En mijn paard loopt echt niet de hele dag in de wei, ze vindt het ook wel eens fijn om een dutje in de stal te doen
Ze komt ook echt niet naar buiten als het regent, terwijl mijn vorige pony dit juist heerlijk vond om dan buiten te staan
Dus zoals al eerder gezegd is, dit verschilt gewoon per paard wat het beste is