Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:12

Ja dat is leuk om even te zien, kan ik er een idee van krijgen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:49

Er zit niet al te veel verschil in. Beide klasse III. Alleen Douglas geeft langere bomen en dus langere planken :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:40

XLeandrosX schreef:
Ik zal je eens een foto sturen van onze bergerie die is ook van douglas gemaakt en staat al een aantal jaar, dan kun je zien hoe grijs het wordt.

wat is een bergerie?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:37

pillow schreef:
XLeandrosX schreef:
Ik zal je eens een foto sturen van onze bergerie die is ook van douglas gemaakt en staat al een aantal jaar, dan kun je zien hoe grijs het wordt.

wat is een bergerie?

Dan moet ik toch echt even mijn eigen site spammen: http://www.la-mouline.nl/f38/Bergerie

Woon in Frankrijk en heb daar kampeerhutten, die we bergeries noemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:24

@XLeandrosX: dat zijn leuke schuilhutten :) Regent het nooit in ??
Leuk model schuilstal voor paarden ook :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:43

Nee het regent er nooit in, de regen komt altijd vanaf de andere kant. Plus hij is ook zo groot dat je echt voldoende ruimte hebt om er te schuilen tegen het slechtste weer.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:08

Updateeee ? :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:12

jaaaaaa we willen een update!!!!! *\o/* *\%/* *\o/* *\%/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:46

Even een kleine update dan maar! We hebben achter de bak windbreekgaas langs gemaakt (wat ook om tennisbanen zit). Dit omdat er vaak een zuidwesterwind recht van achteren op ons land staat (zit kilometers open veld achter), dus ik hoop dat het wat helpt en ook tegen het stuiven van mijn bakzand bij veel wind helpt :).

Komende week komt eindelijk de vloer in de stal en we zijn nu druk bezig om de enorme berg klinkers, die naast de bak ligt, naar de stal te versjorren en om geel zand in de stal te doen, zodat de klinkers er volgende week in kunnen! Die berg klinkers waren een doorn in mijn oog daar bij de bak, dus ik ben reuzeblij dat ze daar nu eindelijk weg gaan. Dan kan ik ook met paard achter door het hek en een keer een buitenritje maken (dat was tot nu toe gebarricadeerd).

het gaas:
Afbeelding

de bak zoals hij er nu bij ligt. Ik vind het best wat worden zo. Ik hoop over een tijd nog eens de omheining van mooie planken te kunnen maken, maar de prioriteiten liggen op dit moment even bij belangrijkere dingen en het wil zo ook wel eerst.
Afbeelding

de schuilstal, gisteren wederom in een laag carboleum gezet:
Afbeelding

ik had 2 weitjes, maar ik heb er 1 van gemaakt nu. Het is toch echt te klein om op te delen en helaas zit er nog steeds te veel mos en te weinig gras in. Komend najaar alles maar lostrekken en helemaal opnieuw inzaaien, zodat er volgend jaar meer gras is.
Afbeelding

De dames hebben het best naar hun zin zo:
Afbeelding

bult zand.. dit moet dus allemaal in de stal (ik heb de bodem eerst helemaal uitgespit), leuke klus.
Afbeelding

De klinkerberg krimpt!!
Afbeelding

en groeit hier:
Afbeelding

Ik hoop volgende week een update te kunnen geven van een mooie stalvloer :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:37

@leorah: goed bezig hoor. Er zit schot in, maar gaat natuurlijk nooit zo snel als je zou willen :D

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:35

Zo dat ziet er goed uit zeg!!! eens kijken of de mannen hun werk goed doen zo dat als je zo thuis komt de bult zand en de klinkers zijn verplaatst ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:38

Dank je, ik had inderdaad al veel meer af willen hebben, maar ik heb nu wel geleerd dat het meestal net ff anders gaat dan je zelf graag wilt. Ach, ik ben alweer blij dat we weer wat verder kunnen nu. De wanden heb ik al liggen, dus als de vloer er in ligt, dan verder puzzelen met de wanden. Dan moet het toch lukken om, voordat het weer slechter weer wordt, de stallen af te hebben.

Ik zit alweer met een ander dilemma inmiddels haha.. ik heb gerekend op 3 paarden (= 3 stallen), maar omdat ik die grote witte weer terug heb genomen heb ik geen 3 maar 4 paarden.. oftewel.. ik kom een stal tekort OF ik moet 1 paard verkopen. Hoe dan ook, niet leuk....

Ook vind ik het jammer dat ik dat stuk wei niet heb kunnen kopen, maar ik zoek gewoon verder en wie zoekt zal vinden toch?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:16

jee wat ben je weer mooi opgeschoten :) Gaat er echt leuk uitzien zo! Handige oplossing ook zo van dat windbreekgaas. Kan de pony niet buiten blijven staan in de schuilstal? Of anders een stukje dak over laten steken bij de stallen en er een klein paddockje omheen maken en daar de pony in? Of evt. pony en veulen samen in dat stukje en dan 1 stal open laten staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:35

@leorah: stukje aanbouwen/uitbreiden geen optie ?? Of 1 stal helemaal open laten en daar een schuilstal voor 2 van maken (die dan altijd buiten blijven) ??
Of de bestaande schuilstal dusdanig inrichten dat je er ook een afsluitbare stal van kunt maken ??

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:04

Bedankt, dat laatste is inderdaad wel een optie, de schuilstal iets uitbreiden. Maar aan de andere kant.. zo groot is mijn terrein op dit moment nu ook weer niet. Ik heb tot nu toe steeds 2 paarden thuis gehad (pony en jaarling, toen jaarling naar de opfok en grote witte naar huis). Mn vos staat nog bij mn ouders, die komt als de stal af is, dan heb ik er dus 3 thuis staan en de jaarling komt deze winter ook weer naar huis. De pony is drachtig, dus die krijgt in mei een veulen (die voor de verkoop is overigens). Dus wordt wel erg vol zo denk ik... lastig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:13

Ik zou de jaarling en de drachtige bij elkaar bij de schuilstal houden en de rest in de gewone stallen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:18

Ja zo hebben de jaarling en de pony afgelopen winter ook gestaan. Alleen wanneer de pony zo ongeveer is uitgerekend is het wel fijn als ze haar eigen plekje op stal heeft.. Maar goed dan is het mei en is de jaarling (dan tweejarige) weer naar de opfok denk ik.. hmmm.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:08

dan zou ik daarvoor kiezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:04

Even weer een kleine update:

De vloer ligt er in en we zijn met de stalwanden bezig!

eerst was het zo:
Afbeelding

toen zo:
Afbeelding

en nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stalwanden die ik had gekocht pasten niet door de deur naar binnen, dus nu maken we de tussenwanden van steenschotten en ik moet nog even kijken of en wat daar dan boven komt, het zij tralies, het zij iets anders of open laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:24

Netjes die stenen zo.
Balen van de stalwanden.
Hoe breed worden de stallen nu ??

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:25

Omdat we de bestaande fundering hebben gebruikt zijn de stallen niet heel breed (2.70 per stal), maar wel lang (4 meter)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:27

Ze leken idd al wat smalletjes, maar je zit boven de wettelijke grens van 10,2 m2.
2 paarden in een dubbele stal geen optie ??

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:31

Nee ik heb mijn jaarling te koop gezet. Ik kan van de witte geen afscheid meer nemen nu, dat wil ik niet nog een keer, maar ik moet wel eerlijk zijn, 4 is te veel. Wettelijke grens? Volgens mij is die er niet echt, maar wel een richtgrens. Weet je, ze komen er niet 24/7 in te staan, alleen bij slecht weer en de 2 grote s nachts, omdat ze dat zelf fijner vinden. Ze kunnen ook met hun hoofd naar buiten (komen dubbele luiken als deur in, waarvan het bovenluik open zal staan zolang het niet inwaait of regent), dus ik denk eigenlijk dat ze er prima tevreden mee zullen zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:03

lijkt me een prima maat, zeker voor alleen snachts.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 16:00

Inmiddels staat de tweede tussenwand er ook. Ik ben helemaal happy! Nu nog de beide zijkanten en de voorzijde. Voor het raam moet nog tralies komen. Wat zouden jullie doen met die tussenwanden, tralies erboven? Of open laten zoals nu? De wand is nu 1.40 hoog.