Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:05

Ik snap dar mensen in omgevingen wonen waar weinig ruimte is en men toch paarden wil...wat ik niet snap is dat men een pension begint zonder de beschikbare ruimte en faciliteiten.....daar zou regellvorming voor moeten komen!

Je bent als pensiongast afhankelijk aan wat er geboden wordt, als de pensions aan regels zouden moeten voldoen volgens de vergunning dan is de megelijkheid er iig, als het stalmanagement niet meewerkt, kunje iig in verweer gaan..

Zo vaak mij gezegd om pension er bij te nemen?? Maar van welke ruimte? Op een stal zetten, plek zat, zelf uurtje in buitenbak zetten? Ja hoor, mag ik effe vangen?? Maar zo werkt het bij mij niet, bij velen helaas wel...

Maar je moet roeien met de riemen die je hebt, helaas, ze staan nu het 21 graden is bij mij nu ook op de wei, maar er ligt wel een laagje water op e E lopen het nu echt kapot, maar rennen doen ze gelukkig nu nog niet, dat is echt link....en ik kan dat zelf bepalen, een pensionbaas zou dat nooit doen....

Maar paddocks zouden verplicht moeten zijn en dan wel gedraineerde of droge paddocks, geen modderbakken..

karuna
Drukke kabouter

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:11

Wat ik me afvraag als ik dot topic zo blijf volgen. Is dat veel stallen/paardenmensen zich strak houden aan data. Het is 1 oktober of 1 november dus de paarden gaan van het land af. En ze gaan zo te lezen ook vanaf een stricte datum weer naar buiten. Wat is de reden daar eigenlijk van?

Kijken naar het land lijkt me logischer dan een strakke datum aanhouden. Nu staan denk ik veel paarden binnen met dit mooie weer de komende week want het is oktober.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:15

Ik heb ze net op het land gezet, het is zulk lekker weer! Land is dan wel wat nat, maar dat moet dan maar!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:18

Wij houden geen datum aan voor wat betreft het buiten lopen. Als het land droog genoeg is en het is lekker weer, dan lopen ze ook in de winter buiten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:19

Hier staan de paarden nog 24/7 buiten.
Ze staan nog in het zomerland, zonder schuilgelegenheid en in de blubber (wel met bomen en drogere stukken grond)
Binnenkort gaan ze naar het winterland waar ze de beschikking hebben over een schuilstal.
Ik doe mijn paarden absoluut geen plezier door ze op stal te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:19

denice schreef:
Ik heb ze net op het land gezet, het is zulk lekker weer! Land is dan wel wat nat, maar dat moet dan maar!

Zo dacht ik ook.....blije oogjes en alles vernietigende hoefjes }:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:23

Die data houden ze bij ons niet aan :n Wordt gewoon echt naar de situatie gehandeld.

Iets anders wat ik me afvraag; maakt het bij jullie bijv. nog verschil of je ook voert van eigen land (dus hooi/kuil). Kan me voorstellen dat je dan ook voorzichtiger bent met je land qua kapot lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:24

Ik woonde hiervoor in de randstad,mijn jongens stonden daar in pension,in de herfst/winter zo'n 6 uur en 's zomers zo'n 9 uur.'s nachts buiten was geen optie helaas,te gevaarlijk.

Nu staan ze aan huis en hebben ze ruin 4000m2 tot hun beschikking.In het midden 8 graspaddocks en een zandtrack eromheen...ook grote kapschuur/schuilstal.Zijn lekker de hele dag aan het scharrelen en hoewel ze vroeger ook heerlijk stonden is dit toch wel fijner voor ze.Dat merk ik aan hun gedrag :)Wil niets anders meer :D

Een paard op stal vind ik niet je-van-het maar ik weet dat het niet altijd anders kan.Dan is het wel van belang dat het paard veel aandacht/beweging krijgt en een gezellige stalmaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:27

Mensen vergeten soms dat het spijsverteringssysteem van grazers verlangt veel langzame beweging, dan is het zenuwstelsel van paarden ingericht op voortdurende prikkeling en ook daarom is staan op steeds dezelfde plek, net als bij mensen zeer ongezond en gaat ook ten koste van het zenwstelsel. De gekke 5 minuten is ook niet voor niets, maar dat kan gelukkig altijd met of zonder maat in de bak, altans ook bij heel veel mag dat niet....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:36

Die van mij heeft een eigen uitloop. Sochtends om 9 uur gaat de deur open en kan hij naar buiten in een ruim paddock en savonds om een uur of 10 gaat de deur weer dicht. De paddock is stuk verhard en stuk met achterbergh en hij kan ook zijn stal in. Ben er echt superblij mee en mij. Paardje ook

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:42

manzano schreef:
Die data houden ze bij ons niet aan :n Wordt gewoon echt naar de situatie gehandeld.

Iets anders wat ik me afvraag; maakt het bij jullie bijv. nog verschil of je ook voert van eigen land (dus hooi/kuil). Kan me voorstellen dat je dan ook voorzichtiger bent met je land qua kapot lopen.

In mijn geval:

De woning van mijn ouders met schuur staat op 1,6 ha. Daar zijn 3 weides en de bak welke puur gebruikt worden voor weide, dus geen ruwvoerwinning.
Daarnaast huren wij 2,5 ha voor ruwvoerwinning. Die wordt in de winter omheind en opgedeeld in 2 stukken. Daar lopen ze in de winter op; weer of geen weer, nat of niet nat. Die stukken zijn zo groot, dat het niet kapot gelopen wordt.

Maar trouwens... wat een weertje he nu :D Vandaag lopen ze bij ons lekker naakt buiten tot vnvd laat.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:44

Hier lopen ze állemaal nog lekker 24 uur per dag buiten. Zowel de mini's als m'n maxi. :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:50

Ik zou graag mijn paard in pension willen hebben met een droge binnenbak. Kan nu heel vaak niet rijden of er staa een harde wind. Ik kan zelf slecht tegen kou (FMS). Maar wil graag mijn paard een paar uur per dag buiten hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:06

Ik geloof best dat er paarden zijn die beter gedijen bij een aantal uren 'rust' op stal. Ik denk echter dat de buiten omstandigheden simpelweg niet goed zijn als een paard binnen prefereert over buiten (behalve als het zeikt van de regen of wellicht > 25 °C) is. Dan hebben ze óf honger óf ze vervelen zich.

Ik ben het roerend met Russel eens dat er strengere regels zouden moeten gelden voor (nieuw te starten) pensionstallen en dan niet alleen op het gebied van goede buitengang. Een modderpaddock van 12m2 in de zeikende regen tov een droge stal van 12m2 met ruwvoer is natuurlijk geen keuze.
Laatst bijgewerkt door Sees op 19-10-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:09

Daar ben ik het ook zeker mee eens :j :j Daarom vind ik het altijd wel typisch dat mensen heel erg kunnen "opscheppen" dat hun paard wel 8 uur in een kale zandpaddock staat, maar zich daarna niet bedenken dat die beesten zijn gemaakt om te grazen en zich dus na een tijdje ook echt wel stierlijk kunnen gaan vervelen in zo'n zandbak.
Uren zeggen me dus ook niet zo veel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:34

Dan nog liever 8 uur in een zandpaddock (met ruwvoer uiteraard) dan die 8 uur in een hokje van 3x3 staan. Want dat is wat op zoveel stallen gebeurd helaas.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:35

Bij ons staan ze gelukkig nog op de wei :j Zoals het er nu naar uitziet zeker nog een week. Daarna gaan ze de paddocks in, helaas.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:41

Hier staan ze nog lekker een paar uur buiten en als het dit weer blijft deze week ook weer even op het weiland.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:44

Bij ons gaan ze rond +/- 10u buiten en komen ze rond 18u binnen. In de zomer gaan ze om 8 u buiten en komen ze pas om 22u binnen. En als het echt warm is staan ze overdag binnen en 's nachts buiten.
Bij vriesweer (sneeuw) komen die van mij niet buiten, hoe erg ik het voor hen ook vind, ik wil niet dat ze verongelukken. Ik zorg dan wel dat ze elke dag hun beweging hebben door er aan de hand mee gaan te stappen.. Misschien niet ideaal maar ja..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:47

de ponies staan 24/7 buiten, met toegang tot weide zolang het weer en de staat van de wei het toelaat, en toegang tot de zandpaddock met hooivoorziening
De paarden staan hier overdag bij en staan van 19.00 tot 08.00 op stal.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:48

Ik heb twee paarden die beiden een inloop stal hebben en normaal gesproken 24/7 buiten lopen. Daarnaast hebben we een grasweide waar ze iedere dag 1 uur op mogen, dit omdat 1 van de twee niet goed tegen gras kan.
Vorige week is een van mijn paarden geschoren en heb ik ervoor gekozen om ze snachts binnen te zetten (deur van de loopstal dicht) en smorgens mogen ze natuurlijk weer heerlijk buiten. Ik merk dat ze dat beiden geen probleem vinden en opperst genieten van het buiten zijn!!!

Wel moet ik hierbij vermelden dat ik mijn paarden in de tuin heb staan en dus zelf kan bepalen, ik begrijp best dat als je je paard bij een pensionstalling hebt staan, je daar geen controle over hebt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:51

Ik :D mijn pony wordt 's ochtends rond 9/10 uur buiten gezet in de paddock (groot verhard gedeelte, grote rijbomen en een weide eraan vast) en 's avonds weer binnen gezet. Ongeacht het weer, dus ook met sneeuw, vrieskou, regen etc :)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:51

Mijn paarden staan nu ook nog 24 u buiten. Straks komen ze 's nachts naar binnen maar gaan dan om 8.00 tot 19.00 naar buiten. Weer of geen weer.
Een paard hoort boven alles in de wei.
Als je je paard niet minimaal een paar uur weidegang of vrije uitloop in een paddock kan geven moet je niet aan een paard beginnen vind ik...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:59

Rowo, maar er zijn veel mensen die dat als excuus aangrijpen: ja maar mijn paard wil echt wel naar binnen hoor na een uurtje. Ja me dunkt als hij in de blub staat, eventueel zonder maatje, zonder bewegingsruimte, zonder ruwvoer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:43

karuna schreef:
Wat ik me afvraag als ik dot topic zo blijf volgen. Is dat veel stallen/paardenmensen zich strak houden aan data. Het is 1 oktober of 1 november dus de paarden gaan van het land af. En ze gaan zo te lezen ook vanaf een stricte datum weer naar buiten. Wat is de reden daar eigenlijk van?

Kijken naar het land lijkt me logischer dan een strakke datum aanhouden. Nu staan denk ik veel paarden binnen met dit mooie weer de komende week want het is oktober.

Er is vaak een verschil in kosten(posten) en dus qua administratie makkelijker.(denk ik tenminste.)

Mijn jaarling staat in de opfok en daar werken ze inderdaad met een datum grens.

Bij ons op stal niet. Zolang het land goed is dan kunnen ze erop.