Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:36

sallandval schreef:
Citaat:
Belachelijk!! Mensen die voor een duppie op de 1e rij willen zitten :n . Te beroerd zijn om op een manege te gaan rijden want: "dat is zo duur en saai en daar leren ze niets :roll: " en dan vervolgens op mijn paarden willen rijden voor niets? Maar wel mijn spullen gebruiken = sneller afschrijven en een verhoogd risico op blessures voor mijn paard én de bijrijder (en wie kan daar voor opdraaien denk je)!!

zo hee wat een aannames allemaal, zo kan ie wel weer. Ik ben tegen het vragen van geld maar herken mezelf bepaald niet in die aannames hoor.

Volgens mij is de grootste kans dat een paard geblesseerd raakt in het weiland en niet tijdens het rijden, bovendien zal een paard dat regelmatiger wordt getraind en dus fitter is ook minder snel geblesseerd raken. Voor schade aan de bijrijder door je paard ben je gewoon wa verzekerd... als de bijrijder gratis rijdt. Betaalt hij/zij dan ben je inderdaad niet voldoende gedekt met wa omdat je dan bezig bent met een handeltje in paardenverhuur.

En afschrijving? Ja een zadel wat normaal 10 jaar meegaat gaat dan misschien 9,5 jaar mee :roll: je kunt echter ook de bijrijder eigen spulletjes mee laten nemen dat scheelt weer ;)

Mijn quote was niet zozeer op jouw gericht maar meer op Anneschr dus je hoeft je niet zo op je teentjes getrapt te voelen hoor ;).

Het is heel makkelijk voor mensen die zelf geen paard hebben (gehad) (slaat dus wederom niet op jou) te oordelen over mensen die wel een bijdrage vragen. En de 'simpelheid' waarmee zoiets gesteld wordt, stuit mij dan tegen de borst. Vandaar mijn reactie die overigens uiteraard niet op aannames maar louter op ervaring berust, ik roep niet zo maar wat ;).

Het is niet per definitie zo dat paarden de grootste kans hebben om geblesseerd te raken op het land. Als mijn bijrijdster bijvoorbeeld een crossles volgt, is de kans wellicht groter dat mijn paard geblesseerd raak dan wanneer ik zelf dressuurmatig een rondje in de bak rij. Mijn paarden lopen nu misschien ook wel twee keer zoveel, worden dus ook intensiever gebruikt. En uiteraard heeft dat zijn voordelen (verzorging, spieropbouw, gewichthandhaving etc) maar kan ook wel degelijk negatieve gevolgen hebben (overbelasting e.d.).

Mijn spullen worden dus ook twee keer zoveel gebruikt = 50% meer, dat scheelt niet dus niet een half jaar ;).

En eigen spullen meenemen? Verwacht jij dan van je bijrijders dat ze eigen harnachement hebben? Ik niet hoor, ze mogen alles van mij gebruiken. Dat heb ik ook liever, ik weet precies wat wel en niet past, was alles regelmatig en doe geen andere paarden met mijn spullen.

Je helpt elkaar toch uit de brand dus waarom zou iemand daar niet voor mogen betalen? Ze kunnen ook op de manege gaan rijden hoor maar kiezen er zelf voor een bijrijdpaard te zoeken om obvious redenen: meer vrijheid, anderssoortige paarden, meer beslissingsbevoegdheid, goedkoper in relaties tot kwaliteit-kwanititeit etc. Ik kan mijn paarden op de dagen dat de bijrijders komen ook vrijgeven of zelf rijden, dat maakt mij niet uit ;). Daarbij krijg je voornamelijk, no offence, reacties van meiden/jongens van 16 jaar of jonger als je je paard gratis aanbiedt.

En wat die WA betreft, zo werkt dat helaas niet. Ik heb dat uitgebreid laten uizoeken bij mijn eigen WA-verzekering en het is absoluut niet per definite zo dat je bijrijder 'gedekt' is via jouw WA als ze er niet voor betalen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:51

Sees schreef:
Het is heel makkelijk voor mensen die zelf geen paard hebben (gehad) (slaat dus wederom niet op jou) te oordelen over mensen die wel een bijdrage vragen.

Inderdaad. Mensen die een paard hebben gehad, gaan niet lopen pingelen. Die weten dat kwaliteit geld kost. Mijn laatste bijrijdster moest haar paard verkopen (zij rugproblemen, paard gooide hoog op) en kon nog wel 1 keer per week op mijn merrie met zachte bewegingen rijden. Die betaalde zo vlot een deel stalgeld, dat ik er bijna beschaamd van werd. Bv belde ze om te melden dan de merrie niet lekker liep, ik zei dat ik wel de osteo ging bellen, wilde ze dat allemaal wel voor me regelen en doen, bleek ze die ook betaald te hebben, want "volgende week betaal jij toch al de hoefsmid" *\o/* ZALIG!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:15

Eigenlijk vindt ik de tarieven dus echt grootste onzin. D eigenaar kan haar eigen paard niet onderhouden en daarom zoekt ze een verzorger. Dus om geld te vragen omdat je je eigen paard niet kan onderhouden? Een not done vindt ik zelf.
Tenzij de gene het aan je aanbied als jij zegt ik wil paarden rijden van iemand. Maar dan nog..

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:15

xAnnouk schreef:
Eigenlijk vindt ik de tarieven dus echt grootste onzin. D eigenaar kan haar eigen paard niet onderhouden en daarom zoekt ze een verzorger. Dus om geld te vragen omdat je je eigen paard niet kan onderhouden? Een not done vindt ik zelf.
Tenzij de gene het aan je aanbied als jij zegt ik wil paarden rijden van iemand. Maar dan nog..

Wie zegt dat de eigenaren het zelf niet kunnen betalen? De meeste eigenaren willen een vergoeding omdat het een hoop geld kost en waarom zou iemand anders dan gratis mogen rijden? Lekker makkelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:42

ik vind tarieven hoe dan ook niet kunnen , tenzij je rijden mag en dan een kleine vergoeding

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:19

Wamhorse schreef:
xAnnouk schreef:

Wie zegt dat de eigenaren het zelf niet kunnen betalen? De meeste eigenaren willen een vergoeding omdat het een hoop geld kost en waarom zou iemand anders dan gratis mogen rijden? Lekker makkelijk.

Ho ho,
Ik heb nergens gezegt dt de eigenaar het niet kan betalen.
Als de EIGENAAR of bv. IK voor mijn eigen paardjes een verzorger zoek doe ik dat niet voor mijn lolletje maar omdat ik niet genoeg tijd zou hebben voor de paarden of omdat dat even fijner is.
Dus dan zoekt DE EIGENAAR iemand die kan mee helpen.
Als je gaat rijden is het wel een beetje een ander verhaal omdat je de spullen mag gebruiken maar dan nog vindt ik het grote onzin. Uitzonderingen daargelaten.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:25

ik snap nog steeds de logica niet als bijrijders. Ik vind dat velen hier het echt als een bijbaantje zien. Als ik een eigen paard koop, dan moet ik voor alle kosten opdraaien omdat het nu eenmaal mijn paard is. Maar als een bijrijder erop mag rijden of het paard mag verzorgen (voor zijn eigen hobby!!) en niet de lasten heeft van iemand zoeken en als je op vakantie gaat etc etc dan moet het opeens gratis. En volgens sommigen nog betaald ook. Ik blijf erbij, iedereen moet een paard rijden als een hobby zien en een hobby kost geld. Dus ook voor een bijrijdster. Je helpt elkaar dus dan zou ik het logisch vinden ook in de kosten. Een bijdrage stelt vaak al niets voor in verhouding met het totale bedrag. En dat je een eigenaar hellpt met tijd en het daardoor gratis moet zijn, vind ik onzin. Als alle paardeneigenaren zoals ik geen verzorgster willen, dan zou iedereen alsnog op de manege moeten betalen.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:57

xAnnouk schreef:

hahahaha ik kan mijn paarden niet onderhouden?
ik ben 2 x per dag op stal te vinden om voor mijn paarden te zorgen, en ik werk voor mijn paarden, kom absoluut geen geld te kort en het geld van mijn verzorgers zet ik apart en gebruik ik niet eens voor de stal.
of onderhoud oid :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:14

Ik ben ZO blij dat ik bijrijders heb die begrijpen waaróm ik een bijdrage vraag :j !!

No offence maar het merendeel van het commentaar op het vragen van een bijdrage komt hier van jonge meiden voor wie iedere € waarschijnlijk teveel is omdat ze in de regel minder te besteden hebben. En nogmaals, no offence maar die dames zou ik ook niet als bijrijder willen :o . Ik heb destijds énorm veel geluk gehad met de bijrijders van de shet maar over het algemeen zijn de betalende, oudere, meer ervaren bijrijders toch echt geschikter voor mijn paarden.

Mijn bijrijders begrijpen dat mijn paarden mijn meest kostbare bezit zijn, dat ik extra kosten heb juist omdát ik bijrijders heb. Dat ze bij mij zoveel meer krijgen dan op een manege. Ik vind het zelfs een beetje onbeschoft als er mensen zijn die uitsluitend JOUW paard willen rijden en gebruik willen maken van JOUW spullen als ze er niet voor hoeven te betalen :o.

Waarom ga je dan niet gewoon op een manege rijden?

Zou wat zijn, jij hebt een auto maar je maakt er geen gebruik van of hebt er geen tijd voor en ik rij er in maar wil niet voor de benzine betalen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:30

_Aurora_ schreef:
Als alle paardeneigenaren zoals ik geen verzorgster willen, dan zou iedereen alsnog op de manege moeten betalen.

Precies :D
Sees schreef:
Ik ben ZO blij dat ik bijrijders heb die begrijpen waaróm ik een bijdrage vraag :j !!

Ze hoeven niet eens te begrijpen waarom, want het is niet hun zaak :D

Mijn bijrijdster doet er ook niet moeilijk over hoor! De eerste 2,5 jaar heeft ze niets hoeven betalen, maar nu staan ze op zó'n luxe (en prijzige) stal en óók zij geniet van de faciliteiten en daar mag ze best voor betalen, vindt ze ook geen probleem :)

Sees

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:39

Quellian, dat is ook zo!! Er zijn genoeg bijrijders die wél willen bijdragen aan hun hobby dus dat is ook niet het probleem. Uiteraard 'moet' een bijrijder in 1e instantie goed voor je paard zijn maar het is toch fijn als je geen discussies hoeft te voeren over een bijdrage.

Aurora, touché.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:16

Sees schreef:
Zou wat zijn, jij hebt een auto maar je maakt er geen gebruik van of hebt er geen tijd voor en ik rij er in maar wil niet voor de benzine betalen.

Hahahaha, dat is de beste vergelijking die ik tot nu toe voorbij heb zien komen!! +:)+
Het is gewoon echt zoals je schrijft!
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat er een bijdrage wordt gevraagd voor het berijden van een paard. (manege of verzorg) Ik kan dan ook echt niet begrijpen dat er zulke felle discussies op gang komen over een gevraagde bijdrage (al vind ik wel dat sommige bedragen wat aan de hoge kant zijn...).

Ik riep het al eerder Paardrijden is een hobby en hobby´s kosten geld! :$

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:19

Ik heb op dit moment 2 verzorgstertjes voor mijn pony.
Beiden moeten niet betalen.
Zorro is nog wel een veulen, maar ook als hij ouder is mogen ze hem eventueel rijden/mennen.
Ik vraag er niets voor, ik heb geen verzorgsters nodig, maar ze vinden het gewoon leuk.
Ik blij, mijn pony vind de aandacht heerlijk!
Wat wil je nog meer? Ik vraag er dus geen geld voor. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:31

freakish1977 schreef:
Sees schreef:

Hahahaha, dat is de beste vergelijking die ik tot nu toe voorbij heb zien komen!! +:)+
Het is gewoon echt zoals je schrijft!
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat er een bijdrage wordt gevraagd voor het berijden van een paard. (manege of verzorg) Ik kan dan ook echt niet begrijpen dat er zulke felle discussies op gang komen over een gevraagde bijdrage (al vind ik wel dat sommige bedragen wat aan de hoge kant zijn...).

Ik riep het al eerder Paardrijden is een hobby en hobby´s kosten geld! :$

Ik snap de discussie ook niet zo :o . De mensen die er niet voor willen betalen kunnen dan toch lekker op zoek gaan naar een gratis paard? Bij mij zijn ze dan iig aan het verkeerde adres :D. Als beide partijen akkoord gaan met een betaling, snap ik niet wat het probleem is :? . Ik vraag, in tegenstelling tot wat normaal is in deze regio, niet veel maar daarbij ben je als eigenaar ook niemand verantwoording schuldig over wat je wel of niet vraagt; take it or leave it :D.

Atalja schreef:
Ik heb op dit moment 2 verzorgstertjes voor mijn pony.
Beiden moeten niet betalen.
Zorro is nog wel een veulen, maar ook als hij ouder is mogen ze hem eventueel rijden/mennen.
Ik vraag er niets voor, ik heb geen verzorgsters nodig, maar ze vinden het gewoon leuk.
Ik blij, mijn pony vind de aandacht heerlijk!
Wat wil je nog meer? Ik vraag er dus geen geld voor. ;)

Maar dat vind ik tóch wat anders, die kúnnen vaak niet eens bijdragen als zouden ze het wel willen. Ik vroeg voor mijn shet ook niets maar het is al moeilijk genoeg om een zelfstandige verzorgertje te vinden die én kan rijden én waar je als eigenaar niet iedere keer bij hoeft te zijn. Mijn paarden kan ik zelf rijden dus als het daarom gaat heb ik niet per se een bijrijder nodig. Als ik mijn shet nu nog zou hebben, zou die bijrijdster niet hoeven te betalen maar die voor mijn paarden wel ;).

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:17

Fantastisch dit topic :9
Wat een reacties....we zitten nu al op pagina 22 :D

Mijn mening:
Geen geld vragen om je paard/pony te verzorgen/rijden etc...
Waarom niet? Daar de eigenaar destijds het besluit heeft genomen de zorg voor een paard/pony op zich te nemen. Een kinderopvang/oppas krijgt tenslotte geld. Heb me er altijd over verbaasd dat het in de paarden wereld omgedraaid is :j
Kijk...dat je geholpen wilt worden in de zorg omdat dagelijkse zorg/rijden teveel wordt kan ik begrijpen...daarom is de hulp van een verzorger juist zo waardevol en dat moet je koesteren en dus geen geld voor vragen.
Krijg altijd het idee als er geld voor wordt gevraagd dat het voor de eigenaar allemaal te duur wordt... _/-\o_

Een goede verzorger met het hart op de juiste plaats, zal de zorg echt wel serieus nemen!

Oja enne ook al gaat het om een sportpaard/pony ZZ of grandprix, western of recreatief...alle paarden zijn gelijk en de een is zeker niet meer waard om daar wel een maandelijks bedrag voor te vragen...dan moet de eigenaar zijn of haar paard/pony maar eens naar een proff.trainer brengen( kun je in de buidel tasten) _/-\o_

Conclusie: geen geld vragen maar op handen dragen en koesteren *D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:28

mommy schreef:

Precies, want het is iemands kostbaarste bezit, dus op handen dragen dat je diens paard mag verzorgen/rijden :)

Ik kan me dus niet vinden in jouw post :D Wat een ander hier ook al zei; wat als er geen bijrijdpaarden waren?

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

Vergelijking auto....paard...lijkt me geen juiste
Namelijk blik/staal....levend wezen /3
Wil je wel het vergelijk maken betreffende benzine voor in de auto, dan vraag je een zak bix of baal hooi voor het paard :D

Hoera voor het paard <3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:36

Volg deze discussie al enige tijd met stijgende verbazing...Waarom zijn er maar enkelen die begrijpen dat een bijrijder helemaal niet per definitie handig/luxe is of werk uit handen neemt?

Mijn paard mag ook gereden worden, echter word ik daar op geen enkele manier mee geholpen hoor...Paard/stal verzorgen is nog net zoveel werk, hij moet als hij meer werkt meer eten, zijn spullen moeten gewassen, hij krijgt een (dikker) deken op in de winter, de bak moet vaker gesleept worden...Eigenlijk is het veel simpeler en kost het veel minder tijd om hem lekker in de wei te laten staan of hem gewoon zelf te rijden!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:38

mommy schreef:
Wil je wel het vergelijk maken betreffende benzine voor in de auto, dan vraag je een zak bix of baal hooi voor het paard :D

Hoera voor het paard <3

haha nieuwe banden vs hoefsmid!

en een auto is vervangbaar.. een paard niet, je krijgt nooit dezelfde terug.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:40

Ik betaalde voor mijn vorige verzorgpony 50 euro per maand, dan kwam ik ongeveer 3 keer per week (soms wat minder, soms wat meer) en zij gaf me dan 2 van de 3 keer les (ze heeft diploma)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:41

Ik ben zelf een verzorgster.
Ik hoef niks te betalen, maar daar staat wel tegen over dat als de eigenaar niet kan ik de paarden voer, stallen mest en dergelijke.
Ook als de eigenaar er wel is help ik mee met voeren en dergelijke.
Alles bij elkaar neem ik hem best wel veel werk uit handen en ik zou niks betalen als hij daar nu opeens mee aan zou komen. (Doet hij niet hoor).

Ik kan begrijpen als je paard volpension staat en je echt alleen iemand hebt om te rijden dat je er dan wel iets voor vraagt. Dus dat diegene niet hoeft te mesten en dergelijke.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:55

mommy schreef:

Mijn mening:
Waarom niet? Daar de eigenaar destijds het besluit heeft genomen de zorg voor een paard/pony op zich te nemen. Een kinderopvang/oppas krijgt tenslotte geld. Heb me er altijd over verbaasd dat het in de paarden wereld omgedraaid is :j
Kijk...dat je geholpen wilt worden in de zorg omdat dagelijkse zorg/rijden teveel wordt kan ik begrijpen...daarom is de hulp van een verzorger juist zo waardevol en dat moet je koesteren en dus geen geld voor vragen.
Krijg altijd het idee als er geld voor wordt gevraagd dat het voor de eigenaar allemaal te duur wordt... _/-\o_

Een goede verzorger met het hart op de juiste plaats, zal de zorg echt wel serieus nemen!

Oja enne ook al gaat het om een sportpaard/pony ZZ of grandprix, western of recreatief...alle paarden zijn gelijk en de een is zeker niet meer waard om daar wel een maandelijks bedrag voor te vragen...dan moet de eigenaar zijn of haar paard/pony maar eens naar een proff.trainer brengen( kun je in de buidel tasten) _/-\o_

Geld is de issue niet hoor bij mij, tijd ook niet, ik kan mijn paarden ook vrij geven op die dagen ;).

Niemand hier beantwoord echter mijn vraag: waarom ga je niet gewoon lekker op een manege rijden als je niet voor een bijrijdpaard wil betalen?

Eigenlijk belachelijk trouwens dat je op de manege moet betalen om vrij te rijden, dat moeten ze ook meteen afschaffen want het paard krijgt op die dag zijn beweging en wordt meteen verzorgd :D.

Quellian schreef:
mommy schreef:

Precies, want het is iemands kostbaarste bezit, dus op handen dragen dat je diens paard mag verzorgen/rijden :)

Ik kan me dus niet vinden in jouw post :D Wat een ander hier ook al zei; wat als er geen bijrijdpaarden waren?

Quallian: _/-\o_ !!!!

mommy schreef:

Hoera voor het paard <3

De emotie doet er niets toe in deze discussie hoor ;). Ik ben ook gek van mijn autootje en zou goed balen als ik hem niet meer had. En zo'n autootje krijg ik voor dat geld NOOIT meer. Dus die vergelijking is helemaal niet gek. Als je langere tijd gebruik maakt van de spullen/het huis/de dieren of wat dan ook van een ander voor je EIGEN gerief, vind ik het behoorlijk onfatsoenlijk als je er vanuit gaat dat dat allemaal maar gewoon gratis moet.

Waarom koop je dan niet gewoon lekker zelf een paard?

_Esther_87_ schreef:
Volg deze discussie al enige tijd met stijgende verbazing...Waarom zijn er maar enkelen die begrijpen dat een bijrijder helemaal niet per definitie handig/luxe is of werk uit handen neemt?

Mijn paard mag ook gereden worden, echter word ik daar op geen enkele manier mee geholpen hoor...Paard/stal verzorgen is nog net zoveel werk, hij moet als hij meer werkt meer eten, zijn spullen moeten gewassen, hij krijgt een (dikker) deken op in de winter, de bak moet vaker gesleept worden...Eigenlijk is het veel simpeler en kost het veel minder tijd om hem lekker in de wei te laten staan of hem gewoon zelf te rijden!

Precies, het kost een hoop geregel en stress als je trainingsschema in de soep loopt omdat je bijrijder ineens ziek is of niet wil komen omdat het regent of als ze het schema om willen gooien. Hoe goed je je bijrijders ook instrueert, ze doen tóch dingen anders. De spullen slijten sneller, ik ben ook meer aan voer kwijt idd en stallen uitmesten doe ik nog steeds zelf. Een bijrijder is niet alleen maar Walhalla hoor. Voorheen hoefde ik met niemand rekening te houden, nu heb ik twee bijrijders en dat levert geregeld planningsproblemen op.

Ik benadruk nog maar even: ik heb twee geweldige bijrijders maar je hoor ook genoeg gruwelverhalen...

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:16

Ik, zonder eigen paard dus, vind het helemaal niet raar dat je moet betalen voor een bijrijdpaard..

Je maakt gebruik van andermans spullen, welke eerder kapot kunnen gaan. Een dier kan daarnaast ook, per ongeluk, geblesseerd raken, door jouw toedoen. Waardoor de eigenaar ineens tegen dierenartskosten en dergelijke aankijkt. Maar aan de andere kant, wanneer er verwacht wordt dat je allerlei klusjes gaat doen, zou ik zeggen: je doet de klusjes en in ruil daarvoor mag je rijden..

En met klusjes bedoel ik natuurlijk niet poetsen en zadelen, dat hoort immers bij het rijden toch? :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:40

mommy schreef:

Mijn mening:

Een kinderopvang is iemand zijn werk en diegene is daarvoor opgeleid. Een verzorgster is iemand die zijn hobby uitoefent en een hobby kost geld ;) Dat is het verschil.

Een prof trainer betaal je maar ook die heeft een bepaalde opleiding, verzekering en niveau ;)
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 13-03-12 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:55

Aurora, ik ben blij dat jij dit soort dingen zo goed kan 'ontleden' en opschrijven hoe het is ;). Ik ben het volledig met je eens.